Винетната система не е най-справедливият начин за таксуване по пътищата, чрез тол системата приходите ще нараснат поне 3 пъти. Това каза инж. Веселин Давидов, член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“, по време на откриването на международна конференция „Пътна безопасност.
Нови технологии и добри световни и европейски практики“, която е част от календара на Българското председателство на Съвета на ЕС. „В момента винетната система не е най-добрият и справедлив начин за таксуване по пътищата на България. Така че целта на тол системата е да се въведе тол таксуване, което ще даде много по-голям финансов принос в съответните пътни институции.
Защото по настоящата винетна система над 2/3 от приходите в момента се формират от масовите превозни средства - леките автомобили, които не рушат толкова пътната инфраструктура, а нейното състояние е изключително важно за пътната безопасност. И се получава така, че тежкотоварните автомобили, които най-много разрушават настилката, допринасят най-малко за нейното изграждане. Така че с тол системата искаме приходите да нараснат поне три пъти, което ще ни даде възможност за по-добро поддържане на пътищата“, каза още Давидов.
Той обясни, че е време да се замислим повече и за пътната си безопасност и в града. „В градски условия например един автомобил може да удари пешеходец с 50 км./ч., като това е равно на падане от шести етаж от сграда. А ние все още не сме развили рефлекса и културата да се пазим както трябва“, коментира Давидов.
„Към настоящия момент Министерството на регионалното развитие и благоустройството и АПИ засилват усилията си в две посоки – в структурно и функционално отношение и на оперативно ниво. От 1 януари влезе в сила новият устройствен план на агенцията като бяха създадени две нови дирекции – за пътна безопасност и за информационни технологии и системи. Целта е да направим така, че абсолютно всички проекти да подлежат на предварителен контрол за приоритизиране с акцент на пътната безопасност, въпреки малкото средства, с които разполагаме“, каза още той.
Всяка година трафикът се увеличава с 10-15%, увеличава се и броят на товарните автомобили, което носи много проблеми, а финансирането продължава да недостига. Това каза от своя страна председателят на УС на Агенция „Пътна инфраструктура” инж. Дончо Атанасов, цитиран от Фокус.
„Успяваме с бюджета, който имаме. И правителството дава доста пари през последните години, но все още недостига финансиране, а пътят е жив организъм и когато днес не го направиш, утре вече е късно. Пътната агенция е полагала, в момента полага и ще полага огромни усилия в пътната безопасност. Но за съжаление не всички от тях се увенчават с успех. Независимо от всичко обаче там, където много бързо и екстрено можем да предотвратим катастрофи, ние го правим. Давам пример с участъка Бургас – Созопол, където допреди години загиваха годишно между 15 и 20 човека. Но от десет години там почти няма загинали“, коментира инж. Атанасов.
Той посочи, че днес ще бъде първата копка на АМ „Хемус“. „И се надявам в рамките на тази година да стартират всичките й процедури до Велико Търново, както и на автомагистралата от Русе до Велико Търново. Наблягам на строителството на автомагистрали като една изключително важна част от пътната безопасност и важен фактор за значителното намаляване на жертвите по пътищата. Състоянието на тунели, на мостове също е важно за пътната безопасност, но те изискват огромен финансов ресурс“, каза още инж. Атанасов.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ХМЯ
Коментиран от #2
17:07 27.03.2018
2 Реалист
До коментар #1 от "ХМЯ":
Ами как няма да са осеяни с дупки и коловози като лятото при 40 градуса жега турските тирове са в колони по 10 километра...Човека ти го казва в прав текст - да плаща тоя който използва. ТОЛ системата трябва след време да се въведе и за леките автомобили. Защо да плащам месечна винетка като, примерно, в годината веднъж отивам на почивка, а друг "БРЪМЧИ" на месеца по два пъти "за кафе" до Солун.
В бакалията нали си плащаш сиренето "до грам" - и за пътя трябва да е така, щом има техническа възможност. Иначе е като при социализЪма - "... Другари, дайте да дадем..."
19:19 27.03.2018
3 1234
Коментиран от #4, #5
21:58 27.03.2018
4 Борис
До коментар #3 от "1234":
А феса като е заредил в Турция как ще стане с плащането?22:09 27.03.2018
5 ГОСТ
До коментар #3 от "1234":
А аз като си плащам данъка в общината и карам по общински пътища и в града два налога ли ще плащам, единия път с горивото и втория с данъка за мпс.Коментиран от #6
23:33 27.03.2018
6 никой
До коментар #5 от "ГОСТ":
Данъка в общината е за това че си си купил автомобил, а не са за пътна поддръжка.В село Горно нанадолнище като има два москвича и три каруци кой ще им оправи пътя.Това е като едно време плащаше се по 1 лев на година че имаш телевизор.Парите не се знае къде отиват.19:35 29.03.2018
7 Я изкарай Гано
15:35 30.03.2018