16 Април, 2018 08:14 3 850 15

Битката с шумните коли се отлага за след 2023 г.

  • шум-
  • кола-
  • битка-
  • шумомери

Шумът е доста подценяван у нас проблем, а той причинява стрес, нервна преумора, вдигане на кръвното, сърдечно-съдови болести и т.н.

България е държава на абсурдите и прилагането на Закона за движението по пътищата (ЗДП) е поредното доказателство за това. В него изрично е записано, че ревящите коли, мотори, камиони, които превишават нормите за шум, трябва незабавно да бъдат спирани от движение, а водачите им - глобявани. Но строгите санкции всъщност си остават само на хартия. Прозаичната причина е, че липсват устройства, които да "ловят" наднормените децибели. И проблемът ще бъде решен едва след 2023 г., разкрива в. "Сега".

Проверките за шумните автомобили са работа на КАТ и на пунктовете за технически прегледи. Оказва се обаче, че масово пунктовете за прегледи в страната не разполагат с шумомери, а за всички пътни полицаи в страната са закупени 5-6 мобилни устройства. Което означава, че почти никой не следи за т.нар. шумово замърсяване по булеварди и централни улици. Парадоксалното е, че властите в България изобщо не бързат да решат проблема. Публикуваните за обществено обсъждане промени в наредбата за периодичните технически прегледи предвиждат пунктовете за технически прегледи задължително да бъдат оборудвани с шумомери, но след 2023 г.

В Закона за движение по пътищата пише, че прегледът на превозното средство задължително обхваща и нивото на шума и изправността на шумозаглушителните устройства. Когато МПС-то е неизправно - включително и когато съдържанието на вредни вещества в изгорелите газове или шумът са над установените норми, то се спира от движение до отстраняване на неизправността. Пак според действащия закон специалистите, които извършват техническите прегледи, могат да правят "субективна преценка" за нивото на шум, т.е. мерят "на ухо" децибелите, и да прегледат дали гърнето и ауспухът са налични и добре закрепени. И тъй като шумомерите ще станат задължителни чак след 2023 г., излиза, че още дълго борбата с високите децибели ще се изчерпва с епизодични акции на катаджиите, които от време на време с няколкото мобилни шумомера ловят участници в нощни гонки.

Според Световната здравна организация грохотът от автотрафика е опасност № 2 за здравето на градския човек след отровения от мръсни газове и прах въздух. Проблемът е особено тежък за нашата страна, която е известна като автомобилната гробница на Европа.

Според доклад на здравното ни министерство особено високи са шумовите нива в градовете Пловдив, Варна, Русе, Бургас, Стара Загора, Велико Търново, Враца, Габрово, Сливен, Кюстендил, Дупница, Хасково, където "утежнената акустична обстановка" създава здравен риск". Във връзка с голямата плътност на застрояване и гъстота на обитаване София остава лидер по рискова шумова експозиция на населението, сочи анализът.

Шумът е доста подценяван у нас проблем, а той причинява стрес, нервна преумора, вдигане на кръвното, сърдечно-съдови болести и т.н. По данни на Евростат всеки десети българин, живеещ в градска среда, се оплаква от високи децибели, като освен бученето на трафика и рева на моторите проблеми създават и шумните съседи и околните заведения.

Преди дни вицепремиерът Валери Симеонов обяви, че скоро ще предложи закон за борба с шума, в който ще има жестоки санкции за нарушителите - от порядъка на стотици хиляди левове. Симеонов обясни, че законът ще е за всички видове шум, не само за гърмящата музика от нощните заведения, срещу които той лично поведе война. А контролът щял да бъде съсредоточен само в МВР, защото сега с това се занимавали различни органи и битката с високите децибели не била много ефективна.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Камагра

    21 3 Отговор
    Навремето бях в Испания - 2002, 2003 някъде - бяха раздали на полицаите апарати за мерене на децибелите и ако не се лъжа 80 децибела беше горната граница допустим шум на автомобила, а разни кросови мотори и АТВ-та които фабрично надвишаваха нормите нямаха право да се движат в града, също дадени модели автомобили попадаха в графата, такаче КАТ да слагат шапките и да отстранят джигитите БЪРЗО, ЛЕСНО и ПРОСТО
  • 2 Баш майстора

    8 1 Отговор
    Най-обичам мерки за следващото правителство. Остава и промените за контрола над ГТП да е за след 2023-а, в така шумно коментирания нов закон за движение по пътищата. Факт е, че всеки втори дизел е чипнат и с умишлено премахнат ПДФ, но докато сме бедни, колите ни ще бъдат стари, шумни и много мръсни.

    И тук се сещам за многократно повтаряната висока смъртност при произшествия в родината, където никой не споменава, че отговаряме на цифрите на Западна Европа отпреди 20 години, тоест с голф 3, вектра и Пежо 306 смъртността е такава.

    Коментиран от #5

  • 3 Бъг

    3 1 Отговор
    Проблема е в самите хюмнета с комплекси , то хюмнето си мисли че щом колата му пращи е интересно за заобикалящия го свят , нищо може и да му мине. Не че няма и друг тип скръндзи , които си карат таралясниците до откат и не влгат лев , а що се отнася до самия закон и прилагането му все си мисля че в това време когато да протестираш е професия , ще се намери някой тъпанар който да крещи по площадите че са му потъпкани човешките права
  • 4 Вуте

    4 1 Отговор
    Е то всеки смартфон може да измери шума !
  • 5 Kim

    5 0 Отговор

    До коментар #2 от "Баш майстора":

    Не е въпроса каква кола караш и на колко години е,ако се подържа добре и качествено.Разбира се по съвременните са по сигурни и комфортни но има ли примати мислещи се за безсмъртни и за най добрите шофьори на галактиката ще има и смъртни случай и още повече.Караш ли си нормално,спазваш ли си правилата,скоростта,съобразяваш ли се с другите, катастрофите и смъртните случаи ще са по малко. Кой не иска да кара нова и хубава кола?Няма такъв.Е в Булгаристан не може обикновен човек със "огромната" заплата,която получава да си позволи нов и надежден автомобил.

    Коментиран от #13

  • 6 Иван

    5 0 Отговор
    Всяка селска пръчка с комплекси, която кара каруца, си мисли че като вдига шум е много забавно.
    Ама понеже са прости като галоши и не могат да разберат, че това е простотия.
  • 7 пепи

    3 0 Отговор
    голямо отлагане на никого не помага
  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 гост

    1 0 Отговор
    У нас всеки втори мотор е изън нормите, защото заглушителите им не са стандартните и това влудява много хора. Един уред за измерване на децибели е средно 100евро. Поради недоимък на такива уреди например МВР също абдикира от замерване на шум при оплакване в жилищни зони. Те препращат към ХЕИ, а ХЕИ няма как да ти направи замерване веднага на място през нощта, и така пак МВР е без никакъв резултат. Те само могат да направят проверка на документи, един вид административна дейност. Напоследък гражданите се справят по-добре от представителите на държавата, които пък са пълни нули.
  • 10 Admin

    0 0 Отговор
    Интересно как ще забранят на чисто нова лимузина за 200хил с 8 цилиндров двигател с 2 турбини да се движи в града, защото била шума!
  • 11 Жалка картина

    2 1 Отговор
    Ако бяхме нормално общество отдавна да сме се вдигнали и да решим този елементарен, но страшно вреден проблем. Шумът ни убива по малко всеки ден, без да забележим. Има научни доказателства за това.
    Но ние търпим, а тези които трябва да разрешат проблема нехаят.
  • 12 Слон

    2 0 Отговор
    Стотици хиляди лева глоба за шум :-))) Къде? В Слънчев бряг или на пътя?
  • 13 Баш майстора

    1 1 Отговор

    До коментар #5 от "Kim":

    Да, така е. Но инциденти стават и в Германия, и във Финландия и т.н, но си е друго да имаш ЕСП, 6+ възглавници и пет звезди на краш тестовете. И съм сигурен, че ако имахме по-големи доходи, статистиката със загиналите щеше да е друга, а не институциите само да се оправдават с несъобразени действия от страна на шофьорите.
  • 14 Малии

    1 0 Отговор
    Само тва чаках, направо отивам да си сваля гърнетата на москвича, кат не мой да бяга поне да реве, като 80% от бегачките хонди, 316ки и тем подобни!
  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове