Майка на дете със специални образователни потребности (СОП) се оплака във фейсбук, че е помолена от директорката на училището, в което е прието, да потърси друго училище за него.
Синът на Надежда Данабашева е с детски аутизъм и е записан в първи клас на 32 СУ "Св. Климент Охридски" в София. Във фейсбук майката изрази огорчението си от отношението на директорката и персонала в училището, които опитали да я убедят, че ще е по-добре за сина й да го запише в специализирано училище.
Публикуваме без редакторска намеса какво написа майката на Борис:
Да ви разкажа аз за нашите перипетии с 1 клас, мислим мислих, та реших все пак да го направя обществено достояние.
Както ви бях споделила, подадох документи в няколко училища. Не ни приеха, по стечение на обстоятелствата и вероятно поради настоящата наредба на Общината, са ни приели в "елитното" 32-ро училище. Много добро, централно, какви възпитаници има ехее-е-е му се не знае и Оксфорда на Софията.
Вчера, след като съм събрала всички необходими документи отивам да го запиша (за записване след 1 класиране има точно 24 работни часа). Влизам, седят цяла стая жени, приемат документи. Попълвам, подавам, всичко както си му е реда. Стигаме до удостоверение че е завършил предучилищна група. Понеже Борис не е завършил такава тъй като по закона за приобщаващото образование е на самостоятелен план и е завършил група за деца със СОП, подавам документите от тази група и заповедта от Инспектората, че Борис има нужда от подпомагане.
Вика се директорката, която ме поглежа все едно искам да измия прозорците на колата ѝ на произволно софийско кръстовище. "Не може", отсича тя, трябва да има удостоверение за завършена предучилищна. Показвам документи, говоря за наредби, закони. "Не може" пак отсича тая и се фръцва. Почвам пораженски да си прибирам документите, една жена ме поглежда със съчувствие и казва: Срока е до утре в 17 часа, върнахме няколко деца с такова бележки като вашата и никой не се е върнал"
FINE!
След цял следобед разговори по телефона, ходения до Инспектората, разговори с директорката и преподавателите на 112 ОДЗ, в 17.33 получавам заветната бележка, като разбирам че ми е направен някакъв гигантски компромис. За което благодаря, знам че не бяха длъжни но ми влизат в положение.
Днес в 9.30 се появявам в 32 училище и вече понеже не могат да ме гонкат по устав че нямам документи, някак си се наложи да ги приемат. Докато попълваме някакви финални неща се оказва че говоря с училищния психолог на име Люси, прекрасна дама с чудесни и добри очи. Покани ме да си поговорим за детето, все пак е в нейния ресор и ми се стори че ѝ важно да знае какво предстои. Отивам в кабинета ѝ и разговаряме, какво може и какво не може Борис, с кого работи Люси си записва прилежно всичко и е мила и заинтересована от детето. Докато говорим, звъни телефона. Люси казва "Да, тук е. Да, ще предам"
HERE WE GO си викам аз, щото съм наясно че лайната удариха вентилатора. Люси затваря телефона, и аз даже без да я изчакам питам "Директорката иска да ме види? " Люси свежда поглед и потвърждава. Казва "Вие знаете как са нещата". О, да, знам.
Взимам си довиждане с Люси и тръгвам да излизам. Директорката ме чака в коридора, кани ме в кабинета. Срещу мен застават трима обвинители.
След разпит какво може и какво не може детето, дали е агресивно и как така ще бъде на индивидуален план на обучение (защото нали закона какво му предоставя и те какво искат да му предоставят са две различни неща) следва:
- Защо не му намерите друго училище? Защо при нас?
- Защото никъде не го искат. Само вие го приехте.
- Ама аз също не съм сигурна че ще го приема!
- Хм, сега точно по кой критерий ще ни дискриминирате?
- Ама те са много деца. Ама то няма да е удачно. Дайте го някъде другаде.
- Значи, уважаеми дами, искате да ми кажете вие трите, че без да сте видели детето ми, не сте му видели очите, какво може, какво знае, какво иска вие сте готови да го дадем в Помощно училище?!
- (и трите ужасени в един глас) НЕ НЕ НЕ, не сме казали подобно нещо, ама ако може в ДРУГО училище, не в нашето.
- Кажете ми кое е това друго училище, кажете ми къде да го запиша и го местя, на момента.
Мълчание. Защото, уважаеми педагози, общинари, държавни служители нашите деца са за ДРУГО училище, да бъдат нечий проблем, на някой друг, не на великото елитно училище, да не им разваляме рахатлъка. Защото трябва да промените, себе си, начина по който преподавате, начина по който третирате всички деца като говеда от едно стадо, начина по който НЕ разрешавате проблеми.
И това, че се опитвате да маскирате дискриминацията и хомофобията си със "загриженост за детето" ме кара да повръщам.
Мразя е силна дума и не я използвам никога. Мразя ви. Мразя пълната ви безпомощност. Мразя лицемерието, мързела и изкуствената ви помпозност.
ВИЕ НЕ ЗАСЛУЖАВАТЕ БОРИС. И той не заслужава всичко, което ще му причините, ако го дам в повереното ви учебно заведение. Затова и няма да го направя.
Продължаваме търсенето. На ДРУГОТО училище. Там, където Борис ще е у дома. И ще бъде обичан и разбиран. А до тогава, успех на първокласниците и напред, науката казват била слънце.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Горката ентелегентна женица
10:08 08.06.2018
4 Просия
Коментиран от #6, #36
10:11 08.06.2018
5 32ро
10:13 08.06.2018
6 гост
До коментар #4 от "Просия":
Всеки който има деца в детска градина или начално училище знае за такъв случай и какви проблеми произтичат от това да сме благосклонни към родители на подобни деца. Групите и класовете са препълнени, възпитателките са сами с една лелка, която се грижи за хигиената, а не за децата. На тази картинка искате да убедите родителите на 24 деца, че възпитателката трябва да отделя повечето си време в работния процес на 1 дете, а не на 24 деца? Едно е да се приемат такива деца в училището, но те имат нужда от специфично отношение, което означава, че възпитател, който е трениран да учи и възпитава група от 20тина деца не е в състояние да възпитава аутист, още по-малко в хищническата среда на 20 деца. За тях трябва отделна група и после да имат общи часове с другите деца и после, след като се атестира, че са в състояние да учат и да покриват минимални критерии за общуване с учители и ученици да продължат с класа през всички часове. Не приемам това, че дете със СОП трябва да е наедно с 20 други деца, не приемам това, че са се смилили над нея и са и издали документ, който тя няма право да получава, не приемам това заради тези деца моите да не получават необходимото внимание в училищния процес. Толерантност и грижа -да, дискриминация на 20 деца заради 1 - не.Коментиран от #8, #9, #32, #35
10:31 08.06.2018
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Просия
До коментар #6 от "гост":
Абсолютно сте прав/а ! Трябва да бъдем обективни !10:43 08.06.2018
9 възмутена майка
До коментар #6 от "гост":
Или не ви пука, или не знаете колко, къде, в какво състояние са помощните училища и какви хора работят тям. Убедена съм, че нито веднъж не сте стъпили дори в дом за изоставени деца една дреха да им занесете.Коментиран от #10, #18
10:47 08.06.2018
10 АЛО АЛО
До коментар #9 от "възмутена майка":
Обективността е важна, а не дали някой, някога е влизал в такъв дом ! Подвластни на емоцията от състраданието, не решава проблема в случай като този ! Положението не ще се подобри, напротив, ще става по-зле ! Децата са деца и не разбират...дори едни очила на дете го поставят в неудобно положение, а какво остава в случай като този...не ме разбирайте погрешно, но това,че държавата не подпомага родители с такъв случай, не означава, че обективността е безсърдечие !Коментиран от #16
10:58 08.06.2018
11 Родител
11:00 08.06.2018
12 Дедо Грую
За такива случаи държавата е ДЛЪЖНА да има подходящи учебни заведения, които ще бъдат от голяма полза за всички. Във всяка нормална страна има такива училища, само тука в България се опитват да "интегрират", което си е чисто скатаване от отговорност. А на тези, които биха ме критикували, бих им казал, че имам племеница такава. Не живее в България, но повярвайте ми ползата от такова училище - специализирано е огромна.
11:01 08.06.2018
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 мамо аз съм пилот
Коментиран от #17
11:06 08.06.2018
15 Коментар
Коментиран от #26
11:30 08.06.2018
16 възмутена майка
До коментар #10 от "АЛО АЛО":
Това не е обективност, а глупости на търкалета- никое дете не се подиграва на друго за очила, шини или брекети. Децата нямат предразсъдъци. Предразсъдъците им се натлагат от възрастните. Агресията им се налага от възрастните, неосъзнато. Поведението, грубият език им се налага от възрастните- осъзнато или неосъзнато.Коментиран от #19
11:39 08.06.2018
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 гост
До коментар #9 от "възмутена майка":
Съдите и смесвате неща, които са различни. Това какъв е дома и дали съм ходил не е свързано с това, дали съм съгласен детето ми да се възпитава както трябва или вниманието на възпитателката, която не е обучена въобще за общуване с аутисти, да бъде фокусирано върху едно дете.Още от студентските си години посещавам домове за деца и старчески домове, за да им носим дрехи, които сме събирали от випуска и фирмата. Нашето семейство приготвя и коледни подаръци за децата и ги носим във фондация за разпределяне според нуждите. И пари даряваме.
Това не означава, че трябва да се примиря и да се съглася 20 деца да бъдат загърбени заради специалните нужди на едно. Виждал съм какво става в градината, възпитателите седят до детето, детето даже биеше персонала, защото те не могат да се справят и нямат подход в кризисните ситуации. И тогава останалите деца са оставени на произвола, защото родителите отричат състоянието на детето, а директорката няма законово основание да им откаже записването. И тогава цялата група става заложник на дете със СОП. Не съм съгласен, че това е нормално и трябва да се приема за нормално. Как се гледат таива деца и в какви условия се гледат е съвсем различна тема.
11:55 08.06.2018
19 5ко
До коментар #16 от "възмутена майка":
Като ти чета сладникаквите безмислици съм абсолютно сигурен, че не само не си майка, но и понятие си нямаш от деца..Да не говорим за интелект.Точно децата се подиграват на точно такива различия дето си ги изброила. И реагират спонтанно, непреднамерено..Възпитанието се изгражда от родители, учители, среда и от още много други фактори. Консултирай се със специалист по тези въпроси, а не реагирай емоционално.
Коментиран от #21
12:08 08.06.2018
20 Коментар
И ТЯ Е,ЧЕ МАСАТА НА ОБЩЕСТВОТО НА ТАЗИ ТЕРИТОРИЯ е.......АБЕ ВИЕ СЕ ЗНАЕТЕ.
Българската МАКСИМА МАЧКАЙ ЗА ДА ТЕ УВАЖАВАТ.НО ТОВА ЧЕ МАЧКАТЕ БОЛНИ И ХОРА С УВРЕЖДАНИЯ НЕ ВИ ПРАВИ ГЕРОЙ НА НАЩО ВРЕМЕ.
12:15 08.06.2018
21 АЛО АЛО
До коментар #19 от "5ко":
Много адекватна мисъл,няма какво да се добави. Дай Боже младите родители да имат адекватността да възпитават правилно децата си !12:16 08.06.2018
22 учител
Имахме перфектни училища със специални образователни потребности (СОП), с много добри специалисти. Те бяха премахнати по нареждане на ЕС.
Коментиран от #25
12:27 08.06.2018
23 мамо аз съм пилот
До коментар #17 от "5ко":
вярно е и съм истински щастлив от този факт.12:28 08.06.2018
24 Фсб
До коментар #1 от "Учител":
Дебела си ти с коментара си ! Такива като тебе винаги ги бия с най голяма жестокост и съдизам!12:41 08.06.2018
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Коментар
До коментар #15 от "Коментар":
ПРОВОКИРАТЕ МЕ И АЗ ДА ПОЧНА ДА МАЧКАМ ТОВА ОБЩЕСТВО И ПОВЯРВАЙТЕ МОГА.МОГА ПОВЕЧЕ ОТ КОЙТО И ДА Е ОТ ВАСЕто САМО ДНЕС СИ ВИКАМ АБЕ ТИЯ ЩОМ ТАКОВА МНЕНИЕ ИМАТ ЗА БОЛНОТО ДЕТЕ.ЩО ДЕ НЕ НАПРАВЯ ИНТРИГА В СЛУЖБАТА И ТРИ МАЙКИ ОТ ФИРМАТА Да ОСТАНАТ БЕЗ РАБОТА.ЕЙ ТАКА БЕЗ СКРУПОЛНО.ЩО ДА НЕ ПОЧНА ДА ГИ РУТА ПО БУЛЕВАРДИТЕ МИШКИТЕ ЗАЩОТО МИ СЕ ПРЕЧКАТ НА AUDIто
НО НЯМА ДА ГО НАПРАВЯ ЗАЩОТО СЪМ
Човек с Главно Ч.
Коментиран от #27
12:59 08.06.2018
27 АЛО АЛО
До коментар #26 от "Коментар":
Повярвай ми, имаш нужда от буквар преди всичко. Да не говорим,че изобщо не вникваш в проблема.Коментиран от #28
13:31 08.06.2018
28 Коментар
До коментар #27 от "АЛО АЛО":
ПИША БЪРЗО И ВЪОБЩЕ НЕ МЕ ИНТЕРЕСУВА ОТ КАКВО ИМАМ НУЖДА.ПОВЯРВАЙ АЗ СЪМ В САМИЯТ ПРОБЛЕМ И ПО ТОЧНО В МОМЕНТА СЪМ В ЗАКРИЛА НА ДЕТЕТО.
ПО ДРУГИ ВЪПРОСИ И СЪМ С РТС
ДА ПЕРЕФРАЗИРАМ
РЕПОРТАЖНА ТЕЛЕВИЗИОННА СТАНЦИЯ.
ПОВЯРВАЙ МИ ПРОБЛЕМИТЕ С ТЕЗИ ДЕЦА УМИШЛЕНО СА ПРЕНЕБРЕГНАТИ.
НО ТОВА Е ПО ДРУГ КАЗУС ЗА ПАЛАТКОВИЯТ ЛАГЕР ПРЕД ПАРЛАМЕНТА .И ЗА КОНВЕНЦИЯТА КОЯТО БЪЛГАРИЯ НЕ Я СПАЗВА.И ДОКАТО СИ ГОВОРИМ С РЕПОРТЕРКАТА И РЕДАКТОРКАТА.ПОВЯРВАЙ МИ НЕЩАТА СА БЕЗКРУПОЛНИ КЪМ ДЕЦАТА С УВРЕЖДАНИЯ.
ТА ПРОБЛЕМА НЕ СА ДЕЦАТА,
А ЗВЕРОВЕТЕ КОЙТО ГИ СМАЧКВАТ.
Коментиран от #29
13:56 08.06.2018
29 АЛО АЛО
До коментар #28 от "Коментар":
Повярвайте ми, не вниквате във проблема по самата тема изобщо. Това, че държавата не работи в тази насока, не означава, че записването на дете с такъв сериозен проблем, в нормално училище е правилното решение ! НАПРОТИВ, НЕ Е ! Доста хора са ви го обяснили в коментарите си, не бързайте да пишете преди да прочете. Успешен ден !Коментиран от #31
14:18 08.06.2018
30 Въпрос на гледна точка!!!
Във класа на моето дете(1 клас) имаше едно дете с Аутизъм, което ТЕРОРИЗИРАШЕ целия клас, ежедневно с изблици на агресивност, посягаше изнивиделица на всяко дете вкл. на госпожата.
Всички деца бяха изложени на РИСК от непредвидимите НАПАДЕНИЯ на този техен съученик.
Всеки ден повтарях на моето дете да се пази и да гледа да стои по-далече, като му обяснявах, че болното не е виновно и че не не може да контролира ЖЕЛАНИЕТО си да НАРАНИ някого!!!
Този КОШМАР продължи месеци наред докато един ден в криза на агресивност е ЗАБИЛО ХИМИКАЛ в БУЗАТА на друго дете от класа, УЖАС пробило му беше бузката,...ами ако беше в ОКОТО, в СЪРЦЕТО, в СЛЕПООЧИЕТО?!!!
Така, че ако майката на Борис, можеше за няколко минути да си представи, че е майката на раненото дете, невинната жертва, намирала се на подходящото място(класната си стая), на подходящия момент(учебен час), но в близост до неподходящ човек(детето болно от Аутизъм)!!!!!!!!!!!
14:29 08.06.2018
31 Коментар
До коментар #29 от "АЛО АЛО":
Еми НАПРАВЕТЕ ТОГАВА ЛАГЕРИ И ГИ ХВЪРЛЕТЕ ТАМ ЩОМ НЕ ИСКАТ ХОРАТА ДА СА СРЕД НАС ТАКИВА ДЕЦА.РАЗБИРАШ ЛИ,ЧЕ ТОВА Е ДИСКРИМИНАЦИЯ.
15:06 08.06.2018
32 Дилян Симов
До коментар #6 от "гост":
Теоритизирате. И заравяте глава в пясъка.Защо теоритизирате? Колко деца от аутистичния спектър учат в групата (класа) на Вашето дете?
4-та група на ДГ "Ивайло", където тъкмо завърши голямата ми дъщеря, прие дете с аутизъм. Групата е от 35 деца с двама възпитатели - по един на смяна и една лелка за деня. Останалите деца разбират, че то е специално и се отнасят с уважение, стараят се да помагат, ако има нужда. Със сигурност разбират - виждал съм ги заедно.
Тук водеща роля има възпитателя. От сърце се надявам Вие да нямате подобра роля в обществото.
Коментиран от #33
19:38 08.06.2018
33 Дилян Симов
До коментар #32 от "Дилян Симов":
* подобна роля19:41 08.06.2018
34 Дилян Симов
Ето нещо обяснено като за деца:
https://www.youtube.com/watch?v=R8aqOy-wHY4
21:41 08.06.2018
35 Име, което не ще запомните
До коментар #6 от "гост":
Лично Ви пожелавам, да се сблъскате със същият проблем ( както на всички с подобни изказвания, Амин), ако не с децата Ви, поне с внуците!Е, тогава ми се обадете!
Няма застраховане но има абониране и Вие, току-що що го спечелихте.
И да, няма специални училища. По света - но Вие явно живеете в пещера
Как се дискриминират вашите деца?
Със сигурност, от 10 типични деца, поне едно ще стане крадец, 3 трайно безработни или неквалифицирани, 1-2 проститутки, 1-2 мутри, 2 ще се реализират и от двете несигурни бройки- ще избягат от България.
А нашите деца не могат да попаднат в тази класация
Умишлено пропуснах, колко ще вземат екстази по дискотеките и ще "прихванат" шезофрения.
Ето, виждате ли?- не само нашите деца ще имат тежки съдби. Наркоманията ще погуби бъдещето на мнозина, не нашите деца.
10:20 22.07.2019
36 Ще се намесяще
До коментар #4 от "Просия":
Ще се намеся много късно,но много опитни!Аз съм баща на дете с аутизъм и то вече е в 3 клас в нормално училище!От както е в него той се подобрява точно заради подигравките и нормалните ученически проблеми.В първи клас беше трудно девата го отхвърляха.Във втори клас нещата дюсе подобриха децата го възприеха и той се научи да е в група и да се държи добре социално.В трети има приятели съученици смеят се играят си и по някога се карат ходят по рожденни дни.За децата с лег аутизъм е много по добре да са във нормална среда,а също и за нормалните деца тука едните се социализират а другите се научават да помагат и да приемат различното.Трудности е имало много но накрая ползата е огромна.02:42 29.08.2019