23 Юли, 2018 08:21 1 261 10

Българинът шофира бързо и небрежно, най-рисково в петък между 17 и 18 ч

  • мвр-
  • кат-
  • катастрофа

Всеки четвърти е загинал на завой - при удар в друга кола или преобръщане край пътя

Българският шофьор е небрежен към превозването на деца и близки, не пази околните като участници в движението по пътищата. Това е една от характерните черти на профила му в сравнение с останалите държави-членки на ЕС.

Българинът кара все по-бързо - 95% от катастрофите с убити и ранени са заради скорост. Доказва го и статистиката за издадените електронни фишове. За 2017 г. те са 391 хиляди, а за 2016 г. - 338 хиляди, с 63 хиляди по-малко.

Резултатът - 1898 катастрофи, 228 убити и 2454 ранени, припомня в. „24 часа“.

Втори по тежест фактор за тежки пътни злополуки са неправилните маневри. Българинът навлиза в насрещното, прави резки движения, не спазва дистанция, нито правилата при изпреварване. Резултатът - 1600 инцидента, 200 убити и 2258 ранени.

Най-тежките инциденти с убити и ранени са при челен сблъсък и самокатастрофа. Когато няма други участници в движението, българският шофьор се блъска в дърво или се преобръща в канавката, показват данните от доклад на “Пътна полиция” за 2017 г. В него са посочени и анализирани нарушенията на пътя, които правят водачите в България.

Всеки четвърти е загинал на завой - при удар в друга кола или преобръщане край пътя.

Анализът на пътните полицаи показва, че шофираме най-рисково в петък - в този ден са 1088 от всички 6888 катастрофи през 2017 г. Тогава са убити и най-много хора.

Най-много катастрофи стават от 17 до 18 ч, а най-много са загиналите от 11 до 12 ч - 40 от всички 683. Традиционно има най-много пострадали през юли, но за 2017 г. най-много от убитите са през ноември.

Най-рисково българските шофьори карат в населените места. Там катастрофите са два пъти повече, отколкото по пътищата между села и градове. Тенденцията е трайна за последните 7 г., отчитат от Пътна полиция. Най-много жертви и инциденти са по първокласните пътища, следват тези от втори и трети клас, а най-малко са на автомагистралите и общинските пътища.

Тенденцията е столичаните да нарушават най-често правилата, които водят до тежки инциденти. Приятната изненада е област Перник, където се отчита най-голямо намаляване на катастрофите.

Нарушителите, причинили сблъсък с дете - санитари за наказание

Нарушителите на правилата по пътя да полагат общественополезен труд в болнични заведения, където се лекуват деца, пострадали при катастрофи. Това е една от препоръките в последния доклад на “Пътна полиция”.

Идеята за това джигитите да стават санитари се появява за първи път от институция на държавната власт. За да стане факт тази препоръка, трябва да се приеме от Министерския съвет, където ще разглеждат доклада, и после да се направят промени в Закона за движение по пътищата и в Наказателния кодекс.

Ако това се случи, нарушителите на пътя ще бъдат задължавани да се сблъскат директно с последствията от нарушаването на правилата и да опознаят страданието на децата, жертви на катастрофи. За тази мярка първо заговори покойният бивш шеф на ВМА ген. Стоян Тонев преди 2 г. Медиците имат преки наблюдения върху процеса на лечение на пострадалите при катастрофи, а средствата, които отделя държавата за това, са десетки милиони. Социалната система всяка година се натоварва с 2500 нови инвалиди, които са пострадали при катастрофи.

Механизмът за общественополезен труд в социални и болнични заведения, където се лекуват деца, засега е предложен само за шофьори, които са причинили катастрофа с участието на малчуган, независимо дали се е возил в неговата кола, или в другата.

36 деца са загинали при пътни произшествия през 2017 г., същият е броят на жертвите до 18 г. и през 2016-а, пише в доклада. Броят е най-висок за последните 7 г., което е една от тревожните тенденции.

Ранените при пътни инциденти малчугани през 2017 г. са 1110, с 60 повече от 2016 г.

От всички загинали 36 деца 27 са били пътници в автомобилите на бащите и майките си, 5 са загинали като шофьори и 4 като пешеходци.

“Броят на загиналите деца като пътници е 75% от всички. Това показва занижена култура на поведение на водачите, в чиито автомобили пътуват деца, а така също и на водачите като цяло, тъй като не във всички случаи вината за катастрофата е на шофьора, в чиято кола пътува детето”, пише в доклада.

От 2011 г. насам по пътищата са загинали 220 деца, ранени са 7800, а броят им расте. За същия период например в Южна Корея децата жертви по пътя са намалели с 80%.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Тост

    10 0 Отговор
    Мдам.... В петък софиянци бързат към родните си места, на изходите на София е лудница.
  • 2 Западните Балкани

    4 0 Отговор
    Два коментара: "всеки 4-ти загива на завой". Останалите трима заради лоши пътища. Борисов миналата година нали обяви война на нарушениета по пътищата? Състоянието показва колко може да управлява - не хич, а направо пречи да се нормализират нещата. Жалкото е, че БСП, ДПС и некви патриоти са същите некадърници.
  • 3 Townboy

    3 1 Отговор
    Вече имам нов лидер в класацията. Най-лошо карат тия с регистрация ВТ! Явно са безсмъртни.
  • 4 гост

    1 2 Отговор
    Докато се кара като на състезание и се натиска колкото може, а не колкото е ограничението, няма какво друго да стане. В някои страни се приемат по-ниски скорости поради две причини: безопасност и икономия на гориво. У нас магистралата като следвоенна зона, но разрешено да караш със 140км/ч, асфалта гладък и над 100км/ч предразполага към аквапланинг, ама на кого му пука.

    Коментиран от #5

  • 5 onq s konq

    2 1 Отговор

    До коментар #4 от "гост":

    Хем твърдиш че у нас магистралите са като "след военна зона",хем пък че асфалта е гладък-кое е верно?А защо си мислиш че при ограничена скорост разходът на гориво е по-малък?Или не се сещаш че едно е да карам на 4-та с 90,съвсем друго е да лашна "6-та редукционна"?А имаш ли идея каква катастрофа мога да предизвикам С 5 КМ/Ч-достатъчно е да "изпълзя" на централен път с абсолютно предимство от някоя невзрачна отбивка!

    Коментиран от #8

  • 6 Шефьор

    2 1 Отговор
    Прави ми впечатление, че в повечето снимки на катастрофи, автомобилите са с възраст над 10г. В повечето случаи така наречените въздушни възглавници не са отворени!!! А, как са минали на ГТП? Щото стандартите в България са: каруцата да има спирачки, фарове и мигачи. А, това, че въздушните възглавници на тези олд таймери, отдавна са покойници, това на никой не прави впечатление. Между другото на новите коли ги слагат само за хубост, това е разбирачите, за които старите коли са по-хубави от новите. Щото управлението на автомобил не е само за личен кеф, то е и отговорност към всички, които са на пътя, автомобилисти, мотористи, колоездачи, пешеходци. Това, че пуньо иска да кара, ама няма пари да поддържа в изправност автомобила си е държавна социална политика. А, това, че глупаците се трепят с неизправни возила си е за глупаците, тука държавата я няма. Тя е повишила жизнения стандарт на шаяка с 15-20г. таралясник и не му е обяснила, че както себе си ще утрепе, така може и някой друг да загине от глупостта му.
  • 7 Бако

    5 0 Отговор
    Айде пак милиционерски простотии.Как установиха ,че 95% от катастрофите са заради скорост?Понеже българските пътни полицаи са абсолютно некомпетентни най-лесно е да напишат в протокола несъобразена скорост.Проблема е в лошите пътища и в нетолерантността на българските шофьори
  • 8 лале ли си зюмбюл ли си

    0 0 Отговор

    До коментар #5 от "onq s konq":

    Абе кон, ти направо цепиш мрака с твойте писаници, ясно че си майстор на късия разказ ама......."6-та редукционна........" туй пък отде го измисли, ще ни просветлиш ли нас невежите какво точно й е редукционното на 6-та предавка(повече отколкото на другите 5.......)
  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 vasik atanasova

    0 0 Отговор
    ЗА ОГРОМНО СЪЖАЛЕНИЕ СА НАПИСАНИ ВЕРНИ НЕЩА В СТАТИЯТА
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове