Учени от БАН са разработили нова методика за изследване психологическата годност на шофьорите. Проектът е възложен от Министерството на транспорта с цел повишаване нивото на пътната безопасност и превенция на рисковото поведение на пътя.
Действащата сега методология за оценка на психологическата годност на професионалните шофьори е от 70-те години, казват учените от Института за изследване на населението и човека и смятат, че е време тя да бъде променена.
Новата оценка е насочена и към водачите с отнети свидетелства за правоспособност заради нарушение на пътя. Рисковото поведение учените свързват с:
"Когато човек е поради някаква друга причина ядосан, гневен, когато е склонен да търси вината за събитията в другите, а не в себе си, е по-голяма вероятността да допуска грешки, защото не е критичен", казва пред БНР Росица Рачева от Института.
Проф. Антоанета Христова обяснява част от новите моменти в методологията: "Като например търсенето на провокация, търсенето на усещане - колкото повече си човек, който търси усещане, толкова повече поемаш риск".
За да влезе в сила новата методология обаче трябва да се измени Наредба 36, която регламентира изискванията за психологическата годност и реда за провеждане на изследването.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Каузар
Коментиран от #7, #8
09:04 15.12.2018
2 ентомолог
Едната даже професор, пък другата на Москов, дясно...
09:09 15.12.2018
3 Знам
Коментиран от #10
09:19 15.12.2018
4 Правилно е
09:22 15.12.2018
5 Методика
09:46 15.12.2018
6 Иванов
09:51 15.12.2018
7 селяка
До коментар #1 от "Каузар":
Те нашите професори са велики, но новия тест няма да направи шофьорите по-добри. Нито маймуната ще стане човек, нито дрифтъра примерен водач. Аз бих добавил още няколко точки в теста. 1. Луд ли сте, че живеете в България ? Ако да, сте за Карлуково, ако не, сте напълно луд. 2. Що е това магистрала и има ли почва у нас? Ако наречете Хемус и Тракия магистрали, сте луд. В Япония това са селски пътища. ,3. Вярвате ли, че България ще се оправи? Ако да, сте тотално луд. Ако не, ще полудее те, дето не сте минали навън през Терминал 1,2....12:08 15.12.2018
8 селяка
До коментар #1 от "Каузар":
Те нашите професори са велики, но новия тест няма да направи шофьорите по-добри. Нито маймуната ще стане човек, нито дрифтъра примерен водач. Аз бих добавил още няколко точки в теста. 1. Луд ли сте, че живеете в България ? Ако да, сте за Карлуково, ако не, сте напълно луд. 2. Що е това магистрала и има ли почва у нас? Ако наречете Хемус и Тракия магистрали, сте луд. В Япония това са селски пътища. ,3. Вярвате ли, че България ще се оправи? Ако да, сте тотално луд. Ако не, ще полудее те, дето не сте минали навън през Терминал 1,2....12:08 15.12.2018
9 Анонимен
Коментиран от #11
14:24 15.12.2018
10 СтарТИРаджия
До коментар #3 от "Знам":
Ако се прилагат съвестно (щото и там финикийските практики са перманентни) при любителите, трафика ще олекне на 50 %: 30 % джуклести кифли по сами в кола - отпадат почти автоматично. Дори да минат тестовете, машината ще ги "гилотинира" масово! 10 % роми, римляни и др. сигани - също! Слагаме още 10 % всякакви дървени леваци, вековни пенсии и др., които до МПС не трябва да припарват. И ето ти рехав трафик, значително по малко катастрофи, + по-качествен въздух.15:23 15.12.2018
11 ФауВе
До коментар #9 от "Анонимен":
В ограничението ли е? Да! Значи не е нарушител. Ти над ограничението ли искаш да караш? Да! Значи си нарушител.18:20 15.12.2018