Над 416 000 софиянци пътуват сами в колата на път за работа.
Това става ясно от проучване на инициативите „Визия за София“ и „Зелена София“ на Столичната община сред служители и работодатели в големи фирми. Повече от 60% от общо 694 800 работещи - по официални данни на НСИ, се придвижват с коли, като в някои компании делът им е значително по-голям. 90% от тях пък ползват собствения си автомобил, в който са сами, уточнява изследването. Анкетата има за цел да проучи предпочитаните начини за придвижване до работното място и как може да се постигне по-устойчива градска мобилност.
Два са мотивите на хората, които предпочитат автомобила пред градския транспорт - време и комфорт. Малко над една четвърт от интервюираните посочват, че това е най-бързият начин за придвижване. Липсата на удобен градски транспорт по съответния маршрут е вторият посочван фактор.
Дългото разстояние не е сред най-съществените фактори. Оказва се, че ако пътят до работното място е над 10 км се предпочита общественият транспорт. На първо място се подрежда автобусният превоз, но и трамваите се приемат добре, като бърз и екологичен транспорт, особено там, където мотрисите се движат с самостоятелни трасета. Тези, които ползват градския транспорт, уточняват, че са се насочили към този вид придвижване защото имат удобна директна линия или пътуват само с едно прекачване. Метрото също е предпочитано, но трасетата все още не достигат до всички райони на града.
Около една пета от участниците в анкетата пътуват между 7 и 10 км. За немалка част – 27%, разстоянието до работното място е между 10 и 20 км. Средното времетраене на пътуването е между половин и един час. Но за 10% пътуването е над час, пише в-к Монитор.
Младите хора се насочват по-често към споделено пътуване с автомобил, но то се осъществява предимно на връщане от работа. В най-честия случай то се осъществява от шофьор с личен автомобил и пътници, които нямат такъв. Според изводите на проучването обаче това не облекчава трафика, а по-скоро градския транспорт. За да се получи необходимият ефект, поне двама от пътуващите трябва да са шофьори, тоест така може да се спести една кола по улиците на града.
В анкетата са застъпени и нагласите за придвижване с велосипед. Участниците в проучването са посочили, че все още няма удобна система от велоалеи и пътуването на две колела е рисково на кръстовищата, както и по пътното платно и по тротоарите. Ключов фактор е и чистотата на въздуха в София.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 S74Lk3R
08:54 23.01.2019
2 f16
09:00 23.01.2019
3 на село
09:02 23.01.2019
4 Боцко
Коментиран от #9
09:03 23.01.2019
5 ИСТИНАТА
09:04 23.01.2019
6 Доде мога
09:10 23.01.2019
7 Vinetutkata
09:10 23.01.2019
8 Morgoth
09:10 23.01.2019
9 Рамбо
До коментар #4 от "Боцко":
На пълно си прав селяните да заминават на село и всичко ще се нормализира в София.Коментиран от #12
09:15 23.01.2019
10 ЗМN
09:17 23.01.2019
11 123
09:17 23.01.2019
12 Илиян
До коментар #9 от "Рамбо":
А дано,ама на дали!!!!!!!!!!!!!09:23 23.01.2019
13 НекЪф Пич
Громотен съм малко аС ?
09:29 23.01.2019
14 Онзи
09:38 23.01.2019
15 гост
09:40 23.01.2019
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 гост
Коментиран от #24
09:44 23.01.2019
18 Бате Ачо
Еми живи и здрави - аз си ходя 15 мин пеша, поне се раздвижвам, но вече ходя с маска, заради пушаците и прахоляците на "баровките" с колите.
Коментиран от #21
09:45 23.01.2019
19 Шляхтиц
09:45 23.01.2019
20 Julio
И да не забравям - който иска чист въздух е свободен да си хване пътя към селото от което се е довлякъл в София. В града хората бачкат и пътуват и въздухът винаги е бил и ще бъде далеч от планинският. Това е нещо нормално и в никакъв случай не трябва да се допуска ограничаване на трафика заради "зелените" отрепки ,които се прехранват от данъците ни, за да ни тровят нервите с глупостите си.
Коментиран от #30
09:47 23.01.2019
21 май френд
До коментар #18 от "Бате Ачо":
ако реша да чукам жена си на улицата всеки ще минава и ще дава акъл кое е хубаво и кое не След като съм си взел жена аз решавам кога как къде и прочие а ти и там ще ползваш обществени услугиКоментиран от #29
09:50 23.01.2019
22 Селянин
Коментиран от #32
10:08 23.01.2019
23 Данчо педала
10:10 23.01.2019
24 Julio
До коментар #17 от "гост":
Земи, бате, излез от селото си за да видиш наистина какъв е трафика в Европа. Лондон, Париж, Франкфурт, Цюрих, Барселона, (ако щеш зачуканият Фрайбург в Германия) са с трафик който е несравнимо по-голям спрямо всеки всеки възможен трафик в България. Тук всичко би се решило с хитра организация на трафика и с мисъл при даване за разрешителните за строеж - щото не може да разрешиш строежа на огромни бизнес сгради през 50 м. на Царигардско и да очакваш че няма да има трафик. Софийското поле е огромно но за 12 години тиквено управление не чух ни един проект за разширяване на града. Само строителство във вече силно урбанизирани зони.10:11 23.01.2019
25 Фандъкова
10:18 23.01.2019
26 filo
10:24 23.01.2019
27 ЪРП
КАКЪВ ВИ Е ПРОБЛЕМА ДА НАПРАВИТЕ ДОБРО И ДА СЪЗДАВАТЕ И НОВИ КОНТАКТИ ДОРИ ?!?!!!
СПИРАШ НА СПИРКАТА, ПИТАШ, КОЙ Е КЪМ ЕДИСИ КЪДЕ И КАЧВАШ ПО НЯКОЙ С ТЕБЕ.........
Коментиран от #46
10:49 23.01.2019
28 ЪРП
10:51 23.01.2019
29 Бате Ачо
До коментар #21 от "май френд":
Хаха, на улицата викаш ще я челастриш - да не станете за обществено ползване и двамата тогава, че "градският" да ти се стори рай :D11:15 23.01.2019
30 Зелени
До коментар #20 от "Julio":
В Германия обаче, за да влизаш в големите градове ти трябва ЗЕЛЕН стикер за вредни емисии. Всички бензинови/газови от 1993, а дизели след 2007 го получават. За транзитно преминаване по магистралите не се изисква. Едва ли са по-глупави от нас, за "забравен" стикер глобата почва от 150€ и зависи до колко навътре в града те хванат. У нас по големите градове ако се ударят старите дизели ще им се изчисти въздуха според мен. Дизеловите автобуси на градския транспорт от кога са на метан, не от вчера и за тях е задължително, а за Вуте софиянеца от с.Мало Курево си кара TDi-то макс 2005-2006г с изрязани катализатори, филтри за сажди и т.н. от генерацията и какъв е резултата?? Застанеш зад такъв голфаджия на светофар 1 минута и при теб не се диша от тежка смрад, чак ти залютява на очите. Ама при него като не смърди,той откъде да знае как трови въздуха и, че ако мине през пункт за прегледи в Германия може да му се стъжни??Коментиран от #35
11:19 23.01.2019
31 Ерика
11:22 23.01.2019
32 Иван
До коментар #22 от "Селянин":
В цивилизованата Прага, Чешка република, е абсолютно същото. Задава се уикенд и не можеш да отидеш на работа от автомобили. Всеки се разбързал я за родното място, я за вилата, я за някой излет и ти стоиш и чакаш с часове. Живееш в Прага - Изток, а работиш от страната на Прага - Запад, само че на 20 км извън града (чехите просто отдавна си изнесоха производствата извън градовете, за да не цапат толкова), а единственото шосе е изпълнено с автомобили и няма мърдане... В моя случай това е път, който се изминава за около 40 мин. при идеални условия, а при задръствания трябва да изляза 2-3 часа по-рано... И с автобус няма да стигнеш по-бързо, независимо, че има бусленти. Та и пражаците си отиват на село... Впрочем, аз въобще не смятам, че мръсният въздух над София се дължи предимно на автомобилите. Имаше там някакви наблюдения, че се горят автомобилни гуми, отпадъци, найлони от разни малцинствени групи, а за това нито дума. Съгласен съм да се разкарат по-старите дизели и да се шофират само по-нови автомобили на бензин или по-използвани на газ, но това може да го реши само Столична община и при това задължително с някакви стимули за гражданите. Примерно, газифицираш си старата бензинка в сериозен сервиз - получаваш намаление на данъците от поне 15%. Махнеш стария дизел - данъците 30% надолу и т.н.11:27 23.01.2019
33 Чичо
11:28 23.01.2019
34 котловина
11:47 23.01.2019
35 Julio
До коментар #30 от "Зелени":
Колкото и да избягвам да служам дивотиите на "зелените" за въздуха в София все до мен стига някакъв спам по въпроса. Последният ден в който въздуха в София беше "много замърсен" беше миналата Неделя (повтарям - НЕДЕЛЯ) - ден в който в София практически няма задръствания. Как зеленият стикер решава този въпрос?11:51 23.01.2019
36 468
12:11 23.01.2019
37 222
13:31 23.01.2019
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 гощо
13:38 23.01.2019
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 333
До коментар #38 от "Живка":
Аз съм за-нема нужда от шопета, ама никак. И още нещо - стари гуми за огрев НЕКОЙ САКА ЛИ?13:50 23.01.2019
42 Димов
13:56 23.01.2019
43 Балканец
До коментар #38 от "Живка":
Откак София е станала столица България е тръгнала на зле.13:57 23.01.2019
44 65575
13:58 23.01.2019
45 Антонн
Нямам читав транспорт до работата,инече не горя от желание да си късам нервите по задръстването.
20:12 23.01.2019
46 гост
До коментар #27 от "ЪРП":
Ти нормален ли си само да те питам? Ще ми събираш случайни хора по спирките? Ако качиш някой наркоман или пиянде? Или някой с нервно разтройство? Ами ако ти си изперкал или не си добър шофьор? Аз като пешеходец да се качвам при всеки ??!!??..........................Ако имаш голям зор качвай случайни хора или се вози. .............................Относно обществения транспорт, когато се доближи до НАЙ ОСНОВНОТО като в нормалните градове: БЪРЗ, УДОБЕН И ЕВТИН, тогава хората ще го предпочитат пред личния автомобил. Останалата мръсотия и кал докато стигнеш до транспорта, да кажем че не е важна за сега...............................И това не само за София!!!20:28 23.01.2019
47 дали
10:08 25.01.2019