По света на всеки 22 секунди в катастрофа умира човек, показват данни на Световната здравна организация, представени на пресконференция в БТА по повод Световната седмица за безопасност по пътищата, която ще протече между 6 и 12 май под мотото: "Лидерство за безопасност на пътя", Спаси живот#Говори.
Представителят на СЗО в България Скендер Сила посочи, че катастрофите не са нещастен случай и могат да бъдат предотвратени. Сред основните причини, които той изтъкна за тревожната тенденция жертвите по пътищата да се увеличават, са ускорената урбанизация, ниските стандарти за безопасност, употребата на наркотици и алкохол, неизползването на предпазен колан и каска, както и превишената скорост. Като най-стряскащи данни от доклада на СЗО Сила подчерта, че именно нараняванията при ПТП-та са водещата причина за смърт при децата между 5 и 9 години.
Световните лидери поеха ангажимент броят на смъртните случаи да намалее наполовина до 2020 г., настоящият доклад обаче показва, че е постигнато твърде малко, категоричен бе той.
За 2018 г. България е на второ място в Европа по загинали в катастрофи, а на територията на ЕС всяка година загиват близо 25 000 души. Председателят на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" Малина Крумова изтъкна, че ежедневно стават средно по 18 ПТП-та. Сред основните причини за черната статистика тя посочи липсата на взаимодействие между отговорните институции, тенденцията за прехвърляне на отговорности, липсата на регулация и най-вече - на системен анализ на базата на обективни данни. Крумова подчерта, че именно тези пропуски са довели до създаването на новата агенция.
Ние не искаме да сме просто още една административна структура, категорична бе тя. Крумова заяви, че в момента Агенцията изготвя цялостен системен анализ на пътната безопасност, след който ще бъдат предложени комплексни мерки. Според нея не е важен размерът на санкциите, а ефективността на контрола.
Важно е не да се констатира наличието на концентрация на ПТП-та, а да се направи оценка на риска и да се вземат превантивни мерки, каза още тя и допълни, че основната задача, която си поставя агенцията е подобряването на координацията между ангажираните институции.
Началникът на отдел "Пътна полиция" Росен Рапчев изтъкна, че у нас има значително намаление на катастрофите през миналата година в сравнение с 2017 г. Според статистиката през 2018 г. са настъпили 6684 тежки ПТП-та, като при над 1200 от тях е имало тежко пострадали. Това е с 204 по-малко от 2017 г., подчерта той. Загиналите по пътищата през миналата година са 611, а ранените - 8466.
Рапчев предостави информация и за първите четири месеца на 2019 г., подчертавайки, че там също се отчита намаление на трите показателя. До момента са настъпили 1838 катастрофи, което е със 178 по-малко в сравнение със същия период на 2018 г. Загиналите са 153 души, а ранените - 2338. Началникът на "Пътна полиция" посочи, че само през април са загинали 33 души, като смъртта на 10 от тях е била заради блъскане в крайпътно съоръжение. По тази причина той бе категоричен, че пътищата трябва да се обезопасят, въпреки че основната причина за ПТП-та остава несъобразената скорост.
От своя страна председателят на Българската асоциация на пострадали при катастрофи Владимир Тодоров съобщи, че 70% от загиналите деца през 2018 г. са били в колите на родителите си.
Той се съгласи, че броят на загиналите у нас се понижава. Като притеснителен факт обаче Тодоров изтъкна, че броят на загиналите деца остава константа - у нас средно по 30 деца годишно губят живота си по пътищата.
Те загиват основно като пътници в автомобилите на родителите си, посочи той и настоя Пътна полиция да осъществява методичен контрол пред училищата и детските градини, за да следи за начина, по който родителите превозват децата си.
Припомняме, вчера на територията на страната станаха две тежки катастрофи. При произшествие на бул. "Владимир Вазов"в София четири деца, намиращи се на тротоара, бяха пометени от лек автомобил. Две от тях пострадаха тежко и в момента се намират в "Пирогов". Задържан за инцидента няма. В Пловдив пък дете пострада сериозно при верижна катастрофа между две коли и камион.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Гостилничаря
Коментиран от #15, #17
20:44 08.05.2019
2 Статистиката
20:47 08.05.2019
3 дявола
20:51 08.05.2019
4 664
21:02 08.05.2019
5 Бай
21:10 08.05.2019
6 Най - после и да покажем РЪСТ !
21:12 08.05.2019
7 с2н5он
Коментиран от #10
21:13 08.05.2019
8 Бойко за какво ги опъна тез магистрали ?
21:13 08.05.2019
9 Morgoth
21:17 08.05.2019
10 Morgoth
До коментар #7 от "с2н5он":
Дали? Ако видиш статистиката за цял свят има пряка връзка между това колко е богата една държава и колко са жертвите по пътищата. Така че резонно идва въпроса дали културата или инфраструктурата и съвременният автопарк са най-големия фактор. Не камерите и дисциплината спасяват животите на пътя, а магистралите.21:21 08.05.2019
11 Amix
Аман от години уж се борят със войната по пътищата ама май войната е по скоро със парите на шофьорите...
21:39 08.05.2019
12 Еее
21:40 08.05.2019
13 Шофер
21:50 08.05.2019
14 Будалата
21:50 08.05.2019
15 от Немция
До коментар #1 от "Гостилничаря":
Не си прав! Българите шофираме отлично в Немция. Просто не можем да си позволим да не го правим, тук има трафик полиция. Включително можеш да влезеш и в затвора за пътно нарушение. И законът се прилага за ВСИЧКИ! ... Просто в Бг няма държава, брат! :(((Коментиран от #18, #23
21:51 08.05.2019
16 Петър
21:53 08.05.2019
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 гост
До коментар #15 от "от Немция":
В БГ се оплакват,че ги глобяват,а ако караха така в други държави и в затворите щяха да са.Коментиран от #20
21:58 08.05.2019
19 НеИзлизащ от БГ.
22:24 08.05.2019
20 от Немция
До коментар #18 от "гост":
Познавам двама, които са в пандиза в момента - за оспорване на решение на полицай, арогантно държание и т.н. По някаква случайност и двамата са софиянци. Нормалните хора и народи са разбрали, че законите са създадени за да направят живота им лесен. Булгаристанците смятаме, че законите са нещо, което трябва да заобиколим. Както казват "мъдрите" шопи: "Законът е врата у поле!"...22:27 08.05.2019
21 Точно това целят или н никой не му дреме
1. Лоши настилка
2.Слабо осветени и маркирани пътища
3.Сравнително остарял автопарк
4.Безумна разрешена скорост по магистралите от 140
5.Престъпна корупция.
После се питай ЗАЩО!!?
22:57 08.05.2019
22 Рошко
00:20 09.05.2019
23 БАЙ МИЛЕ
До коментар #15 от "от Немция":
ПРАВ СИ ДОНЯКЪДЕ ДРУЖЕ.....И ГОСТИЛНИЧАРЯ Е ПРАВ......
КОГАТО ГАНЬО ИЗЛЕЗЕ НАВЪН,СЕ ОСЛУШВА КАТО МИШКА В ТРИЦИ И СПАЗВА ЗАКОНИТЕ И ПРАВИЛАТА СЪС ЗАПЕТАЙКИТЕ.......АМА КАТО Е В БГ...КАРАЙ ДА ВЪРВИ....ААА...ЗНАЧИ МОЖЕЛО......Е ЗАТОВА НИКОЙ НЕ НИ Е КРИВ...САМИ СМЕ СИ ВИНОВНИ.....ТОВА Е....
05:44 09.05.2019
24 Националист
06:02 09.05.2019
25 Националист
Българите са благи хора! Бог да Благослови Българите!
06:05 09.05.2019
26 Ммм Даа
НЕ са виновни законите
Не са виновни джигитите
И двете на всякъде ги има!
НО
Първокласен Бг път е второкласен за Европа!
Между селските ни пътища са Европа черни пътища!
А колите:
Карани в Европа и изтърбушени идват тук и се радване че са изгодни...
ДА АМА:
Кофти пътища и амортизирани коли какво очаквате??
Работим по малко от Швабата или Франзелата ли??
Деба и държавата сме...
Като нямаме условия ще се трепем.. това е....
R.I.P.
19:56 10.05.2019
27 James
17:35 11.05.2019