19 Юли, 2019 07:21 7 203 45

19 юли 1966 г. БКП сключва договор с Renault

  • renault-
  • българия

На 19 юли 1966 г. Политбюро на ЦК на БКП решава да се сключи договор с френската фирма Renault за производство в България на леки коли от същата марка. През 1967 г. тогавашното Държавно стопанско обединение (ДСО) “Металхим” подписва контракт с право на производство и продажби с френската фирма Renault.

В Казанлък в сегашния завод “Арсенал” се сглобяват първите три двуместни спортни коли Renault Alpin. В началото дори го наричат “Булгар Алпин”. След като вече са сглобени първите автомобили, специалисти започват да водят преговори с французите за построяването на монтажен завод за производство на 10 000 коли годишно в Пловдив. Само за девет месеца, рекордно кратко време, се построява монтажен завод в Пловдив.

В годините 1967 - 1970 г. в България се завършват общо около 5500 автомобила с марка Renault. През 1970 г. излиза решение на Министерския съвет за прекратяване на този “производствен лукс” и заводът се закрива окончателно през 1971 - 1972 г.


Поставете оценка:
Оценка 2.6 от 11 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Дедо Йоцо

    62 13 Отговор
    ГЕРБ щеше с VW ама нещо не стана работата ... При следващия мандат да пробват с ТАТА
  • 2 СоцБоц

    55 55 Отговор
    Така е , в онова "лошо" време големите автомобилни марки не се двуомяха между Турция и НРБ , но сегашната продажна и корумпирана власт изгони инвеститорите. Слава на БКП единствената партия мислила за Народа!

    Коментиран от #3

  • 3 Сесесере

    46 72 Отговор

    До коментар #2 от "СоцБоц":

    Слава на САЩ ! Никога повече комунисти!

    Коментиран от #6, #31

  • 4 Вещ

    30 4 Отговор
    Хубаво е когато всяка година на тази дата публикувате една и съща статия
  • 5 Антон

    49 16 Отговор
    Бкп сключва договор с идеологическия враг тогава. Днес нефелното крило на партията, изтърсаците от герб, с глава тиква , не са в състояниие да сключат договор с партньорска и съюзническа държава. Поне такава по думи на тиквата и педитата от ес-то. Ние сме партньори с онея само когато трябва да се дават пари за тъмнолилави орки или да си спрем някой провкт с национално значение.

    Коментиран от #23

  • 6 СоцКлец

    45 18 Отговор

    До коментар #3 от "Сесесере":

    Долу империята на злото Хамериканците купиха територията България за без пари от продажната Соросня . Съд и затвор за тези предатели.
  • 7 гост

    39 1 Отговор
    Така се прави: решаваш, подписваш предварителен договор и след по-малко от година започваш производството. В днешно има фирми способни да сглобят и настроят поточните линии за месеци, сградата е сглобема конструкция от панели, само логистика и пари трябват. Ето, в ловешко като направиха завода на ГУ, изградиха хубава инфраструктура, но нямаше търсене, било то заради умишленото отбягване на марката, било то заради лош маркетинг, било то заради политиеската репресия. Реално на вторичен пазар всички тези коли са много тътсени, защото си струват парите. Имам познати слезли от МЛ, ФВ и др. и се качили на ГУ Н5, е много са доволни, защото е здрава кола за малко пари. В съседна Румъния казват, че служебните коли на държавните структури са основно Дачия, а у нас можеше да са ГУ и то с газови уредби и поддържки в местните дилъри на марката, но няма такава политика.
  • 8 onq s konq

    19 30 Отговор
    Добре че е герп та да карам беенве штото при кумунистите карах варбурк

    Коментиран от #12, #44

  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Бойко Кръстанов

    1 0 Отговор
    Хаха масаж
  • 11 CL500

    43 10 Отговор
    Доколкото знам в договора е било записано, производството да е само за вътрешния пазар. Нашите обаче са започнали тайно или не толкова да сключват и външно-търговски договори, започнали са износ и франсетата са ни казали - ай, гаси лампите...

    Коментиран от #39, #42

  • 12 СссереМ

    19 37 Отговор

    До коментар #8 от "onq s konq":

    Баща ми 20 години караше осмак,сега сарам х6,добре че комунистите умряха.

    Коментиран от #14, #15

  • 13 автомонтьор

    52 12 Отговор
    Това че комунягите са почнали да ги изнасят тайно и рено се дръпнали е стара лъжа да се прикрие факта , че Брежнев е заповядал на нашите продажници да затворят един успешен завод. Не ви ли прилича на южен пАток... вървим срещу интереса си за да угодим на по силните

    Коментиран от #20, #24

  • 14 гост

    47 6 Отговор

    До коментар #12 от "СссереМ":

    Ами той и моят баща беше с Вартбург, но тогава имаше 5-6 модела коли и толкоз, ако не е лада ще е москвич, ако не е москвич ще е шкода. Тогава обаче при заплата от 200лв колата ти струва 4х.лв, сега заплатата ти е 5 пъти по-висока и за 20х.лв може да си купиш бюджетна кола, пак нова и отговаряща на съвременните стандарти. Сега просто го има изобора да купуваш втора употреба стоки, а тогава не, но това не прави онова време по-лошо от сега. Просто изборът е бил ограничен, разговаряйки с хората работили отреди 80те разбирам, че е имало предостатъчно работа и то добре платена, стига да ти се работи, почти всеки е можел да си купи/построи жилище, нямало го е този стрес и натоварване, което притиска хората сега. Точно консуматорщината погубва много хора, които стават роби на вещите и забравят много стойностни ценности в името на някаква вещ, а при липсата на вещи духовното е било много по-добре развито. Викаш сега като имаш Х6 си успял и невероятен човек, така ли?
  • 15 СссереМ

    26 18 Отговор

    До коментар #12 от "СссереМ":

    Долу Сорос и продажните, алчни капиталисти, вижте Китай рано или късно комунизмът ще се завърне и в Европа. Съд за българофобите поклонници на Сороснята (Сатаната)
  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 onq s konq

    46 16 Отговор
    През 1965 се подписва договор с Русия за пр-во на Москвич в Ловеч и през есента на 1966 излиза първата кола от Завода.КОЙ нормален обаче ще си купи въпросната СССР-недоделка,след като погледа му се "пълни" от "Рено-8" и "Рено-10",за Алпина пък да не говорим?!Следва протягане ДЪЛГАТА РУСКА РЪКА и хващане на "Самозабравилото се " бълг. Правителство за гушата...което е и фатално за договора с Французите.Е КАК да не ги обича човек тия "силни и мъжествени" братушки?...Ама до дъното на душата си:)

    Коментиран от #28, #33, #34

  • 18 LORT

    22 18 Отговор
    Комунизма е анти-хуманен строй и винаги води до фалит и разруха

    Коментиран от #27

  • 19 Гост(нерегистриран)

    10 9 Отговор
    Чакаха от години за москвич и лади. Хитър Петър бай Тошо пусна в 1986 коли москвич в Стара Загора за 6900 лева, при заплати 100 и 170 лева, за младите, много пари си бяха в ония години и кога останахме не стари без работа я продадох е за 500 лева на 20 хиляди километри, а сега ми кажете, ко прав, и кой крив, и за мен е кражба, от обикновени хора, с много труд и пари на родителите им, вие отлично може би знаете или.. И с ап. Без жителство не разрешава ха, а от Тракия е имало хора с много пари от животновъдство, някои много злато са успели да прекарат в България, живи и здрави, боли ни, но минало за минало, първите последни, а бедняци днес милионери, късмет братлета
  • 20 ванката

    9 3 Отговор

    До коментар #13 от "автомонтьор":

    предвидени са 10 000 бройки за една година да излизат от завода а за 3г са произведени 5500 дали е бил толкова успешен...
  • 21 LORT

    9 10 Отговор
    Комунизма е като Биг брадър,:ранят те, поят те, и ако си послушен си живуркаш, но в пандиза
  • 22 ХХХ

    20 9 Отговор
    Хора работили в завода нали проговориха след 89та..не е имало нарушени договори и таен износ. Всъщност не е имало такива договори рената да са само за България. Били са си за СИВ. Тези няколко хиляди бройки са били с отлично качество на сглобката и французите са искали да увеличат капацитета. Единствения проблем е бил , че в комунистическия блок тези модели на рено превъзхождат значително тогавашните деривати на фиат сглобявани в източна европа и шкодите... да не говорим за руските коли и запорожката. После историята за Брежнев на изложението я знаем. Ако тогава имахме някой като Тито който да смее да каже НЕ на братушките, сега икономическата ситуация България щеше да е коренно различна

    Коментиран от #25

  • 23 Некой си

    10 6 Отговор

    До коментар #5 от "Антон":

    Луканов,Виденов, Станишев, Орешарски и други знайни и незнайни БКП герои имаха възможността да сключат такива печеливши сделки,но не знам защо пропуснаха. Може би ти знаеш???
  • 24 Random

    12 3 Отговор

    До коментар #13 от "автомонтьор":

    5500 автомобила за 4 години... Те това ако е било успешен завод, поне ако е можело да покрие разходите и заплатите... А и ако е по поръчка на по-големите, защо същите са позволили на французите да строят в Румъния?
  • 25 Random

    17 5 Отговор

    До коментар #22 от "ХХХ":

    Да бе да, превъзхождали били, я кажи по какво. Нито двигателя по-мощен, нито по-просторни, нито по-модерни, като конструкция, и 8, и 10 са като заз - задно-разположен мотор и задно предаване. Тия статийки за които говориш са чисти соросни съчинения
  • 26 Random

    14 4 Отговор
    Още един чел-недочел. При капацитет 3000 автомобила на година и към 5000 общо произведени за 4 години, смяташ ли че хората въобще са ги купували? При цена 6100лв за 8 и 6800 за 10. И двете само 1100 двигател 50 коня. И 408 хич не е "недодялка". 8 и 10 с нищо е го превъзхождат. 408 - 1400(1360) кубика двигател, 8/10 - 1100. 55 коня срещу 50. Много по-тежък и стабилен автомобил, реното е по-леко. 408 има двукръгова спирачна система, меки интериорни части, зони на смачкване и колани, реното какво има за безопасност?

    Коментиран от #30

  • 27 Random

    2 0 Отговор

    До коментар #18 от "LORT":

    Второто не го отричам
  • 28 Random

    3 0 Отговор

    До коментар #17 от "onq s konq":

    Коментар 26 е за теб
  • 29 Истината

    11 7 Отговор
    Само може да мечтаем за БКП ,комунистите градят ,капиталистите крадат
  • 30 Марек

    3 2 Отговор

    До коментар #26 от "Random":

    За какви колани говориш през 66-та умнико?Къде си бил тогава?Сложи червена точка преди да отговориш!

    Коментиран от #32

  • 31 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 32 Random

    6 0 Отговор

    До коментар #30 от "Марек":

    Да не би коланите да не са съществували 1966 година? Сложи си ти червена точка
  • 33 Гост

    10 2 Отговор

    До коментар #17 от "onq s konq":

    Даа, даа. Братушките ни забраниха "Южен поток", мътят водата на Германия за Северен 2, накараха Франция да спре "мистралите" за Русия, натиснаха ни да им купиме бръкмите със заем от тях самите, не плащат нищо за ползуването на бази у нас...и т.н. Как да не ги обичаш!
  • 34 Ogiigo

    6 1 Отговор

    До коментар #17 от "onq s konq":

    Що сега как е, ще купувате газ от нас,, демократичен" газ, не от Русия, само от нас ще куоувате всякакво въоръжение, няма да строите газопровод и т.н.
  • 35 ник3900евро

    8 6 Отговор
    Руснаците спряха производството на Рено и за най големите малоумници е ясно че никой няма да купи Москвич като има Рено за тез пари това беше изкуствено създадена икономика и затова не стигна до никъде. Даваме комунистите никога няма да го признаят.

    Коментиран от #37, #41

  • 36 гуньо

    6 3 Отговор
    Рено 8-10 са от класа на запорожеца nsu даф неса ништо особено освен двигателя които е доста добър сравнен с зазовия е направо извън земен.Мои познат имаше рено 8 но с малкият двигател 980 кубика беше няколко пъти съм го карал да го пали на празен ход работи като часовник и тихо,иначе в купето е доста тясно и спартанско обзаведена.Салона на шкодата 1000 мб и 100 са 100 пъти подобри от на реното.
  • 37 Random

    4 4 Отговор

    До коментар #35 от "ник3900евро":

    Ако ще избора да ми е между лагерна количка и рено, реното няма да го взема
  • 38 Либеро

    5 1 Отговор
    Договорът с Рено е доста тежък. Купуваме всичко от тях за долари но имаме право да продаваме само в бившия СИВ за рубли. Планът е бил за 4 г. да започнем производство на по голямата част от компонентите у нас. Обаче не е станало и поради недостиг на конвертируема валута сглобяването е преустановено.
  • 39 гост

    4 0 Отговор

    До коментар #11 от "CL500":

    Точно така е това е истината не прекратяваме договора ние а ни бият шута Французите понеже не сме много хитри както винаги
  • 40 ОСМАНАГИЧ

    2 0 Отговор
    Сега щеше да има Булгар Дъстър.😎
  • 41 Хамсал

    4 0 Отговор

    До коментар #35 от "ник3900евро":

    Що тогава лошите руснаци не спряха производството на Вартбург, Трабант, Шкода, полски Фиат, Полонез, Дачия? Все някой трябва да ни е виновен!
  • 42 Илия Николов

    3 0 Отговор

    До коментар #11 от "CL500":

    Не е вярно - французите ни продават частите в долари, а ние продаваме сглобените коли в лева и се получава преразход.
  • 43 Чекист

    5 0 Отговор
    Ще дам само две, три примера , без да ги тълкувам много. Някои си спомнят как през 80те се бяхме превърнали в дискотека -режим на електричество. Това непрекъснато се повтаря като упрек към соца. Да, ама защо не стигаше токът, след като Горбачов за да свали Живков спря едностранно перфектен договор за внос на електричество. Та тогава имахме с 30%повече мощности от днес. Не стигаха тези мощности защото имаше производство. Внасяхме и два пъти газ повече от днес защото имаше ПРОИЗВОДСТВО. За това бе и проектът Белене. Впрочем чешкият реактор който бяхме внесли за Белене днес дава ток в Подмосковието, а ние още се ,, плюнчим,, ще правим ли централа или ще плащаме вредни емисии и студен резерв на Доган!?
    Вторият пример е с пенсиите. Докато имаше възможност почти всеки посочваше години трудов стаж от соца, защото коефициентът за покупателната възможност преди промените е по висок, или преди 90та година заплатите са били по високи, при това с чувствително по висока покупателна възможност. днес на практика само 10,15%от работещите могат да си построят или купят жилище. Преди всеки работещ на практика бе в състояние. Да припомним, че лихвения процент бе един и под един процент за жилищно строителство. Да припомним, че заемите се опрощаваха при заболяване довело до трайна или силно намалена трудоспособност, увеличение на семейството , работа на национален обект.....
    В зависимост от методиката по която се изчислява, то брутният продукт на страната, по съпоставими
  • 44 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 45 гуньо

    0 0 Отговор
    А междо другото имам цялата документация от завода за зглобяването на реното,успях да я преснема преди дядото да умре .Тои е седял в завода три дена и е гледал как са му сглобявали колата и се е запознал с хората там .И те са му преснели документацията на циклостил.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове