ФАКТИ.БГ

Митове и истини за телефонните измами

Как A1 Guard ни помага да се предпазим от телефонните измами

Публикувана: 15 Април, 2020 16:47
0 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 995
Митове и истини за телефонните измами
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 3 от 10 гласа.

Проблемът с телефонните измами в България съществува от години и нанася не само финансови, но и емоционални щети на жертвите. За да помогне на хората да предпазят себе си и близките си от телефонните измами, А1 стартира приложението A1 Guard. Приложението е напълно безплатно за абонатите на всички български мобилни оператори и беше стартирано от А1 като част от кампанията за дигитална солидарност.

Митове и истини за телефонните измами

Според статистиките Ало-измамниците стават все по-безскрупулни и изобретателни и се възползват дори от страховете на хората, свързани с епидемията от COVID-19. Каква част от хората са достатъчно добре подготвени за разнообразните им сценарии? Или повечето вярват, че точно на тях това няма да се случи? Ето някои от популярните митове, свързани с телефонните измами:

Мит 1: Всеки може да разбере, когато говори с измамник

Ако сте сигурен, че винаги бихте разпознали, че говорите с телефонен измамник, то можете да проверите това в интерактивната плaтформа „Обаждането“. В нея всеки може да разбере как звучи телефонната измама и да провери как би реагирал в подобна ситуация.

Истината е, че престъпниците са доста добри във влизането в роля. Действат бързо и убедително, притискат жертвата и не ѝ оставят никакво време да осмисли информацията. Пострадалите са най-често възрастни хора, които се оказват лесна мишена за измамниците. A1 Guard е единственото по рода си приложение в България, което дава възможност на потребителите да защитят себе си и своите близки от потенциални телефонни измами. То се състои от две части – за Управляващ потребител и за Защитен. Управляващият абонат най-често е човек с повече технологични познания, който по-лесно може да заподозре измамната схема. Той може да настрои списък от Безопасни номера, които безпроблемно да се свързват със Защитения потребител. Всяко входящо повикване от номера извън този списък с доверени контакти, може да бъде или директно отхвърлено, или пренасочено към Управляващия.

Мит 2: Сюжетът е един и същ

Реалността за съжаление е съвсем друга. Ало-измамниците стават все по-изобретателни в сценариите – използват всеки удобен момент, за да разиграят нов сюжет и се възползват от актуалната ситуация, за да придобие историята им още по-голяма достоверност. В периода на пандемията на коронавируса има опасност да се появят нови сценарии за телефонни измами. Възползвайки се от страха на хората, участниците в престъпните схеми могат да се представят за доброволци от групи за подкрепа или лекари, които търсят пари за лечение и изследвания.

Когато спазваме социална дистанция, е важно да предпазим по-възрастните ни близки от потенциалните телефонни измами дори и от разстояние. Това е възможно с A1 Guard, тъй като yслугата може да работи и без инсталиране на приложение на Защитения потребител. Този подход е приложим за всички абонати на А1 и позволява защитаването включително на А1 стационарни номера. В този случай Защитеният може да регистрира своето съгласие неговият доверен близък или роднина да стане Управляващ номер на безплатен номер 1441.

Мит 3: По телефона всеки казва истината

Колкото и да ни се иска да вярваме, този мит е абсолютна лъжа. Сценариите се променят, а с тях и превъплъщенията на мошениците. Неведнъж телефонните измамници са се представяли за лекари, мними органи на реда или са влизали в ролята на близки на жертвата. Сайтът на A1 Guard има специално разработена секция „Гласът на измамата“, където можете да чуете примери за най-често срещаните измами.

В един от разпространените сценарии разследващ полицай се свързва с вас и съобщава, че в момента тече операция по залавянето на телефонни измамници и вие сте набелязаната жертва. Когато престъпниците се свържат с вас е необходимо да изпълнявате нарежданията им, за да съдействате на полицията, а след приключване на акцията сумата ще ви бъде възстановена. За да получат съгласие, често в тези случаи притискат жертвата със заплаха от налагане на административно наказание.

Друга схема за манипулация е да се представят за лекар, който съобщава, че ваш близък е пострадал и има нужда от спешна и скъпа операция. Телефонният измамник говори настоятелно, не дава възможност разговорът да прекъсне и създава у жертвата усещане за спешност на действията.

Органите на реда и медицинските лица по никакъв повод няма да поискат от вас в телефонен разговор парични суми и ценности, които да оставите на места без надзор!

Как A1 Guard ни помага да се предпазим от телефонните измами

Ако схемите на измамниците ви изглеждат плитки и разпознаваеми, за по-възрастните хора невинаги е така. A1 Guard дава възможност по лесен начин да защитите себе си и своите близки от потенциални телефонни схеми. Приложението може да се инсталира на смартфона на един Управляващ потребител, който да контролира до 5 Защитени номера.

A1 Guard дава възможност в т.нар. „Безопасен списък“ да включите до 30 разрешени номера, които могат свободно да се свързват със Защитавания от вас номер. Вашият номер като Управляващ абонат е служебно добавен и не заема една от 30-те позиции.

Когато правите настройките на приложението можете да посочите какво да се случва, когато Защитеният получи входящо обаждане от номер извън Безопасния списък. Независимо дали изберете такива повиквания автоматично да се отхвърлят, или да се пренасочват към вашия номер, то вие ще получавате известие за това. За Управляващ абонат A1 Guard работи с приложение за клиенти на всички мобилни оператори в страната и може да бъде открито в Google Play Store и App Store, като функционира за операционни системи Android - необходима версия 6.0 и нагоре и за iOS версия - 11.0.


Поставете оценка на статията:
Оценка 3 от 10 гласа.


ТОП 5