Предложението за промени в Закона за местните данъци и такси е на съпредседателя на ПГ на „Обединени патриоти“ и заместник-председател на ВМРО Искрен Веселинов. В мотивите е записано, че с предложения законопроект е предвидено намаление с 50% на данъка върху ППС с технически допустима максимална маса до 3,5 т., ползващи автомобилни газови уредби (АГУ). Доказан факт, е че тези автомобили не замърсяват околната среда или замърсяват в най-малка степен. Именно заради това не е правомерно налагането на нов компонент от екологичен коефициент за тези ППС. Не е обоснован и доводът, че собственици на такива ППС могат да монтират АГУ, но да не го използват. Икономическата логика в 99% от случаите показва, че монтираните АГУ се ползват с оглед на по-икономически изгодното гориво. От друга страна контролът върху ползвателите на АГУ е изключително строг и задълбочен, като всяка една уредба преминава прегледи и задължително е придружена от паспорт.
Данъкът върху моторните превозни средства е част от местните данъци и като такъв зависи до голяма степен от отделните общини и общинските съвети определят с наредба каква точно да е конкретната ставка в поставените от закона граници и от тях зависи начинът за по-справедливо изчисление на данъка, тъй като ЗМДТ дава само рамката, но не прави разлика дали автомобилът се задвижва на газ, бензин или дизел, независимо че едните замърсяват повече от другите.
Предложеното изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси е породено от въведената с промените в закона от 2018 г. /ДВ, бр. 98 от 27.11.2018 г./ нова концепция за определяне на данъка върху превозните средства за леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т., а именно данъкът да се определя по формула, включваща два компонента: имуществен и екологичен. Екологичният компонент е свързан с екологичните характеристики на автомобила и представлява коригиращ коефициент, който отразява екологичната категория на автомобила, която е свързана с европейските стандарти за изгорели газове (Евро 1, 2, 3, 4, 5 и 6). Той осигурява облекчение на собствениците на автомобили с категория „Евро 4“ и по-високи и утежнение за собствениците на автомобили, които не съответстват на екологична категория или съответстват на такава, която е по-ниска от „Евро 4“. Допълнително утежнение за собствениците на автомобили с по-ниска екологична категория, или липсваща такава, допринесе и за премахването на данъчни облекчения за превозните средства с действащо катализаторно устройство. Идеята на тази промяна беше основана на принципа „замърсителят плаща“ или въвеждане на данъчни облекчения за собствениците на автомобили, които съответстват на високите екологични стандарти, и утежнения за тези, които не съответстват на такива и замърсяват околната среда повече.
Европейското законодателство дава възможност за удостоверяване на екологичността по всякакъв друг начин извън сертификата, затова по отношение на МПС с допълнително монтирани газови уредби вписването на уредбата в талона би следвало да се приеме като доказателство за висока екологичност и би трябвало да бъде признато като фактор за намаляване данъка на моторното превозно средство.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Мечти популистки
13:15 22.06.2020
2 Гост
Коментиран от #25
13:15 22.06.2020
3 вардааа
13:16 22.06.2020
4 тунберг
Коментиран от #20
13:16 22.06.2020
5 вин дизел
13:19 22.06.2020
6 Читател
Коментиран от #26
13:21 22.06.2020
7 beast
13:22 22.06.2020
8 Asjkjasd
Данъците чрез много промени са настроени така, че да са максимума, който може да се свали от гърба на грешника, който е пожелал "лукса" да управлява автомобил. Е, понякога стават проблеми, като преди няколко години с протестите за цените на горивата, но виждате, че ги намалят с 10% за месец и всичко е отново перфектно (за тях де, не за нас)...
13:30 22.06.2020
9 Бате Боби
Коментиран от #27
13:37 22.06.2020
10 Веселинов,
13:52 22.06.2020
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 сноу
14:41 22.06.2020
13 Цензор
14:59 22.06.2020
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Тодор Колев
Коли на 40 години да плащат по малко данък ами да си купим магерата и каруци че са екологични.
Коментиран от #22
15:15 22.06.2020
16 селтак
15:22 22.06.2020
17 Русенец
Коментиран от #21
15:34 22.06.2020
18 Шкембоко
15:35 22.06.2020
19 Чики-Рики
15:40 22.06.2020
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 На магарето брат му
До коментар #15 от "Тодор Колев":
Ти да знаеш от магарето какво екологично масло капе :) . Стрина ми го събира и тори с него градината17:06 22.06.2020
23 Васил
17:19 22.06.2020
24 666666
18:08 22.06.2020
25 Димов
До коментар #2 от "Гост":
То, ясно, че няма да го приемат. Ама колко електорат трупа едно, такова изказване, а.18:36 22.06.2020
26 Пешо
До коментар #6 от "Читател":
Музикалната ли?19:34 22.06.2020
27 Любомир
До коментар #9 от "Бате Боби":
Болшинството от тези дето се надуват с голяма кубатура бензин, са на газови уредби.Да не говорим, че имат и стикери на инвалиди с над 2,0 кубика, което е противозаконно.В моловете на местата за инвалиди се настаняват, юнаци и юначки с такива превозни средства.Над 2,0 кубика, джипове и автомобили.Също се завират с газовите си уредби в подземни паркинги.Няма ,,за кон и" , няма полиция.Всичките са ,,лъв чета".Скъп им е на дечицата , производни на управляващите.До Софето у мола, треа да им е ефтинджас, да има за шопинг.Коментиран от #29
19:48 22.06.2020
28 MGewehr
22:43 22.06.2020
29 Colt
До коментар #27 от "Любомир":
Не си на ясно данъчни облекчения могат да използват хора с трайни увреждания 2.0 мотор до 160 коняИнвалиден стикер можеш да имаш ако си също с трайни увреждания незначимо от кубатурата и мощността на автомобила .
16:03 23.06.2020