На 19 юли 1966 г. Политбюро на ЦК на БКП решава да се сключи договор с френската фирма Renault за производство в България на леки коли от същата марка. През 1967 г. тогавашното Държавно стопанско обединение (ДСО) “Металхим” подписва контракт с право на производство и продажби с френската фирма Renault.
В Казанлък в сегашния завод “Арсенал” се сглобяват първите три двуместни спортни коли Renault Alpin. В началото дори го наричат “Булгар Алпин”. След като вече са сглобени първите автомобили, специалисти започват да водят преговори с французите за построяването на монтажен завод за производство на 10 000 коли годишно в Пловдив. Само за девет месеца, рекордно кратко време, се построява монтажен завод в Пловдив.
В годините 1967 - 1970 г. в България се завършват общо около 5500 автомобила с марка Renault. През 1970 г. излиза решение на Министерския съвет за прекратяване на този “производствен лукс” и заводът се закрива окончателно през 1971 - 1972 г.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Лицемери от Европедския съюз
Коментиран от #4
04:42 19.07.2020
2 първан
Коментиран от #41
04:50 19.07.2020
3 qwerty
Коментиран от #12
05:13 19.07.2020
4 Кнаус 485
До коментар #1 от "Лицемери от Европедския съюз":
В тия години България се нарежда и е 26 место по развитие в света.... Имаше промишленост, селско стопанство, здравеопазване и образование, армия и социана политика..... Голяма грешка че не надграждахме построено то по време на социализма, а тотално рушихме....Коментиран от #5, #7, #24, #57
05:56 19.07.2020
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Сега сме на 26то
До коментар #4 от "Кнаус 485":
място в Европа с тенденция да станем на 26то място на Балканския полуостров.06:25 19.07.2020
8 Хаджи Папурко
06:37 19.07.2020
9 Bai nudals
Коментиран от #27
06:58 19.07.2020
10 Историк
Коментиран от #23
07:16 19.07.2020
11 Голям Слон
Коментиран от #13, #16, #33
07:38 19.07.2020
12 един от стадото
До коментар #3 от "qwerty":
е те това горе синьото го държа като фон на компа. Разбира се в рали вариант, с четири допълнителни фара, от ония белите- фарове Гибие. Що да не се гордея, дори за малко и с малко сме били в Европа07:44 19.07.2020
13 един от стадото
До коментар #11 от "Голям Слон":
а дефорсака къде щяха да го правят, в Афганистан ли. Ножицата беше в Москва, завода стана в Ловеч по- късно. Каква С Африка, всичко се изкупи на момента тук, Рено8. А малкото Алпини си ги купиха важните на деня и СБА за рали спорта. Само Чубрика бягаше с френски Алпин 1600, нашите бяха 1,3Коментиран от #34, #66
08:07 19.07.2020
14 Голям Слон
Коментиран от #18
08:18 19.07.2020
15 Активист на БКП
08:24 19.07.2020
16 Шопо
До коментар #11 от "Голям Слон":
Така се случи и с Кока Кола!08:26 19.07.2020
17 активист на БСП
08:29 19.07.2020
18 един от стадото
До коментар #14 от "Голям Слон":
разбира се, че ще има и официална версия по случая. Каквато и да е истината тя не топли, стопли румънците. И то как добре ги топли и сега, всяка пета служебна кола дори в Бегето е Дачия.08:33 19.07.2020
19 Шаран БГ
Коментиран от #21, #26, #64, #69
08:51 19.07.2020
20 Радо
Коментиран от #42, #71
09:23 19.07.2020
21 Прав си
До коментар #19 от "Шаран БГ":
И аз как съм чакал за Симеон, ама пусти връзката, така и не ми дойде редът! А като видях Данчо Катаджията как скочи с него в язовира, ........!Коментиран от #22, #29
09:28 19.07.2020
22 Да се чете
До коментар #21 от "Прав си":
Симсон!09:29 19.07.2020
23 Гошо
До коментар #10 от "Историк":
Е тоя Брежнев ,що не наредил същото и на чехите ,германците ,поляците ,румънците ами само на насКоментиран от #25, #30, #63
09:46 19.07.2020
24 Русенец
До коментар #4 от "Кнаус 485":
Щеше да е грешка, ако беше неволно. Това разрушаване си беше планиран обир.10:18 19.07.2020
25 К.К.
До коментар #23 от "Гошо":
Защото Чаушеску подържаше доста студени отношения с Москва, особено след пражката пролет. Другите си произвеждаха собствени автомобили с изключение на полски Фиат, кръстоска между купе на Фиат 125 и стария 1500.10:33 19.07.2020
26 Еврокомунист
До коментар #19 от "Шаран БГ":
Нямаш нищо общо с истината! Баща ми си купи Жигула 1200 през 1976 година само с година чакане и за 6100 лв , а комшията две- три години по-късно си взе 1300 кубика за 6300 лв!Коментиран от #28, #32, #35
10:34 19.07.2020
27 Дидо
До коментар #9 от "Bai nudals":
Само с разрешение на Кремъл и затова изгониха Рено за да монтират Москвич жалка псевдодържава10:36 19.07.2020
28 Дидо
До коментар #26 от "Еврокомунист":
Глупости и пропаганда и ние живяхме в заддунайская10:38 19.07.2020
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 един от стадото
До коментар #23 от "Гошо":
е какво да им нареди, Трабанта не го имаха за конкурент, в Полша правиха Варшава/Победа/, Чаушеску беше див петел и плати с живота си, чехите хубаво ги ''наредиха'' 68ма. Само Булгаррено им беше конкурент тогава. М'у в прочем преди това по- старото Рено Дофин се е продавало и в ЦУМ София, стояло е на витринатаКоментиран от #43
10:47 19.07.2020
31 Демокрацията е лъжа!
Коментиран от #36
10:48 19.07.2020
32 Гост
До коментар #26 от "Еврокомунист":
Някой го правеха. Познаваха някои хора. Останалите чакахме ред по 10-15г.10:49 19.07.2020
33 До Голям слон
До коментар #11 от "Голям Слон":
Ами наистина си слон. Ще ви кажа истината от първа ръка защото съм бил близо до тези събития. На авто ревю в Москва Великият ИЛИЯ ЧУБРИКОВ представя Рено 8 Рено 10 и Булгаралпин. Само, че братушките се дърпат и накрая разрешават да се покаже само Рено 8. Месеци след това тютяяя, няма завод в Пловдив. Притежавам снимки на завода вътре. Всичко останало е дрънканици измислици, за да се оправдае закриването на завода. И това не е всичко. Фиат 124 трябваше да се произвежда в Ловеч, и беше кръстен Пирин-Фиат 124. Само, че братята решиха, че Мускала е по като за нас а те прибраха Фиата в Толиати. Съвсем сбито го поднасям, иначе имам снимки и публикации на държавно ниво.Коментиран от #37, #38, #40, #50
10:51 19.07.2020
34 Бай Стою касапина
До коментар #13 от "един от стадото":
Само едно уточнение, в Ловеч преди Москвич се прави Фиат. Италиянците правят поточната линия както и модерна бояджийна. Носи се слух, че след като се прекратява производството на Фиат и започва сглобяване на москвето се правят опити за боядисване на руските талиги. Какво обаче се случва? Бояджийната е била напълно автоматизирана и нагласена за значително по-късите като размер Фиати. Така че при вкарването на Москвич вратата се затваря и мачка багажника. Трябвало е доста време да се усетят, че има датчик, който командва вратата. Но докато разберат това доста купета отиват за брак.Коментиран от #48
10:54 19.07.2020
35 един от стадото
До коментар #26 от "Еврокомунист":
до някъде си прав. В началото жигулито не вървеше много и реда бързо излизаше. Имаше и лаф; Що на жигули предния джам е голям. Да се види кой глупак си го е купил. После се наложи и чакането скочи много. Чехите имаха традиции в бранша, още преди войната. После Фелиция, 1000МБ, 100С, 105,120, 130РС. Руснака ги отпусна, бяха си ''платили'' вече, пък и Татра, Шкода камиони не бяха лоши. И руснаците дори ги полсваха, техните не стигаха още. Дори и в нашата армия имахме- Прага, оная с люка, три моста.11:09 19.07.2020
36 стоян
До коментар #31 от "Демокрацията е лъжа!":
До 31 ком -Купил си Симсона с връзки -защото някой ти е казал да чакаш цяла вечер пред магазина =ама ние дето не знаехме как да купим11:14 19.07.2020
37 стоян
До коментар #33 от "До Голям слон":
До 33 ком =Браво за информацията която кумунистите толкова години са я крили и управдавали с други историиКоментиран от #47
11:18 19.07.2020
38 един от стадото
До коментар #33 от "До Голям слон":
договор имаме с Фиат да, но правим само Пирин Фият 850. До 124 не стигаме макар да го има в листата и тойКоментиран от #39
11:21 19.07.2020
39 точно така
До коментар #38 от "един от стадото":
Фиат 850 съм го виждал в мототехника Ст. Загора на свободна продажба 5500лв.11:36 19.07.2020
40 падналия ангел
До коментар #33 от "До Голям слон":
Руснаците изобщо не са ни спирали! Престанете с тези глупости! Всички соцдържави си имаха автомобилно производство-Шкоди, Татри, Трабанти, Вартбургзи, полски Фиати, Полонези, Варшави, Юго да изброявам ли още? За съветските коли се чакаше години в Мототехника! Спирали ни производството рашките! Спряха ни французите защото се направихме на по-големи тарикати от тях!Коментиран от #54
11:37 19.07.2020
41 Първан,комунистическият глупчо
До коментар #2 от "първан":
Другарю Първан,защо добрите комунисти прекратиха сглобяването на Рено в България? За да купуваме само руските боклуци Лада и Москвич,за които се чакаше 10-15 г. Ти и зомбираните тъпанари като тебе бяхте много щастливи от това,нали?12:00 19.07.2020
42 Радо,грешно си чул
До коментар #20 от "Радо":
Това че сме нарушили договора и сме почнали да подливаме вода на французите е дезинформация на комунистите. Руснаците изгониха Рено от България за да продават своите боклуци.Гледай предаването "Документите" на Антон Тодоров по т-я Европа. В него той показва разсекретени документи,в които самите комунистически управници признават за пълния крах и несъстоятелност на "развитото социалистическо общество".
Коментиран от #45, #46
12:10 19.07.2020
43 точно така
До коментар #30 от "един от стадото":
РЕНО ДОФИН наистина се продаваше тук и това е първата ми лека кола която съм карал.Беше на мой близък човек. А аз бях още ученик през далечната 1961г.Невероятна возия и пъргаво.Отзад пишеше АЕРОСТАБИЛ.А бе чудо чудо.За разлика от Мускала който като потегляш най напред се покланя след това се чуди и после тръгва. Който го е карал знае за какво говоря.12:52 19.07.2020
44 РЕАЛИСТ БАЛКАНСКИ
13:31 19.07.2020
45 ПУРКО
До коментар #42 от "Радо,грешно си чул":
ТОЧНО ПЪК ТОВА МЕКЕРЕ АНТОН ТОДОРОВ НЕМА ДА ГО ГЛЕДАМ АМА НИКОГА13:34 19.07.2020
46 Random
До коментар #42 от "Радо,грешно си чул":
Така така, я сега ми обясни защо 1968 са произведени над 2000 бройки Рила 1400? 1970 10000 бройки. Та за какво чакане, какви по-добри рена и така нататък глупости. И защо румънците си произвеждаха рена, а тук уж не можело? Хайде отговори на тези въпроси, пък после мрънкай че руснаците били спряли завода. За фиат да не говорим, няма и 1000 бройки за 3 години сглобени.14:45 19.07.2020
47 Random
До коментар #37 от "стоян":
Отговори и ти на коментар 4614:46 19.07.2020
48 Random
До коментар #34 от "Бай Стою касапина":
Фиат и Москвич се правят по едно и също време, не пиши глупостиКоментиран от #53
14:47 19.07.2020
49 Комунист
14:50 19.07.2020
50 Random
До коментар #33 от "До Голям слон":
Искаш да кажеш че производството на Рено 10 и Булгаралпин минава незабелязано 3-4 години? Сериозно? И защо им е на руснаците да го спират? За Москвич не се е чакало, произвеждал се е в Ловеч по това време. Лада е друг клас, много по-съвременен и бърз автомобил, колкото и да не ви се вярва. Говоря сравнено с Рено 8 и 10, алпин не е бил никаква конкуренция, 2 врато спортно купе да се сравнява с 4 врат семеен седан е безсмислено. Затова пък 8 и 10, сравнени с 2101 са много по-зле. Като концепция са стари, като конструкция също, по-маломощни и така нататък. И при 6500 бройки произведени за периода 1966-1971г, този завод не е бил печеливш.Коментиран от #51
14:55 19.07.2020
51 един от стадото
До коментар #50 от "Random":
първо, Москвича тръгва в Ловеч по- късно. Второ и Жигули не тръгва много убедително в началото у нас. Трето, консепсиите на някои коли още бяха такива, и се продаваха успешно. Пример- костенурката на фауве, заден мотор, 45коня, NSU, Фиат500,850, ако щеш Шкода дори. Абе руснака рече и отсече. Колите оставете на нас. Ще вдигате комини, Радомир и Кремиковци и доматите с вагоните от вас. Оптикоелектрон, Правец и елката дойдоха после. Но коли реално като хората така и не дойдоха и до сега у насКоментиран от #52, #60
15:31 19.07.2020
52 Random
До коментар #51 от "един от стадото":
17 Октомври 1966 пристига първата партида части, на 25 същия месец почват работа, на 4 Ноември излиза първия автомобил. До края на годината 7 работника събират 32 автомобила. 1967 година са събрани 567 автомобила, но 1968 са сглобени 2500, до 1972 бройката (на година!) достига над 8000. Общо за периода 1967-1971, от завода са излезли 8816 "Рила 1400"(408), като 1970г. идва 408И, от който за 3 години са произведени 20710.16:09 19.07.2020
53 Бай Стою касапина
До коментар #48 от "Random":
И сигурно от конвейера са се редували Фиат, Москвич, Фиат, Москвич.Коментиран от #55
16:18 19.07.2020
54 КОЧО
До коментар #40 от "падналия ангел":
На нас рашките оставиха мотокарите, за да купуваме жигулите а не Булгар реното. Всеки си правеше коли, а ние само сглобявахме. А москвича идваше в Ловеч сглобен само без гуми. Вадеха гумите с джантите от багажника и оооо чудо...москвича готов за продан.Коментиран от #56, #67
16:30 19.07.2020
55 Random
До коментар #53 от "Бай Стою касапина":
Карай се на източниците на уикипедия : " Първите сандъци с готови комплекти, състоящи се от по 900 части, са разтоварени на заводската гара на 17 октомври. Същинското производство започва на 25 октомври, а на 4 ноември 1966 г. в 15:00 часа от монтажната линия на завода слиза първият лек автомобил „Москвич 408“. Предвидено е до края на същата година група от 7 монтажници да сглоби общо 32 автомобила, които да бъдат пуснати на пазара. През 1967 г. в Ловеч са сглобени 564 москвича, но през 1968 г. са заложени 2500, като годишният ръст на производство прогресивно нараства и до 1972 г. достига 8000 броя."(страницата за москвич в уикипедия, раздел "Москвич в България", на английски е същото "Moskvich(Bulgaria)" )16:49 19.07.2020
56 Този коментар е премахнат от модератор.
57 Ватенка с ушанка
До коментар #4 от "Кнаус 485":
Нещо не си разбрал случилото се в България след 89-та.НИЕ не сме разрушили нищо от това, което създадоха родителите ни. (Комунистите не са създали АБСОЛЮТНО нищо) Разрушиха го тоя, дето са на власт от 44-та,та до днес, само дето сега на върха е крайнодясното крило на БКП.18:13 19.07.2020
58 Фен на москвето
Коментиран от #59
18:20 19.07.2020
59 Уууууу
До коментар #58 от "Фен на москвето":
Изкефи ме максимално. Може да се каже, че даже не е преувеличено! С прави зъби в ск.кутия и това характерно виене... и технология от 30те год.ами здраве му кажи!20:55 19.07.2020
60 До един от стадото
До коментар #51 от "един от стадото":
ПОЗДРАВЛЕНИЯ! Чета ти коментариите и ти си един реалист без пристрастия /не като рандом/ и явно с поглед върху нещата. Не само да си чешеш езика. А че братушките ни лишиха от автомобилостроене това изобщо не подлежи на коментар! А че след 1989г пак нямаме автомобилостроене е защото вносът на таралясници втора ръка е далеч по печеливш /за определени хора де, не за държавата/, и къде по лесен! И те така!21:18 19.07.2020
61 До един от стадото
21:28 19.07.2020
62 Този коментар е премахнат от модератор.
63 Жоро
До коментар #23 от "Гошо":
Ами адаш,защото само ние искахме да станем Съветска Республикс,още нещо да има неясно?Защото аз почнах училище при 15 години Народна власт и бях на работа в Ирак като инженер през 1989!Та аз съм видял всичко"това" и не го харесвах!10:48 20.07.2020
64 Random
До коментар #19 от "Шаран БГ":
По-голяма глупост не бях чел скоро. Първо - Фиат 124 и 2101 са много по-добри от Рено 8 и 10. Ти ако щеш вярвай, те фактите сами говорят. Второ - имали сме достатъчно производство на 408 в Ловеч. Трето - тия рена едвам са се продавали и цената им е била колкото, ако не и по-висока от на 210111:32 20.07.2020
65 Jm22
13:28 20.07.2020
66 В завод "Балкан"
До коментар #13 от "един от стадото":
в Ловеч освен няколко модела на "Москвич", са сглобявани и мотопеди "Балкан" 50,мотоциклети "Балкан" 75,"Балкан" 250,автомобили "Фиат" 750 и самолети "ЛАЗ".21:59 21.07.2020
67 Пълни глупости!
До коментар #54 от "КОЧО":
"Москвич" се сглобяваше изцяло в Ловеч чарк по чарк, троле!22:04 21.07.2020
68 "Москвич" 412
22:10 21.07.2020
69 Жигулата
До коментар #19 от "Шаран БГ":
винаги е била с цена 6100 лева.22:18 21.07.2020
70 Sherk
12:49 19.07.2021
71 Иван
До коментар #20 от "Радо":
Радо карал съм/имал съм и Москвич/408 и/ и лада 1500. Москвича беше 4500 лева/при цена на апартамента 9000/Първите жигули даже не бяха предпочитани пред Москвича защото им падаха колелата. После положението се измени противоположно19:41 19.08.2021