От нестопанското обединение на свободните адвокати, начело с председателя Емил Георгиев, излязоха с отворено писмо до вътрешния министър Христо Терзийски по повод огромните опашки, които се извиват пред районните полицейски управления в столицата за масова подмяна на лични документи.
"Подмяната на лични документи не би следвало да отнема повече от 2 часа на гражданите – заявление, попълване на формуляри, получаване на готовите документи. Към настоящия момент, в много РУ, напр. 01 РУ-СДВР в гр. София, това отнема над 4 часа. Гражданите чакат често над 2 часа, за да получат формуляр, след това чакат допълнително да преминат през апаратната и накрая прекарват още около час, за да получат готовите документи. Държим да отбележим, че получаваме информация че на места вашата администрация се вписва в разумни рамки, но в повечето РУ, гражданите чакат на опашки над 4 часа", пишат от адвокатската организация.
Ето и цялото им писмо, разпратено и до медиите:
Уважаеми,
„Обединението на свободните адвокати” е адвокатска организация, създадена и работеща в обществена полза. Нашите клиенти са както ЮЛ, така и обикновени граждани. Ние сме призовани да защитаваме техните права, включително и срещу произволни или неадекватни действия (или бездействия) на администрацията. С настоящия сигнал, бихме ви обърнем внимание на следните обстоятелства, свързани с оглавяваното от вас министерство:
Струпванията на граждани пред много от РУ на СДВР/МВР с цел подмяна на личните им документи, придобива неразумни размери. Считаме, че администрацията следва да организира така дейността си, че времето, което гражданите разходват, за да получават обслужване да бъде в разумни граници. Подмяната на лични документи не би следвало да отнема повече от 2 часа на гражданите – заявление, попълване на формуляри, получаване на готовите документи. Към настоящия момент, в много РУ, напр. 01 РУ-СДВР в гр. София, това отнема над 4 часа. Гражданите чакат често над 2 часа, за да получат формуляр, след това чакат допълнително да преминат през апаратната и накрая прекарват още около час, за да получат готовите документи. Държим да отбележим, че получаваме информация че на места вашата администрация се вписва в разумни рамки, но в повечето РУ, гражданите чакат на опашки над 4 часа.
В тази връзка ви обръщаме специално внимание, че ако в дадени поделения на структурата има голям наплив, а в други - не, то не е работа на гражданите да се "ориентират", а е работа на институцията да разпредели кадровия и технологичен ресурс така щото да няма струпвания.
Следва да отчетете разпоредбата на чл. 15, ал. 2, т. 3 от НАРЕДБА ЗА АДМИНИСТРАТИВНОТО ОБСЛУЖВАНЕ, която ви вменява в задължение да осигурите ясна, разбираема, точна и достъпна за всички потребители. След като ръководителите на РУ са ограничили достъпа до вътрешните помещения поради взетите противоепидемични мерки, то следва тази информация да бъде „изнесена” отвън – за удобство на гражданите, които не използват Интернет. Такава информация не е изнесена нито пред СДВР-КАТ София, нито пред повечето РУ. В резултат, много граждани биват връщани от гишетата поради това, че поради една или друга причина не са подготвени.
По повод основания въпрос, който е предмет на този сигнал, чл. 2, ал. 1 т. 3 от същата Наредба въвежда задължение създаване и популяризиране на стандарти за качество на административното обслужване. Считаме, че вашата администрация сериозно се отклонява от този норматив, тъй като колкото и да е качествено едно административно обслужване, достъпът до него не може да се осъществява след загубата на почти цял работен ден, прекаран в чакане на опашка. Такова положение не отговаря на ничия представа за качество.
В тази връзка, настояваме да установите пред кои поделения се образуват опашки и там, където има такива, да бъдат предприети съответните мерки с цел гражданите да бъдат обслужвани своевременно.
Следва да имате предвид също, и да си дадете сметка, че настоящото положение, което вие и вашите предшественици допускате, струва много не само на българските граждани, но и на икономиката ни. По въпроса как се отразява загубата на хиляди часове човешки труд дневно (защото опашките се случват в работното време на гражданите) бихте могли да се допитате до вашия колега и министър на икономиката Лъчезар Борисов.
С уважение,
адв. Емил Александров Георгиев, председател на Управителен съвет на Обединението на свободните адвокати
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 винкело
16:46 04.09.2020
2 Великото
16:47 04.09.2020
3 русенец
Коментиран от #6
16:47 04.09.2020
4 Това е така
16:48 04.09.2020
5 Гост
17:05 04.09.2020
6 Лост
До коментар #3 от "русенец":
За първи път новите лични карти започнаха да се правят 2000.Срокът на валидност е 10 години. В 2010 беше втората масово подмяна. Сега е третата, но Ковид -19им изигра лоша шега и това с удължаването на срока на л. карта довежда до още по голямо струпване на хора. Успоредно с това има и смяна на шофьорските книжки.17:06 04.09.2020
7 Ще ме прощавате,
17:06 04.09.2020
8 Миро Антонов
17:08 04.09.2020
9 101000234
17:36 04.09.2020
10 Един от многото
Коментиран от #14
18:31 04.09.2020
11 Ха ха
18:56 04.09.2020
12 Кул за Бойкоо
19:36 04.09.2020
13 тцтцтцтцтц
19:58 04.09.2020
14 ууууууууууууууууууу
До коментар #10 от "Един от многото":
Айде ,айде и ние сме живяли в Испания. Успокой се малко. Като толкова ти харесва- върви там20:01 04.09.2020
15 Кой68
09:28 05.09.2020
16 Шаран БГ
Ние имаме и Министерство на държавната администрация !? И МинистЕр дори.............Чиновници да искаш
14:10 07.09.2020