ФАКТИ.БГ

Уважаеми депутати, пътната безопасност не е само когато ЕС ни дава пари!

Отворено писмо на Института по пътна безопасност до народните представители в 45-ото Народно събрание

Публикувана: 27 Април, 2021 10:50
6 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 1490
Уважаеми депутати, пътната безопасност не е само когато ЕС ни дава пари!
Снимка: БГНЕС
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 4.4 от 9 гласа.

Експертите от неправителствената организация "Институт за пътна безопасност" са силно обезпокоени от ТРАНСПОНИРАНЕ НА ДИРЕКТИВА (ЕС) 2019/1936 в българското законодателство чрез ЗИД на Закона за пътищата обнародване в ДВ бр.23 от 2021 г. в сила от 19.03.2021 г. и последиците за качеството на контрола на безопасността на пътищата в България.

От ИПБ уведомяват за последиците от измененията на Закона за пътищата: при техен анализ на мотивите за последните промени в закона, а в последствие и на реализираните промени се забелязва една сериозна и значима грешка:

Неправилно и необосновано се изключват от обхвата на пътната безопасност, пътища, които не са финансирани със средства на ЕС. Посоченото в чл.36 Б, ал.(3) и ал.(4) е мотивирано с позоваване на Директива ЕС 2019/1936 по отношение на изключването на пътища, които не са финансирани със средства от ЕС. Това е погрешно, невярно и изключително неправилно, тъй като нормативните документи се четат и анализират в своята цялост, а не в избрани извадки. Посоченото тълкувание на Директивата, което е използвано като аргумент за промяната на Закона и реално е прието е НЕСЪЩЕСТВУВАЩО. Пътната безопасност не е ангажимент и задължение САМО КОГАТО ЕС НИ ДАВА ПАРИ за това, ПЪТНАТА БЕЗОПАСНОСТ Е АНГАЖИМЕНТ И ЗАДЪЛЖЕНИЕ НА ВСЯКА ДЪРЖАВА ЗА НЕЙНИТЕ ГРАЖДАНИ! По този начин се създава възможност за изграждане на пътища, които да не отговарят на изискванията за безопасност, пишат от ИПБ.

ИПБ е уверен и счита, че пътната безопасност е тема, която не може и не трябва да бъде политизирана и която трябва да се отстоява от всички ангажирани в този процес. Защитата и предпазването на човешкият живот е висша отговорност на нашето общество.

Предположения за допуснатата грешка и погрешно тълкуване на горепосочената Директива 2019/1936:

Непознаване на терминологията, погрешно схващане на практики наложени от времето на предприсъединителните фондове, когато България е „отговаряла“ на правилата само по отношение разходването на пари дадени от ЕС.

Умишлено намаляване на административната тежест за инфраструктура, която се финансира на база разходване на национален бюджет (по-добре познато като разходване по ПМС). Скоростни пътища, финансирани с национални средства биха могли да бъдат извадени от обхвата за пътна безопасност!!! Всеки първокласен, второкласен и т.н. път, който бива проектиран, строен, рехабилитиран или ремонтиран също ще бъде извън обхвата на пътната безопасност. От ИПБ обръщат внимание, че СМЪРТНИТЕ случаи по пътищата са в ПЪТИ повече от СМЪРТНИТЕ случаи по магистралите в България.

От ИПБ категорично изразяват своето несъгласие с подобен подход. Начинът на транспониране/интерпретация на Директивите в местното законодателство е право на всяка държава член на ЕС. Именно върху погрешната интерпретация е насочено нашето несъгласие.

Институтът за пътна безопасност настоява категорично за следното:

Да бъдат коригирани засегнатите текстове, защото пътната безопасност трябва да бъде принципно приложима за всички пътища в България;

ИПБ посочва ДА“БДП“ като основен фактор за погрешните действия или бездействия в България по отношение на пътната безопасност.

"Считаме, за изключително притеснително, когато съсредоточаването на лостовете за въздействие се съсредоточават в една структура и в същото време имаме множество свидетелства за липсата на капацитет и поредица от погрешни действия на същата. Проблемът за нас не е във функциите на ДА“БДП“, а именно в кадрите, които определят боравят с тези функции и органиграмата, в която тази агенция оперира и действа", възмутени са от ИПБ.

България

Поставете оценка на статията:
Оценка 4.4 от 9 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
ИНСТИТУТ ПО ТЕРМИНИРАНЕ
1 Отговор
На Сиииички ЧАСТНИ ИСТИТУТЧЕТА. ТОВА ТРЯА ДА СЕ НАПРАВИ.

Оценка:
-0 +5

Депутато
2 Отговор
Моята безопасност е Ауди Q7. За вашата не ми дреме.

Оценка:
-8 +1

Момчилградчанин
3 Отговор
Елате при нас да видите на лунен пейзаж!!!
Чудо!!!

Оценка:
-0 +3

UYU EU
4 Отговор
Изключително лайняви и безнадеждни хора вкопчени в пари

Оценка:
-0 +1

фофо ф
5 Отговор
на снимката е бойкова магистрала 1 година след построяването

Оценка:
-0 +2

познато
6 Отговор
Ремонт на ремонта. Магистрали за милиарди и целите в кръпки.

Оценка:
-0 +0

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg ще бъдат премахнати.


Ловци на бисери
Евгени Дайнов
Политологът Евгени Дайнов обрисува българина
Българинът се прави на тарикат, но всеки пройдоха може да го излъже."

Още бисери
ТОП 5