Last news in Fakti

1 Юли, 2021 11:58 3 515 33

Налага се спешно разширяване на обхвата на ТОЛ системата

  • тол система-
  • камиони-
  • пътища

Тежкотоварни камиони рушат пътища, но не плащат такси

Налага се спешно разширяване на обхвата на ТОЛ системата - 1
Снимка: БГНЕС

ТОЛ системата заработи през март 2020 година и няма съмнение, че е необходима и основополагаща за развитието на транспорта в България. Още повече, че наличието на такава система е нормална европейска практика. Но през 2021 година с увеличаване на трафика по Републиканската пътна мрежа (РПМ) спрямо 2020-а стана очевидно, че обхватът ѝ не е достатъчен. Това заявяват от ЕЦТП и допълват:

Предходното българско правителство направи голям компромис, като намали почти двойно обхвата на пътищата, за които се изисква тежкотоварните МПС да заплащат такса. Това стана под натиска на браншовите организации и Съюза на превозвачите, като освен това беше намалена и началната такса.

Така в момента леките автомобили до 3,5 тона заплащат за абсолютно цялата РПМ. В същото време тежкотоварните плащат такса само за някои от пътищата, защото започнаха да избягват маршрутите в обхвата на системата. И в крайна сметка над половината от РПМ се използва от по-увреждащите, по-рушащите инфраструктурата превозни средства абсолютно безплатно. Подчертаваме, че това с пълна сила се отнася и за всички ТИР-ове и автобуси с чужда регистрация, които също на практика в голяма част използват инфраструктурата ни напълно безплатно.

Призоваваме настоящото правителство чрез ресурса, с който разполага, незабавно да увеличи обхвата на ТОЛ системата, както и да повиши началната такса за тежкотоварните превозни средства до първоначално планираната. По този начин ще се постигне справедливост спрямо всички ползватели на РПМ и ще се създаде възможност за генериране, съответно инвестиране, на повече средства за подобрения и рехабилитация на съществуващата пътна инфраструктура, както и за изграждане на нова.


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 23 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Камиони

    26 3 Отговор
    ок, но леки коли не ттябва да плащат винетки, това е гавра. Пътища нямаме, вече веднъж чрез данък МПС всички ние сме платили вече за използването на пътнта мрежа!!

    Коментиран от #6, #7

  • 2 tupo

    36 0 Отговор
    Еврика!!! Най - после на някои му светна лампата за тази чудовищна несправедливост сътворена от Боко! За да му е комфортно, натовари с пътни такси само водачите на леки автомобили, а тежащите по 40 тона камиони, изкарващи пари на собствениците си да не плащат нищо.

    Коментиран от #13, #18

  • 3 гост

    27 0 Отговор
    Данък МПС се плаща на общината, да поддържа градките улици, друг е въпроса как го правят. В съседните Гърция, Сърбия и Македония се плащат Данък МПС+Пътен данък за градските улици и първокласните пътища, отделно магистрални такси, ако се ползва магистрала. А тук аз бях втрещен като разбрах че ако ТИР-овете минат не по магистрала а по пътя, дефакто нищо не плащат, тоест дотираме ги с винетните си такси
  • 4 Истината

    21 1 Отговор
    Има маршрути дето няма Тол камери, патрули или има камери и не работят.
    Тираджийте знаят тези маршрути и карат без да плащат, като рушат пътя на малки общини.
  • 5 А да

    8 3 Отговор
    Всички скимтим но не ни се плаща .Всеки трябва да плаща за това което използва ,равнопоставяно

    Коментиран от #12

  • 6 гост

    6 12 Отговор

    До коментар #1 от "Камиони":

    Няма такова нещо ! Винетка си има , но трябва да важи за пътищата , които влизат в тол системата , тоест държавните пътища ! Другите са безплатни , но това е третокласната мрежа , която обикновено е общинска и се предполага , че се поддържа с парите от данък мпс !! Поне така е във всички държави на запад от Унгария включително !! Само че там данък мпс почва от 1000-1200 ЕВРО !!!! И гражданската е още толкова отделно !!

    Коментиран от #8, #17

  • 7 гост

    3 16 Отговор

    До коментар #1 от "Камиони":

    Именно затова в западна Европа почти 60% от населението няма личен автомобил , а не защото няма 3-4 000 евро да си купи употребяван такъв !! В градове като Париж и Рим се падат 3-4 ПЪТИ по-малко коли на жител , отколкото в София !!

    Коментиран от #11, #24

  • 8 От Мадрид

    20 2 Отговор

    До коментар #6 от "гост":

    чуваш ли се какво говориш????? Нямале как да не взема отношение-карам Опел Гранланд X 2018 1.6 дизел данъкът ми е 58 евро на година!!!! Тук винетки няма ако ползвам така наречената AUTO PISTA плащаш тол ако позлваш AUTO VIA е напълно безплатна. Спрете да живеете в лъжа в България и да си говорите заблуди, достъпът до информация е елеметарен така, че се осведоми преди да пишеш лъжи!! Жив и здрав

    Коментиран от #20

  • 9 Моля?

    10 0 Отговор
    Как така?! Боко обеща милиарди, трилиони левове да вкараме в бюджета с новата система!
  • 10 user

    5 0 Отговор
    Дай да позная- фирмите на Лилана ще правят това разширение!
  • 11 Тоя па... тоя пааа....

    9 2 Отговор

    До коментар #7 от "гост":

    България е на последно място в ЕС по броя на автомобили от глава на населението.

    Коментиран от #16

  • 12 qwerty

    1 3 Отговор

    До коментар #5 от "А да":

    Я млъквай там бе въшльо. Най-малкото погледни как е в Румъния.
  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 chi

    4 1 Отговор
    Най-справедливо е винетните такси да влезнат в цената на горивата
  • 15 Голям Слон

    8 4 Отговор
    Какво безплатно ви гони вас? Няколко пъти вече взимам страна по тази тема и давам очевиден пример. Преди БГ ТОЛ годишната винетка за тежкотоварни камиони беше 1800 лева. Това за година! След премахването на стикерите и въвеждането на въпросната система един курс от Пловдив до Добри и обратно струваше 70 лева. Това за Евро 6 камион. 20 курса на месец вече правят 1400 лева. По 12 месеца. Взимайте и смятайте. Като искате камерки над всеки път - спестявайте от таксите, които се взимат днес от платените пътища. И готово! Но трябва винаги да изхождате от това, че всеки един лев, с който товарите транспорта, рефлектира върху крайния потребител.

    Коментиран от #28

  • 16 гост

    3 5 Отговор

    До коментар #11 от "Тоя па... тоя пааа....":

    Я пак ??? Това къде го сънува , в опорките на Кремъл ??
    СОФИЯ НАЧЕЛО В ЕС ПО БРОЙ АВТОМОБИЛИ НА ГЛАВА ОТ НАСЕЛЕНИЕТО ! 28 февруари 2021
    В София има повече автомобили от средното за големите градове на ЕС . В Столичната община се падат по почти 0.8 автомобила на всеки възрастен, докато средното ниво за големите градове в Европейския съюз процентът е около 0.5 на сто, сочи статистиката.
    Според последните данни за новорегистрираните и дерегистрираните превозни средства степента на моторизация е скочила от над 500 автомобила на 1000 души в края на 2016 г. на над 660 през 2020-та, което е ръст с почти 30%.
    За сравнение - много от големите европейски градове имат нива на моторизация под 450 коли на 1000 души, се казва в доклада на "София план" за състоянието на транспортната инфраструктура в Столичната община.

    Коментиран от #25

  • 17 ////

    4 1 Отговор

    До коментар #6 от "гост":

    Хайде посмали малко. В зависимост от държавата им или винетка или тол такса. Но без значение кое важат само за магистралите евентуално и за първокласните пътища. Никъде не се плаща за дву- и нагоре степенни пътища. В България стрижат на ред за всичко. Примерно в Швеция тока е по-евтин от България.

    Коментиран от #21

  • 18 Един шофьор

    3 2 Отговор

    До коментар #2 от "tupo":

    За камионите също се плаща пътен данък и то доста повече от на колите.

    Коментиран от #27

  • 19 Шаран БГ

    1 1 Отговор
    Нима тежките камиони и автобуси на плащат винетни такси ?
    При тях няма годишни такси. Месечната е 105 лева за тези до 12 тона и бусове до 8+1 место. Големите плащат месечна винетна такса от 174 лева - т.е. ако работи цяла година / а нима го има този камион да лежи само под него на сянка / годишно му излиза 2088 лв. Това винетни такси !!! Сега ще плащат и ТОЛ такси !? И отделно Общината ги "цака" с пътен данък за пътища , за които се изисква и.........винетка !?
    Бизнесмен да си в България , че да прокопсаш !?
    А пък за изискванията на КАТ, МО, ППЗ да не говорим........ И там разходи, / никакви рушвети !/ и ядове.
  • 20 гост

    2 3 Отговор

    До коментар #8 от "От Мадрид":

    А би ли ме осведомил колко е данъка за кола 1998 година ?? Щото това е кола 3-4000 , а не 2018 , ако си пропуснал !! И също явно си пропуснал , че Испания , Франция и Италия са страните без тол система , където магистралите са строени на концесия от частни фирми ! И затова сега таксата за 100 км е по-голяма от горивото за същото разстояние !! Но след изтичане на концесиие ще минат на тол система , задължително е за всички в ЕС !
  • 21 гост

    3 3 Отговор

    До коментар #17 от "////":

    Ти ако тръгнеш от София за Бургас откъде ще минеш , по селските пътища ??? Щото и подбалканския и стария път през Пловдив , Стара Загора , Сливен и т.н. е първокласен , демек с винетка !!! Погледни картата на пътища 1 и 2 клас и кажи от кой до кой град ще ползваш други !!!! Това , че селските пътища на запад ви изглеждат като първокласни , не значи , че не са селски !!! А за да станат българските такива няма да стане с данъци по 100-200 лева !!

    Коментиран от #22, #23

  • 22 ////

    2 0 Отговор

    До коментар #21 от "гост":

    Не мога да ти схвана идеята. Аз съм съгласен да плащам, но да знам за какво. А сега плащаш винетка по скъпа от на запад и накрая нищо не получаваш. С по темата, три- и 4-токласните пътища са към общините и хората си плащат данък МПС, който остава за общините и те трябва да поддържат пътищата с него. Но не го правят. Ако сложат тол система и данъка остане, става двоен налог. Схвана ли ми сега мисълта?
  • 23 ////

    5 0 Отговор

    До коментар #21 от "гост":

    Другото което е, не ми говори за данъци. Тук данъците не са ниски, просто много се краде. Тук в България ДОД и Данък здраве ти са 22% от заплатата. Но не получаваш това, което трябва. Един пример. В Германия за общински услуги е заплащаш нищо. Я отиди в България и изкарах данъчна оценка, безплатна ли ще е? Така че ако сложиш тези такси ще излезе че ни обират косвено повече от западняците.
  • 24 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 25 Голям Слон

    2 0 Отговор

    До коментар #16 от "гост":

    Не се минава без разни кратунчовци, които за щяло и нещяло намесват Москва. Карлуково?
  • 26 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 27 tupo

    2 0 Отговор

    До коментар #18 от "Един шофьор":

    не става въпрос за пътен данък в общината, а за плащане на правото за преминаване по РПМ
  • 28 тико

    3 1 Отговор

    До коментар #15 от "Голям Слон":

    А КАТО СЕ ДВИЖИШ ПО ВТОРОСТЕПЕННИТЕ ПЪТИЩА КОЛКО ПЛАЩАШ?
    ТУК СТАВА ВЪПРОС ЗА СПРАВЕДЛИВОСТ, НЕ Е РЕДНО ЗА ХИЛЯДИ КИЛОМЕТРИ РПМ ДА НЕ ПЛАЩАШ НИТО СТОТИНКА .

    Коментиран от #30, #32

  • 29 Шофьор

    3 0 Отговор
    Я от ЕЦТП и др. транспортни НПОта първо отговорете защо само в България и Румъния леките автомобили плащат пътна такса за всякакъв клас шосета?! Защо всички "отговорни" по въпроса си правите оглушки по темата? Навсякъде другаде в Европа дори и т.нар. ТИРове не плащат повсеместно, камоли леките автомобили! Леките заплащат САМО за автомагистрали, високоскоростни пътища и транзитни, не преминаващи през населени места. В една Унгария например или Австрия, ако решиш можеш да се движиш с автомобил напълно безплатно по локални шосета от различен клас дублиращи скоростните! Та отговорете на този въпрос първо и второ: Няма в Европа околовръстен път, който да е заплатен при ползването му! Неговата функция е да разтовари трафика в главното населено място съответно е, като улица за местните! Та някой накрая да си извади главата от г..а и да даде отговор по тези въпроси!

    Коментиран от #31

  • 30 Киро Питоня

    0 1 Отговор

    До коментар #28 от "тико":

    Абе, некой казвал ли ти е колко си голям ту пак, а? Ао не е , сега ти казвам. Да си знаеш. Иплащай повече, колкото се може повече, да пълниш на Боко или на някой като него чекмеджетата.Пфу...

    Коментиран от #33

  • 31 Емигранта

    2 0 Отговор

    До коментар #29 от "Шофьор":

    Абсолютно си прав. ТОЛ таксата по същшство е нещо напълно различно от винетната такса. И се прилагат само за посочените от теб пътища-магистрали и транзитни пътища. И навсякъде да има дублиращи трасета от по-нисък клас, които са безплатни.Колкото до околовръстните-има изключения, например ''Атики Одос'' в Атина, където е платено ползването на всеки вход/изход. Но иначе Ганьо си е говедо и тук се подвизават тролове, които отдалече го подковават за скорошно поскъпване. Заслужават съдбата си в територията. Там остана само шкартото и измамниците. Свястното отдавна изтече през Т2.
  • 32 Голям Слон

    0 0 Отговор

    До коментар #28 от "тико":

    Кой е онзи, който ще каже кое е честно и кое не? В качеството си на какъв казваш дали е честно камионите безплатно да се движат по второстепенни пътища? Знаеш ли колко струва издръжката на една пет осна композиция? И най-вече къде отиват тези пари... Може би всичко е въпрос на лош мениджмънт от страна на държвата? Малко им бяха 1800 лева годишна винетка. Кажи-речи, 10 пъти се вдигнаха разходите за километър пробег. И пак малко... Как са я карали преди с винетките, а сега не може?
  • 33 Този коментар е премахнат от модератор.

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове