ТОЛ системата заработи през март 2020 година и няма съмнение, че е необходима и основополагаща за развитието на транспорта в България. Още повече, че наличието на такава система е нормална европейска практика. Но през 2021 година с увеличаване на трафика по Републиканската пътна мрежа (РПМ) спрямо 2020-а стана очевидно, че обхватът ѝ не е достатъчен. Това заявяват от ЕЦТП и допълват:
Предходното българско правителство направи голям компромис, като намали почти двойно обхвата на пътищата, за които се изисква тежкотоварните МПС да заплащат такса. Това стана под натиска на браншовите организации и Съюза на превозвачите, като освен това беше намалена и началната такса.
Така в момента леките автомобили до 3,5 тона заплащат за абсолютно цялата РПМ. В същото време тежкотоварните плащат такса само за някои от пътищата, защото започнаха да избягват маршрутите в обхвата на системата. И в крайна сметка над половината от РПМ се използва от по-увреждащите, по-рушащите инфраструктурата превозни средства абсолютно безплатно. Подчертаваме, че това с пълна сила се отнася и за всички ТИР-ове и автобуси с чужда регистрация, които също на практика в голяма част използват инфраструктурата ни напълно безплатно.
Призоваваме настоящото правителство чрез ресурса, с който разполага, незабавно да увеличи обхвата на ТОЛ системата, както и да повиши началната такса за тежкотоварните превозни средства до първоначално планираната. По този начин ще се постигне справедливост спрямо всички ползватели на РПМ и ще се създаде възможност за генериране, съответно инвестиране, на повече средства за подобрения и рехабилитация на съществуващата пътна инфраструктура, както и за изграждане на нова.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Камиони
Коментиран от #6, #7
12:03 01.07.2021
2 tupo
Коментиран от #13, #18
12:06 01.07.2021
3 гост
12:10 01.07.2021
4 Истината
Тираджийте знаят тези маршрути и карат без да плащат, като рушат пътя на малки общини.
12:20 01.07.2021
5 А да
Коментиран от #12
12:21 01.07.2021
6 гост
До коментар #1 от "Камиони":
Няма такова нещо ! Винетка си има , но трябва да важи за пътищата , които влизат в тол системата , тоест държавните пътища ! Другите са безплатни , но това е третокласната мрежа , която обикновено е общинска и се предполага , че се поддържа с парите от данък мпс !! Поне така е във всички държави на запад от Унгария включително !! Само че там данък мпс почва от 1000-1200 ЕВРО !!!! И гражданската е още толкова отделно !!Коментиран от #8, #17
12:25 01.07.2021
7 гост
До коментар #1 от "Камиони":
Именно затова в западна Европа почти 60% от населението няма личен автомобил , а не защото няма 3-4 000 евро да си купи употребяван такъв !! В градове като Париж и Рим се падат 3-4 ПЪТИ по-малко коли на жител , отколкото в София !!Коментиран от #11, #24
12:28 01.07.2021
8 От Мадрид
До коментар #6 от "гост":
чуваш ли се какво говориш????? Нямале как да не взема отношение-карам Опел Гранланд X 2018 1.6 дизел данъкът ми е 58 евро на година!!!! Тук винетки няма ако ползвам така наречената AUTO PISTA плащаш тол ако позлваш AUTO VIA е напълно безплатна. Спрете да живеете в лъжа в България и да си говорите заблуди, достъпът до информация е елеметарен така, че се осведоми преди да пишеш лъжи!! Жив и здравКоментиран от #20
12:44 01.07.2021
9 Моля?
12:53 01.07.2021
10 user
12:55 01.07.2021
11 Тоя па... тоя пааа....
До коментар #7 от "гост":
България е на последно място в ЕС по броя на автомобили от глава на населението.Коментиран от #16
13:00 01.07.2021
12 qwerty
До коментар #5 от "А да":
Я млъквай там бе въшльо. Най-малкото погледни как е в Румъния.13:02 01.07.2021
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 chi
13:11 01.07.2021
15 Голям Слон
Коментиран от #28
13:17 01.07.2021
16 гост
До коментар #11 от "Тоя па... тоя пааа....":
Я пак ??? Това къде го сънува , в опорките на Кремъл ??СОФИЯ НАЧЕЛО В ЕС ПО БРОЙ АВТОМОБИЛИ НА ГЛАВА ОТ НАСЕЛЕНИЕТО ! 28 февруари 2021
В София има повече автомобили от средното за големите градове на ЕС . В Столичната община се падат по почти 0.8 автомобила на всеки възрастен, докато средното ниво за големите градове в Европейския съюз процентът е около 0.5 на сто, сочи статистиката.
Според последните данни за новорегистрираните и дерегистрираните превозни средства степента на моторизация е скочила от над 500 автомобила на 1000 души в края на 2016 г. на над 660 през 2020-та, което е ръст с почти 30%.
За сравнение - много от големите европейски градове имат нива на моторизация под 450 коли на 1000 души, се казва в доклада на "София план" за състоянието на транспортната инфраструктура в Столичната община.
Коментиран от #25
13:19 01.07.2021
17 ////
До коментар #6 от "гост":
Хайде посмали малко. В зависимост от държавата им или винетка или тол такса. Но без значение кое важат само за магистралите евентуално и за първокласните пътища. Никъде не се плаща за дву- и нагоре степенни пътища. В България стрижат на ред за всичко. Примерно в Швеция тока е по-евтин от България.Коментиран от #21
13:19 01.07.2021
18 Един шофьор
До коментар #2 от "tupo":
За камионите също се плаща пътен данък и то доста повече от на колите.Коментиран от #27
13:19 01.07.2021
19 Шаран БГ
При тях няма годишни такси. Месечната е 105 лева за тези до 12 тона и бусове до 8+1 место. Големите плащат месечна винетна такса от 174 лева - т.е. ако работи цяла година / а нима го има този камион да лежи само под него на сянка / годишно му излиза 2088 лв. Това винетни такси !!! Сега ще плащат и ТОЛ такси !? И отделно Общината ги "цака" с пътен данък за пътища , за които се изисква и.........винетка !?
Бизнесмен да си в България , че да прокопсаш !?
А пък за изискванията на КАТ, МО, ППЗ да не говорим........ И там разходи, / никакви рушвети !/ и ядове.
13:32 01.07.2021
20 гост
До коментар #8 от "От Мадрид":
А би ли ме осведомил колко е данъка за кола 1998 година ?? Щото това е кола 3-4000 , а не 2018 , ако си пропуснал !! И също явно си пропуснал , че Испания , Франция и Италия са страните без тол система , където магистралите са строени на концесия от частни фирми ! И затова сега таксата за 100 км е по-голяма от горивото за същото разстояние !! Но след изтичане на концесиие ще минат на тол система , задължително е за всички в ЕС !13:36 01.07.2021
21 гост
До коментар #17 от "////":
Ти ако тръгнеш от София за Бургас откъде ще минеш , по селските пътища ??? Щото и подбалканския и стария път през Пловдив , Стара Загора , Сливен и т.н. е първокласен , демек с винетка !!! Погледни картата на пътища 1 и 2 клас и кажи от кой до кой град ще ползваш други !!!! Това , че селските пътища на запад ви изглеждат като първокласни , не значи , че не са селски !!! А за да станат българските такива няма да стане с данъци по 100-200 лева !!Коментиран от #22, #23
13:42 01.07.2021
22 ////
До коментар #21 от "гост":
Не мога да ти схвана идеята. Аз съм съгласен да плащам, но да знам за какво. А сега плащаш винетка по скъпа от на запад и накрая нищо не получаваш. С по темата, три- и 4-токласните пътища са към общините и хората си плащат данък МПС, който остава за общините и те трябва да поддържат пътищата с него. Но не го правят. Ако сложат тол система и данъка остане, става двоен налог. Схвана ли ми сега мисълта?13:51 01.07.2021
23 ////
До коментар #21 от "гост":
Другото което е, не ми говори за данъци. Тук данъците не са ниски, просто много се краде. Тук в България ДОД и Данък здраве ти са 22% от заплатата. Но не получаваш това, което трябва. Един пример. В Германия за общински услуги е заплащаш нищо. Я отиди в България и изкарах данъчна оценка, безплатна ли ще е? Така че ако сложиш тези такси ще излезе че ни обират косвено повече от западняците.13:55 01.07.2021
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Голям Слон
До коментар #16 от "гост":
Не се минава без разни кратунчовци, които за щяло и нещяло намесват Москва. Карлуково?14:07 01.07.2021
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 tupo
До коментар #18 от "Един шофьор":
не става въпрос за пътен данък в общината, а за плащане на правото за преминаване по РПМ14:18 01.07.2021
28 тико
До коментар #15 от "Голям Слон":
А КАТО СЕ ДВИЖИШ ПО ВТОРОСТЕПЕННИТЕ ПЪТИЩА КОЛКО ПЛАЩАШ?ТУК СТАВА ВЪПРОС ЗА СПРАВЕДЛИВОСТ, НЕ Е РЕДНО ЗА ХИЛЯДИ КИЛОМЕТРИ РПМ ДА НЕ ПЛАЩАШ НИТО СТОТИНКА .
Коментиран от #30, #32
14:23 01.07.2021
29 Шофьор
Коментиран от #31
15:11 01.07.2021
30 Киро Питоня
До коментар #28 от "тико":
Абе, некой казвал ли ти е колко си голям ту пак, а? Ао не е , сега ти казвам. Да си знаеш. Иплащай повече, колкото се може повече, да пълниш на Боко или на някой като него чекмеджетата.Пфу...Коментиран от #33
15:12 01.07.2021
31 Емигранта
До коментар #29 от "Шофьор":
Абсолютно си прав. ТОЛ таксата по същшство е нещо напълно различно от винетната такса. И се прилагат само за посочените от теб пътища-магистрали и транзитни пътища. И навсякъде да има дублиращи трасета от по-нисък клас, които са безплатни.Колкото до околовръстните-има изключения, например ''Атики Одос'' в Атина, където е платено ползването на всеки вход/изход. Но иначе Ганьо си е говедо и тук се подвизават тролове, които отдалече го подковават за скорошно поскъпване. Заслужават съдбата си в територията. Там остана само шкартото и измамниците. Свястното отдавна изтече през Т2.15:22 01.07.2021
32 Голям Слон
До коментар #28 от "тико":
Кой е онзи, който ще каже кое е честно и кое не? В качеството си на какъв казваш дали е честно камионите безплатно да се движат по второстепенни пътища? Знаеш ли колко струва издръжката на една пет осна композиция? И най-вече къде отиват тези пари... Може би всичко е въпрос на лош мениджмънт от страна на държвата? Малко им бяха 1800 лева годишна винетка. Кажи-речи, 10 пъти се вдигнаха разходите за километър пробег. И пак малко... Как са я карали преди с винетките, а сега не може?17:28 01.07.2021
33 Този коментар е премахнат от модератор.