Last news in Fakti

19 Юли, 2021 04:31 13 653 60

19 юли 1966 г. БКП сключва договор с Renault

  • бкп-
  • renault-
  • българия-
  • рено

В годините 1967 - 1970 г. в България се завършват общо около 5500 автомобила

19 юли 1966 г. БКП сключва договор с Renault - 1
Снимка: Архив

На 19 юли 1966 г. Политбюро на ЦК на БКП решава да се сключи договор с френската фирма Renault за производство в България на леки коли от същата марка. През 1967 г. тогавашното Държавно стопанско обединение (ДСО) “Металхим” подписва контракт с право на производство и продажби с френската фирма Renault.

В Казанлък в сегашния завод “Арсенал” се сглобяват първите три двуместни спортни коли Renault Alpin. В началото дори го наричат “Булгар Алпин”. След като вече са сглобени първите автомобили, специалисти започват да водят преговори с французите за построяването на монтажен завод за производство на 10 000 коли годишно в Пловдив. Само за девет месеца, рекордно кратко време, се построява монтажен завод в Пловдив.

В годините 1967 - 1970 г. в България се завършват общо около 5500 автомобила с марка Renault. През 1970 г. излиза решение на Министерския съвет за прекратяване на този “производствен лукс” и заводът се закрива окончателно през 1971 - 1972 г.


Поставете оценка:
Оценка 4.2 от 37 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ГРАД КОЗЛОДУЙ

    52 1 Отговор
    БУЛГАР РЕНО
  • 2 Рено Дафин

    24 14 Отговор
    Рено Дафин

    Коментиран от #46

  • 3 Жан Виденов

    59 11 Отговор
    Народна Република! С грижа за човека
  • 4 среднощен

    57 9 Отговор
    "...През 1970 г. излиза решение на Министерския съвет за прекратяване на този “производствен лукс” и заводът се закрива окончателно през 1971 - 1972 г."; Там някъде в Толиати започва производството на "Лада"... Днес "Лада" също произвежда автомобили, но вече с лиценза не на "Фиат", а на "Рено"... За "неспазване на технологичната и пазарна дисциплина" - "големите батковци" са ни "посочили ъгъла"...

    Коментиран от #7, #8, #29, #48

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 БСП на Бунището

    41 37 Отговор

    До коментар #4 от "среднощен":

    Ами ние сме в Окупация от СССР и каквото кажат Руските съветници в министерствата - това става.Членуваме във Варшавския Договор - армията ни е част от Руската армия и в условията на Комунизъм и Планова икономика....

    Коментиран от #22, #35

  • 9 Батко

    36 2 Отговор
    Вижте каква е цената сега на един такъв Алпин А 110 и коментирайте .
  • 10 Умен по цялата глава

    30 29 Отговор
    След Национализацията и забраната за Частна собственост,собствениците са в Концлагери или избити в Окупираната от Руснаците половин Европа.Комунистическите правителства в тези държави са обвързани в СИВ - Съвет за Икономическа Взаимопомощ,отказват плана Маршал за възстановяване на Европа от войната,а военно са обвързани във Варшавския договор - Руснаците продават на държавите въоръжението си от войната и каквото започват да произвеждат - Москвичи,Жигули,Волги и ЗАЗ...Окупираните германци произвеждат двутактови двуцилиндрови и трицилиндров Трабант и Вартбург- да се смееш ли да плачеш ли....Лустрация!!!!

    Коментиран от #13, #15

  • 11 Голям Слон

    95 12 Отговор
    Имам живи роднини по съребрена линия, които са били в управата на завода. Мога да кажа даже сред първите 5 най-важни личности там. Статията е подвеждаща, предвид днешната политическа обстановка. И, разбира се, няма почти нищо с истината. България и тогава, и сега, не обича да си спазва договорите. Това се явява основна причина за разтрогването им. В случая с Рено, имало е клауза машините да са само за вътрешния пазар. Решили обаче нашите да изнасят за Северна Африка и Рено прекъснали отношенията. Никакъв СССР, никакви Лади, забрани и прочие. Тази теза е угодна ясно на кого, ясно с каква цел.

    Коментиран от #30

  • 12 ЗА СОЦА, ТОВА СИ БЕШЕ

    51 1 Отговор
    ГОЛЯМ ПРОБИВ....И ПОНЕЖЕ БКП СЕ ОПИТАХА ДА ДЯВОЛЕЯТ, ФРАНЦУЗИТЕ СИ ВЗЕХА....ЛИЦЕНЗА
  • 13 Дядя

    60 5 Отговор

    До коментар #10 от "Умен по цялата глава":

    Почти нямаше държава от СИВ, която да не правеше автомобили! Чехите-Шкода, камиони Татра, Немците-Варбург и Трабант, камиони ИФА, Поляците Фиатове и Полонез, Варшава, румънците-дачия, сърбите-Юго. Унгарците май не правиха коли. никой не ни е спирал, единствено глупостта ипростотията ни! Руснаците не можеха да захранят с коли своя пазар, в България за Лада се чакаше над 10 години. Ражда ти се син, правиш му вноска за кола. Такива ти ми работи!

    Коментиран от #14, #21, #26

  • 14 Дърт пръч

    25 0 Отговор

    До коментар #13 от "Дядя":

    Икарус

    Коментиран от #16

  • 15 свидетел

    24 4 Отговор

    До коментар #10 от "Умен по цялата глава":

    по времето на "плана Маршал" не е имало СИВ . не пишете и други глупости !

    Коментиран от #17

  • 16 От онова време

    26 0 Отговор

    До коментар #14 от "Дърт пръч":

    Унгарците освен Икарус, преди това правеха и чепел.

    Коментиран от #18, #47

  • 17 АНОНИМЕН

    13 2 Отговор

    До коментар #15 от "свидетел":

    План Маршал : 1948-52г.; СИВ 1949-91г.! Естествено, че територията управлявана от Сталин съгласно споразумението от Ялта и не е само това споразумение ще е без план Маршал финансиран с прясно напечатаните след войната американски долари! Сега в тази "корона криза" също печатат /и виртуално, не само на хартия / долари и евра като замаяни! Дали е случайно, или съвпадение, но е факт!
  • 18 Дърт пръч

    4 1 Отговор

    До коментар #16 от "От онова време":

    Дърт дърт ама не толкова. Това не го помня.
  • 19 КАНАРЪ МАНЧО ПЛОВДИВЪ

    15 14 Отговор
    АЗ ПОМНЯ! ФРАНЦИЯ И БЕШИ ОПРЕДИЛИЛА ЦЕНА ЗА БЪЛГАРИЯ 5000ЛВ.НО ТЕ ГИ ВДИГНАХА НА 6300Л. РЕНО 10. И В ТОВА ВРЕМЕ ЗАПОЧНАХА ЖИГУЛИТАТА! И ТАКА КОМУНЯГИТЕ УГОДИХА НА ТЯХНИТЕ БРАТЯ РУСНАЦИТЕ. И ТЕ ОТИДОХА В РУМЪНИЯ.
  • 20 облак

    14 14 Отговор
    Просто се получава заказ от московските чугуни производството на Рено немедлено да се прекрати.
  • 21 АНОНИМЕН

    26 2 Отговор

    До коментар #13 от "Дядя":

    Това си беше план за минаване през "желязната завеса"! Италианците чрез ФИАТ и французите чрез РЕНО тръгнаха да правят такива производства! РЕНО 8 и 10 в България, но се издънихме с износа и ни резнаха от РЕНО! ФИАТ 124 - Русия; ФИАТ 125 - Полша, ФИАТ 128 - Сърбия, РЕНО 12 - Румъния! Когато след промените французите купиха ДАЧИЯ дойдоха до Видин и искаха да правят гумите в България, но удариха на камък и си построиха нов завод за гуми в Румъния на 50-60 километра от Видин! Това е историята на съсипията - сътворена от един наш човек от Белене! Той разпродаде остатъците от чешкото оборудване за АЕЦ-Белене след като "царя" и Милко Ковачев продадоха каквото руснаците поискаха по цени за скрап! Той беше собственик на "Видахим" и ТЕЦ-а във Видин! Името му е Борислав Лоринков!

    Коментиран от #23

  • 22 Нищо не

    15 14 Отговор

    До коментар #8 от "БСП на Бунището":

    знаете по въпроса и пишете глупости от легендите разправя ни едно време. Руснаците не са ни виновни, а самите ние, просто сме били бедни и с други приоритети. Когато не познаваш историята изглеждаш като глупак.

    Коментиран от #24, #31

  • 23 Не са ни

    6 5 Отговор

    До коментар #21 от "АНОНИМЕН":

    резнали заради износа, напротив дори са се радвали на разширяването на пазара. Причините са у нас, други приоритети. Прочети за дружество Булет и Тексим.
  • 24 БСП на Бунището

    19 19 Отговор

    До коментар #22 от "Нищо не":

    Явно не си наясно какво е КОМУНИЗЪМ..Няма Частна собственост.Всичко е Държавна собственост,а държавата се управлява от Вождовете на Комунистическата Партия.Тотакен Геноцид над Народа.Тайните служби за един виц срещу" Народната власт" вкарват в затвора.На границата се стреля без предупреждение...30 километрови зони по границата в които се влиза само с Открит лист и могат да се движат само живеещите там....НАТО и целия Капиталистически свят са ВРАГА.....Не знам кой е смешен....Лустрация на Комунистическата Мафия - кога???

    Коментиран от #37

  • 25 Батко

    11 2 Отговор
    1970 г. Булгар алпин 110 струваше 11 500 лв. При средна заплата 120 .Колко хора можеха да си го позволят ?

    Коментиран от #28, #45

  • 26 ПОМНЯ

    12 8 Отговор

    До коментар #13 от "Дядя":

    СТИГА ГЛУПОСТИ БЕ КОМУНДЕ ЩО ГДР НЕ ПРАВЕШЕ ЧЕТИРИТАКТОВИ МОТОРИ ЩОТО НЕ МОЖЕ НАЛИ ,СЪЩАТА НЕГЛАСНА ЗАБРАНА С КАКВО ИНАЧЕ СССР ЩЕШЕ ДА СИ ПЛАЩА ДОМАТИТЕ И ЦИГАРИТЕ /КОЛИ ПРАВЕХА ЧЕХИТЕ ЩОТО НЯМА КАК ШКОДА Е ОСНОВАНА НЯКОЛКО ГОДИНИ СЛЕД МЕРЦЕДЕС ,РУМЪНИЯ И ЮГОСЛАВИЯ НЕ СЛУШАХА СССР А ФИАТА НА ПОЛЯЦИТЕ БЕШЕ НА НИВОТО НА МОСКВИЧ

    Коментиран от #27

  • 27 И АЗ ПОМНЯ

    8 3 Отговор

    До коментар #26 от "ПОМНЯ":

    И ШКОДА БЕШЕ СЪС ЗАДЕН МОТОР ОТДАВНА ЯСНО ЧЕ ТОВА Е НЕУДАЧНА КОМПАНОВКА А БУЛГАРАЛПИН В МОМЕНТА КАТО РЕТРО СТРУВА МАЙКА СИ И БАЩА СИ

    Коментиран от #33

  • 28 ЧОБИ

    7 10 Отговор

    До коментар #25 от "Батко":

    СЪВЕТСКИТЕ ДРУГАРИ ОТ ПОЛИТБЮРО ЗА СИНЧЕТАТА И ЛЮБОВНИЦИТЕ СИ ЗА ТОВА ГО ЗБРАНИХА
  • 29 някой

    16 4 Отговор

    До коментар #4 от "среднощен":

    Не беше така както казваш. Мисля, че договора с Рено беше да произвеждаме автомобилите само за вътрешния пазар, а ние започнахме да ги изнасяме и навън. За това ни наложиха забрана.

    Коментиран от #39

  • 30 Рашавия

    12 17 Отговор

    До коментар #11 от "Голям Слон":

    Имах си аз точно ти да нямаш роднини в управата. Най дейният руски трол в сайта. Бесен язовец, осведомен, истината, град едикойси и т.н.
    Истината е че РУСНАЦИТЕ спряха производството на булгар реното-много по-добро за времето си от всичките им таралясници.

    Коментиран от #32

  • 31 Кажи си

    4 4 Отговор

    До коментар #22 от "Нищо не":

    Ти да не си бил партиен секретар, че пишеш тези измишльотини?
  • 32 Голям Слон

    5 5 Отговор

    До коментар #30 от "Рашавия":

    Винаги с един и същи ник пиша, бе, другарю. Нещо си се припознал.
  • 33 Батко

    11 1 Отговор

    До коментар #27 от "И АЗ ПОМНЯ":

    Концепцията със заден мотор и днес е актуална . Лошото е , че не е за плитки джобчета
    :)
  • 34 Иван

    14 2 Отговор
    Като гледам назад в миналото и в днешни дни каквото започнем го .сираме. Георги Чапкънов в едно предаване по една от телевизиите каза, че сме идиотска държава и народ. Много е првав човека.
  • 35 Киро

    25 3 Отговор

    До коментар #8 от "БСП на Бунището":

    Сега не е ли подобно?? Членуваме в НАТО, ЕС, не можем да внасяме каквито си искаме коли с цел продажба само на Западните!!! Например, повечето китайски марки, иранските марки..те също биха имали своя пазар, но не може!! Уминлено Евро 6! Щото в Тополовград, Ардино, Червен бряг има ужасен трафик ли??? Не ставай смешен: просто една система се смени с друга и БГ пак е от страната на булката..

    Коментиран от #51

  • 36 Недостижимо

    8 0 Отговор
    за съвременността, а кме го правили още през 1966 г.
  • 37 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 38 Ииии така Фандъкова би Софиянски

    3 0 Отговор

    До коментар #37 от "Данчето Фандък":

    По НАГЛОСТ. .......
  • 39 среднощен

    4 3 Отговор

    До коментар #29 от "някой":

    "...За това ни наложиха забрана."; Никой не бяга от "разширяване на пазара"... По вашите думи с "налагането на забраната", въпросът за "батковците" остава отворен...
  • 40 Павел пенев

    11 0 Отговор
    Още по лошо е,че сега и домати не можем да произвеждаме.
  • 41 шопендар

    6 9 Отговор
    в комунистически ръце,нищо не става,това е племе което го бива само за тероризъм,и то добре платен.=,идеологията им хваща декиш само в селата с пенсионери.няма едно предприятие което да е произвело качествен продукт,и съвсем логично поради некадърно менажиране,икономиката на страната колабира

    Коментиран от #42, #49

  • 42 К Георгиев

    9 4 Отговор

    До коментар #41 от "шопендар":

    Да те светна по доклад на ООН не на наша социологическа агенция икономиката на България през 1985 г. заема 27 място , а армията ни е на 13 място по въоръжение и боеспособност в света .Когато ние произвеждаме компютри ЯБЪЛКАТА не е още измислена . Отнеха ни лиценза защото преименуваха на Булгар Рено и подбихме пазара на французите .

    Коментиран от #43

  • 43 шопендар

    10 7 Отговор

    До коментар #42 от "К Георгиев":

    да те светна и азь,не знам каква статистика си чел,по това явреме я наричаха стъкмистика,работех със заводи из цялата страна,и складовете за бг компютри беше около плевен,и шумен,никога никъде не е продаден бг сандък,,89г ги изкупи един пич и ги разфасова за железо и цветни метали,производството беше катастрофално,управлението безхаберно,занемарени заводи,амортизирани технологии,дори и химическите докараха до фалит с лош менижмънт,и партийните секретари колеха и бесеха

    Коментиран от #44, #50

  • 44 Голям Слон

    8 2 Отговор

    До коментар #43 от "шопендар":

    Четеш ли какво ти пишат? Доклад на ООН! Вероятно и златните медали на българските спортисти са плод на стъкмистика, нали? Какво нямаше България тогава? Всичко почти си имахме. Да, компютрите през 80-те бяха трагедия. А къде не бяха? В Пловдив имаше едно ЗЗУ - в съседство на Устрем, Пишещи Машини.. Но това е една друга история, която точно на теб няма защо да ти я обяснявам. Продажници продадоха всичко. Даже и добрите перспективи. А можехме да сме далече далече напред.
  • 45 Затова

    6 0 Отговор

    До коментар #25 от "Батко":

    Можеха да си купят, макар и не много като брой, Рено8, Рено10 (Булгаррено), Фиат850 (с името Пирин) в два варианта "купе" и "берлина", малко Фиат124(седан и комби) , и естествено такива, произведени в СИВ. Само за сведение, с Булгаралпин, Илия Чубриков се участвува на рали Монте Карло.

    Коментиран от #53

  • 46 Не е

    1 1 Отговор

    До коментар #2 от "Рено Дафин":

    Рено Дофин, а си е Алпин.
  • 47 Николай

    5 0 Отговор

    До коментар #16 от "От онова време":

    А чехите Прага с въздушно охлаждане.
  • 48 между другото

    6 0 Отговор

    До коментар #4 от "среднощен":

    братята чехи също са вдигали гюрултия относно производството в България на леки автомобили...те пък защо ли?

    Коментиран от #52

  • 49 Николай

    5 2 Отговор

    До коментар #41 от "шопендар":

    Правехме много качествени работи но силните на деня слагаха пранги.Имахме завод за компютри и полупроводници но това не изнасяше на САЩ и ги затвориха.Пазара в Европа е техен.сефа света изпитва нужда от полупроводници но ние не сме в играта вече защото нашите специалисти от 30 години работят за американците.

    Коментиран от #54

  • 50 Николай

    4 0 Отговор

    До коментар #43 от "шопендар":

    За други страни незнам но бях на гости на един испанец и ми показа Българските композитори с които е работил и дори каза че последните отдели са били в някой качества над японските.След това са започнали да внасят от Кравария но те не са били на нашето ниво и доста години са работили с нашите но са спрели вноса по нареждане от горе.Всичко е политика и пазари за да има пари за политиците
  • 51 да бе

    2 1 Отговор

    До коментар #35 от "Киро":

    Евро5, Евро6, с маски в парка, без маски на стадиона и най-великото изобретение с грижа за човека, да сложат страшни картинки на цигарите. ЕС се грижи да нямаме проблеми, всеки да подпише декларация, че няма проблеми и няма да създава такива.
  • 52 среднощен

    0 0 Отговор

    До коментар #48 от "между другото":

    Явно е "имало защо"...?
  • 53 Батко

    1 0 Отговор

    До коментар #45 от "Затова":

    Че ползваш нета добре , си личи ,но Батко ще те попита нещо . Знаеш ли кой беше технически директор на завода в Ловеч 1967 -1970 ?
  • 54 ИМПЕРИАЛИСТ

    3 1 Отговор

    До коментар #49 от "Николай":

    COPY-PASTE: ......След 1985 г. обаче общата ефективност от износа на българска електроника в СИВ започва да спада. СССР прави откази на българската електроника, поради прекалено завишената й цена, като я замества с внос от ГДР или Чехословакия....
    /Все още ни се налага да четем между редовете...., а всъщност старите компютърджии помнят как с решение на СИВ електронната промишленост бе иззета от БЪЛГАРИЯ и прехвърлена да се развива от ГДР. На нас ни оставиха само електронното оборудване за коли, а това, преди 30 години, - означаваше автомобилните аларми./
  • 55 Готин

    8 2 Отговор
    Гледам, доста "набори" не ги слушат главите. Чул-недочул, видял-недовидял, давай да кажа!? През 1970 г. бях дете и пътувах към "морето" с мама и тате. Във вагона един чичко ми подари един неземен флайер на Булгар Рено 8-10 и козирка с ластик от същите дето двумоторни самолети с реклами и транспаранти хвърляха над плаживете Ни, пълни с курортисти. През прозореца в купето се виждаха полета с вече обрани рози и хеликоптери на растителна защита, тези дето разпръскваха обилно забраненото в ппследствие ДДТ. По шосетата шетаха беспирно "тировете" на Тексим пълни с агнета, плодовея и зеленчуци за износ, а аз си пиех кока-колата в стъклено шише с изписани на български букви. Сега всички селяни могат да казват, че съм сънувал. Нали!

    Коментиран от #57

  • 56 Ал Тъпоне

    0 7 Отговор
    Не е това на снимката. Аз съм ги виждал. Много по дървени сапунерки от това на снимката, което си мяза и на Порше донякъде, като дизайн.
  • 57 ИМПЕРИАЛИСТ

    3 4 Отговор

    До коментар #55 от "Готин":

    Ех, какви времена бяха, а и какъв шоколад имаше тогава, от раз вдигаше самолета, а сегашният за нищо не го бива, а и слънцето как грееше - не като сегашното...
    Това беше най-идиотският строй....Още помня блъсканицата пред американската палата на Пловдивския панаир за да се докопаш до.............. НАЙЛОНОВА ТОРБИЧКА.....Реалността за онова време е просто НЕОПИСУЕМА и на това разчитатe комунистическите гниди!!!
  • 58 Гената

    4 1 Отговор
    Цитирам спомените на Илия Чубриков : - " През 1967 г изложихме три модела на Рено в Москва, във ВДНХ. Това бяха Булгаррено 8, Булгаррено 10 и Булгаралпин. Още първият ден тълпи от зажаднели за хубави коли граждани се струпаха около нашия щанд.
    На втория ден по обед дойдоха няколко мрачни "другари" в кожени якета и заповядаха - "Снять немедленно !" Проблемът беше, че никой не обръщаше внимание на жалкия Фиат 124 произведен в СССР като "Жигули".
    А според мен "Рено Алпин" и днес, 54 години по-късно, е една от най-красивите коли в света, затова й направиха и реплика във Франция ! Абе, братушки...
  • 59 Тъпи

    0 0 Отговор
    Кому няги !
  • 60 Мишел

    0 0 Отговор
    Ей, много лошо това БКП, бре! Вместо да произвеждаме най много чушкопек, са ни карали да произвеждаме някакви си леки коли. И който не иска, в концлагер!.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове