На 19 юли 1966 г. Политбюро на ЦК на БКП решава да се сключи договор с френската фирма Renault за производство в България на леки коли от същата марка. През 1967 г. тогавашното Държавно стопанско обединение (ДСО) “Металхим” подписва контракт с право на производство и продажби с френската фирма Renault.
В Казанлък в сегашния завод “Арсенал” се сглобяват първите три двуместни спортни коли Renault Alpin. В началото дори го наричат “Булгар Алпин”. След като вече са сглобени първите автомобили, специалисти започват да водят преговори с французите за построяването на монтажен завод за производство на 10 000 коли годишно в Пловдив. Само за девет месеца, рекордно кратко време, се построява монтажен завод в Пловдив.
В годините 1967 - 1970 г. в България се завършват общо около 5500 автомобила с марка Renault. През 1970 г. излиза решение на Министерския съвет за прекратяване на този “производствен лукс” и заводът се закрива окончателно през 1971 - 1972 г.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ГРАД КОЗЛОДУЙ
04:46 19.07.2021
2 Рено Дафин
Коментиран от #46
05:10 19.07.2021
3 Жан Виденов
05:17 19.07.2021
4 среднощен
Коментиран от #7, #8, #29, #48
05:35 19.07.2021
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 БСП на Бунището
До коментар #4 от "среднощен":
Ами ние сме в Окупация от СССР и каквото кажат Руските съветници в министерствата - това става.Членуваме във Варшавския Договор - армията ни е част от Руската армия и в условията на Комунизъм и Планова икономика....Коментиран от #22, #35
06:39 19.07.2021
9 Батко
06:40 19.07.2021
10 Умен по цялата глава
Коментиран от #13, #15
07:00 19.07.2021
11 Голям Слон
Коментиран от #30
07:13 19.07.2021
12 ЗА СОЦА, ТОВА СИ БЕШЕ
07:16 19.07.2021
13 Дядя
До коментар #10 от "Умен по цялата глава":
Почти нямаше държава от СИВ, която да не правеше автомобили! Чехите-Шкода, камиони Татра, Немците-Варбург и Трабант, камиони ИФА, Поляците Фиатове и Полонез, Варшава, румънците-дачия, сърбите-Юго. Унгарците май не правиха коли. никой не ни е спирал, единствено глупостта ипростотията ни! Руснаците не можеха да захранят с коли своя пазар, в България за Лада се чакаше над 10 години. Ражда ти се син, правиш му вноска за кола. Такива ти ми работи!Коментиран от #14, #21, #26
07:18 19.07.2021
14 Дърт пръч
До коментар #13 от "Дядя":
ИкарусКоментиран от #16
07:34 19.07.2021
15 свидетел
До коментар #10 от "Умен по цялата глава":
по времето на "плана Маршал" не е имало СИВ . не пишете и други глупости !Коментиран от #17
07:36 19.07.2021
16 От онова време
До коментар #14 от "Дърт пръч":
Унгарците освен Икарус, преди това правеха и чепел.Коментиран от #18, #47
08:09 19.07.2021
17 АНОНИМЕН
До коментар #15 от "свидетел":
План Маршал : 1948-52г.; СИВ 1949-91г.! Естествено, че територията управлявана от Сталин съгласно споразумението от Ялта и не е само това споразумение ще е без план Маршал финансиран с прясно напечатаните след войната американски долари! Сега в тази "корона криза" също печатат /и виртуално, не само на хартия / долари и евра като замаяни! Дали е случайно, или съвпадение, но е факт!08:15 19.07.2021
18 Дърт пръч
До коментар #16 от "От онова време":
Дърт дърт ама не толкова. Това не го помня.08:16 19.07.2021
19 КАНАРЪ МАНЧО ПЛОВДИВЪ
08:17 19.07.2021
20 облак
08:33 19.07.2021
21 АНОНИМЕН
До коментар #13 от "Дядя":
Това си беше план за минаване през "желязната завеса"! Италианците чрез ФИАТ и французите чрез РЕНО тръгнаха да правят такива производства! РЕНО 8 и 10 в България, но се издънихме с износа и ни резнаха от РЕНО! ФИАТ 124 - Русия; ФИАТ 125 - Полша, ФИАТ 128 - Сърбия, РЕНО 12 - Румъния! Когато след промените французите купиха ДАЧИЯ дойдоха до Видин и искаха да правят гумите в България, но удариха на камък и си построиха нов завод за гуми в Румъния на 50-60 километра от Видин! Това е историята на съсипията - сътворена от един наш човек от Белене! Той разпродаде остатъците от чешкото оборудване за АЕЦ-Белене след като "царя" и Милко Ковачев продадоха каквото руснаците поискаха по цени за скрап! Той беше собственик на "Видахим" и ТЕЦ-а във Видин! Името му е Борислав Лоринков!Коментиран от #23
08:40 19.07.2021
22 Нищо не
До коментар #8 от "БСП на Бунището":
знаете по въпроса и пишете глупости от легендите разправя ни едно време. Руснаците не са ни виновни, а самите ние, просто сме били бедни и с други приоритети. Когато не познаваш историята изглеждаш като глупак.Коментиран от #24, #31
08:51 19.07.2021
23 Не са ни
До коментар #21 от "АНОНИМЕН":
резнали заради износа, напротив дори са се радвали на разширяването на пазара. Причините са у нас, други приоритети. Прочети за дружество Булет и Тексим.08:56 19.07.2021
24 БСП на Бунището
До коментар #22 от "Нищо не":
Явно не си наясно какво е КОМУНИЗЪМ..Няма Частна собственост.Всичко е Държавна собственост,а държавата се управлява от Вождовете на Комунистическата Партия.Тотакен Геноцид над Народа.Тайните служби за един виц срещу" Народната власт" вкарват в затвора.На границата се стреля без предупреждение...30 километрови зони по границата в които се влиза само с Открит лист и могат да се движат само живеещите там....НАТО и целия Капиталистически свят са ВРАГА.....Не знам кой е смешен....Лустрация на Комунистическата Мафия - кога???Коментиран от #37
09:02 19.07.2021
25 Батко
Коментиран от #28, #45
09:02 19.07.2021
26 ПОМНЯ
До коментар #13 от "Дядя":
СТИГА ГЛУПОСТИ БЕ КОМУНДЕ ЩО ГДР НЕ ПРАВЕШЕ ЧЕТИРИТАКТОВИ МОТОРИ ЩОТО НЕ МОЖЕ НАЛИ ,СЪЩАТА НЕГЛАСНА ЗАБРАНА С КАКВО ИНАЧЕ СССР ЩЕШЕ ДА СИ ПЛАЩА ДОМАТИТЕ И ЦИГАРИТЕ /КОЛИ ПРАВЕХА ЧЕХИТЕ ЩОТО НЯМА КАК ШКОДА Е ОСНОВАНА НЯКОЛКО ГОДИНИ СЛЕД МЕРЦЕДЕС ,РУМЪНИЯ И ЮГОСЛАВИЯ НЕ СЛУШАХА СССР А ФИАТА НА ПОЛЯЦИТЕ БЕШЕ НА НИВОТО НА МОСКВИЧКоментиран от #27
09:03 19.07.2021
27 И АЗ ПОМНЯ
До коментар #26 от "ПОМНЯ":
И ШКОДА БЕШЕ СЪС ЗАДЕН МОТОР ОТДАВНА ЯСНО ЧЕ ТОВА Е НЕУДАЧНА КОМПАНОВКА А БУЛГАРАЛПИН В МОМЕНТА КАТО РЕТРО СТРУВА МАЙКА СИ И БАЩА СИКоментиран от #33
09:06 19.07.2021
28 ЧОБИ
До коментар #25 от "Батко":
СЪВЕТСКИТЕ ДРУГАРИ ОТ ПОЛИТБЮРО ЗА СИНЧЕТАТА И ЛЮБОВНИЦИТЕ СИ ЗА ТОВА ГО ЗБРАНИХА09:08 19.07.2021
29 някой
До коментар #4 от "среднощен":
Не беше така както казваш. Мисля, че договора с Рено беше да произвеждаме автомобилите само за вътрешния пазар, а ние започнахме да ги изнасяме и навън. За това ни наложиха забрана.Коментиран от #39
09:17 19.07.2021
30 Рашавия
До коментар #11 от "Голям Слон":
Имах си аз точно ти да нямаш роднини в управата. Най дейният руски трол в сайта. Бесен язовец, осведомен, истината, град едикойси и т.н.Истината е че РУСНАЦИТЕ спряха производството на булгар реното-много по-добро за времето си от всичките им таралясници.
Коментиран от #32
09:40 19.07.2021
31 Кажи си
До коментар #22 от "Нищо не":
Ти да не си бил партиен секретар, че пишеш тези измишльотини?09:45 19.07.2021
32 Голям Слон
До коментар #30 от "Рашавия":
Винаги с един и същи ник пиша, бе, другарю. Нещо си се припознал.09:46 19.07.2021
33 Батко
До коментар #27 от "И АЗ ПОМНЯ":
Концепцията със заден мотор и днес е актуална . Лошото е , че не е за плитки джобчета:)
09:53 19.07.2021
34 Иван
10:02 19.07.2021
35 Киро
До коментар #8 от "БСП на Бунището":
Сега не е ли подобно?? Членуваме в НАТО, ЕС, не можем да внасяме каквито си искаме коли с цел продажба само на Западните!!! Например, повечето китайски марки, иранските марки..те също биха имали своя пазар, но не може!! Уминлено Евро 6! Щото в Тополовград, Ардино, Червен бряг има ужасен трафик ли??? Не ставай смешен: просто една система се смени с друга и БГ пак е от страната на булката..Коментиран от #51
10:22 19.07.2021
36 Недостижимо
10:40 19.07.2021
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 Ииии така Фандъкова би Софиянски
До коментар #37 от "Данчето Фандък":
По НАГЛОСТ. .......12:00 19.07.2021
39 среднощен
До коментар #29 от "някой":
"...За това ни наложиха забрана."; Никой не бяга от "разширяване на пазара"... По вашите думи с "налагането на забраната", въпросът за "батковците" остава отворен...12:10 19.07.2021
40 Павел пенев
14:02 19.07.2021
41 шопендар
Коментиран от #42, #49
14:08 19.07.2021
42 К Георгиев
До коментар #41 от "шопендар":
Да те светна по доклад на ООН не на наша социологическа агенция икономиката на България през 1985 г. заема 27 място , а армията ни е на 13 място по въоръжение и боеспособност в света .Когато ние произвеждаме компютри ЯБЪЛКАТА не е още измислена . Отнеха ни лиценза защото преименуваха на Булгар Рено и подбихме пазара на французите .Коментиран от #43
14:34 19.07.2021
43 шопендар
До коментар #42 от "К Георгиев":
да те светна и азь,не знам каква статистика си чел,по това явреме я наричаха стъкмистика,работех със заводи из цялата страна,и складовете за бг компютри беше около плевен,и шумен,никога никъде не е продаден бг сандък,,89г ги изкупи един пич и ги разфасова за железо и цветни метали,производството беше катастрофално,управлението безхаберно,занемарени заводи,амортизирани технологии,дори и химическите докараха до фалит с лош менижмънт,и партийните секретари колеха и бесехаКоментиран от #44, #50
15:28 19.07.2021
44 Голям Слон
До коментар #43 от "шопендар":
Четеш ли какво ти пишат? Доклад на ООН! Вероятно и златните медали на българските спортисти са плод на стъкмистика, нали? Какво нямаше България тогава? Всичко почти си имахме. Да, компютрите през 80-те бяха трагедия. А къде не бяха? В Пловдив имаше едно ЗЗУ - в съседство на Устрем, Пишещи Машини.. Но това е една друга история, която точно на теб няма защо да ти я обяснявам. Продажници продадоха всичко. Даже и добрите перспективи. А можехме да сме далече далече напред.17:55 19.07.2021
45 Затова
До коментар #25 от "Батко":
Можеха да си купят, макар и не много като брой, Рено8, Рено10 (Булгаррено), Фиат850 (с името Пирин) в два варианта "купе" и "берлина", малко Фиат124(седан и комби) , и естествено такива, произведени в СИВ. Само за сведение, с Булгаралпин, Илия Чубриков се участвува на рали Монте Карло.Коментиран от #53
18:45 19.07.2021
46 Не е
До коментар #2 от "Рено Дафин":
Рено Дофин, а си е Алпин.18:48 19.07.2021
47 Николай
До коментар #16 от "От онова време":
А чехите Прага с въздушно охлаждане.18:50 19.07.2021
48 между другото
До коментар #4 от "среднощен":
братята чехи също са вдигали гюрултия относно производството в България на леки автомобили...те пък защо ли?Коментиран от #52
18:55 19.07.2021
49 Николай
До коментар #41 от "шопендар":
Правехме много качествени работи но силните на деня слагаха пранги.Имахме завод за компютри и полупроводници но това не изнасяше на САЩ и ги затвориха.Пазара в Европа е техен.сефа света изпитва нужда от полупроводници но ние не сме в играта вече защото нашите специалисти от 30 години работят за американците.Коментиран от #54
18:56 19.07.2021
50 Николай
До коментар #43 от "шопендар":
За други страни незнам но бях на гости на един испанец и ми показа Българските композитори с които е работил и дори каза че последните отдели са били в някой качества над японските.След това са започнали да внасят от Кравария но те не са били на нашето ниво и доста години са работили с нашите но са спрели вноса по нареждане от горе.Всичко е политика и пазари за да има пари за политиците19:02 19.07.2021
51 да бе
До коментар #35 от "Киро":
Евро5, Евро6, с маски в парка, без маски на стадиона и най-великото изобретение с грижа за човека, да сложат страшни картинки на цигарите. ЕС се грижи да нямаме проблеми, всеки да подпише декларация, че няма проблеми и няма да създава такива.19:12 19.07.2021
52 среднощен
До коментар #48 от "между другото":
Явно е "имало защо"...?19:13 19.07.2021
53 Батко
До коментар #45 от "Затова":
Че ползваш нета добре , си личи ,но Батко ще те попита нещо . Знаеш ли кой беше технически директор на завода в Ловеч 1967 -1970 ?19:51 19.07.2021
54 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #49 от "Николай":
COPY-PASTE: ......След 1985 г. обаче общата ефективност от износа на българска електроника в СИВ започва да спада. СССР прави откази на българската електроника, поради прекалено завишената й цена, като я замества с внос от ГДР или Чехословакия..../Все още ни се налага да четем между редовете...., а всъщност старите компютърджии помнят как с решение на СИВ електронната промишленост бе иззета от БЪЛГАРИЯ и прехвърлена да се развива от ГДР. На нас ни оставиха само електронното оборудване за коли, а това, преди 30 години, - означаваше автомобилните аларми./
22:25 19.07.2021
55 Готин
Коментиран от #57
03:57 20.07.2021
56 Ал Тъпоне
12:58 20.07.2021
57 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #55 от "Готин":
Ех, какви времена бяха, а и какъв шоколад имаше тогава, от раз вдигаше самолета, а сегашният за нищо не го бива, а и слънцето как грееше - не като сегашното...Това беше най-идиотският строй....Още помня блъсканицата пред американската палата на Пловдивския панаир за да се докопаш до.............. НАЙЛОНОВА ТОРБИЧКА.....Реалността за онова време е просто НЕОПИСУЕМА и на това разчитатe комунистическите гниди!!!
18:32 20.07.2021
58 Гената
На втория ден по обед дойдоха няколко мрачни "другари" в кожени якета и заповядаха - "Снять немедленно !" Проблемът беше, че никой не обръщаше внимание на жалкия Фиат 124 произведен в СССР като "Жигули".
А според мен "Рено Алпин" и днес, 54 години по-късно, е една от най-красивите коли в света, затова й направиха и реплика във Франция ! Абе, братушки...
09:27 23.07.2021
59 Тъпи
15:44 10.09.2021
60 Мишел
08:03 19.07.2022