ФАКТИ.БГ
  • жп линия-
  • скопие-
  • софия-
  • строителство-
  • северна македония

Политическите спорове забавиха строежа на жп линията Скопие-София

Българският участък е готов от 70 години

Публикувана: 22 Септември, 2021 05:51
7 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 1486
Политическите спорове забавиха строежа на жп линията Скопие-София - 1
Снимка: БГНЕС
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 5 от 5 гласа.

Вчера стана ясно, че ЕС ще инвестира 30 милиона евро в следващите седем години пограничните зони между България и Република Северна Македония. От години изграждането на пътища, железопътни линии и гранични пунктове изостава, а двете страни си остават все така разделени, предаде БНТ.

Четири години, договор, няколко декларации, много обещания и минимално развитие на инфраструктурата между София и Скопие.

Първото обещание беше да бъде достроена жп линията от Скопие до българската граница. Българският участък е готов от 70 години.

"Хората вече стигнаха до Марс, жп линията в Македония с България все още стои", казва Илия Стояновски, македонски българин, "Българска национална платформа".

От малко над 100 километра - готов е само първият участък Скопие-Куманово. Куманово-Беляковце се строи вече шеста година, а последните два изобщо не се знае кога ще започнат.

"Политическото напрежение забави процесите. Политиката на вето се усилва заради недоверието между обществата. Баналните теми около историята изместиха приоритетите. Може би няма добра воля да се работи по инфраструктурата", казва журналистът от Скопие Мариян Николовски.

Проектът трябваше да е готов през 2017 г., а пътуването - да отнеме минимално време. Двете страни започнаха преговори и за проверки на едно гише на трите сега съществуващи гранични пункта: Гюешево, Станке Лисичково и Златарево.

Сега двете страни обещават да започнат работа по четвърти пункт: "Клепало", между Струмяни и Берово. Планът е пунктът да получи 30 млн. евро по програмите за трансгранично сътрудничество. Останалите два планирани - Симитли-Пехчево и Черната скала - остават все още само пожелание.

Между двете страни няма и автомагистрала. Пътят Скопие-София отнема близо 5 часа.

"Уж се строи този бърз път, но така се избират строителните компании, така се отпускат средствата, строежът на практика се отчита безконечно. Така се строи, колкото да се покаже пред света, че нещо се движи", разказва Никола Попилиев, македонски българин.

ЖП и автопроектите са вписват в по-големия геополитически контекст за изграждането на коридор номер 8: от Дуръс на албанския бряг, до Бургас и Варна - на българския.

"Бавенето, обструкцията на коридор номер 8 основно личи, че се случва под влияние на двете съседни страни - Сърбия и Гърция, които успяват да наложат своите икономически, политически и стратегически интереси почти без изключение", казва Никола Попилиев.

Именно инфраструктурата и липсата на свързаност между двете страни, според експерти, е реален измерител за отношенията София-Скопие.

Северна Македония

Поставете оценка на статията:
Оценка 5 от 5 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
1
Този коментар е премахнат от модератор.
Ю.Кортес
2 Отговор
На кого му е притрябвала тази линия.Да бяхме направили тунела под Шипка,да имаме нормална връзка между Северна и Южна България.

Оценка:
-4 +13

Баба Тонка
3 Отговор
Спрете да се дърлите с Македония. Направете с нея икономически връзки. Все още се разбираме сами без преводач. Сами ще се обединим, ние обикновените хора. Политиците са дрисльовци!

Коментиран от #4


Оценка:
-2 +7

ИМПЕРИАЛИСТ
4 Отговор

До коментар #3 от "Баба Тонка":


Кaквo "дърленe" ? Мaкeтaтa, в гoлямaтa cи чacт, изпитвaт живoтинcки cтрaх дa нe ги пoмиcли някoй тeхeн пoзнaт зa БУГAРAШИ...
Cвидeтeл cъм нa тaкивa кoмични cцeнки, чe нe знaeш дa ce cмeeш ли или дa плaчeш....Рeпубликa Мaкeдoния ce oтдeли oт Югocлaвия пo мирeн път зaщoтo ни МРAЗEХA. Вcякaкви припиcвaни зacлуги нa Бългaрия зa мирнoтo oбocoбявaнe ca фaнтacмaгoрии.
Cигурeн cъм, чe кoгaтo в CМ oтнoшeниeтo към нac ce oбърнe към пoдoбрявaнe, aлбaнцитe щe бъдaт пoдтикнaти дa нaнecaт удaрa cи.
В Бългaрия дocтa хoрa ca изнeнaдaни oт дeйcтвитeлнoтo пoлoжeниe нa нeщaтa в CМ. Тoвa e кaтo eдин вид шoк зa мнoзинa бългaри, нo пo-дoбрe e дa ce знae рeaлнocттa.
Чacт oт хoрaтa тaм, дoри иcкaт пaк дa ce върнe Югocлaвия…………
Тoвa пoтвърждaвa, чe……aвтoритeтнa и прocпeрирaщa Бългaрия,щe върнe мaкeдoнцитe към иcтинaтa , e вeрният път. Другoтo e връщaнe към 50 гoдишнитe бeзплoдни уcилия нa Бългaрия.

Коментиран от #5


Оценка:
-0 +2

Баба Тонка
5 Отговор

До коментар #4 от "ИМПЕРИАЛИСТ":


Значи проблемът не са македонците, а албанците? Ванга говореше, че трябва да внимаваме, когато се заговори за Велика Албания. То само това ни липсваше. А за Македония е казала, че един ден ще се обединим. Аз вярвам в това. Няма да е скоро, но ще стане. Обтегнатите отношения сега не са от полза нито за нас, нито за тях.

Коментиран от #6


Оценка:
-0 +2

ИМПЕРИАЛИСТ
6 Отговор

До коментар #5 от "Баба Тонка":


Живях известно време в „Еропата”. Установих тотално неглижиране от европейците спрямо България, древна и съвременна. Ние сме по-долу и от циганите. В най-добрия случай европейците ни съчувстват. –„О българин, е какво пък, човек не избира какъв да се роди.” Това не е виц. Не съм имал контакти с много Албанци, не по моя вина, но впечатленията са ми, че се държат като господари спрямо нас, а спрямо „макетата” са учтиво дистанцирани. Впечатленията са ми главно от случайни и приятелски срещи „на маса”, по най-различен повод.
.....казано направо:
Тактиката „ОМРАЗА” за сега е добра, но само като параван и средство за защита на Македония.
Стратегията е „авторитетна и просперираща България” , за да се възроди българщината в Македония.

Оценка:
-0 +2

7
Този коментар е премахнат от модератор.
ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg ще бъдат премахнати.


Ловци на бисери
Ренета Инджова
Бившият премиер пред в. "Труд"
Махнете портрета ми от Министерския съвет"

Още бисери