Магистрала "Хемус" и скоростният път Видин - Ботевград е реалистично да бъдат завършени през 2027 г. Това стана ясно по време на публичното обсъждане на големите инфраструктурни проекти, организирано от вицепремиера и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов, което се излъчва на живо на официалната му страница във Фейсбук вече повече от три часа.
Караджов поиска точни разчети от АПИ, Института за пътища и мостове и държавната фирма "Автомагистрали" за проектната готовност, строителство и прогнозно финансиране на стратегическите инфраструктурни обекти с оглед на новата програма за ремонт на пътищата за 2022 г.
"Между 2025, 2026 и 2027 г. е реалистично да се пуснат различни участъци от магистрала "Хемус", ако предвижданията, които правим не срещнат допълнителни препятствия - съдебно дело или друго, което да ни забави", каза министърът, цитиран от dnes.dir.bg.
По думите му, няма шанс да бъде спазен срокът магистралата да е готова през 2024 г.
Гроздан Караджов изрично подчерта, че следващият път, когато има забавяне по изпълнението на строителството, топката е в АПИ и "Автомагистрали" и очаква своевременно да бъде информиран.
През 2022 г. са необходими за 330 млн. лева за финансирането на работата по участъци на магистрала "Хемус" и 642 млн. лева за всички лотове на пътя Видин - Ботевград. Средствата се очаква да бъдат от държавния бюджет, обобщи вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството след подадените данни от участниците в срещата.
По време на дебата стана ясно, че служебният кабинет на Стефан Янев е прибрал парите за строителството на магистрала "Хемус" за участъка от пътен възел "Боаза" до разклона за Велико Търново от сметката на "Автомагистрали" в размер на 500 млн. лв. В момента държавната фирма разполага само с 2 млн. лв. По тази причина в държавния бюджет за 2022 г. трябва да бъдат заложени 330 млн. лв., за да може да се разплаща с фирмите. Подобна е ситуацията и за пътя Видин - Ботевград.
Общо за участъка от п.в."Боаза" до Велико Търново в края на 2018 г. правителството на ГЕРБ отпусна 1.35 млрд. лв. От тях 850 млн. лв. вече са разплатени на изпълнители. Останалите 500 млн. лв. са били върнати обратно на държавата по времето на първия служебен кабинет на Стефан Янев.
Участъкът от Благоевград до Крупник на АМ Струма са построени, но следва 500 подучастък при който е регистрирано свлачище, което трябва да се укрепи. Разрешителното ще е готово през април, една година ще е нужно обаче за укрепване на свлачището. Участъкът при моста Железница ще приключи след укрепване на свлачището. В средата на годината се очаква да бъде завършен тунелът, стана ясно още на срещата.
Шест години би бил някакъв реалистичен период за изграждането на няколкото нови моста над Дунав от дата на подписването на споразумение с Румъния за всеки един от тях, ако не борим дълги съдебни обжалвания, стана ясно още на работната среща.
Става дума за мостовете Оряхово - Бекет, Никопол - Турну Мъгуреле, Русе - Гюргево и Силистра - Кълъраш. В най-напреднала фаза са разговорите с румънската страна за моста при Русе, който ще е и начало на магистралата Русе - Търново, но по него не се е стигнало до възлагане на инвестиционно проучване.
Министърът уточни, че за съоръженията трябва да се възложат проучвания да определят най-подходящите места за устоите им, за проектирането на конструкцията, да се направят отчужденията, като тези процеси могат да завършат след две години в най-добрия вариант, след което да се получи разрешение за строителство. По време на заседанието бе напомнено, че строителството на моста при Видин е отнело около четири години заедно с подходите от българска и румънска страна.
За проекта за тунела "Петрохан", който е дълъг почти 7 километра и ще бъде с магистрални габарити - с по две ленти в посока и аварийна лента, се предвижда до 2026 г. да има разрешение за строеж, а предвид сложността му, и евентуално през 2031 г. да има трасе по това направление от Дунав мост при Видин до столицата, като в този разчет влиза и изграждането на тунела. Финансирането все още е в подготвителен етап, като има визия той да бъде предложен за финансиране по инициативата "Три морета".
За магистрала "Черно море", която ще е дълга около 100 километра, при най-добро стечение на обстоятелствата може да се очаква до края на 2027 г. да бъдат преминати всички етапи, необходими за получаване на разрешение за строеж. Поне пет години ще са нужни за строителството на магистралата, от която ще има отсечки до курортните градове и тунел. Завършването е възможно през 2050 г., отчетоха на срещата
Около 3 млрд. лева са необходими за трите проекта в цялост - за магистрала Русе - Велико Търново, за обходния път на Габрово с тунела под Шипка и за участъка от магистрала "Струма" през Кресненското дефиле. По новата оперативна програма "Транспортна свързаност" се очаква да получим 1,1 млрд. лева и за оставащите 1,9 млрд. лева ще трябва да се търси финансиране, каза министърът.
Очаква се до 2030 г. магистралата Русе - Велико Търново да бъде завършена, а през 2028 г. да е готов един от наситените на пътни произшествия участъци Русе - Бяла, добави министър Караджов.
"Този път спасява животи и ако може да се съкрати срокът за построяването, ползата от него е голяма, защото най-голямата отговорност е безопасността", подчерта Караджов.
За "Струма" през Кресненското дефиле другата седмица ще се сформират три комисии от МРРБ и МОСВ, които едновременно ще работят по това кой от вариантите МОСВ ще съгласува за изпълнение с минимални вреди за природата, като не може да се дадат прогнозни срокове за изграждането на обекта, каза още министърът.
Програмата за ремонт на пътищата за 2022, е друга точна от работната среща.
"За един месец получих стотици сигнали за лунните пейзажи по пътищата в страната", каза Караджов. Превантивният проект за текущ ремонт, измислен за да се обиколи нуждата да се осигурят нужните строителни книжа за основен ремонт, е нелегален път и няма как да се узаконяват. Затова се спира тази практика", подчерта министърът.
Той поиска преглед на представения списък за основен ремонт през настоящата година.
Срещата за проектната готовност и строителство на големите инфраструктурни проекти и програмата за ремонт на пътищата за 2022 г. продължава. В този работен формат тя се провежда за първи път онлайн.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Кенеди
14:21 13.01.2022
2 Последният Софиянец
14:21 13.01.2022
3 Кемал
14:23 13.01.2022
4 Аре
14:24 13.01.2022
5 Ленин
14:24 13.01.2022
6 С две думи
14:25 13.01.2022
7 Трезвомислещ българин
14:25 13.01.2022
8 Лост
Коментиран от #10
14:27 13.01.2022
9 леле мале
Коментиран от #17
14:28 13.01.2022
10 аха
До коментар #8 от "Лост":
до 2050 няма да има сигурно коли, ама ние ще сме готови с магистралата....14:30 13.01.2022
11 Герб/кражба/далавера
Коментиран от #13
14:31 13.01.2022
12 Реалист
14:37 13.01.2022
13 Ама недей така
До коментар #11 от "Герб/кражба/далавера":
Ваш Боко два мандата рива против тройната коалиция! Бързо забравяш!!! Може и да си на възраст, ама взимай гинко Билоба!14:38 13.01.2022
14 А заграбилите
14:38 13.01.2022
15 Николов Бургас
14:39 13.01.2022
16 Тези
Коментиран от #18
14:40 13.01.2022
17 Така е
До коментар #9 от "леле мале":
Ама австрийците изритаха крадливия,ушат Курц,чак в Америка! А пък ние 12 години не може да се отървем от Боко апашо!!!14:42 13.01.2022
18 Боко
До коментар #16 от "Тези":
Чиче недей така с опорките,че ако вземат да се разровят ще изскочат саковете! Пък и ние нали платихме авансово 10млна. за теменужки и райграс! Треволяка беше най-спешен за плащане!14:47 13.01.2022
19 jorj
14:47 13.01.2022
20 Хайде сти га
14:47 13.01.2022
21 Васил
14:49 13.01.2022
22 тия па
14:55 13.01.2022
23 filo
Коментиран от #27
14:56 13.01.2022
24 Azz
15:01 13.01.2022
25 ех че
15:06 13.01.2022
26 Произведено в България
15:06 13.01.2022
27 Шаран
До коментар #23 от "filo":
То Бойко и електронно правителство щеше да прави, заедно с Томислав, ама 1млрд. изчезна,но правителството го няма!!!Коментиран от #41
15:08 13.01.2022
28 Сатана
15:09 13.01.2022
29 Jacques Yves Moineau
15:10 13.01.2022
30 Херо мусттаффа
15:13 13.01.2022
31 хохохо
15:18 13.01.2022
32 500 милиона
15:22 13.01.2022
33 Не е сигурно
15:25 13.01.2022
34 Като ви гледам управлението до тук,
15:26 13.01.2022
35 Лапанчев
15:26 13.01.2022
36 Алооо
15:27 13.01.2022
37 Бойко
Коментиран от #39, #42
15:28 13.01.2022
38 Шкембе Войвода
15:31 13.01.2022
39 Цецо
До коментар #37 от "Бойко":
Бойко Крадеца, чака те бай Ставри...15:32 13.01.2022
40 Бай Стою касапина
15:45 13.01.2022
41 filo
До коментар #27 от "Шаран":
За всеки е ясно, че магистралата щеше да я има до 2024 г.Коментиран от #43
16:03 13.01.2022
42 2390
До коментар #37 от "Бойко":
Суз, бе Бойко! Като четеш колко мамко милиарди са отделили, та смяташ че няма да им стигнат 50-100 години. Тойте 500 милиарда няма как да ги стигнем.16:17 13.01.2022
43 Този коментар е премахнат от модератор.
44 123
22:00 13.01.2022
45 Един не-трол
00:31 14.01.2022
46 Абе
13:18 14.01.2022