15 Август, 2022 19:41 3 387 19

• трън-
  • динозаври-
  • учени

Динозаврите от Трън имат потенциала да се превърнат в едни от най-важните нови световни открития

Известен американски учен ce включи в търсенето на български динозаври край Трън СНИМКИ - 1

Изследването на древната фауна, съществувала на Балканите през мезозойската ера, може да даде важни отговори на редица загадки, свързани с еволюцията на Земята.

На 14 август приключи петата палеонтологична експедиция на Националния природонаучен музей при БАН в района на град Трън. Ценното фосилно находище, което е обект на интерес от страна на изследователи и специалисти от различни научни дисциплини, е „приютило“ както разнообразни динозаври, така и различни други гръбначни и безгръбначни животни.

Седиментните скали, скрили между пластовете си тайните на праисторията ни, са били формирани през късната креда, преди приблизително 83 милиона години. Екипът е под ръководството на гл. ас. д-р Латинка Христова и в него участват палеонтолози от столичния музей по естествена история и техни колеги от Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и Геологическия институт на БАН, сред които са докторантът и палеохудожник Владимир Николов и гл. ас. Дочо Дочев, започнали изследването на първата Трънска находка още в края на 2012 г. Сред тях за няколко дни се появи и писателят, кинокритик и любител на палеонтологията Благой Д. Иванов, който помагаше при търсенето на вкаменени останки, но събираше също впечатления и вдъхновение за следващата си книга, която е сюжетно свързана с българската палеонтология.

Истинското събитие по време на експедицията беше пристигането и присъединяването на известния американски професор по палеонтология Стивън „Стийв“ Брусати, който се включи в теренните дейности и се запозна с българските си колеги и със студенти, които са се насочили именно към палеонтологията. Преди броени дни ученият сподели пред БТА: „Мисля, че динозаврите от Трън имат потенциала да се превърнат в едни от най-важните нови световни открития.“

Той допълни, че макар източната част на Европа през мезозойската ера да е била предимно морска, все още формиращият се континент е бил изпъстрен със стотици острови, върху които са виреели уникални екосистеми с удивително биоразнообразие, а България може да ни разкрие как динозаврите са се адаптирали към островите и размерите на телата им са се смалили, за да оцелеят.

Макар роден в САЩ, Брусати живее и работи в Единбургския университет в Шотландия. Името му нашумя през последното десетилетие с работата му по редица любопитни и научно значими динозавърски екземпляри, сред които са китайският Qianzhousaurus, нигерийският Kryptops и румънският Balaur. Освен това ученият е сред най-търсените имена в документалното и игралното кино – той е консултант на амбициозната научнопопулярна поредица Prehistoric Planet c продуцент Джон Фавро, a cъщо и на високопрофилния блокбастър „Джурасик свят: Господство“ на режисьора Колин Тревъроу.

У нас името му доби популярност покрай българското издание на бестселъра „Възход и падение на динозаврите“, който излезе от печат преди няколко години. Брусати е посещавал страната ни и преди – през 2019 г. е лектор в рамките на Софийския фестивал на науката, а при отпътуването си вчера обеща, че ще ни посети отново при първа възможност.

• 1 Археолог = законен иманяр

Най-много да намери на курчоИкокорчо харварските дипломи, ама друг път.
  • 2 Адам Хилтън

Динозаври дрън дрън - търсят поредното находище на злато, като онова в Родопите дето го подариха на някаква канадска фирма за 1% концесия. ДА - 1% концесия, демек получаваме (джобовете на нашите предатели) получават само %1 от печалбата, на златото което би трябвало да си е наше.

Коментиран от #5, #7, #10

• 3 Търсят да....

И намериха динозавър...Мика Зайкова
  • 4 Крис

Щом американец се е включил значи със сигурност ще намерят динозавър или малкото на динозавъра...

• 7 Гошо

До коментар #2 от "Адам Хилтън":

"Легенды Уголовного Розыска" "Клад Балалайкина"
    Я потърси е това ,там ги има динозавърските търсачи
  • 8 Гошо

До коментар #4 от "Крис":

"Легенды Уголовного Розыска" "Клад Балалайкина"
    Я потърси е това ,там ги има динозавърските търсачи
  • 9 ФИЛИП ЕЙДЖИ

и злато има!
  • 10 седем

До коментар #2 от "Адам Хилтън":

За златото е цялата работа.
    От мина Злата и по Руй.
    Седиментни са им главите.
    Скалите са гранит и по
    правило магмата ,при
    контакт с по късни с- ми,
    с друг химичен състав,
    се получават,пирит
    халкопирит,магнетит...
    при които ,се образува
    среброто,злато,съпътстващи
    уранови минерали.Най-
    - обща схема.Да отидеш и
    в Родопите,( там са така
    наречените амфиболити),
    тъй като ,преобладава
    минерал амфибол в гранита
    в източната част,с малко
    търпение и опит,в паничка
    човек, ще извади от реката
    дисперсно злато.Тамошните
    вадят ,за месец, два- грам.
    Те...така.
  • 11 джо

Търси си предците
  • 12 трънската стомана не се чупи

ако знаят с кого си имат работа и с каква особена порода Българи , ще забравят и за динозаври и за крещящи орли и ще бягат надалеч от тази малка но сърцата и свободна територия.

Да не щуреят по баирите, а да започнат от централите на трите бекапета.
  • 14 Смях

Ама защо просто не питате Лили Иванова ?

• 16 Индиана, крадец джонс

Щом е американец, значи е дошъл да краде.

• 17 НЕ СЕ ПРЕВРЪЩАЙТЕ

В МАКЕДОНЦИ ! ПО ВСЯКА ВЕРОЯТНОСТ , ПО ВРЕМЕТО НА ДИНО , СУШАТА Е БИЛА ЕДНО ЦЯЛО ! т.е. СМЕ СЕ НАМИРАЛИ В АФРИКА ! И НЕ Е ИМАЛО НАШИ И ВАШИ ЗЕМИ !

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове