От 2035 година няма да можем да си купуваме нови автомобили с двигатели с вътрешно горене, а само втора употреба.
Преди седмица Европейският парламент одобри новите мерки за намаляване на емисиите на въглероден двуокис от нови леки пътнически автомобили и леки търговски превозни средства.
Една от мерките за намаляване на въглеродните емисии е спирането на производството на леки и лекотоварни автомобили с двигатели с вътрешно горене.
Мярката има екологични, икономически и социални цели, коментира българският евродепутат Петър Витанов, който е член на комисията по околна среда, пред БНР. По думите му от 1990 година, не са намерени устойчиви алтернативни решения за декарбонизацията в сухопътния транспорт.
Витанов изтъква, че в България живеем две години по-малко, отколкото средните европейци, заради качеството на въздуха.
"Страдаме от хронични респираторни заболявания в пъти повече от средния европеец, така че за нас това е важно да имаме някакви наистина смислени стъпки за декарбонизация на транспорта. Дори по най-консервативния прочит електрическите автомобили замърсяват три пъти по-малко, отколкото конвенционалните, когато се вземе целият жизнен цикъл."
За разлика от дори нашите северни съседи като румънците, които са сериозни автомобилни производители, Унгария, Чехия и Словакия, която е номер едно по производство на автомобили на глава от населението, Германия, Франция, Италия и редица други производители, ние нямаме автомобилна индустрия, сочи още евродепутатът.
"Има немалко хора, които са ангажирани в автомобилния сектор, но няма компания, която да се занимава с части, които са свързани с двигатели с вътрешно горене. Много от компаниите се занимават с производство на софтуер, с производство на друг тип продукти, които биха дори имали възможност да повишат своя капацитет и възможности след тази електрификация. По данни на самия български бизнес клъстер се очаква тази промяна в законодателството да доведе до между 50 и 80 000 нови работни места - високоустойчиви, високоплатени, така че от бизнес гледна точка за България също е добре."
Форсирането на това законодателство ще доведе първо до рязък спад в цената на електрическите автомобили, които дори и без това законодателство към 2025 - 2026 година ще се изравнят с цената на конвенционалните автомобили, отбелязва Петър Витанов.
"Дори при ултраконсервативни прогнози, към 2026 година се очаква цената на електрическия автомобил да достигне цената на конвенционалния и нещо повече - колкото повече по-бързо се създаде този пазар за електрически автомобили, толкова по-бързо ще се създаде пазар за втора употреба, толкова по-бързо тези цени ще могат да бъдат по-достъпни за българския гражданин. Това няма да предотврати ситуацията, в която България е гробница за старите европейски автомобили. Който си обича дизелчето, ще може да си купува втора употреба откъдето пожелае и след 2035 година."
В някои държави се предвижда правителствата да подпомогнат финансово този преход.
Видинчани подхождат доста скептично по темата за възможността в недалечно бъдеще да сменят автомобила си с електрически, показва анкета на БНР.
"Държим си на автомобила, бензиновия, защото стара кола няма, има лоша поддръжка."
"Тя, държавата, не е направила детска болница, ще подпомага гражданите да си купят електрически автомобили! Не мисля, че е това бъдещето. Доказано е, че електрическите автомобили също имат вреди за околната среда, особено батериите им."
"Никога не бих си сменил колата с електрическа, защото нямат тази сила. Няма тяга и затова: газ, бензин."
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Абееее
Peak comedy.
10:04 21.02.2023
2 А после
10:05 21.02.2023
3 емм
А ако ти свърши батерията насред магистралата какво правиш 🤣
Тва не е дизел или бензин да долееш с тубата и да продължиш..
Коментиран от #22
10:05 21.02.2023
4 Кирчо
Референдум за ЕС и НАТО.
10:06 21.02.2023
5 Токсик
10:07 21.02.2023
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 даскал
10:10 21.02.2023
8 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
"Витанов изтъква, че в България живеем две години по-малко, отколкото средните европейци, заради качеството на въздуха."
🤔🤔🤔
А заради лошата храна - колко ❓❓❓
А заради недобра и недостъпна медицинска профилактика - колко ❓❓❓
А заради жертвите по лошите пътища -колко ❓❓❓
Има още и още , ама тях къде ги отдели и как 🤔🤔🤔
10:10 21.02.2023
9 Бай Иван
10:10 21.02.2023
10 А боклука който внасяте и горите от
10:16 21.02.2023
11 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
"Ще .... "
"Ще ...."
"Ще ....."
откъде ли ми е познато ???
А , да Щеше да дойде Светлото бъдеще и аз си купих шпайкове, та да не се лизгам га всичко стане мес и масло
🎬🎬🎬
Коментиран от #12
10:17 21.02.2023
12 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #11 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
МЕД и МАСЛО/ ех , спомени /
10:18 21.02.2023
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Гост
10:29 21.02.2023
15 Павел пенев
10:32 21.02.2023
16 Некой си
Смяна на трафопостове, изграждане на нови електроразпределителни линии, зарядни станции... и всичко това в градска среда.
Или тоя опосум си представя плетеница от кабели, пуснати от балконите до електромобилите на паркига и в тревните площи?
Коментиран от #20
10:40 21.02.2023
17 кьорносун-табела
10:40 21.02.2023
18 явор
10:54 21.02.2023
19 И това е така, но и
До коментар #6 от "Шишко":
барутниците не са за подценяване10:57 21.02.2023
20 Бай Иван
До коментар #16 от "Некой си":
Ти остави туй ами то и сега по бензиностанции има опашки понякога. Незнам как ще става ако да речем има 5 станции за зареждане а чакат 10 автомобила, щото то не е за 3 мин. да заредиш нафта, трябват няколко часа.11:01 21.02.2023
21 Ха ха ха
14:12 21.02.2023
22 Ха ха ха
До коментар #3 от "емм":
В щатите падна един студ и всички електрички задръстиха магистралите , защото ги зарязаха по магистралите с паднали батерии , а мнозина щастливи собственици на елекроизмамни автомобилчета измръзнаха от чакане , защото тия електрички падне ли батерията , няма движение , няма топло , а само студ и мраз .......14:16 21.02.2023
23 ха ха
15:03 16.03.2023