19 Юли, 2025 03:12 13 092 102

19 юли 1966 г. БКП пуска Renault в България

  • рено-
  • българия

В годините 1967 - 1970 г. в родината ни са произведени общо около 5500 автомобила

19 юли 1966 г. БКП пуска Renault в България - 1
Снимка: БГНЕС

На 19 юли 1966 г. Политбюро на ЦК на БКП решава да се сключи договор с френската фирма Renault за производство в България на леки коли от същата марка. През 1967 г. тогавашното Държавно стопанско обединение (ДСО) “Металхим” подписва контракт с право на производство и продажби с френската фирма Renault.

В Казанлък в сегашния завод “Арсенал” се сглобяват първите три двуместни спортни коли Renault Alpin. В началото дори го наричат “Булгар Алпин”. След като вече са сглобени първите автомобили, специалисти започват да водят преговори с французите за построяването на монтажен завод за производство на 10 000 коли годишно в Пловдив. Само за девет месеца, рекордно кратко време, се построява монтажен завод в Пловдив.

В годините 1967 - 1970 г. в България се завършват общо около 5500 автомобила с марка Renault. През 1970 г. излиза решение на Министерския съвет за прекратяване на този “производствен лукс” и заводът се закрива окончателно през 1971 - 1972 г.


Поставете оценка:
Оценка 3.5 от 45 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Трол

    119 76 Отговор
    Типичен пример за про3ти комунисти...
    Хората идват да помогнат да се развиеш,появява се някой висш функционер и съсипва всичко с един подпис...
    Рашистите искат да ни върнат в тези времена.

    Коментиран от #7, #93

  • 2 ТрампЛин

    135 45 Отговор
    Имах удоволствието да работя в Пловдивския завод за Булгаррено. Ами какво да кажа, в Ловеч завода за сглобяване на МаЦквич беше като динозавър в сравнение с този на Рено в Пловдив. Българо-съветската дружба съсипа едно много добро начало в автомобилостроенето у нас. Какво да се прави-окупирана държава нямаща право на избор.

    Коментиран от #61

  • 3 ТрампЛин

    70 11 Отговор
    Сигурен съм, че едно от тези малки бижута на снимката днес струва стотина хиляди Евро, като се вземе на предвид че от тях бяха направени съвсем ограничено количество.

    Коментиран от #76

  • 4 ИСТИНСКИЯ ГРАД КОЗЛОДУЙ

    42 5 Отговор
    Румънските Дачия са с Двигател Рено

    Коментиран от #22, #47

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 комунистче

    52 39 Отговор
    поредната стопанска авантюра на правешкия простак и бойната му свита, от пишман бизнесмени, стопански ръководители и съветници, пита се в задачата, на кой са продадени или подарени 5500 бройки, наистина луксозни, за онова време автомобили, и що забравихте инвестицията на Роувър във Варна, в началото на 90-те
  • 7 именно

    84 69 Отговор

    До коментар #1 от "Трол":

    За голямата част от населението , онези времена бяха по-добри от сега . ....болшинството българи нямат пари да заведат семейството си на море , това ни донесе свободата от комунистите , сега те ни се виждат като невинни агнета в сравнение с евроатлантиците .

    Коментиран от #9, #10, #17, #79, #87

  • 8 ТрампЛин

    89 30 Отговор

    До коментар #5 от "САТЪРА НА ХАНА":

    Франсетата не са спирали нищо! Появата на руското Жигули спря нашето производство, за да се продават руските таралясници!

    Коментиран от #25, #88

  • 9 ТрампЛин

    70 43 Отговор

    До коментар #7 от "именно":

    Уточнявай! Нямат пари да заведат семейство то си на Ч.Море, затова го водят в Турция, Гърция, Испания, Малдивите, Караибите…..

    Коментиран от #11

  • 10 оня с коня

    76 19 Отговор

    До коментар #7 от "именно":

    Е как по "онова време" е било по-хубаво от сега-нали всички тука не само ходите на море,но Презирате Черноморието ни наричайки го "Лайноморие" и посещавате Гръцкото и Турското моретаА може ли тогавашниат Престой "на палатка" в Къмпинг да се мери със сегашният Лукс и Питателна храна която получавате в Гърция и Турция?А КАК се получаваше ВИЗА за посещение на Западна държава изобщо и имаха ли тая превилегия само "Богоизбрани" Партийни функционери чиито Бащи или Дядовци се обявиха за бивши Партизани като всъщност 9.Септември ги е заварил в гората не с пушка в Ръка,а ...просто по "голяма нужда?

    Коментиран от #49

  • 11 именно

    55 44 Отговор

    До коментар #9 от "ТрампЛин":

    Аз не познавам хора , които ходят на такива дестинации, освен един , който ходеше до Турция , но откакто Киро ни направи независими от руския газ и той спря , но чета по статиите , че има и такива хора . Знам само , че при комунистите всички ходеха на море , а сега за да ходят 25%-30% в Испания , Малдивите и т.н. останалата част от българите няма пари и до родното Черноморие да отиде .
  • 12 Румен

    78 20 Отговор
    Истината е че французите разрешават да се прави Рено 10 само за вътрешния пазар, но наще партийци тайно почват да продават на външния пазар. И французите прекратяват договора. Да го знаят младите. А Рено Алпина никога не е правено в БГ. Произвеждахме РЕНО 10 .Имаше пуснати тогава от французите Рено Алпина за състезания. Помня че тогава един от състезателите , който караше такава кола е Г-н Арсов от град Монтана. Още е жив, и има бизнес за дървени изделия .

    Коментиран от #13, #14, #15, #16

  • 13 Прокопий

    47 17 Отговор

    До коментар #12 от "Румен":

    Истината е, че БулгарАлпин се зглобява в Пловдив. Факт! Другата истина е, че любимата на репостноробетата Рашка, под формата на Сесесере не понася да правим по-хубави, адекватни за времето си автомобили и с натиск успява да ни откаже. Паралелният износ е реално поводът, не причината..Има достатъчно писано по темата, архивите на "Булит" също са публично известни... Не зная от незнание или целенасочено послъгваш!

    Коментиран от #31

  • 14 да не забравяме

    68 1 Отговор

    До коментар #12 от "Румен":

    Илия Чубриков, който също караше такова Reno-Alpin и с него спечели рали Златни пясъци. Седял съм в него. Лично той ми закопча коланите. Бях на 10 години. Все едно, че се качих в космически кораб. Предприятието, в което беше автомобила се казваше НИПКИДА. Чубриков работеше, или по-скоро се водеше на работа там. Като че ли беше вчера!
  • 15 ТрампЛин

    66 19 Отговор

    До коментар #12 от "Румен":

    Лъжеш моето момче! Нескопосано лъжеш. Правехме и Рено 8 и 10. Булгаралпин беше съвсем нова разработка, която трябваше да се прави у нас! Всичко съсипаха ватенките!

    Коментиран от #95

  • 16 бай Гъдю

    61 2 Отговор

    До коментар #12 от "Румен":

    Сглобявахме Рено 8 и Рено 10. Рено 10, след като затвориха у нас, го продължиха в Румъния като Рено12 - първата Дачия. И се развиха умно!

    Коментиран от #26

  • 17 УЙКО-КАЛЕКО

    63 23 Отговор

    До коментар #7 от "именно":

    Имахме пари.но нямаше какво да се купи.Повечето пари на българите бяха във влогове за апартаменти и коли ,обаче без да се олихвяват..ТОВА БЕШЕ ПЛАДНЕШКИ КРАБЕЖ ОТ СТРАНА НА КОМУНЯГИТЕ.ЧАКАШЕ СЕ ЗА КОЛА 10 ГОД. ЗА АПАРТАМЕНТ 15,А ЗА ЦВЕТЕН ТЕЛЕВИЗОР 9 МЕДЕЦА.БАНАНИ И ПОРТОКАЛИ НА НОВА ГОДИНА.ЕХ МИЛА РОДНА СОЦИАЛИСТИЧЕСКА КАРТИНКА.ЕДИНСТВЕНОТО ХУБАВО НЕЩО БЕШЕ,ЧЕ БЯХ МЛАД И ТРУЖЕНИЧКИТЕ НА СОЦИАЛИЗЪМА ОТ СССР БЯХА ДАШНИ.

    Коментиран от #18, #20, #24, #77, #96, #99

  • 18 А сега какво

    20 13 Отговор

    До коментар #17 от "УЙКО-КАЛЕКО":

    И пара няма и Е.ане. и мръсно и чалгарско.
  • 19 Туй е въпросът

    21 1 Отговор
    А какво стана с Чавдар?
  • 20 гост

    31 9 Отговор

    До коментар #17 от "УЙКО-КАЛЕКО":

    не се олихвяваха само вноските за автомобил-достатъчно беше да се поддържа минималната сума от 1500 лв. За другите лихви: 1% по влоговете, 2% по ипотеките, 4% за потребителските заеми. Сравнете със сегашната политика на банките какво е съотношението на влогове и ипотечни заеми
  • 21 Госあ

    22 18 Отговор
    Краят на 89, Митеран посещава България за да изрази възхищението си от учените от БАН и инженерите на България заради българските прибори на станция МИР, за които му разказва френски космонавт. Кани интелектуалци на закуска във френското посолство, за да подаде ръка за бъдещо сътрудничество и развитие на България. Червените селяндури обаче ни обричат на краварския капитализъм. Това е разликата между Румъния и България, ако се питате какво стана, та румънците са толкова по напред вече.

    Коментиран от #29

  • 22 Човек от онова време

    33 0 Отговор

    До коментар #4 от "ИСТИНСКИЯ ГРАД КОЗЛОДУЙ":

    В същото време когато прозвеждаме Рено 8 10 и Алпин в Румъния се произвежда Рено 12. И до ден днешен в тясно сътрудничество с Франция се произвеждат Дачия. То Р-12 от първия момент се произвежда под името Дачия. И до ден днешен. Така че козлодуйски не само двигателя е на Рено.

    Коментиран от #27

  • 23 селски пръчки в парламента

    24 4 Отговор
    Е какво толкова)))) Дори по онова време е имало хора да мислят.
    Днес внуците на внуците проста грабят като за последно.
    Нали Плевен Роснолиев направи завод на Фолксваген у нас, Дори имаме произведения 100 000 - автомобил.

    Коментиран от #63

  • 24 НБР - РБ и после колония

    22 3 Отговор

    До коментар #17 от "УЙКО-КАЛЕКО":

    Нали после кретените за една вечер прибраха парите на хората у нас.
  • 25 Човек от онова време

    29 8 Отговор

    До коментар #8 от "ТрампЛин":

    Точно. Нищо не са спирали франсетата. Истината е че Чубриков кара на изложение в Москва трите Рена. Братята като ги виждат особенно Алпина онемяват и отначало не разрешават да участват на изложението. После разрешават само за Рено 8. Това съм го чул лично от него. Защото съм от същия бранш. Месеци след това тютяя нямаме завод за Рено.

    Коментиран от #72

  • 26 Танко

    20 0 Отговор

    До коментар #16 от "бай Гъдю":

    По едно и също време в България и Румъния се сглобяваха Рено 8. Съответно Булгаррено 8 и Дачия 1100.Румънската беше с по-глям двигател. 10 е по-луксозен вариант на 8 и няма нищо общо с 12,която е с предно предаване.
  • 27 ИСТИНСКИЯ ГРАД КОЗЛОДУЙ

    2 0 Отговор

    До коментар #22 от "Човек от онова време":

    Благодаря Ви
  • 28 контракт викаш?

    7 2 Отговор
    Тогава май са били договори, а не котракти.
  • 29 Изселник от БГ

    31 1 Отговор

    До коментар #21 от "Госあ":

    Президентите на Франция за българите:
    Шарл де Гол: „БЪЛГАРСКАТА ДЪРЖАВА Е ЛЮЛКАТА НА ЕВРОПЕЙСКАТА КУЛТУРА И ЦИВИЛИЗАЦИЯ” 1962 г.
    Франсоа Митеран : “БЪЛГАРСКИЯТ НАРОД Е ЕДИН ОТ СЪЗДАТЕЛИТЕ НА ЦИВИЛИЗАЦИЯТА НА НАШАТА ПЛАНЕТА“

    Коментиран от #33

  • 30 Имаме

    18 0 Отговор
    Потенциал да произвеждаме автомобили. Защо ли не се получава?!?

    Коментиран от #98

  • 31 Румен

    29 6 Отговор

    До коментар #13 от "Прокопий":

    "Зглобява" – сериозно??? А иначе фактите може да се проверят и причината за спирането на производството определено не е нареждане от Москва. Тарикатлъкът на Бай Ганьо довежда до спирането. Между другото румънците имат същия проблем и дори за известно време Рено им забранява да правят дачии, но в крайна сметка намират изгодно решение за двете страни и днес виждаме къде е румънското автомобилостроене. По същия начин байганьовщината довежда до спиране на производството на Кока-кола. България е една от десетте страни в света, които имат лиценз, но правим "чудеса" от концентрата. До пет пъти повече от предвиденото количество чрез добавяне на повече вода, на захар, увеличаване на газираността и т.н. Тогава и колата беше истинска, със съдържание на кофеин, а не ароматизант. Сега е пълен боклук – разтвор на карамелизирана захар във вода. Да не говорим за т.нар. "зиро", където има четири 20-буквени подсладителя.
  • 32 Уса

    23 4 Отговор
    Чудесен автомобил,но някой като Бойко тиквата реши да си играе на бизнесмен и го затри.Във всяко поколение се раждат тикви,но само една е галена от папата и Меркел
  • 33 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 34 Роувър и GW

    17 4 Отговор
    През последните години има много по неадекватни икономически и финансови решения от тези на ЦК на БКП през шейсетте.
  • 35 Перо

    31 2 Отговор
    Прекратяването на “производствения лукс” не е с Решение на МС, а поради “тарикатлъка” на неграмотната номенклатура, която придобивайки по-евтина фабрично-заводска цена и евтин труд, реши да наруши договора и да печели валута по второ направление от пазарите в трети страни от Северна Африка, бивши френски колонии и да конкурира Рено на тези пазари! Естествено прекратяването на договорните отношения се преустановиха веднага, а самата вътрешна процедура налагаше това да стане с Решение на МС, защото производственото предприятие беше държавно! Простотията на номенклатурата от червената буржоазия тогава, ни нанесе големи икономически щети!

    Коментиран от #39, #62

  • 36 Каква кола

    21 1 Отговор
    сглобяваме сега? Освен да правим постелки за коли?
    Какво развитие, каква икономика?
  • 37 Въй

    23 7 Отговор
    Б ах тия гнили комунисти какви спортни коли правили. Що не ги правите днес? То свобода, то клуба на богатите, банани, то тротинетки.
  • 38 Дик диверсанта

    14 14 Отговор
    Рос дебилите, лишени от мозъци искат да ни върнат във времената на господство на руските орки.
    Но не, няма да допуснем орки повече в Европа, сега и завинаги.
  • 39 Дик диверсанта

    23 2 Отговор

    До коментар #35 от "Перо":

    Щетите, които днес комунистите от ГЕРБ нанасят на България няма да може едно поколение да отстрани и поправи. Комунизма е най-отвратителното нещо, създадено някога от човечеството.
  • 40 Кат Искаш !

    10 0 Отговор
    Кат Искаш !

    МОЖЕ !

    Кат Не ЩЕШ !

    НЕ СТАВА !
  • 41 разбира се

    34 2 Отговор
    Както всичко в милата ни Родина и това унищожиха комунистите. Колите рено произведени в България бяха за българския пазар,но алчния комунист реши да не продава на народа си,а да продава в чужбина за долари,и естествено французите им взеха лиценза. Румънците продължиха да си продават за народа си,и сега могат да си хвалят с Дачия,а българина и мартеници внася от Китай,с две леви ръце, толкова

    Коментиран от #43

  • 42 ЕАндонов

    17 7 Отговор
    Историята с Москва е достоверно доказана. На ВДНХА (съветския аналог на пловдивския панаир) малка България представя супер спортните коли Булгар Рено Алпин 110 сглобени и нас. Изложението се открива от Брежнев. Когато съветските държавни ръководители достигат до българският щанд заварват хаос и стълпотворение от стотици руснаци. Пред Волгите и Москвичите няма никой. Първият държавен ръководител на съветската империя изразява своето недоволство. След няколко часа на българският щанд се появяват чиновници и искат колите да се махнат от там. Не ясно до колко това уплашва българските бюрократи, но през 1970 г. е взето решение сътрудничеството с Рено да бъде прекратено. По вероятно е причината да е икономическа.

    Коментиран от #44, #66

  • 43 Браво на комунистите!

    24 20 Отговор

    До коментар #41 от "разбира се":

    Всичко смислено в България е направено от комунистите. Как 40 години не можете нищо да направите, нито да го разрушите, нито да го боядисате. ЛГБТ жалкари.

    Коментиран от #46, #48

  • 44 А днес

    23 2 Отговор

    До коментар #42 от "ЕАндонов":

    Тръмп нищо не може да ни спре, нито мита да ни наложи, щото нищо не правим. Това е свобода.
  • 45 ЕАндинов

    20 0 Отговор
    Историята с износа на няколко десетки Рено 10 също е достоверна. Но мотивите за спирането на производството са други. България плаща във долари и внася автомобилите на части. У нас те се сглобяват. Много малка част от детайлите са усвоени. Колите се купуват от българи в левове и така дефицитната валута изтича на вън. Към 1970 г. Рено 8 и Рено 10 с задно разположения си двигател са морално остаряли. За сравнение Румъния изгражда пълноценен завод и усвоява на 100 процента далеч по-модерните Рено 12 с предно задвижване.
    Купетата от стълоплат на спортните Рено 110 се произвеждат у нас, останалите детайли се внасят. Та в този микс от обстоятелства водят до решението да се спре сътрудничеството с Рено. По ирония на съдбата Булгар Рено Алпин 110 се сглобява в цех оборудван на територията на Пловдивския Панаир.

    Коментиран от #56

  • 46 Всичко смислено ли?!

    19 16 Отговор

    До коментар #43 от "Браво на комунистите!":

    Отровена почва и въздух, съсипано селско стопанство (до 9-и септ. България произвежда храни, достатъчни за два и половина пъти по-многочислено население, а през соца внасяме зеле, картофи, чесън), множество заводи, 80% от които работят на загуба и се крепят на държавни дотации благодарение на заемите, щедро отпускани от СССР и после опрощавани. После пак СССР изкупува калпавата им продукция. Целта е в България да няма частни собственици производители, а да има огромна маса пролетариат. Царство България произвежда 10 вида самолети, таксита и линейки. След 1944 г. по заповед на руснаците самолетостроенето у нас е унищожено и в същите заводи започва производството на мотопедчета "Балкан". Върви ти да боядисваш руините на соца!

    Коментиран от #50

  • 47 Тъжни факти

    12 9 Отговор

    До коментар #4 от "ИСТИНСКИЯ ГРАД КОЗЛОДУЙ":

    В навечерието на Втората св.война български предприемач купува земя край София с цел да създаде там завод за производство на автомобилни двигатели, но започналата война осуетява плановете му. Щяхме да сме наистина високоразвита индустриална държава, която освен това щеше да има и развито селско стопанство, но социализмът осакати и нас.

    Коментиран от #51

  • 48 хахаха

    16 7 Отговор

    До коментар #43 от "Браво на комунистите!":

    Най вече вестници за да си мажете задните части 😂😂😂 . Хората в Западна Европа докато произвеждаха Мерцедеси,Еърбуси.....вие тоалетна хартия не можехте да предложите на българина

    Коментиран от #52

  • 49 Ще има и още

    16 4 Отговор

    До коментар #10 от "оня с коня":

    Едно уточнение за визите. Проблема беше не да получиш виза за западна държава, а да получиш т.н. изходна виза от нашата родна татковина.

    Коментиран от #53

  • 50 Чубриков

    15 15 Отговор

    До коментар #46 от "Всичко смислено ли?!":

    Нищо подобно! Царство България произвежда сирене, конски фургони и кабаретни танцьорки. Самолетите Лаз са произвеждани СЛЕД 1945. Самолетите ДАР също СЛЕД, ДАР означава Държавна Авиационна Работилница. Думата Линейка е от руски, преди 1945 е имало ЕДНА болница с хирургия в цяла България, другото са фелдшерски пунктове. Всичко в България е построено по време на Комунизма!
  • 51 БгТопИдиот🇧🇬

    6 4 Отговор

    До коментар #47 от "Тъжни факти":

    И аз купих земя до Горноу иново да правя Совалки до Марс,но ковида ме спря.
  • 52 А така момченце

    14 7 Отговор

    До коментар #48 от "хахаха":

    Добре ме подсети, пет завода за тоалетна хартия имаше в НРБ, Белово работеше 100% за износ, но ти щом с вестници си се занимавал, какво да ти кажа. Днес всичката хартия е внос. Дори това не можете да направите днес. Преди 25 завода за вестникарска, за санитарна, велпапе, картон, строителна, фотографска, а днес 0000000000

    Коментиран от #78

  • 53 Наслагвате факти от различни времена.

    12 8 Отговор

    До коментар #49 от "Ще има и още":

    Изходни визи имаше и в западна Европа, правото за свободно пътуване за Европа беше договорено след 1992. Наслагвате факти от различни времена. Ето например, жителството в Париж е премахнато през 1984. Жените получават право да гласуват в Швейцария през 1994. Опитай днес да пътуваш за Китай или Русия да те видиме колко си свободен и как ще те питат едни хора какво ще правиш там.

    Коментиран от #70

  • 54 Мнение

    13 1 Отговор
    За времето си Рено Алпин беше "жестоко"! Голяма глупост беше да закрият завода.
  • 55 Реалностите

    11 3 Отговор
    Следя коментарите с интерес и 🦄 понита губят тотално спора! Факт е че днес точно тези понита голяма част наследници на точно тези комунисти, които плюят произвеждат единствено Прайдове и инфлуенсърско "съдържание"!
  • 56 жмъц

    17 0 Отговор

    До коментар #45 от "ЕАндинов":

    това че задно задвижване , е морално устаряло го кажи на инижинерите от БМВ, Мерцедес, Ферари, Лаборгини, Макларън и и още десетина фирми, че да вземат да си оправят концепцията
  • 57 Помня

    9 0 Отговор
    Прочетено във в. Работническо дело.През 71-72 г. студент от Софийския университет измисля гениално за времето си схема сам да си праща пощенски парични записи от различни пощи. Отивайки да си получи парите със същия химикал добавя една нула на документа. Хванаха го. Та този студент караше такова Рено алпин . Лично съм го виждал.Тази кола щеше да е актуална и сега. Това че двигателя е от зад , нее проблем , но беше слаб. Само 1 000 кубика. Поршето също е с заден двигател. Проблема беше в малкото броя и невероятно скъпи за оново време.

    Коментиран от #58

  • 58 Фердинанд Порше

    10 0 Отговор

    До коментар #57 от "Помня":

    Задното предаване, както всичко друго, има предимства и недостатъци. Определя се от натиска на задния мост. За тежка голяма кола е много добре, също при спортна, когато се движи с голяма скорост и натиска подобрява сцеплението. Въпрос на съгласуване е. Алпина копира 911, който е идеално съгласуван.
  • 59 Факти

    8 1 Отговор
    19 юли 2025 г. ГЕРП (БКП-2) пуска нищо.
  • 60 фен

    10 0 Отговор
    Много хубава кола.
  • 61 Баце

    13 3 Отговор

    До коментар #2 от "ТрампЛин":

    Сега обачв, когато сме свободни имаме право да сме шивачи на ишлеме, заводи за "утилизация" на боклуци от европа, износ на домашни прислужници с "двустранно предназначение" и гара разпределителна за наркотици. Дори доматите и лукът са ни вносни. Голям напредък, да, даа.

    Коментиран от #102

  • 62 Госта..

    7 2 Отговор

    До коментар #35 от "Перо":

    БРАВО,най после някой да напише истината ,Защото за мнозина за всичко е виновна Москва
  • 63 Сега е буфонада

    2 2 Отговор

    До коментар #23 от "селски пръчки в парламента":

    А па Про100кики ни направи завод за електромобили и авиолиния до античните....
  • 64 Симо

    4 5 Отговор
    До колкото съм чувал, истината за прекратяване на производството е съвсем друга и е от страна на фрацузите, но пропагандата трябва да изопачи всичко за лични цели.

    Коментиран от #65, #67

  • 65 Нищо ново

    8 6 Отговор

    До коментар #64 от "Симо":

    Причината тогава е същата като с Литекс преди десет години. Но България сглобяваше москвичи, чавдарки, мазове, радари, белази, всевъзможни трактори, комбайни, мотори и какво ли още не. Всичко това се правеше в България. Да не отварям думата за военните МТЛБ и БТР, които днес купуваме за милиони едното.
  • 66 Пилотът Гошу

    7 3 Отговор

    До коментар #42 от "ЕАндонов":

    Дрън, дрън... Нашите почнаха да изнасят, въпреки че по договор имаха разрешение да продават само в България. Рено им прекрати лиценза заради нарушаване на договора. Твоето са истории от под шипковия храст...
  • 67 Пилотът Гошу

    6 3 Отговор

    До коментар #64 от "Симо":

    Да, не е и тайна и го пише на много места даже. Рено прекрати лиценза, понеже нашего брата реши, че е хитрец и наруши договора като почна да изнася навън. Естествено полираните атлантически мозъци предпочитат масалите, че руснаците са ни забранили... Може и да са мрънкали, но Бай Тошо беше добър в това да не им изпълнява нарежданията.
  • 68 теню

    15 5 Отговор
    В миналото всичко е лошо и са виновни комунистите от 35 години насам България какво е постигнал ? Нищо ! Разграбена и разрушена икономика от 9.5 Милиона население 5.5-6.0 Милиона няма нищо ново съществено построено освен молове . Да отчасти една магистрала която откакто я построиха е вечно в ремонт. Бетонираха Черноморието и върху старата инфраструктура повече от 36 години строят и за всичко са виновни тези които са строили това преди 50 години . Нищо повече празни приказки и да обвиняват за всичко миналото като от 35 години грабят и унищожават това което е било построено за 45 години с труда на милиони. Същите бандити които ги наричаме бизнесмени ни убеждават ,че са елити на обществото които трябва да ги уважаваме . Сякаш всичко е наследствено останало от бащите им които същите лицемерничат , неблагодарници мразят Българският народ , България и възхваляват колко е прекрасно Западът , като лицемерят и се усмихват мазно мазно за да им угодят и са готови на всичко . За тях без значение партийната им принадлежност защото за тях единствено е най - важното и ценно са парите и това е смисълът на живата - алчност за все повече , ненаситност и неблагодарност и омраза към всичко което е Българско . Защо от толкова години на са постигнато нещо съществено да е построено като Кремиковци или Циментовият завод в Девня или Нефтохим или както винаги все някой ни е виновен иначе сме най умни , способни но неоценени . Защо от толкова години на са постигна
  • 69 БеГемот

    5 0 Отговор
    Красива кола...
  • 70 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 71 СеГА 9 МЕСЕЦА

    6 0 Отговор
    РЕМОНТИРАТ 50 МЕТРА УЛИЦА ОРЕД ЗАВОД НАТАЛИЯ СТ ЗАГ.....
  • 72 за кви братя приказваш бе?

    6 4 Отговор

    До коментар #25 от "Човек от онова време":

    те,ако са ти били братя,ще ги пуснат и трите модела на изложението.явно не са ти били братя,или само според тебе са били.за мен никога не са били и тая дума в речника си я нямам и никога не съм я имал.
  • 73 Бони Блу

    9 1 Отговор
    Някога българите можеха и правеха всичко. Цели влакови композиции с германки, шведки, чехкини, полякини идваха насам да видят булгар реното. Днес по цял ден си ровите по телефоните.
  • 74 нормален

    7 1 Отговор
    Пълни глупости . Французите си прибират патента за производство , защото умният ганьо започва да предлага автомобилите на пазара в Африка , а това е пазарът на франсетата .

    Коментиран от #75, #91

  • 75 Прав си

    4 3 Отговор

    До коментар #74 от "нормален":

    Подбихме ги с цена и много добро качество и те се отдръпнаха.Така е,но поне жълтопаветниците да прочетат за каква индустрия е ставало дума по Тошово време.
  • 76 Ха ха

    5 0 Отговор

    До коментар #3 от "ТрампЛин":

    5500 не са малко за това време.
  • 77 Лъжльо,

    4 3 Отговор

    До коментар #17 от "УЙКО-КАЛЕКО":

    Имаше пари за влоговете.Не лъжи.
  • 78 Да допълня

    7 0 Отговор

    До коментар #52 от "А така момченце":

    Автоматизираните кърпички "Българска роза" бяха хит по целия свят.Мисля,че дори са наш патент.
  • 79 коми терористи

    6 2 Отговор

    До коментар #7 от "именно":

    Ти четеш ли си глупостите въобще.Само някакъв ритан в главата индивид може да напише подобна глупост.Вие комунетага някакви мазохисти ли сте ,какви сте ? Никой нормален човек не би искал да се върне тоя режим в който бяхме в някаква тотална мизерия и изостаналост.

    Коментиран от #80

  • 80 Изостаналия режим е сега!

    6 4 Отговор

    До коментар #79 от "коми терористи":

    Сега сме най-изостанали от 2600 години история на България. Азиатски и африкански държави ни изпреварват по всички показатели. Производство отрицателно. Населението се състои от некадърници и старци.
  • 81 Шаран БГ

    7 3 Отговор
    България никога не е произвеждала амтомобили ! В България се е извършвало сглобяване на чарковете , внесени от някъде. Ако някой си и помисля , че ние МОЖЕМ да ПРОИЗВЕЖДАМЕ автомобили – просто греши.....
    Едно такоаа производство иска развитието на редица спомагателни видове промишленост, която ние и да искаме , няма как да осъществим. Поради липса на суровини на първо място !
    Румъния започна като нас, но тя е изключително богата на всякакви суровини държава и постепенно / не ссвсем напълно/ преминава на собствено производство. Забележете – две години преди нашето Освобождение – в 1876 година в Рашице румънците произвеждат първия си парен локомотив !!
    Слобяването на "Рено-Алпина" е било с уговорката колите да се продават само в България ! Френците дават чаркове – "майничките" бачкат !! Това не се нрави на СССР.. Присъствах на разговор между двама икономисти в 1970 год., че знам . Двама съветски другари с нашенските специалисти пили цяла нощ ракия и яли кюфтета и накрая решават: България ще направи износ на партида коли – френците сами ще анулират спогодбата !? Така и се прекъсва алъш-вериша с френците. "Москвичи" -Ловешки имаше -- но и там с уговорки.......
    Това с обещанието : Ние правим на Волга в гр.Толиати огромен завод за коли – ще заринем България с автомобили. Първите "Жигули" бяха вече тук в 1969 год ! НО .......знаем как бяхме "ЗАРИНАТИ" С "Жигули" и " Лади"

    Коментиран от #83, #84, #89

  • 82 Обективен

    5 8 Отговор
    България летеше в Космоса! Най-индустриализираната страна на балканите. Ток, вода, храна бяха практически безплатни. Сигурност, спорт, здравеопазване, къде е това сега? Виж ЛГБТ куцаше доста, там се развиха нещата.

    Коментиран от #92

  • 83 Да, така, и?

    7 5 Отговор

    До коментар #81 от "Шаран БГ":

    Що не сглобява сега? Тогава България сглобяваше москвичи, чавдарки, мазове, мадари, белази, всевъзможни трактори, комбайни, мотори и какво ли още не.

    Всичко това се правеше в България. Десетки модели съвременни, за времето си, транспортни средства.

    Да не отварям думата за военните МТЛБ и БТР, които днес купуваме за милиони едното.
  • 84 Също така

    6 2 Отговор

    До коментар #81 от "Шаран БГ":

    България имаше целия клъстер машиностроене. Започвайки от мините, металургия, тежкото машиностроене и нататъка. Всичко това беше заличено след 1992 по план и за скрап. Само 30% от енергетиката остана. И виж колко добре е прицелена зелената сделка, към въглищните мини, че ти ликвидираш ли тях, цялата верига рухва.
  • 85 История

    6 2 Отговор
    Защо всички от тогава се правят на незнаещи???
    На една среща между Тодор Живков и Леонид Брежнев тогава... Брежнев попита Живков...Вие искате да конкурирате нашата автомобилна промишленост??
    След това бяха действията с износа за да се прекраъти договор с Франция.Така се угоди на Великия СССР и така се заблуди България.
  • 86 Гост

    3 2 Отговор
    Ловешкия завод е с конвейр на Фиат и първо е трябвало да се сглобява Фиат850 и Фиат 850 спорт но комунисти...
  • 87 Ха,ха

    2 0 Отговор

    До коментар #7 от "именно":

    Ма ти като си некадърен които й ти е виновен
  • 88 Пенка

    1 1 Отговор

    До коментар #8 от "ТрампЛин":

    То само за културисти бе, не можех да взема завоя от хидравлика, па за паркиране забрави
  • 89 Минчето

    1 2 Отговор

    До коментар #81 от "Шаран БГ":

    Правилно вземете измислете най накрая нещо освен чушкооека
  • 90 Йокин

    3 1 Отговор
    А на 20.юли,дойде,бащицата и сказал,что Таков? Немедленно производиться,зас машинъй!!!Так Рено,паехало в история.
  • 91 Не е вярно

    7 2 Отговор

    До коментар #74 от "нормален":

    Има достатъчно писано в нета.Бкп получава заповед от азиатските господари да закрият фабриката.А източно-германците са принудени да произвеждат само двутактови двигатели,та да им се смее цял свят.
  • 92 Помним

    7 1 Отговор

    До коментар #82 от "Обективен":

    Ай стига лъга бе.Тока и водата бяха евтини но храната -не! Сиренето беше 3,20лв ,Свинското 3,80лв,Кашкавала 5,40,Колбасите от 2,6 до 10лв.А заплатите бяха по 120лв,Едни дънки вървяха 50 лв и ако ги оставиш на балкона да съхнат до сътринта ги крадваха.Това беше великия ви цоциялизЪм

    Коментиран от #100

  • 93 Когато си просто трол,

    2 4 Отговор

    До коментар #1 от "Трол":

    няма как да не пишеш глупости.

    По онова време никой висш функционер не се появяваше, хей така, от нищото.

    Елитът беше образован и проверен.

    Истинската причина, която не се казва в манипулативната статия, е, че французите си изтеглиха производството на "Рено" от България.

    Поводът беше конкуренцията на "Булгар Рено" на пазари, които бяха на 100% френски, т.е. запазени за френските заводи на "Рено."

    Коментиран от #97

  • 94 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 95 Ватенка

    1 1 Отговор

    До коментар #15 от "ТрампЛин":

    "

    Не мечтая

    безсмъртие

    и пътища леки,

    а ватенка топла

    за зимния ден. —

    Безсмъртно

    нека остане

    навеки

    построеното

    тук

    от мен!"

    Пеню Пенев

    Питай баща си дали и той не е бил ватенка!
  • 96 Нямаше порно, имаше парно

    5 5 Отговор

    До коментар #17 от "УЙКО-КАЛЕКО":

    Парното за двустаен 66 кв. м. апартамент в София беше 15 лв месечно, изчислено на отопляема кубатура.

    Токът месечно беше около 6 (шест) лв.

    Тогавашна заплата от 150 лв е сегашна заплата от 3000 лв.

    С 5 (пет) лв, можеше да идеш на ресторант, а с 10 лв можеше да нахраниш и приятелката си.

    Имаше 100% български и истински хляб, истинско месо, истински домати, краставици, чушки и всичко беше истинско и на 100% българско в хранително-вкусовата промишленост.

    Банани за маймуни имаше рядко, защото и маймуните бяха рядкост в НР България.

    Нямаше наркотици, порнография и проституция като сегашната, но се раждаха деца, донесени от щъркелите ;))

    Сега не се раждат деца, освен циганета и щъркелите спряха да носят деца от топлия юг. ;(

    Коментиран от #101

  • 97 глупости

    2 2 Отговор

    До коментар #93 от "Когато си просто трол,":

    копейките искат да пренапишат историята но ние помним...
  • 98 Иво сум - по рождение патагонец

    2 2 Отговор

    До коментар #30 от "Имаме":

    Защото България е предвидена да бъде закрита до 2030. Жокер: обещал го е един от бароните Ротшилд след като жена му - българка се развежда с него. Общ гроб за БГ управниците от 1989 до днес!
  • 99 УЙКО

    1 1 Отговор

    До коментар #17 от "УЙКО-КАЛЕКО":

    А кви лихви вземаш Сега ???!
    Отрицателни........ Нали. ???!
  • 100 Помня...помня

    1 0 Отговор

    До коментар #92 от "Помним":

    Така беше...с моя комшия имахме ,,Трабанти" но ги карахме по споразумение ,кога валеше дъжд или сняг с по ЕДНА чистачка...
    Един ден той...един...аз...
    Кога паркирахме...я сваляхме и я мушкахме във вътрешният си джоб...
    Дори спец.сектетни болтове и гайки иьработвахме за джантите за ни свият...регенератите
  • 101 Съвременник

    1 0 Отговор

    До коментар #96 от "Нямаше порно, имаше парно":

    Сууппеерр...
    Точно така си беше...
    В добавка...ключа за входната врата го мушкахме под изтривалката...
  • 102 Много правилно

    0 0 Отговор

    До коментар #61 от "Баце":

    Ти пише човека не драскай гламотии
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове