Русия и обвързаните с нея енергийни проекти са двата основни разлома между президента и управляващите, но има и трети - конституционната роля на президента в една парламентарна демокрация. Това мнение изказа пред БНР политологът Даниел Смилов, специалист по сравнително конституционно право, програмен директор на Центъра за либерални стратегии, доцент по теория на политиката в катедра "Политология" на СУ "Св. Климент Охридски".
"Има съдържателни разминавания в позицията на Румен Радев и управляващото мнозинство, а оттам и правителството. Тези разминавания са в три посоки - две са геополитически, те са ясни. Президентът, за разлика от управляващото мнозинство, подкрепя повече позиции, свързани с Русия в конфликта ѝ с Украйна. Не става дума за директна подкрепа на Русия, но повечето от позициите на президента Радев съвпадат с тезите на Кремъл - и за борбата за мир, и за това, че Украйна трябва да капитулира на практика като бъде оставена без военна помощ и пр. Тук има сериозен разлом, другият е по енергийните проекти, пак президентът там е много по-тясно свързан с проекти, обвързани с Русия. ... Служебното правителство на Радев скри, че има интерес от Украйна към реакторите в "Белене". ... Третата линия е още по-интересна, тя е вътрешнополитическа, можем да кажем - конституционна. Тя е за това каква е ролята на президента в една парламентарна демокрация. ... Ролята му до някаква степен е на коректив, но не и президентството да определя рутинната политика на страната. В парламентарната република изпълнителната власт принадлежи на Министерски съвет", обясни той.
Според политолога идеята на Радев е "да сглоби нещо алтернативно на настоящото правителство, в което влизат ГЕРБ, ДПС и "Възраждане" или БСП":
"В една такава алтернативна конструкция той би имал геополитически "троянски кон". Това обяснява тактическите му действия".
В предаването "12+3" Даниел Смилов коментира, че идеята за народно движение, обявена от президента в речта му на Шипка, е изключително неуместна:
"Тя съвпада с геополитическата разломна линия по отношение на Русия. Прави се един неприемлив опит културната и историческа близост между българския и руския народ да бъдат използвани за политически цели в настоящата ситуация, включително в подкрепа на агресията на режима на Путин. Това ми се струва не само безвкусни, но и вредни за България спекулации, свързани с историческата памет".
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Име
16:34 22.08.2023
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Всичките му "сглобки" досега се
Защо редовното правителство на разследва злоупотребите и щетите, които служебните му правителства нанесоха на страната?
16:34 22.08.2023
5 За какъв
16:35 22.08.2023
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Хахаха
16:37 22.08.2023
8 ПП+ДБ+ГЕРБ
16:39 22.08.2023
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 ТоА ДаниелЧо
16:41 22.08.2023
11 дедя
16:41 22.08.2023
12 Госあ
Коментиран от #22, #24
16:41 22.08.2023
13 Ехаааа
16:42 22.08.2023
14 Учуден
16:43 22.08.2023
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Цве
Коментиран от #27
16:45 22.08.2023
17 Стига лъга и внушава бе
16:49 22.08.2023
18 нашия
16:50 22.08.2023
19 Ами
Коментиран от #65
16:56 22.08.2023
20 Анонимен
16:56 22.08.2023
21 Това
Селски драскачи, върнете се в трети клас!
17:02 22.08.2023
22 Съдбата наистина
До коментар #12 от "Госあ":
Си е заслужаваме като народ, но не ако не гласуваме за Радев, а защото голяма част от нас се излагала два пъти вече и са гласували за тази зависима подлога защитаваща единствено и само интересите на путлериската върхушка от Кремъл. Ако бяхме нормална страна вече щеше да има импийчмънт и след отстраняването му незабавно съдене за национално предателство и служба в интерес на путлериския терористичен античовешки режим.Коментиран от #83
17:03 22.08.2023
23 миче моме какво е това "сглабя"?
Поне пишете си манипулационните статийки грамотно...
17:03 22.08.2023
24 нашия
До коментар #12 от "Госあ":
не се подвеждай....ти не виждаш ли ,че се опитват да пробутат на "Радевите" хора колко си може повече "русофилски" гласове ...те са в една лодка не са критики това ,а работа в полза на "Радевата" партия /която ще бъде маскирана -именувана някак си/, за да махнат безхаберниците ПП и компания/те си свършиха работата -народа ги намрази/ и да дойдат "свестните" /които "Оттренираха" ситуацията в сл.кабинет и сега могат да се пуснат на терена в истинската игра/ тоя път подготвят нещо по-дълготрайно в сравнение с ПП-тата които бяха събрани в много къс срок и каквото имаше това пуснаха да клати топката докъто съберат по-качествен отбор...и т.н и т.н.Коментиран от #26
17:05 22.08.2023
25 Коментар
Всеки нормален иска мир.Ние война в България не искаме.
Коментиран от #32
17:10 22.08.2023
26 Госあ
До коментар #24 от "нашия":
По читав, няма. Трябва човек да се ориентира според ситуацията. “Радевите хора” правиха “ала бала” с него, в което са най добри изглежда. И аз бих заложил първоначално на Денков, но се видя че е един продажен мухльо. Дано си е взел поука. Пеканов и Зарков са читави. Всъщност, от БСП има доста читави хора, които да намерят пристан при Радев.Коментиран от #33
17:10 22.08.2023
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Свикват партизански чети казаха
Друг е въпроса че маниерите и езика му са напълно неуместни за поста на който е сложен и общо взето полза от него нулева на тоя етап
Коментиран от #30
17:12 22.08.2023
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #28 от "Свикват партизански чети казаха":
Така му е заповядано от решетников‼️Коментиран от #34
17:14 22.08.2023
31 нашия
17:18 22.08.2023
32 Да, бе да
До коментар #25 от "Коментар":
Мир не може и няма да имам никога докато не бъдат пречупени веднъж за завинаги всички имперски амбиции, които насажда Путлер и режима му в Русия.За огромно щастие трудния и много болезнен урок от втората световна е научен. На диктаторите не се правят отстъпки с територии от суверени държави, защото те не се задоволяват никога само с тях, а винаги стават все по-алчни.Грешката и слабостта която беше допусната през 2014 сега не се повтаря за радост. Отстъпките пред диктаторите не са начин за постигане на мир, а рецепта за сигурен пълномащабен световен конфликт. Точно затова никога отстъпки за терористичния режим на Путлер, а пълномащабна помощ от целия свят за нападната суверенна страна Украйна до загубата на Русия само така може да има мир на света.
17:19 22.08.2023
33 нашия
До коментар #26 от "Госあ":
заблудил си се /с Денков е непростимо-той е прозрачен от вясякъде/ Пеканов и Зарков са по-перфидни и "неопетнени" но не страдай от илюзията ,че не са сллуги на "евроатлантиците".....Коментиран от #36, #47
17:23 22.08.2023
34 Ами
До коментар #30 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
Така заповядано наистина и ако само си помисли да не изпълни нещо моментално става труп и не само в смисъла на политически труп, а и в буквалния на думата. Скоростно ще получи доза новичък например и ли радиационно натравяне с неизвестен произход.17:27 22.08.2023
35 Кой какво
17:30 22.08.2023
36 Госあ
До коментар #33 от "нашия":
Аз самият имам резерви към Радев, но както писах, по-добро няма. Не, Възраждане не са по добро. Всички популисти са еднакви. А тия са турбо популисти.Коментиран от #37, #42
17:37 22.08.2023
37 Ама
До коментар #36 от "Госあ":
Избирането на по-малкото зло вече 30 години знаем до какво води много добре.Още от същото и напразни надежди и последващо закономерно разочарование
17:42 22.08.2023
38 Мнение
17:44 22.08.2023
39 Извод
17:45 22.08.2023
40 Диамантената ръка
17:47 22.08.2023
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 нашия
До коментар #36 от "Госあ":
Само така изглежда от пръв поглед ,но ако се вгледаш в детайлите ще различиш няколко крила във "Възраждане" /включително и "турбо популизъм"/ на мас медиите им е удобно да ги представят едностранчиво,защото е по -лено за обяснение,ако се загледш в детайлите не е така. но една е свързващата нишка а тя е -националния интерес ,а "турбо популизма " се преекспонира защото е най-лесно да се бие по него понеже е най- уязвим /като всяка крайност/.....Коментиран от #48
17:48 22.08.2023
43 Този коментар е премахнат от модератор.
44 Доктор
17:58 22.08.2023
45 Галя от ПосолствоТО
18:02 22.08.2023
46 Тахумба
18:02 22.08.2023
47 Госあ
До коментар #33 от "нашия":
Виж сега, Денков е несъмнено топ учен в много сериозна сфера. Това ни е проблема на българите, че от толкова калинки и откровени простаци, търсехме някой умен и образован човек. Но този доказа по най категоричния начин, че това не може да бъде единствено условие ! Задължително, но не единствено. Дам, в Китай за администрацията избират от хиляди - един. Не е лесно, кой е казал че е лесно…та, затова е разбираема грешката с Денков (него няма как да го напиша с малка буква, но още по голям срам)Коментиран от #50
18:06 22.08.2023
48 Госあ
До коментар #42 от "нашия":
Това което изглежда като сова, най вероятно е сова 😅Коментиран от #51, #52
18:10 22.08.2023
49 Брей
18:13 22.08.2023
50 Денков
До коментар #47 от "Госあ":
си е платил титлата, но е много добър лизач.Коментиран от #53
18:14 22.08.2023
51 нашия
До коментар #48 от "Госあ":
но совите не са това което са ....както се казваше в една книга или филм /за тези които са гледали филма ,но не с чели книгата/...Коментиран от #55
18:22 22.08.2023
52 нашия
До коментар #48 от "Госあ":
а като сме го подкарали на птици ,да те питам каква е разликата между бухал и кукумявка....изглеждат почти еднакво....таааа така и насадените от мас медиите стереотипи /турбо популисти и т.н./...дявола е в детайла18:27 22.08.2023
53 Госあ
До коментар #50 от "Денков":
Не става дума за титли, а за научни статии в много сериозни списания, в които е първи и/или автор за кореспонденция. Това трябва да се знае ! Ако някой заслужава такава титла, единият е той. Защото има и други български физици, химици и физикохимици. Руска школа 💁 И най грозното е, че този човек е нейн продукт, нищо че след това е работил доста с японци и е бил в сащ. Както казах, обаче, да си умен и образован е задължително, но не достатъчно условие !!! Той го доказа по категоричен начин. Да не се повтарям, много трудно ще селектираме подходящи хора…много…а Радев е най читавия в момента.18:27 22.08.2023
54 Дълго_Име
18:28 22.08.2023
55 Госあ
До коментар #51 от "нашия":
Не, не повярвай, това което прилича на сова, най вероятно е сова ! Между бухала и кукумявката има очебийни разлики 😉Коментиран от #56, #57
18:29 22.08.2023
56 нашия
До коментар #55 от "Госあ":
но не се вижда "от пръв поглед"...а това ,че Радев няма виждане за България като фактор в Европа и следва чужди националистически доктрини / три морета е на полски генерал турбо-националист/ подкрепени от САЩ,само показва колко ниски са целите му, аниски цели водят и до ниски резултати /особенно когато не успееш и да ги постигнеш/...пак помисли Радев не е това което се опиват да ти продадат18:39 22.08.2023
57 нашия
До коментар #55 от "Госあ":
Това,че Радев говори ено пред "партньорите" извън страната ,а друго като се прибере не те ли смущава повече от едно "турбо-популистко" крило ,което не дъжи власта в дадена партия ,но е част от тази партия....????!!!!!!Коментиран от #58
18:56 22.08.2023
58 Госあ
До коментар #57 от "нашия":
Писах, че имам своите резерви, но Възраждане не изпълняват дори първото условие. Експеримента с тях е доста по непредвидим. Освен това, факта че подкрепям дружбата с Русия и Изток’а като цяло, не означава че искам просташка и директна конфронтация със запада. Особено с някои държави като Франция и Италия например.Коментиран от #61, #62
19:01 22.08.2023
59 Този коментар е премахнат от модератор.
60 Този коментар е премахнат от модератор.
61 нашия
До коментар #58 от "Госあ":
не знам защо определяш каото "просташка и директна кофронтация" излагането на ФАКТИ и отстояването на собствения интерес ,но знам , че ако не знаеш и помниш историята си и се "навиваш" да си по-дребен и малък от дедите си неминуемо ще трябва да се наведеш /и то доста/-това ни прдлага и Радев,като бай Тошо да се наведем ,а е дошло време разделно и трябва да се определи свеки кой кой е....а без рани и болки няма да мине /ти това се опитваш да немериш като решение/ късно е много сме изпуснали положението....19:14 22.08.2023
62 нашия
До коментар #58 от "Госあ":
не мойе да не поемеш рискове и рани и да искаш да си добре.....Коментиран от #63
19:16 22.08.2023
63 Госあ
До коментар #62 от "нашия":
Мноого рискове след бай ти Тошо и резултата никак не е добър. Тая хазартна, капиталистическа нагласа не е мой тип. Да, трябва политик, който да лавира и да отстоява интереса.Коментиран от #64, #66, #67
19:23 22.08.2023
64 нашия
До коментар #63 от "Госあ":
така е прав си ,че много пъти се опарихме /но не ни идва акъла/ и поради това трябва вече много да се внимава..."лавирането" може да е за дреболии , но основните човешки ценности и национални интереси няма как да са изобщо тема на коментар ,държава изградила най-голямата културна общност в Европа няма право пред дедите ни да прави такива компромиси...политик който тръгва да следва такава политика която не е нашата национална доктрина /разбирай -правилния път за развитие на създадената от България културна общност в Европа/ не ни е нужен,трабва ни човек който не се страхува да им каже ИСТИНАТА в очите на "партньорите" ни и да ги укори за моралната и повсеместна деградация на Европейската цивилизация ,като резултат на тяхните действия или бездействия и отново както едно време да им посочи верния път...свичко друго за гъвкавост и диалогичност са алабалистики за да се прикрие импотентност или подчинение...Коментиран от #68
19:47 22.08.2023
65 Този коментар е премахнат от модератор.
66 нашия
До коментар #63 от "Госあ":
Трите морета които иска да следва Радев са измислица на полско генералче турбонационалист ,и аз наследника на човека построил за тях /нашите деца поляците/ кралската катедрала в Краков ще му ходя по гайдата и ще следвам безумните му идеи ...как да стане това ???!!! няма как...или внимава какво му говори дядо му или си троши главата сам /няма да им е за първи път срещу руснаците/...ние създаваме съюзи не търсим да се присъединим...19:56 22.08.2023
67 нашия
До коментар #63 от "Госあ":
оперативно-тактическите действия се подхвърлят на такива като нас да ги коментираме и се съсредоточаваме в малкото парченце от пзела,а света се управлява със знаци и жестове между претендентите за владетели на света....Защо мислиш гроба на Киприан /който е построил въпросната катедрала в Краков и не само това/ е в църква която е на червения площад,защо иазнасянето на знамето на победата 9-ти май започва от паметника на гражданина Минин и граф Пожарски,защо кръстовете по църквите на Червения плщад и не само там/ са със т.н. витлеемска звезда,която странно защо в Русия наричат Българска звезда,защо на парада на победата заедно с германските флагове хвърлят демонстративно и настоящия /официален/ флаф на Русия....това е наш цивилизационно-културен ареал,за съжаление временно отнет ни...за сега...20:18 22.08.2023
68 Госあ
До коментар #64 от "нашия":
Виж, времената са други, а ние не сме Велика България ! Хайде първо дипломатично някой да каже, че няма да се откажем от енергетиката си и ще продължим да си сътрудничим с руснаците в тази област, най малкото и други страни в ЕС го правят, и също когато имаме изгодни предложения от Китай за индустрия или транспорт, ще ги приемаме. Най малкото, защото и други в ЕС го правят. Или пък, че няма да въоръжаваме Украйна за да наливаме масло в огъня, най малкото защото и други в ЕС не го правят. Нека започнем оттам, дипломатично ! Относно морала, много обтекаемо нещо е това. При добро образование и семейна среда, можем съвсем спокойно да се погрижим за това. Разбира се, трябва да се обръща внимание на вътрешната политика, като образование и култура, което също съвсем дипломатично може да се каже, че е наша работа. Нали така ?Коментиран от #69, #73, #75
21:27 22.08.2023
69 Ами
До коментар #68 от "Госあ":
Енергетиката ни в сегашния си вид няма никакво бъдеще. Например подържането на въглищните централи не е никакво решение, а само отлагане на проблема. Всяко забавяне просто прави нещата по-трудни болезнени и на още по-висока цена. Просто политиците си подхвърлят горещия картоф единни на други с надеждата друг да се оправя с него. За тях това е болезнен въпрос защото тази индустрия е загиваща и трябва да бъде затворена неизбежно, но това е свързано със неминуеми социални сътресения от които те бягат всячески. От това бягство страдаме всички, защото при нас енергиен преход не се случва нашета енергетика стои на едно и също ниво и става се по не ефективна и неконкурентно способна. След няколко години цената на ел. енергия произведена от въглища заради въглеродните емисии вече ще е така, че релно тя ще бъде неизползваема на фона на цената на тази от ВЕИ която ще става се по-масова и достъпна. Тогава ние какво ще правим с нерентабилната си енергетика? Пак ще дотираме предприятия работещи на загуба само за да работят ли?Коментиран от #77, #78
21:37 22.08.2023
70 Мирослав
21:44 22.08.2023
71 Мирослав
21:44 22.08.2023
72 Мирослав
21:46 22.08.2023
73 Ами
До коментар #68 от "Госあ":
Защо да не въоръжаваме Украйна, като това в момента е почети бездънна златна мина за нас и може да даде огромен тласък на нашия военнопромишлен комплекс и да издърпа дори и икономиката ни като цяло напред.? Нека да си гледаме първо нашия национален интерес и да го защитаваме, а после да гледаме други интереси и да ги степенуваме според ползите. В момента България изнася и продава муниции с невиждана скорост. Икономиката на цели региони от страната вече е във възход благодарение на това. Заводите работят на три смени и вече набират работници от по две области в съседство. Заплатите минават средната заплата в столицата дори.Коментиран от #76
21:47 22.08.2023
74 сглобява или сглобяват
21:48 22.08.2023
75 нашия
До коментар #68 от "Госあ":
не разбирам каква е разликата от това да го кажеш "дипломатично" и ясно и точно становище по даден въпрос...целта е една и съща , това да задаваш тона на разговора те прави силен политик ,а не да следвш чуждия тон .....нали така21:48 22.08.2023
76 нашия
До коментар #73 от "Ами":
ти не си българин ,май -БЪЛГАРИН не може да разсъждава по този начин....да продава чужди животи /смърти/ за пари....отвори историята и прочети защо ДУЛО са били наречени така и от кого и кого все още по тези земи наричат така.....някакъв мутирал ген е бил доминантен при теб ....явно....може и да не съзнаваш какво точно казваш....Коментиран от #81
21:56 22.08.2023
77 нашия
До коментар #69 от "Ами":
объркал си координатната система мой.....не продаваме ядрените реакори които вече сме купили,пускаме при нужда "замразените" такива ,а ВЕИ-тата ги децентрализираме за локална употреба /всеки в двора си си има ВЕИ което използва/,мрежовите мощности отиват само за индустрията и чак тогава затваряме мините...сещаш ли се...22:08 22.08.2023
78 Госあ
До коментар #69 от "Ами":
Айде сега виж печалбите от АЕЦ Козлодуй за България и не ми разтегай лакърдии. Като внасяш ток от и през Турция или газ, бензин и дизел, енергетиката ще ни бъде топ, нали ве ?! Смехурко….много нагли селски парчета стеКоментиран от #79, #80
22:11 22.08.2023
79 Ами
До коментар #78 от "Госあ":
Щото ядреното гориво или оборудването за АЕЦ ще са родно производство сигурно? Да се развива сектор за който няма благоприятни условия на дадено място е нищо различно от обричане на зависимост. Вместо да се наливат пари в още зависимости независимо от кого е много по-добре да се развиват технологии които гарантират независимост, а не още така. Слънцето вятъра и водата ги има тук и те не подлежат на внасяне или занасяне от никой по никакъв начин.Те са перспективните и не само като наличие, а и като прогресивно развитие на технологиите и все по увеличаващия се световен дял. Защо да не се инвестира в тях а да се загробват още пари в корупционните ядрени голове?И преди да кажеш ама Украйна защо ще ги купува тогава направи разликата тя е страна която има технологичната възможност и практическия опит за независимото от Русия развитие на ядрени технологии. Освен това Украйна разполага и със залежи на уранова руда в промишлено значими и икономически изгодни за експонация находища. Да тя не може да се справи засега сама с обогатяването на урановата руда на нейна територия, но САЩ са и съюзник и имат технологията и опита и промишлените възможности за обогатяване и изнасяне на готово ядрено гориво. Тоест Украйна за разлика от нас може да затвори почети изцяло сама и напълно без никакво руско участие цицала поне за експлоатационния живот на оборудването което ние имаме и което никога няма да бъде използвано у нас, а след време просто ще бъде нарязано за скрап ак
Коментиран от #82
23:22 22.08.2023
80 Ами
До коментар #78 от "Госあ":
Тоест Украйна за разлика от нас може да затвори почети изцяло сама и напълно без никакво руско участие цикъла поне за експлоатационния живот на оборудването което ние имаме и което никога няма да бъде използвано у нас, а след време просто ще бъде нарязано за скрап ако не се отървем навреме от него. Прозореца за това няма да е отворен безкрайно дълго и скоро и Украйна може да не го иска вече както се случи с много неща за които изтървахме времето да се отървем от тях23:25 22.08.2023
81 Ами
До коментар #76 от "нашия":
Напротив военната помощ и мунициите за Украйна спасяват украинските животи, а не ги погубват защото просто им дават средства и възможности да се защитават по-ефективно. Без помощи полятата кръв ще е много повече защото Украинците са горд и свободолюбив народ който е бил под съветско робство и никога да допуснат това да се повтори . Те няма да се предадат и дори да загубят класическата войната, което може да стане само ако всички ги изоставят самички срещу руския окупатор което е много малко вероятно, защото тогава съпротивата ще подлъжи във вариант на партизанска война докато има останали живи украинци на тази земя. Руските окупатори ръководени от Путлер се нахълмиха на новия си “Афганистан” и никога няма да го завладеят каквото и да се случи.23:39 22.08.2023
82 Госあ
До коментар #79 от "Ами":
Нищо няма да кажа, просто ще сложа минус на изписаното от теб. Не си струва изобщо да си губя времето да коментирам празни приказки. Украйна можела да развива ядрена енергетика без Русия, ние не. И защо трябва да е без Русия освен това ? М? Аз казвам точно обратното. Наши технологии щели да развиваме, кои наши технологии ? Да ти купуват слънчеви платна, за ти дотират електричеството и да купуваме руски газ от Турция. Технология си е ! Хахаха04:02 23.08.2023
83 Пешо
До коментар #22 от "Съдбата наистина":
Ако Радев е трябвало да бъден съден, какво трябваше да се случи с всичките демократи политици от последните 34години?! Времето лети ... България е в нищото07:45 23.08.2023