Най-вероятно след 2 години може да започне строителството на автомагистрала ”Черно море”, която ще свързва двата стратегически града по Черноморието и двете големи пристанище Варна и Бургас.
Това съобщи пред журналисти в Бургас министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева, като уточни, че поне две години ще са необходими, за да бъде извършено проектирането на автомагистралата, заедно с отчуждителите процедури.
Все още се търси инвеститор за на автомагистрала ”Черно море”, като идеята на правителството е тя да се осъществи чрез публично- частно партньорство, добави Терзиева. Тя добави, че "не е тайна, че китайски инвеститори проявяват интерес към автомагистрала "Черно море”. Министърът не изключи възможността вместо магистрала това да е скоростен път.
Проектът няма да получи финансиране по европейски програми, за това ще се премине към вариант за публично-частно партньорство. Бъдещата автомагистрала ще бъде част от Черноморския автомагистрален пръстен, в който ще участват държавите от Черноморския регион. Българската отсечка ще има за задача да свърже двете най-големи пристанища Бургас и Варна и да изведе тежкия трафик извън населените места.
На този етап се обсъждат три коридора. Като най-логичен и лесен за изпълнение, зам. транспортния министър Петър Киров определи транспортния коридор Бургас – Малко Търново – Варна – Дуранкулак. При този вариант ще бъдат изградени два скоростни четирилентови пътя, Бургас – Малко Търново и Варна – Дуранкулак.
По-късно министър Терзиева откри „Черноморският автомагистрален пръстен - предизвикателства и перспективи” - национална конференция с международно участие, която се провежда в Бургас. Тя е организирана от Форума за Балкански транспорт и инфраструктура и Университета по архитектура, строителство и геодезия. На срещата в Бургас присъстват експерти от различни министерства - регионалното развитие и транспорта, браншови организации в областта на транспортна и строителни компании.
Темата на форума е обвързана с целите и приоритети на Организацията за черноморско икономическо сътрудничество (ОЧИС), припомнят от пресцентъра на транспортното министерство. Една от поставените цели пред страните-членки на организацията е координираното планиране и изграждане на Черноморския автомагистрален пръстен. За да са ясни целите и обхвата на този проект на 19 април 2007г., в Белград, е приет Меморандум за разбирателство (МзР) за координираното изграждане на Черноморски автомагистрален пръстен. Той ще бъде съставен от основно направление и необходими пътни връзки с дължина е около 7 000 км. Бъдещият автомагистрален пръстен трябва да отговаря на съвременните стандарти за пътна инфраструктура и на изисквания на международния товарен трафик по отношение на носимоспособност, комфорт на пътуването, сигурност и безопасност.
Автомагистрала „Черно море” е ключов елемент на националната и европейската транспортна мрежа като част от пътната инфраструктура на Общоевропейски транспортен коридор № 8, който свързва Адриатика с региона на Черно море, каза по време на конференцията министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева, предаде „Фокус”.
„Магистралата ще спомогне за разширяване на трансграничното и регионалното сътрудничество в Черноморската зона. Черноморското сътрудничество има огромен научен, икономически, инфраструктурен, социален и културен потенциал за развитие в контекста на интегрираните макрорегионални стратегии за развитие и интегрирана морска политика на ЕС. Изграждането на автомагистрала „Черно море”, между Варна и Бургас, ще осигури не само нова скоростна транспортна връзка между магистралите „Хемус” и „Тракия”, но ще подобри обслужването на крайбрежието, като ще изведе транзитния трафик по-далеч от чувствителната крайбрежна територия, курортните селища и комплекси по брега”, каза министър Терзиева.
Тя допълни, че от друга страна автомагистралата ще създаде условия за намаляване на негативното въздействие върху околната среда от автомобилния транспорт и по-специално от транзитния крайбрежен товарен трафик.
АМ „Черно море“ е важна не само за развитие на транспортните ни връзки със страните от Черноморския регион, но и за подобряване на конкурентоспособността на българските пристанища. Това каза заместник-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Петър Киров по време на форума.
„Ако можем да говорим за „железопътна магистрала Черно море“, то тя значително изпреварва автомобилната. В новия програмен период предстои да изградим жп линията Карнобат – Синдел. По този начин, с една сравнително малка инвестиция от 170 млн. евро, ще направим бърза връзка между Северна и Южна България и най-важното – между пристанищата във Варна и Бургас“, заяви заместник-министър Киров.Той допълни, че благодарение на доброто сътрудничество между институциите се надява в скоро време да бъде отчетен напредък и в подготовката на проекта за АМ „Черно море“.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА