9 Септември, 2023 12:44 2 870 19

АМ "Хемус": Една магистрала на трупчета

  • автомагистрала-
  • пътни фирми-
  • инхаус процедури

Държава и строители не могат да се разберат как да продължи строителството. Някои от пътните фирми вече искат да връщат аванси, за да се отърват от спорния обект

АМ "Хемус": Една магистрала на трупчета - 1

Трета нулева година се очертава за доизграждането на магистрала "Хемус" между София и Варна, пише "Медиапул". Държава и строители не могат да се разберат как да продължи строителството. Някои от пътните фирми вече искат да връщат аванси, за да се отърват от спорния обект.

Към момента единствено търговищката фирма "Пътинженерингстрой-Т" е внесла официално искане за връщане на аванса за изграждането на лот 9 от магистралата, но няма положително становище от страна на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). Това стана ясно по време на изслушването на министъра на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков пред ресорната парламентарна комисия.

Първоначално той обеща до края на август да внесе в Министерския съвет постановление, с което договорите с "доставчиците на материали и услуги" (пътните фирми, които строят "Хемус"), да станат договори за подизпълнители с подписването на анекс. Освен това цените трябваше да бъдат индексирани с до 30% (около 600 млн. лева) заради поскъпването на материалите и инфлацията. Целта беше да се ускори строителството на магистралата.

Нищо от обещаното през юли засега не се случва. В четвъртък пред депутатите Андрей Цеков описа нов сценарий. Той обяви, че до края на месеца работна група, трябва да представи доклад по инхаус процедурите и да излезе с предложения как да се продължат договорите.

Два са възможните сценария. Ако подписаните договори с "доставчиците" отговарят на Закона за обществените поръчки (ЗОП), то тогава може да се мисли за индексация на цените по тях, каза Андрей Цеков.

Ако ЗОП не е приложим, тогава се върви към прекратяване на договорите или поради стопанска непоносимост или поради неизпълнение, посочи Цеков.

Той уточни, че е водил разговори с браншова камара "Пътища" и фирмите са казали, че няма как да работят на цени от 2018 - 2019 година и настояват за индексация на договорите.

Регионалният министър призна, че по "магистралите почти не се работи". Ако се работи, се работи бавно, "почти символично", каза Андрей Цеков.

Строителството на магистрала "Хемус", която трябва да свърже София с Варна, започва през октомври 1974 г. Първа копка прави тогавашният комунистически лидер Тодор Живков. За 13-тия конгрес на БКП през 1984 г. са пуснати 46 км от гара Яна, край София, до родното му село Правец, който става град. Преди това е пуснат участък между Варна и Девня с дължина от 24 км.

Оттогава строителството ѝ спира и се възобновява, като се строи на малки участъци от двете страни.

За изграждането на липсващите 222 км от магистралата между п.в. "Боаза" и Шумен на два транша третият кабинет на Бойко Борисов отпусна общо 2.75 млрд. лв. през 2018 и 2019 г. Това стана чрез вътрешно възлагане, т.нар. инхаус, от Агенция "Пътна инфраструктура" на държавната компания "Автомагистрали", която получи аванс от над 1.1 млрд. лв. (около 40% от договорите).

Тъй като "Автомагистрали" трябваше сама да изгради магистралата, но нямаше нито техника, нито работници, се измисли схемата с доставчиците на материали, техника и услуги. Така бяха подписани десетки договори с различни фирми. Целта беше магистрала "Хемус" да е готова до края на 2024 г., според обещанията на тогавашния премиер Бойко Борисов.

През 2021 г. той падна от власт и строителството ѝ спря, след като служебният кабинет на Стефан Янев обяви инхаус възлагането за порочно, а два от участъците (лот 4 и 5) за незаконно строителство. Отделно МВР започна разследване за източени аванси и принуди прокуратурата да образува дело, по което не е ясно какво се случва.

Оттогава четири служебни и два редовни кабинета не могат да вземат решение как да продължи доизграждането на "Хемус". Намирането на формулата, от която всички да са доволни, се оказва въпрос за милиарди.


Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 6 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Фатмак

    18 26 Отговор
    Ако беше Бойко Борисов на власт до сега да беше готова!!!

    Коментиран от #14

  • 2 Българка

    19 6 Отговор
    Да връщат авансите ,но завишени дължими лихви за отпуснат кредит/ финансиране.
  • 3 Раазбрахте ли сега

    20 4 Отговор
    Частниците искат само да крадът. Затова в Швеция магистралите се строят САМО от държавата ,сигурно и качествено. Както и железницта, водоснабдяването е държавно.

    Коментиран от #15

  • 4 Мемфис

    16 7 Отговор
    Половината от раздадените пари за това “шосе” отдавна са в чужди банки с краен получател “ БАНКЯНСКАТА МУТРА” Обикновеният българин/ за съжаление/ е с характера точно на Мутрата, за това като нация никога не сме постигнали нищо съществено.
  • 5 Мемфис

    4 9 Отговор
    До 1
    А, бе ти нормален ли си, или се шегуваш?
  • 6 Не се балетен!

    4 5 Отговор
    Привикайте ББ той ще обясни!
  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Не се бавете!

    7 2 Отговор
    Привикайте ББ! Той ще обясни!
  • 9 ела

    10 4 Отговор
    значи от 74-та до 84-та ,за десет години да направени близо 70 км ........а сега за близо 30 г. нищо не е направено. аре бойкоо или другите .къде сте.....демокрациятааа - ко стааа .само крадете

    Коментиран от #13

  • 10 Щото

    6 7 Отговор
    Дреме им на софиянци за "Хемус" . Нали си направиха "Тракия" да ходят до морето.
  • 11 ОСА

    15 0 Отговор
    Крайно належащо е продължението на магистрала Хемус...след разклона за Тетевен се пътува само в дълги колони...пътя се задръства вече от коли и камиони....какви нулеви години на строежа...пълно безобразие...50г първа копка, проекти и строежи на година по километър в 21 век !!???? Тя вече и Тракия се задръства от коли ...безумие и безхаберие на правителствата от последните 3 години !!

    Коментиран от #19

  • 12 ТрампЛин

    11 1 Отговор
    У нас всичко е на Трупчета! Магистрали, Демокрация, Правосъдие, Морал, Гражданско Съзнание…..Това е наследството от онзи далечен септемврийски ден през 1944!!!
  • 13 ТрампЛин

    4 0 Отговор

    До коментар #9 от "ела":

    За 10 години 70 км!!! От Гинес какво чакат?
  • 14 086

    2 7 Отговор

    До коментар #1 от "Фатмак":

    По-добре да я забавят, от колкото за я направят с на половина по-тънък асвалт и постоянно да е в ремонт.

    Коментиран от #17

  • 15 Почти

    3 1 Отговор

    До коментар #3 от "Раазбрахте ли сега":

    Не бъркай Швеция с България
  • 16 Дистанц

    1 1 Отговор
    Че за какво да я строят магистралата то българи няма , дори и да има малко останали и те ще напуснат ....
  • 17 Фатмак

    3 0 Отговор

    До коментар #14 от "086":

    Колко да я забавят още един живот ли?
  • 18 Шаран БГ

    1 1 Отговор
    А бре некадърници ниедни, дайте я тази АМ Хемус ня китайците. До края на 2024 г. / тогава ще ѝ честваме юбилей от начеването ѝ от грозните комунисти / ще е готова , и ще е качествена. И като се има едно на ум за това, което ще откраднат нашите юнаци , сигурно ще ни излезе два пъти по евтина !!
    По мои груби изчисления, нашите баш мастори ще я завършат окончателно в 2099 година и половината ще да е в ремот. Много обичам АМ с ремонт през 40-50 км. по протежение на 40-50 км........всяка ремонтираща се отсечка. Много е здраваословно и икономически изгодно за държавата / разбирайте - за държавните чиновници !!
    Сега приоритет им стана АМ Черно море., а най мощния трафик е от р.Дунав до Свиленград. Хубаво е Ст.планина да се пресече с още един магистрален път - може би през Прохода на Републиката, че е най-нисък и ще е удобен за през зимата ........
    Ако г-жа Павлова бе шеф на друмища и сокаци, щеше да оправи нещата, ама я засилиха в Брюксел- ни се видя, ни се чу . Хубава министерка бе - няма що..........
  • 19 стоян

    2 0 Отговор

    До коментар #11 от "ОСА":

    До 11 ком - това писмо го прати на Радев с юмручето - нали той със спонсора Бошков свалиха Борисов като ви излъгаха да гласувате за промяната - досега магистралата щеше да е готова
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове