"Имаме образование на две скорости от доста време в нашата страна и то става все по-ясно отличимо с всяка изминала година".
Това каза пред БНР Диян Стаматов, директор на 119-о Средно училище в София и председател на Съюза на работодателите в народната просвета. Той обясни:
"Образованието е продукт, чиято дейност се вижда 7-8 години по-късно, след като приключи. Днес имаме елитни училища, но имаме и училища, в които мотивацията за учене е съвсем малка. Тъкмо там, когато се постигне малка крачка, този напредък е изключително важен и за всеки конкретен ученик, а и за цялото общество. Това е трудният измерител на качеството в средното образование. Ако за първата група ученици ученето е лекота, за втората е свързано с много други допълнителни социални казуси, които не могат да бъдат поставени с един аршин в едната и в другата общност. ... Има не малко места, в които българският език е трудност за цели семейства, цели общности. Тъкмо там усилията трябва да са много по-големи, за да може ученикът да разбере за какво му се говори в час и какво пише в учебниците. Там усилията на учителите и на директорите на училищата са в пъти повече, за да се направи малката крачна напред"
Според Диян Стаматов причината за образование на две скорости са забавените истински реформи от 2016 г. досега:
"Ако всяка година не се правят необходимите реформи, тази голяма ножица ще се разтваря още повече и ще става още по-страшно за всички, клонящо към национална катастрофа".
Той беше категоричен, че най-трудната реформа е свързана с осъвременяването на учебното съдържание:
"Иначе казано - ученикът да не си задава въпроса за какво ще му служи това, което учи в училище. ... В учебника трябва да има базисни, основни понятия, които да дават характеристика на всеки ученик какво означава даденият термин или дадената дейност, а не дълбочината на академичната характеристика, която в момента я има в почти всички учебници по всички предмети в средното образование. Това е най-трудната реформа, която с години се оставя и накрая учебникът е една изключително пълна енциклопедия за всеки един ученик. Резултатите са видни всяка година".
Стаматов подчерта, че тази реформа не означава опростяване на учебното съдържание, а олекотяване.
"Днешният ученик е много по-дигитализиран от учениците преди 10 или 20 години и на него му трябва коренно различен прагматичен подход с много визуализация на материала по всеки един предмет".
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 не знаех
14:33 10.09.2023
3 Спецназ
А в елитните в големите градове на децата ще им извадят душата от контролни и тестове и да
ги натоварват с материал като за висше образование.
ФАКТ!
14:33 10.09.2023
4 Истината е, че
14:47 10.09.2023
5 даскала
Коментиран от #17
14:49 10.09.2023
6 ТаУмВзе
14:50 10.09.2023
7 гочиту свинаря
14:50 10.09.2023
8 Гост
14:57 10.09.2023
9 Седящият Бик
15:03 10.09.2023
10 Русенец
15:21 10.09.2023
11 Гост
15:23 10.09.2023
12 Гост
Коментиран от #16
15:40 10.09.2023
13 Една
15:42 10.09.2023
14 айде бе
Обаче това ще предполага възможност за четене с разбиране, а именно тя отсъства в това изгубено поколение.
Коментиран от #18
15:47 10.09.2023
15 Килиев
15:56 10.09.2023
16 Чудо
До коментар #12 от "Гост":
Какви професори ? В някои университети професорът взема по-малка заплата от даскала. Такова чудо само тук го има.15:58 10.09.2023
17 баба Такевица
До коментар #5 от "даскала":
На тия елементарни даскали и 1500лв им е много за 8 месеца труд през годината, връзки с богати родители, дълги ваканции, семинари, другарски почерпки, допълнителни възнаграждения частни уроци.16:00 10.09.2023
18 бай Сандо
До коментар #14 от "айде бе":
Искал е да каже ,но не му е стигнал акълът.16:04 10.09.2023
19 редник
Хм... 😉
16:10 10.09.2023
20 свинаря Гергов
16:31 10.09.2023
21 Хъх
16:49 10.09.2023
22 Павел пенев
17:11 10.09.2023
23 Иван
17:40 10.09.2023
24 Тежко
18:17 10.09.2023
25 Бенете1
19:39 10.09.2023
26 Някой
07:32 11.09.2023