След драстичното разминаване между Министерството на транспорта и частните жп превозвачи – поскъпват или поевтиняват превозите?
Като "абсолютни внушения" определи транспортният министър Георги Гвоздейков обвиненията на железопътните превозвачи, които изразиха недоволство от увеличението на таксите за превоз по жп инфраструктурата.
Министърът обясни, че е трябвало да има среща с представители на бранша, на която превозвачите не са се явили.
Транспортният министър отрече твърденията за увеличение на таксите за железопътната инфраструктура и обяви, че от 2024 г. те ще бъдат намалени с 32%. Увеличава се единствено от цената на допълнителните услуги, като експресните превози, заяви Георги Гвоздейков и поясни, че тези такси не са били актуализирани от 14 години.
Пенко Несторов, председател на Асоциацията на предприятията в железопътния транспорт, вчера посочи, че приблизително 2,8 пъти са по-високи железопътните такси на превозвачите - в зависимост от видовете влакове и техните условия за превоз. Днес той обясни пред БНР, че и твърдението на превозвачите, и това на министъра са верни. Той обаче отбеляза, че таксата за използване на железопътната инфраструктура в България се състои от пет компонента.
"Министърът говори за два, които се намаляват от януари. Освен тях, ние плащаме още две, които се увеличават и третата, за която все още не е обявено какво ще се случи за 2024 година. Всички наши клиенти са натоварени с тези такси. Една от тях се увеличава с 400%. Казва се "Такса за разписание". Някой много лошо е подвел министъра. Тя влиза в Директива 34 от 2012 г, според която е задължителен компонент от минималния пакет за достъп. В нея трябва да влязат всички разходи, които прави националната компания, собственик на инфраструктурата. В другите държави обикновено е една. При нас са разделени на няколко".
Той обясни в предаването "Хоризонт до обед", че целият товарен трафик не може да бъде планиран.
"Между 98 и 99% от превозите са непланирани".
Пуснали сме жалба, която в момента е в Изпълнителна агенция. Ако те не се произнесат, ще сезираме съда, начерта той следващите стъпки, които ще предприемат превозвачите. И обясни, че не е имало планирана преди това среща.
"Имаше разговор в понеделник – помолихме НКЖИ за среща, но те казаха, че са ангажирани и ще ни уведомят, когато могат. Предложиха за четвъртък, но ние казахме, че не можем тогава".
На срещата през октомври със зам.-министъра на транспорта превозвачите са обсъдили точно тези такси, посочи Несторов.
"Той разбра нашите аргументи и пое ангажимент, че ще разговаря с Борда на директорите на националната компания. Срещата беше нормална".
Несторов обясни, че се нарушава и Регламент 909 от 2015 г, според който заплащането на "Такса разписание" е незаконно, защото е част от минималния пакет за достъп.
Крайният ефект за нас е силно негативен, но ние прехвърляме тази тежест и на нашите клиенти, разясни той.
"Спираме да возим т.нар. експресни влакове. Това означава, че те ще стоят по 36 часа след като са натоварени".
Превозвачът очаква клиентите да се преориентират към друг вид транспорт.
"Не желаем да протестираме. Смятам, че всички сме разумни и ще направим повторен опит за среща с министерството. Не търсим сензация или конфликт. Искаме да работим", заяви той.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Така си е
13:59 03.11.2023