Преди пет хиляди години на територията на България е имало лъвове, които хората по нашите земи са ловували. Това каза за БТА археологът Надежда Карастоянова от Националния природонаучен музей - БАН (НПМ-БАН).
Те са си били местни лъвове, които са ловувани от хората през праисторията. „Имаме сведения за това, че са ловувани, че са донасяни до селищата, че най-вероятно са консумирани“, обясни тя. Според нея българските лъвове не се различават от тези, които в момента може да се видят в Африка. „Предполага се, че гривата им е била по-малка и някои от тях не са имали грива даже. Но това са хипотези“, обясни тя и допълни, че на този етап останките са малко.
В практиката си се е сблъсквала с най-различни казуси. Зависи от периода, който се проучва, пояснява тя. В момента се занимава и с човешки праисторически скелет от Козарева могила, в североизточната част на България, близо до морето. „Подозираме, че вероятно човекът е бил нападнат от лъв, но все още пишем статията и все още правим проучванията“, каза тя. По думите ѝ има следи по черепа, които показват, че е бил нападнат от голям хищник, а точно по това време в България е имало лъвове. Точно по Черноморието, край Дуранкулак има останки от лъвове. „Ние имаме хипотеза, че има вероятност този човек наистина да е пострадал от лъв, но най-интересното е, че той е оцелял и раните му са зараснали“, каза тя.
НАЙ-ЗАПАЗЕНИЯ СКЕЛЕТ НА КАМИЛА В ЕВРОПА Е НАМЕРЕН ТУК
Карастоянова разказва, че археолозите се занимават с останки от археологически обекти. Всяка година има страшно много разкопки на археологически обекти и всяка година има по нещо интересно, което излиза, с което да се занимават и което да проучват. Една от най-пресните им находки е скелет на камила, открит по време на разкопки близо до Драгоман. Тя разказва, че самите разкопки се извършват по трасето на БДЖ. Там минавал „Виа Диагоналис“ – един от римските пътища през нашите земи. „В археологическия обект има структури от различни периоди, като също така се откри един римски път и римска пътна станция. Около тази римска пътна станция са открити скелети от коне, от магарета, но от камила не очаквахме да излезе и то – доста запазен скелет“, каза тя. По думите ѝ останки от камила има на много места в Европа, има също и от София една долна челюст от камила, но толкова запазен скелет засега не е откриван.
Пратени са проби в лаборатория в чужбина, в която би трябвало да направят изотопни анализи и да кажат откъде точно произлиза тази камила. „Тъй като тя най-вероятно не е отглеждана в България, а е привнесена с някакъв керван, който е вървял по този римски път и на тази пътна станция е умряла. Но е интересно да се види откъде идва тази камила“, казва Надежда Карастоянова. Досега знаем, че е мъжки индивид на над 5-годишна възраст. Намерени са и останки от още две камили, едната е малка. От същото място, но те не са цели скелети, а само фрагменти от кости, допълва тя.
Археоложката обяснява защо се откриват само части от скелети на животни. „Тъй като там има различни структури от различни периоди, част от скелети всъщност са нарушени, включително и този скелет е леко нарушен от по-късни изкопи. Той е погребан. След това, през Средновековието, са дошли и са копали някаква дупка, за да правят нещо там, и са нарушили този скелет. Част от костите са изхвърлени някъде. Просто пластовете се разрушават от различни структури“, разказа тя.
По думите ѝ зависи от периода, в който се копае. През Римския период, когато тук е била римска провинция, реално би могло да се открие почти всичко, тъй като римляните са внасяли доста животни, дори от Африка за техните игри. Така че може да се очаква всякакви животни да се открият, но за момента, освен камили, по-интересни животни не са откривани от този период, казва още Карастоянова.
ТРАКИТЕ СА ЯЛИ КУЧЕТА
„По време на траките също има много интересни находки и проучвания. В момента една моя колежка – млад учен в археологическия институт, има проект, свързан с консумацията на кучета през тракийския период, от траките“, разказва тя. Карастоянова отбелязва, че има сведения за такива случаи – не, че са били консумирани постоянно и кучешкото е било част от храненето като цяло. „Но в някакви случаи определено има следи, че някои кучета са били консумирани“, разказва археоложката.
Тъй като находките не са много и повечето от скелетите на кучетата не са изцяло запазени, е трудно да се определи някаква конкретна порода и дали са имали някакво конкретно предпочитание. „По-скоро смятаме, че най-вероятно са били инцидентни случаи, ако са гладували, или нещо подобно. А може и да е било деликатес, не е много ясно засега, правят се още изследвания“, обясни Карастоянова. Тя уточнява, че се разбира дали едно животно е използвано за храна, ако има белези за консумация – това са т. нар. нарези по костите, които показват, че животното е транжирано и следи от термична обработка – от печене, от варене.
БЪЛГАРИТЕ СА СРЕД ПЪРВИТЕ, ОДОМАШНЯВАЛИ ЖИВОТНИ В ЕВРОПА
В дисертационния си труд Надежда Карастоянова изследва праисторическите периоди в България – неолит, късен неолит, халколит. „Това, което е интересното в случая, е цялото одомашняване на животните как се развива, защото още в тези периоди вече имаме одомашнени животни. Те са внесени от племената, които се заселват тук от Азия, от днешна Турция реално. Тези хора си носят домашните животни към България. Тук затова имаме едни от най-ранните домашни животни в цяла Европа“, обяснява тя.
По думите ѝ е интересно как се развива ловът през различните периоди. Изследването ѝ показва започването на изчезването и изчезването на някои видове, които по това време са съществували, но в България, а и в световен мащаб вече са изчезнали. Тя даде пример с дивото говедо – турът, от който произлизат абсолютно всички породи домашни крави в момента. Поради прекомерен лов това животно бива избито и е изчезнало. От дисертацията ѝ се решава и още един научен въпрос.
„Дълго време се мислеше, че в България еленът лопатар е привнесен вид точно от римляните и че преди това той не е съществувал по нашите земи. Но няколко праисторически обекта, които проучвах, показаха, че това не е така и че ние сме имали местен вид елен лопатар, който е съществувал тук, в България още през праисторията и е бил ловуван. И след това той е изчезнал, след което отново е привнесен от римляните. В момента елените лопатари, които живеят в резерватите тук, в България, са привнесени видове, не са местни. Но чрез този материал доказах, че още през праисторията в България този вид е съществувал“, разказа тя.
КУЧЕТАТА СА БИЛИ ДРЕБНИ, НО С ГОЛЯМА ЗАХАПКА
Според Надежда Карастоянова домашните животни в праисторията не се различават от днешните. Те са си едни и същи, откакто е започнало одомашняването. Както и домашните растения са си едни и същи. Само се променят като породи и като начин на експлоатация, уточнява тя. „Тогава едно животно се е използвало за всичко. Не е имало толкова изразени породи. Сега вече имаме изразени породи – да кажем, крави само за месо, овце само за вълна или само за мляко. Докато тогава все още не е имало такива специализирани породи“, отбелязва тя.
„Същото важи и за кучетата. През праисторията нямаме данни да са отглеждали котки, но кучетата са били част от живота на праисторическия човек по всякакъв начин. Интересното е, че повечето, които откриваме в праисторията, са едни доста дребнички, малко приличащи на дакели кученца, но с много масивна захапка. С доста масивна челюст спрямо размерите им“, пояснява тя. Вероятно са ги ползвали както за лов, така и като аларми, ако става нещо в селото, ако нещо приближава, те да вдигат шум. Също така и през праисторията на някои места в България имаме данни, че някои кучета са били консумирани и са използвани за храна, допълни тя.
Надежда Карастоянова е родена на 7 март 1984 г. в Дупница. Владее английски и френски език. През 2018 година става доктор по „Зоология“, като защитава дисертация на тема „Развитие на лова и животновъдството и разлики в природната обстановка от късния неолит до късния халколит в Източна България по данни от археологически обекти“. Има магистърска степен в специалност „Археологически изследвания — праистория“, а бакалавърската си степен получава в Археология на Нов български университет. Участвала е в над 20 теренни и други изследвания в областта на археологията и археозоологията, както и в научни семинари в България и чужбина. Два пъти е била на специализация по палеонтология във Франция, Бордо. Била е част от международни проекти и проучвания. Автор е и на редица научни публикации в сферата на археологията.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 да де
15:52 21.01.2024
3 Траките не са яли кучета, защото
Коментиран от #17, #104
15:53 21.01.2024
4 антрополог
Коментиран от #6
15:53 21.01.2024
5 Дидо
15:53 21.01.2024
6 Йорданов
До коментар #4 от "антрополог":
Правят се ба интересни,!15:57 21.01.2024
7 Мехмед
Коментиран от #19, #56
15:58 21.01.2024
8 Аман от малограмотни археолози!
сила, справедлив социален живот и саможертва. Тайнството на
превръщането на човека във вълк била мистерия на войнските и мъжки
аристократични общества. Силата на тези мистерии се съхранила
хилядолетия наред.
Разсечени по дължина, или с отделно погребана глава, в яма, в
гробница или в могилния насип, кучетата са посредник между двата
свята. Разсеченото куче открито в една от малките гробници било с
височина. 68 см. Очевидно траките отглеждали специални породи, на
много по- едри и от днес познатите немски овчарски кучета.
В звездните митове кучетатата са завързани на небето и затова
господства космоса, а не хаоса. Затова и не случайно най- красивата
гробница е в центъра на съзвездието Голямо куче, а името на
средището като Даосдава - Градът на вълците или Градът на
Светлината, със сигурност било му дадено още в тези времена.
Коментиран от #13
15:59 21.01.2024
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 666
Коментиран от #12
16:00 21.01.2024
11 Емил
Коментиран от #14
16:00 21.01.2024
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Да се знае, че гетите са северните
До коментар #8 от "Аман от малограмотни археолози!":
траки, а илирите - западните. Близки езици, обща митология и обичаи!16:03 21.01.2024
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 АГАТа Кристи
И бръмбари ще проядем - било здравословно.
При предишното им идване не ни научиха, защото археоложката не беше открила факта.
Коментиран от #35, #61
16:04 21.01.2024
16 Реалист
Коментиран от #67
16:06 21.01.2024
17 Ъхъ
До коментар #3 от "Траките не са яли кучета, защото":
Приматите от племето на атанасов и днес се занимават с канибализъм! Вярно, засега само ритуално!Коментиран от #54
16:07 21.01.2024
18 💠♻️🔆
Толкова за кучетата и българите.
Коментиран от #37, #99
16:07 21.01.2024
19 Емил
До коментар #7 от "Мехмед":
Мюслитата затова ли не ядат свинско?!16:07 21.01.2024
20 БеГемот
Коментиран от #63, #68
16:08 21.01.2024
21 Ами да
16:11 21.01.2024
22 Сандо
16:11 21.01.2024
23 4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣
16:12 21.01.2024
24 Беар Грилз
16:12 21.01.2024
25 Фикус
16:12 21.01.2024
26 Емил
16:12 21.01.2024
27 ристю
16:14 21.01.2024
28 Пацо
Коментиран от #69
16:17 21.01.2024
29 дедо..
16:21 21.01.2024
30 Хихии
Коментиран от #65
16:26 21.01.2024
31 разбойници
Коментиран от #39, #41, #107
16:26 21.01.2024
32 пешо
16:27 21.01.2024
33 ха ха
16:28 21.01.2024
34 Любопитен
Коментиран от #40, #55
16:29 21.01.2024
35 уйко калеко
До коментар #15 от "АГАТа Кристи":
Ти какво си мислиш ,че и сега ли не ядеш бръмбари ,ВНАСЯТ ГИ ВЪВ ВИД НА ПЛОЧКИ И ГИ ВЛАГАТ В ЛУКАНКОВИТЕ КОЛБАСИ.Така се подобрява цвета на колбаса тъй като месото в него е малко и изсъхва по бързо.16:29 21.01.2024
36 Хфх
16:30 21.01.2024
37 Йо Несбьо
До коментар #18 от "💠♻️🔆":
За мен това са пълни глупости! Историята ни е написана под диктовка на разни исторически школи, но доколко те са прави, никак не е ясно!Пример - номадите не строят градове! Виждаме на р. Волга обаче останките на Болгар - широки прави улици, умело построени сгради.
Кой е учил номадите да строят и за какво им е, щом са номади?! И още - на Балканите да кажем, че някакви славяни, сирийци, иранци са строили Плиска и Преслав. Кой е построил Болгар, къде са там славяните, за да научат дивото племе на строителство?!
Иречек, представител на Австро-Унгария, твърди, че българките се забулвали, имали сме уж ханове, а мъжете ходели с тюрбани/чалми...
Дали е вярно или по-скоро не?
Коментиран от #46, #53
16:31 21.01.2024
38 Фенерче
16:31 21.01.2024
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 уйко калеко
До коментар #34 от "Любопитен":
За гарнитура са внасяли домати от ЮЖНА АМЕРИКА И КРАСТАВИЦИ ОТ ИНДИЯ.За вноса на гарнитурата отговарял лично МАКЕДОНСКИОТ ЦАР АЛЕКСАНДР ВЕЛИКИ.ТОЙ ПРИХВАНАЛ ТОЗИ ЗАНАЯТ ОТ БАЩА СИ ФИЛЧО МАКЕДОНСКИ.16:39 21.01.2024
41 Тачо
До коментар #31 от "разбойници":
Разбойници и кардци тук няма защото никога не е имало тук цигани.Тук има Роми....Коментиран от #48, #49
16:40 21.01.2024
42 Ти си
16:42 21.01.2024
43 000013
в ресторантите се е предлагала селекция от няколко ястия с кучешко месо: например имало е нарязан кучешки черен дроб, филе от плешка на куче в доматен сос и бутче от куче, гарниран с млади плъхове.
Коментиран от #52
16:48 21.01.2024
44 да да
16:49 21.01.2024
45 Хейт
16:49 21.01.2024
46 уйко калеко
До коментар #37 от "Йо Несбьо":
МОЖЕ И ИРЕЧЕК ДА Е ПРАВ.ВОЛЖКИТЕ БЪЛГАРИ СА БИЛИ МЮСЮЛМАНИ,ГОРЕ ДОЛУ ПО ЕДНО И СЪЩО ВРЕМЕ ПРИЕМАТ ИСЛЯМА ОТ АРАБИТЕ .А НИЕ ТУК ХРИСТИЯНСТВОТО.След падането на ВОЛЖКА БЪЛГАРИЯ доста от тях се преселват в днешна РУМЪНИЯ ,но тогавашния румънски крал ги покръства.и биват асимилирани.Може Иречек да е намерил подобни сведенияКоментиран от #81
16:51 21.01.2024
47 Опааа
16:55 21.01.2024
48 Мехмед
До коментар #41 от "Тачо":
Не е врат ами шия, каква разликата между българи и роми?16:56 21.01.2024
49 Опааа
До коментар #41 от "Тачо":
Да! 😆 Тук има команчи!16:56 21.01.2024
50 Чичо Гошо
Коментиран от #62
16:57 21.01.2024
51 ДА де
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Жена Ви говори за преди 5000 години. Вие за преди 1300 години?? Правите ли разлика?16:58 21.01.2024
52 така е било
До коментар #43 от "000013":
по Виктор Юго-Клетниците и т.н. Жан Валржан......16:58 21.01.2024
53 Този коментар е премахнат от модератор.
54 ген.Атанасоффф
До коментар #17 от "Ъхъ":
филинце къде си17:00 21.01.2024
55 Този коментар е премахнат от модератор.
56 Сатана Z
До коментар #7 от "Мехмед":
Българското племе са дошли от средна Азия и са били същите като днешните мигранти,само че с коне.След векове нивите заселници по нашите земи ще са генномодифицирали местните българите до нивото на Аспаруховите в изходно положение.Коментиран от #66
17:04 21.01.2024
57 Перо
Коментиран от #64
17:05 21.01.2024
58 Пра пра внука!
17:05 21.01.2024
59 Обратен
17:06 21.01.2024
60 така така
17:06 21.01.2024
61 Да ти кажа..
До коментар #15 от "АГАТа Кристи":
Аааа за бръмбари и плодова муха(дрозофила) най -напред са братушките.. в Новосибирск е изграден най-големия завод в Азия за отглеждане и добив на продукти от насекоми17:11 21.01.2024
62 Е,не
До коментар #50 от "Чичо Гошо":
Обяснението беше ,че по състоянието на скелета може да се направи извод дали дадено животно е използвано за храна или за лов.Все пак някои са учили археология,специализирали и практикували,докато лаици коментатори се правят на разбирачи и дават мнение ,но това е несериозно и абсурдно.17:18 21.01.2024
63 редник
До коментар #20 от "БеГемот":
/ А кучетата дали са яли траки?!?Този въпрос е въпрос за голяма докторска... 😁
Коментиран от #84
17:20 21.01.2024
64 Да,но
До коментар #57 от "Перо":
В античната археология никога не е на 100%,а с голяма вероятност ,когато няма друго което да противоречи.Коментиран от #70
17:22 21.01.2024
65 Бай Яни.
До коментар #30 от "Хихии":
Те са върхът но заплатите са им малки. Не случайно до средата на годината трябва да престигнат към 3 000 виетнамци ,договорини са квоти за работа в България на над малко 5 000 виетнамица... за ваша информираност по 400 долара са заплатите във Виетнам.има семейства карат с 350 -400 долара на месец.17:42 21.01.2024
66 в грешка си
До коментар #56 от "Сатана Z":
Винаги сме живяли тук. А вие сте монголоидни хибриди.17:47 21.01.2024
67 Айде сега...
До коментар #16 от "Реалист":
Това да не си ти?Коментиран от #91
17:51 21.01.2024
68 не са
До коментар #20 от "БеГемот":
Кучетата обичат да ядат бегемоти.17:53 21.01.2024
69 Въййй
До коментар #28 от "Пацо":
Комунделите сте късметлии, че живеете в по-нови времена. Със сигурност щяха да замезят с вас!17:56 21.01.2024
70 Перо
До коментар #64 от "Да,но":
В археологическите музеи в чужбина, под всички експонати е изписано от кой период са, кой владетел, от кои събития са и т.н. и никога няма неопределено, предполагаемо време и свободно тълкуване, без нищо конкретно. В статията пише, че е имала данни, че сме яли кучета. Прилича ми на изказа “една жена на пазара е казала”! От къде ги има тези данни, какви са историческите източници? За тези неща изобщо не са чували! Историческите факти се базират на доказани исторически източници! Иначе е нещо от нищото!Коментиран от #75, #79
18:05 21.01.2024
71 Ловец и рибар
18:29 21.01.2024
72 Андроникий Галактион
18:30 21.01.2024
73 Тракиец
18:31 21.01.2024
74 Славната наша тракийска история
Коментиран от #77, #80
18:35 21.01.2024
75 Обаче
До коментар #70 от "Перо":
Става дума за 5 век пр.н.е.Артефакти са изпратени на изследване в чужбина.Колкото до музеите в чужбина може да и период от 1 век за предмет ,зависи..Премерно 3-4 век. Ако е открита монета на конкретен владетел или предмет с негови инициали е едно,но за скелет или части от него на кучета преди 5 хил години е съвсем различно18:38 21.01.2024
76 Ами,
18:40 21.01.2024
77 брниоо
До коментар #74 от "Славната наша тракийска история":
Точно така, просто траките са си били тук, никъде не са изчезвали - ние сме си траки, със слявянски примеси. Спорде някои прабългарите също са били траки.18:41 21.01.2024
78 Българите са одомашнявали животни
Коментиран от #83, #85, #86
18:49 21.01.2024
79 уйко калеко
До коментар #70 от "Перо":
МОЖЕ И ДА СА ЯЛИ КУЧЕТА.Какво лошо и обидно има в това.Били са най многолюдния етнос по това време в ЕВРОПА ,но са се биели един срещу друг.,,РЪБАЛИ СА СЕ КАТО КУЧЕТА ПОМЕЖДУ СИ,, както казват старите хора.. ЗАТОВА В МОМЕНТА ЗА ТЯХ СЕ СЪДИ ОТ НАМЕРЕНИТЕ АРТЕФАКТИ И ОСНОВНО ОТ ГРЪЦКИ ЛЕТОПИСИ.НЯМА ПИСМЕНОСТ ОСТАНАЛА ОТ ТРАКИТЕ ,НЯМА ЕЗИК Знам ,че от прабългарския език са останали около 15 думи.За тракийски не знам.18:53 21.01.2024
80 все едно е
До коментар #74 от "Славната наша тракийска история":
Името на държавата е дадено от тракийското племе българи!Коментиран от #88
18:59 21.01.2024
81 Йо Несбьо
До коментар #46 от "уйко калеко":
Волжките българи са били и са мюсюлмани, а днешните румънци преди 2 века още са били българи. Никак не е случайно, че хайдутите са бягали във Влашко. И езикът е бил доста близък, не като сега.Ама като сме слаби и не умеем да налагаме своето...
Коментиран от #82, #94
19:00 21.01.2024
82 Даа, истината е доста скрита.
До коментар #81 от "Йо Несбьо":
Румънците дори са писали доскоро на кирилица.Коментиран от #87
19:10 21.01.2024
83 Този коментар е премахнат от модератор.
84 а момата с тапия
До коментар #63 от "редник":
сега той ще е трака....19:12 21.01.2024
85 Този коментар е премахнат от модератор.
86 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #78 от "Българите са одомашнявали животни":
Когато ти отрежат корена на родовата памет, чрез популяризирането на прякора ТРАК, ти вече си лесен за асимилация и ОБЕЗЛИЧАВАНЕ. ТРАКИ е ОБИДЕН ПРЯКОР. даден от враговете на БЪЛГАРИТЕ. Целта е да се прекъсне Българската ни родова памет. Незнаейки древното си и славно минало, Българите нямаме опора против гръцките домогвания и преиначавания на нашата история, обичаи, религия, богове и т. н. Нямаме опора и против експанзията на разни мними доброжелатели, които ни натириха да търсим великите си предци в дън- горите тилилейски, пардон алтайски. ... Нашите родни гъркомани, пишат за траките каквото им наредят, но по-добре вижте какво пише в „Гръцко-БЪЛГАРСКИТЕ” речници.Близко e до ума, че “Траките са изчезнали” от Българските земи, точно както са изчезнали и гя?рите, 15 века по-късно.
А пък “Прабългари” е изкуствено създаден етноним, публикуван за първи път от
"големия български учен" Петър Мутафчиев през 1943 г. ...
Коментиран от #96
19:16 21.01.2024
87 ПРИПОМНЯНЕ
До коментар #82 от "Даа, истината е доста скрита.":
Пo-тoчнo, прeз 1867 г. в Румъния ce прaви eзикoвa рeфoрмa и приeмaт лaтиницaтa вмecтo бългaрcкитe букви, кaтo и прoмeнят рeчницитe си изхвърляйки нaд 60% oт бългaрcкитe думи и ги зaмeнят c фрeнcкo-лaтинcки булaмaч...Интeрecнoтo e, кaк e финaнcирaнo вcичкo тoвa???19:26 21.01.2024
88 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #80 от "все едно е":
ДУМАТА „Трак” в древността, никога не е носила положителен смисъл и никога коренните жители не са се самонаричали „Траки". Ако ТРАК е било престижен прякор, то поне едно от над стоте местни „тракийски” племена е щяло да го приеме за етноним. Траки са ни наричали нашите СМЪРТНИ ВРАГОВЕ. Най-точния превод на Български за θράσος е НАГЛЕЦ , същевременно и БЕЗОЧЛИВОСТ, ДЪРЗОСТ, БЕЗОЧИЕ.19:40 21.01.2024
89 Пенчо Тренчев
Коментиран от #93
20:12 21.01.2024
90 Научни трагедии
20:17 21.01.2024
91 Реалист
До коментар #67 от "Айде сега...":
Аз не съм булгар:)Коментиран от #92
20:50 21.01.2024
92 правилно ме разбра
До коментар #91 от "Реалист":
Аз друго казах ...)21:30 21.01.2024
93 хе хе
До коментар #89 от "Пенчо Тренчев":
Тренчо Пенчев, по тези земи кучетата ги "тричаме"...21:34 21.01.2024
94 грешиш
До коментар #81 от "Йо Несбьо":
Волжските българи са били езичници с култ към небесните светила. Мюсюлмани са станали след монголското нашествие.Коментиран от #95
21:41 21.01.2024
95 уйко калеко
До коментар #94 от "грешиш":
Много грешиш.Волжка България се ислямизира през 922 г,,а нашествието на монголите към Европа е ОКОЛО ТРИ ВЕКА ПО КЪСНО.22:21 21.01.2024
96 Не е така
До коментар #86 от "ИМПЕРИАЛИСТ":
Написал си пълни лъжи и вързал на гръцките манипулации.Траките не са изчезнали,а асимилирани и от прабългари и от гърци до известна степен.За гърците е ясно ,те правят всичко възможно да присвоят тракийското изкуство и представят за елинско ,въпреки че нема нищо общо.Те крадат нашата история на нашите предци.И това не спира,защото не ги спираме.Коментиран от #97
23:25 21.01.2024
97 ПРИПОМНЯНЕ
До коментар #96 от "Не е така":
Близко e до ума, че “Траките са изчезнали” от Българските земи, точно както са изчезнали и г..рите, 15 века по-късно. “Прабългари” е изкуствено създадено название, публикувано за първи път от българския «учен» Петър Мутафчиев през 1943 г. ...15:10 22.01.2024
98 ИМПЕРИАЛИСТ
Коментиран от #103
22:47 22.01.2024
99 Този коментар е премахнат от модератор.
100 Живко Коцев
15:08 02.12.2024
101 Малий болшевишка зараза
Какво чудно има в това? Нищо! Нормална родна комунистическа картинка!
Като гледаме прабългарите от китай как хапват змий, гущери, плъхове, хлебарки...и само феодалите ядат куче с ориз мога да преценя тоталната комунистическа деградация на комунистите от времето на комсомолеца Платон изял не една сабака до китайците от династията СИ, които и бактерии на ковид19 препържват с олио ента употреба😂😂😂😂
19:14 02.12.2024
102 Абе тия, как са си взели дипломите?
А сега прогнозата за времето! Преди 6000 е било 10000 години зима, ледников период! Лъвовете са били с траките в африка, живяли са в златният век на комунизма!
А сега спорт! Ученки се напредварват, колко научни труда да напишат! Не е интересно кой ще ги чете....Важното е да има сензации и открития! Индиана Джоунс губи надпреварата...
19:43 02.12.2024
103 Този коментар е премахнат от модератор.
104 То при комунистите търсиш просвета?
До коментар #3 от "Траките не са яли кучета, защото":
Не разбра ли? Важното е да са на големи заплати, а глупостите им извират като вулкан..20:22 02.12.2024
105 Така е при феодалният комунизъм
На ли за това са направени кучкарници за милиони евро! За всеки комунист сабаче месо е древен деликатес!!!
20:25 02.12.2024
106 Този коментар е премахнат от модератор.
107 Да чете повече
До коментар #31 от "разбойници":
Нямаше нужда да ходи чак във Франция. Достатъчно е щяло да бъде, ако беше прочела трудове относно традициите в животновъдството по българските земи. Тогава щеше да разбере, че занаятът "Камиларство" е бил на места практикуван у нас чак до началото на 20-и век, например в Родопите.00:37 03.12.2024
108 Колко сте Прости
12:53 03.12.2024