Екип от експерти, ръководен от водещ международен специалист по качеството на въздуха, потвърди високото замърсяване с азотен диоксид (NO2) в София. Стойностите, които показа първото по рода си измерване в града, са притеснителни и представляват сериозна заплаха за здравето на жителите му.
Основен източник на NO2 в София е транспортът и по-точно дизеловите автомобили, както и бензиновите с премахнат или неработещ катализатор.
Д-р Аксел Фридрих*, бивш дългогодишен директор на дирекцията „Околна среда, трафик и шум“ на Федералната агенция за околната среда на Германия, както и консултант на водещи световни институции по въпросите на замърсяването от транспорта, сред които Световната банка, дойде в България по покана на Екологично сдружение „За Земята“.
Заедно със свои колеги от Deutsche Umwelthilfe и използвайки много прецизна мобилна апаратура за отчитане на концентрациите на азотен диоксид, д-р Фридрих извърши измервания на замърсяването на въздуха в различни части на София.
Резултатите показаха, че независимо дали отиваме на училище, шофираме или чакаме на спирката, пребиваването на софийските улици може да е опасно здравето ни. Измерванията ни отчетоха пиково замърсяване с NO2 над 450 µg/m3. За сравнение СЗО препоръчва нива от 25 µg/m3 на денонощие. Така се потвърди фактът, който вече неофициално знаем, но се отричаше години наред от местните власти – в София има опасно замърсяване с азотен диоксид.
Причината замърсяването да не бъде официално констатирано досега се корени в разполагането на двете транспортно ориентирани автоматични измервателни станции далеч от пътното платно и в неподходящи райони на града, в несъответствие на Директивата за качество на атмосферния въздух. Едната от тях беше преместена безвъзвратно от Орлов мост през 2013 г. заради строежа на метростанцията в района и като резултат София официално спря да има проблем с азотния диоксид.
„Замърсяването с NO2 е сериозен проблем и е жалко, че официалната система не го регистрира, защото транспортно ориентираните станции са разположени неправилно. Разбирам, че Столична община е предприела мерки в тази посока в последните месеци, но е необходима амбиция и усилия. Важно е също да има спешни действия за коректното измерване на замърсяването от транспорта от страна на отговорните за това институции“, посочи д-р Фридрих.
Той специално обърна внимание и на факта, че зоната с ниски емисии в София в момента не е активна и съответно не въздейства, за да намали негативните ефекти от транспортното замърсяване и препоръча мярката да е целогодишна.
Дори краткотрайните излагания на високи нива на азотен диоксид могат да влошат здравословното състояние на хора с дихателни заболявания, особено астма, което води до поява на кашлица, хрипове, затруднено дишане, посещения в спешните отделения, прием в болница.
По-продължителното вдишване на въздух с повишени концентрации на NO2 може да допринесе за развитието на астма и потенциално да увеличи чувствителността към респираторни инфекции и води дори до структурни промени в белия дроб дори при здрави хора. Хората с респираторни проблеми, децата и възрастните хора обикновено са изложени на по-голям риск от негативно въздействие върху здравето, показват научните доклади по темата, включително едно от най-актуалните изследвания конкретно за гр. София, публикувано в няколко престижни международни научни журнала.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 честен ционист
12:25 06.03.2024
2 Жаба Дарк Вейдър
12:30 06.03.2024
3 да кажа все пак
12:34 06.03.2024
4 Сталин
12:36 06.03.2024
5 взеха на бандите от
12:54 06.03.2024
6 Докараха всички селяндури
Коментиран от #8
13:01 06.03.2024
7 Аксел Фридрих
13:03 06.03.2024
8 Шопо
До коментар #6 от "Докараха всички селяндури":
Най мръсен е въздуха във Видин.Водата също, каптажа за водата е на сто метра от река Дунав.
13:06 06.03.2024
9 Танас
13:24 06.03.2024
10 Кемптреил
13:38 06.03.2024
11 град държава
България 2024 година - 6 милиона, в София 2.000.000 души
Демокрация баце, как да е чист въздуха.... колите пречели !!!
Коментиран от #13
14:00 06.03.2024
12 Иван Вазов
14:08 06.03.2024
13 Иван Вазов
До коментар #11 от "град държава":
Не зная откъде са Вашите статистически данни господине, но София през 2024 г. не е 2 милиона жители, а под 1 милион и продължава да пада.Такава е реалността. И ще става по-лошо, докато ни съветват такива като доктор Фридрих.
14:10 06.03.2024
14 Локо-Сф
14:25 06.03.2024
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Данъкоплатец
ВЕДНАГА ТРЯБВА:
Да бъдат премахнати противоправните норми, правила и предимаства за каруцарите (вкл. тия на УБО-НСО) пред пешеходците и велосипедистите:
Да се въстанови абсолютното предимство на пешехидците на пешеходна пътека с най-строги наказания за каруцарите, които нарушават предимството;
Да се премахнат бутоните за зелен сигнал за пешеходците (на оживени кръстовища) и се въстанови автоматичната с-ма на светофарите с достатъчно време за преминаване от пешеходец със затрудненя в придвижването или зрението и слуха, вкл. възстановяване на с-мата "зелена вълна";
Да се въстанови максималната скорост по магистрала (120км/ч), път (80км/ч) и населени място (60км/ч) плюс в центъра на София макс.30км/ч;
Да се въведе платено с винетки влизане в строгия център на София (напр. 50лв/влизане) за всички неживущи (вкл. държавни/общински бюрокрации и чиновници без изключения и привилегии), с които пари да се финансира безплатния пътнически електро-транспорт (трамваи, тролеи, ....) без карти, билети, контрольори
16:42 06.03.2024
17 Герен
18:58 06.03.2024