„С промени в Закона за движение по пътищата (ЗДП) ще се създаде правна уредба за извършването на дейностите по ремонт и техническо обслужване на пътните превозни средства. В момента, в България липсва такава, въпреки че през изминалите години законодателството ни е променяно неколкократно в различни посоки. През 2002 г. с промени в Закона за движението по пътищата дейността по извършване на ремонти, техническо обслужване на ППС е изключена от обхвата на закона. През 2011 г. отново с промяна, този път в Закона за занаятите автомонтьрството и автосервизните услуги отпадат от списъка на занаятите, с което тези дейности към настоящия момент не попадат в обхвата на нито един действащ нормативен акт. ”. Това заяви народният представител Иван Вълков от ГЕРБ-Бургас, който заедно с колегата си Ивайло Московски внесоха проект за изменение на досега действащия закон за разглеждане в НС. В момента законопроектът с мотивите към него е в парламентарната Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения и предстои да бъде разгледан на първо четене.
Според действащото законодателство ремонтите и техническо обслужване на пътните превозни средства се извършват без да са регулирани от държавата. Липсват каквито и да било изисквания за започване на дейността и извършването й, няма контрол върху качеството на ремонта и техническото обслужване. Това крие сериозен риск за безопасността на движението по пътищата. Депутатите от ГЕРБ коментират, че в момента многобройни „легални и нелегални“ сервизи използват неодобрени резервни части и компоненти без гаранция за качество. Това засилва негативната тенденция за влошаване на техническата изправност на все по-голяма част от автомобилния парк в страната. Създадената уредба и извършваният контрол върху периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства не е достатъчна, за да осигури в максимална степен техническата безопасност.
Сред мотивите за промяна на закона са липсата на изисквания към лицата, които извършват ремонтни работи, както и липсата на правила за извършването на самата дейност. Често лицата не притежават необходимата квалификация, знания и умения. Това крие сериозен риск за безопасността на движението по пътищата и прави превозното средство опасно. Същото се отнася и до повредите в периода между 2 периодични прегледа и некачественото им отстраняване
„С промените ще допринесе за събирането на данъци от стопанска дейност, за извършването на която в момента не се плащат никакви данъци. Ще доведе до повишаване спазването на трудовото законодателство. Ефект ще има и за опазването на околната среда от опасни отпадъци, мярка, която не е засегната към настоящия момент при извършването на тази дейност. Със законопроекта регулирането на дейността се извършва чрез регистрация на лицата, извършващи дейности по ремонт и техническо обслужване на ППС, движещи се по пътищата за обществено ползване. В текстовете е разписан редът за издаване на удостоверения за регистрацията от компетентните органи, които ще осъществяват контрола. Предвидени са съответните санкции при нарушаване на определения ред. С предложенията няма да се създаде излишна административна тежест за бизнеса, гражданите и за администрацията, тъй като се предвижда възможно най-лекия от всички регулаторни режими”, коментира бургаският депутат Иван Вълков.
Според вносителите на законопроекта с промените ще се повиши безопасността на движение по пътищата, извършването на ремонт и техническо обслужване няма да попаднат в зоната на т.нар. „сив сектор”. Интересите на потребителите на посочените услуги също ще бъдат защитени.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА