13 Май, 2024 11:21 1 077 18

В България жертвите от катастрофи намаляват най-бързо в ЕС

  • жертви-
  • катастрофи-
  • ипи

Пътнотранспортният травматизъм се влияе от степента на безопасност на пътищата и автомобилите, както и от поведението на участниците в движението. Има и друг фактор, определящ риска от настъпване на ПТП -  брой пътувания за единица време

В България жертвите от катастрофи намаляват най-бързо в ЕС - 1
Снимка: shutterstock

Анализ на Института за пътна безопасност показва, че от началото на годината до 10 май жертвите от ПТП са намалели с 27% или 42 души по-малко са загиналите спрямо същия период на 2023 г. (таб.1). При преглед на статистическата информация за периода 2010 г. - 2024 г. (таб. 3) се констатира, че такива големи намаления на жертвите от ПТП са се случвали през 2012 г. и 2020 г. съответно с 23% и 28% (таб. 2). Всеки път след драстичното намаляване на жертвите се констатира висок ръст на пътнотранспортния травматизъм. За това е необходимо да се извърши задълбочен анализ на причините, водещи до тези катаклизми, определящи транспортната система на България като нестабилна, с висок риск от настъпване на тежки ПТП.

Пътнотранспортният травматизъм се влияе от степента на безопасност на пътищата и автомобилите, както и от поведението на участниците в движението. Има и друг фактор, определящ риска от настъпване на ПТП - брой пътувания за единица време. Безусловно пътищата и автомобилите стават по-безопасни, но това са еволюционни процеси развиващи се С десетки години, което изключва този фактор от тези, които са довели до за намаляване на жертвите от ПТП за кратък период. В друго свое изследване Институтът за пътна безопасност констатира, че за последните три години (2022-2023 г.) пътищата в България са станали по-опасни поради липса на поддръжка, високи нива на корупция и политическата нестабилност. Драстично намаляване на броя пътувания са констатирани през 2020 г., като през първите пет месеца намалението достига до 70%. В същия период не са предприети законодателни или други действия за промяна на поведението на участниците в движението. Обосновано можем да заключим, че през 2020 г. високият спад на жертвите се дължи на същественото намаление на брой пътувания.

През 2012 г. е констатиран спад на жертвите спрямо 2010 г. с 23%. В този период са извършени „революционни“ законодателни промени: започва издаването на електроните фишове; за пръв път в България започва използването на камери за скорост. В този период родители загубили своите деца при ПТП създават фондация „Безопасни улици от Валя“, чрез която упражняват обществен натиск върху отговорните институции. Участниците в движението се респектират от нововъведения контрол на движението, активното публично говорене по темата, както и от повишения размер на глобите и променят поведението си като започват да се съобразяват с ограниченията на скоростта. Две години по-късно обаче се констатира, че законодателните промени не са ефективни, а административният процес често се шиканира. През 2015 г. се установява ръст на загиналите от ПТП с 17% и те достигат до 708 души.

Какво се случи през 2023 г., за да констатираме отново рекорден спад на жертвите от ПТП?

Като и през 2012 г. са приети „революционни“ законодателни промени: конфискация на МПС; уведомяване/връчване на електронни фишове и наказателни постановления чрез SMS по мобилен телефон. От началото на годината са уведомени около 600 000 водачи на МПС за извършените от тях нарушения. Това нововъведение отново е въздействало основно върху нарушителите на скоростния режим по пътищата. Общественият натиск, също като през 2012 г., е изключително висок.

Експертите на Института за пътна безопасност намират, че ситуацията от 2012 г. се повторя и е въпрос на време да се намерят вратички за заобикаляне и неспазване на закона. Народното събрание не се вслуша в становищата на различни НПО и юристи, че извършените промени в дългосрочен план ще претърпят провал. Прогнозираме, че без коригиращи действия от страна на Министерския съвет и отговорните институции отново предстои драстично увеличаване на жертвите от ПТП, което се надяваме да не бъде допуснато.


Поставете оценка:
Оценка 3 от 2 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 учи се ганя

    1 1 Отговор
    да кара без да убие някой , без да рани някой . То се вижда . Обаче много кара . турция, гърция . по един в кола . хахаха
  • 2 СС23

    16 0 Отговор
    Щото и населението така най бързо намаля.

    Коментиран от #10

  • 3 Булпсихопатъ

    10 0 Отговор
    Намаляват щото измират бърже.
  • 4 Боруна Лом

    13 1 Отговор
    ЗАЩОТО НЯМА ВЕЧЕ ЖИВИ ХОРА! КОГАТО КУРСОВЕТЕ СТАНАТ ИСТИНСКИ И ВИДИТЕ РИМЛЯНИН В УЧЕБНА КОЛА, ТОГАВА ЩЕ СЕ ОПРАВЯТ НЕЩАТА!

    Коментиран от #9

  • 5 Срамота

    7 0 Отговор
    С отрицателен прираст скоро няма да има никакви.
  • 6 лекувам наркозависимост

    7 1 Отговор
    тия двамата от тая сутрин в Пловдив броим ли ги или ? Пътищата ставали по-безопасни...може ,но не и в България тука няма една отсечка без изронен ненапукан и крив асфалт и комплексарите обаче продължават да си пробват късмета
  • 7 под ЕС да се броят и кандидатите

    1 0 Отговор
    членки . турция , македония , сърбия , гърция . април 20 жертви , а май само 18 . Видите ли във фрг април 20000 жертви , а май само 19000 . та в фрг не са така бързо намалели . статистик роднини няма . самотница от нси . легендите измрели на пътя никой непомни : гунди , треньори , 14 войничета от кеча , 2 в джипа , а в фрг само мигранти гинат в катастрофи .
  • 8 Анонимен

    7 0 Отговор
    Напълно нормално е. Хората намаляват, масовото пътуване е само по празниците, през останалото време е мъртвило. Казал съм на майка ми и баща ми, които са вече на по 65г, да слизат от колите. Ходят само с влак или самолет на почивка, няма смисъл да бъдат рекетирани от родните милиционери. На сестрите си в чужбина съм казал да не припарват тук, ще вземат да им съсипят и на тях живота, калинките в администрацията не почиват, трябва да има тормоз.
  • 9 ПАТИЛ

    5 0 Отговор

    До коментар #4 от "Боруна Лом":

    Един такъв Римлянин преди година едва не ме утрепа. Бил в Англия няма валидно свидетелство колата с десен волан. Тръгва да изпреварва и сякъш се появи от нищото. Не можах дори да се уплаша. Щеше да е челен удар но успях да го избегна но лявата ми страна беше почти отнесена. Колата беше бракувана. Ето това е действителноста. Колите с десен волан трябва да се забранят.

    Коментиран от #14

  • 10 Шопо

    7 1 Отговор

    До коментар #2 от "СС23":

    Всяка седмица в България умират около 2000 човека, 5-6 загиват при пътни инциденти останалите от какво са умрели?
    Като забраним на хората да карат коли ще спасим пет човека, а останалите как ще ги спасим?
  • 11 Симон Милков

    2 0 Отговор
    Сега като се върнат на власт моите спонсори от сглобката, пак ще сме на първо място по смъртност от ПТП, няма да се плашите.
  • 12 Няма катаклизми

    3 0 Отговор
    Вие не правите нищо, за да се получава нещо. Причините са, че на всеки осем години излиза нов модел от дадена марка и той е все по-сигурен. Тук се хвърлят безсмислени милиони за камери, вместо да се дадат за оправяне проблемите на пътя водещи до ПТП.
  • 13 #идиоти вън

    3 0 Отговор
    В България жертвите от катастрофи намаляват най-бързо в ЕС, щото то и българите намаляват най-бързо и неостаха!
  • 14 Боруна Лом

    3 0 Отговор

    До коментар #9 от "ПАТИЛ":

    В ЛОМ НА ДУНАВ, РИМЛЯНИН (от Жермания)НЕ СПИРА НА СТОП! ДОБРЕ,ЧЕ ГО УСЕТИХ И СПРЯХ!
  • 15 СИК

    3 0 Отговор
    То никой читав не остана в тази територия със затихващи функции!
  • 16 Бако

    2 3 Отговор
    Отнемането на автомобилите при алкохол и наркотици върши работа .
  • 17 Хахахаха

    4 0 Отговор
    Ми то и с хората е същото. И те намалят най-бързо....демек НЯМА КОЙ ДА СЕ БЛЪСКА ВЕЧЕ. Ко ша прайм ся???
  • 18 Геле

    3 0 Отговор
    Мерките действат. Много мои познати и роднини ми казват, че вече шофират по-рядко, защото ги е страх, да не им лепнат фалшив полеви тест.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове