Анализ на Института за пътна безопасност показва, че от началото на годината до 10 май жертвите от ПТП са намалели с 27% или 42 души по-малко са загиналите спрямо същия период на 2023 г. (таб.1). При преглед на статистическата информация за периода 2010 г. - 2024 г. (таб. 3) се констатира, че такива големи намаления на жертвите от ПТП са се случвали през 2012 г. и 2020 г. съответно с 23% и 28% (таб. 2). Всеки път след драстичното намаляване на жертвите се констатира висок ръст на пътнотранспортния травматизъм. За това е необходимо да се извърши задълбочен анализ на причините, водещи до тези катаклизми, определящи транспортната система на България като нестабилна, с висок риск от настъпване на тежки ПТП.
Пътнотранспортният травматизъм се влияе от степента на безопасност на пътищата и автомобилите, както и от поведението на участниците в движението. Има и друг фактор, определящ риска от настъпване на ПТП - брой пътувания за единица време. Безусловно пътищата и автомобилите стават по-безопасни, но това са еволюционни процеси развиващи се С десетки години, което изключва този фактор от тези, които са довели до за намаляване на жертвите от ПТП за кратък период. В друго свое изследване Институтът за пътна безопасност констатира, че за последните три години (2022-2023 г.) пътищата в България са станали по-опасни поради липса на поддръжка, високи нива на корупция и политическата нестабилност. Драстично намаляване на броя пътувания са констатирани през 2020 г., като през първите пет месеца намалението достига до 70%. В същия период не са предприети законодателни или други действия за промяна на поведението на участниците в движението. Обосновано можем да заключим, че през 2020 г. високият спад на жертвите се дължи на същественото намаление на брой пътувания.
През 2012 г. е констатиран спад на жертвите спрямо 2010 г. с 23%. В този период са извършени „революционни“ законодателни промени: започва издаването на електроните фишове; за пръв път в България започва използването на камери за скорост. В този период родители загубили своите деца при ПТП създават фондация „Безопасни улици от Валя“, чрез която упражняват обществен натиск върху отговорните институции. Участниците в движението се респектират от нововъведения контрол на движението, активното публично говорене по темата, както и от повишения размер на глобите и променят поведението си като започват да се съобразяват с ограниченията на скоростта. Две години по-късно обаче се констатира, че законодателните промени не са ефективни, а административният процес често се шиканира. През 2015 г. се установява ръст на загиналите от ПТП с 17% и те достигат до 708 души.
Какво се случи през 2023 г., за да констатираме отново рекорден спад на жертвите от ПТП?
Като и през 2012 г. са приети „революционни“ законодателни промени: конфискация на МПС; уведомяване/връчване на електронни фишове и наказателни постановления чрез SMS по мобилен телефон. От началото на годината са уведомени около 600 000 водачи на МПС за извършените от тях нарушения. Това нововъведение отново е въздействало основно върху нарушителите на скоростния режим по пътищата. Общественият натиск, също като през 2012 г., е изключително висок.
Експертите на Института за пътна безопасност намират, че ситуацията от 2012 г. се повторя и е въпрос на време да се намерят вратички за заобикаляне и неспазване на закона. Народното събрание не се вслуша в становищата на различни НПО и юристи, че извършените промени в дългосрочен план ще претърпят провал. Прогнозираме, че без коригиращи действия от страна на Министерския съвет и отговорните институции отново предстои драстично увеличаване на жертвите от ПТП, което се надяваме да не бъде допуснато.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 учи се ганя
11:25 13.05.2024
2 СС23
Коментиран от #10
11:25 13.05.2024
3 Булпсихопатъ
11:27 13.05.2024
4 Боруна Лом
Коментиран от #9
11:27 13.05.2024
5 Срамота
11:34 13.05.2024
6 лекувам наркозависимост
11:41 13.05.2024
7 под ЕС да се броят и кандидатите
11:43 13.05.2024
8 Анонимен
11:49 13.05.2024
9 ПАТИЛ
До коментар #4 от "Боруна Лом":
Един такъв Римлянин преди година едва не ме утрепа. Бил в Англия няма валидно свидетелство колата с десен волан. Тръгва да изпреварва и сякъш се появи от нищото. Не можах дори да се уплаша. Щеше да е челен удар но успях да го избегна но лявата ми страна беше почти отнесена. Колата беше бракувана. Ето това е действителноста. Колите с десен волан трябва да се забранят.Коментиран от #14
11:53 13.05.2024
10 Шопо
До коментар #2 от "СС23":
Всяка седмица в България умират около 2000 човека, 5-6 загиват при пътни инциденти останалите от какво са умрели?Като забраним на хората да карат коли ще спасим пет човека, а останалите как ще ги спасим?
11:54 13.05.2024
11 Симон Милков
12:15 13.05.2024
12 Няма катаклизми
12:24 13.05.2024
13 #идиоти вън
12:27 13.05.2024
14 Боруна Лом
До коментар #9 от "ПАТИЛ":
В ЛОМ НА ДУНАВ, РИМЛЯНИН (от Жермания)НЕ СПИРА НА СТОП! ДОБРЕ,ЧЕ ГО УСЕТИХ И СПРЯХ!12:31 13.05.2024
15 СИК
12:31 13.05.2024
16 Бако
12:31 13.05.2024
17 Хахахаха
12:35 13.05.2024
18 Геле
13:25 13.05.2024