Дали матурите са реалистичен критерий за оценяване на знанията и уменията на учениците? В дискусията "Матури 2025 – мисията (не)възможна" експерти коментираха проблематичните аспекти на външното оценяване след 7 клас, посочи БНР.
"Много родители и семейства от много рано планират обучението на децата си спрямо резултатите от външното оценяване. Виждаме как деца още от пети, шести клас ходят на частни уроци, само и само да постигнат високи резултати. Една самоцел се поставя – добри резултати на този изпит, без да се разбира неговият начален замисъл. Всъщност, какво измерва и доколко това, което измерва, реално е полезно за учениците отвъд просто да бъдат класирани? Знанията и шаблонните модели на мислене, които се проверяват с този изпит, не са полезни за децата", коментира Евгения Пеева – изпълнителен директор на частната гимназия, организирала събитието.
По думите ѝ, полезно е децата да имат функционална грамотност и критично мислене, както и социални и емоционални умения.
"Нещата, които се измерват с НВО, нито занапред ще са полезни в живота, нито са особено значими да ги измерим на входа на гимназиалния етап."
Външното оценяване е механизъм, който се използва за оценка на образователната система, но целта се обезсмисля, тъй като повечето ученици отиват на частни уроци, за да се справят с критериите, подчертава училищната директорка. Тя е категорична, че сред изначалните проблеми на външното оценяване е, че то не може да върне връзка към системата дали тя се подобрява.
"В световен мащаб вече никой не говори за това колко някой знае по даден предмет, успява да прави синтактичен разбор или успява да прилага определени формули в решаването на определени задачи. Образователните системи оценяват доколко децата могат да мислят.
В системата от години се говори да преминем от фокус върху знанията към уменията. Те са и разписани в някаква степен в закона, но темата с промяна на оценяването, промяна на учебното съдържание, на обучението на учителите години наред остава в застой", отчита Евгения Пеева.
Освен притеснения, свързани с изискванията за прием в гимназиите след седми клас, се обсъждат и аргументи за стреса при децата в този период.
"Това, което най-много ги стресира, е дали ще влязат в елитната гимназия, която те или техните родители си представят. Много по-често това е от родителите", изтъква психологът Катерина Казашка. Според нея се появява усещането, че ако не се справи с това, означава провал за цял живот.
Психологът смята, че критериите за оценяване не са напълно реалистични и една оценка не може да бъде събрана в един ден, тъй като участват и много други фактори, като недоспиване, промяна в настроението и други.
Казашка акцентира върху натиска на родители, които "смятат, че има конкретни специалности в конкретни университети, които са единствените, гарантиращи бъдеще за децата".
"Предлагам и на родителите първо да се откажат от тези амбиции – да разберат, че животът отвъд матурите съществува. Ако един човек успее да съхрани психичното, да се справя с грешките, неуспехите в оценяването, неуспехите и трудностите на учебната система, ще стане адаптивен човек и би могъл да пренастрои живота си. Дори да не учи във висше училище, възможностите в съвременния свят са изключително много. Най-важно е родителите да внасят постоянно тази идея – че това не е краят на света."
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
- Децата в първи клас ще учат азбуката РАЗБЪРКАНО!
- Ама те и досега в първи клас я учеха РАЗБЪРКАНО! - казаха родители.
- Ама сега ще я учат РАЗБЪРКАНО ПО ДРУГ НАЧИН❗- каза Кунева-Пръмова🤔
Коментиран от #24
15:09 02.05.2025
3 Много
Коментиран от #5
15:13 02.05.2025
4 Мнение
Коментиран от #7
15:17 02.05.2025
5 Аман от акъллии
До коментар #3 от "Много":
Отдалече си личи, че ти нито имаш свои деца, нито някой отглежда дете близо около теб. Не си научен и на емпатия.15:19 02.05.2025
6 Чичо на ученик в 10 клас
Коментиран от #22
15:22 02.05.2025
7 От Варна
До коментар #4 от "Мнение":
Ало, запаметяването е упражнение за развитие на мозъка! Според вас, дали ще знае и запомни какво да търси и къде да го търси? И защо изобщо държат децата в училище до 12 клас? Масово просто се похабяват две години . Излизат брадясали младежи и “ силиконови” девойки без нищо в младите и красиви главици. И с две леви ръце, непознали що е труд и собствено припечелени джобни парици!Коментиран от #21
15:29 02.05.2025
8 Щукар
Коментиран от #14
15:59 02.05.2025
9 Жалко, но много от децата
ТОВА Е ВЕКОВНА ТРАДИЦИЯ.
Коментиран от #20
16:00 02.05.2025
10 Марко
1. Евгения Пеева. Харвард. Пловдивски Харвард. Твърди, че е образователен мениджър, каквото и да означава това. Десет години ИД в образователната секта "Заедно в час". Много шум и никакви резултати. После е зам-министър в служебно правителство, отчел се точно с нищо. В момента ИД на средно училище със симптоматичното име „СофтУни БУДИТЕЛ“.
2. Резултати от матурата по БЕЛ на гениалните ученици от супер-училището „СофтУни БУДИТЕЛ“ за миналата година? Елитни! 4, 65 и престижното 177 място! Бие с над 0,1 Разложката професионална гимназия по туризъм, огромен успех, отразен в НЙТ! И това при годишна такса от само 8 000 евро.
Сега разбирате ли защо е този вой срещу матурите?
Ако нищо не разбирате, значи може би сте възпитаници на „СофтУни БУДИТЕЛ“😂😂😂
16:00 02.05.2025
11 Някой
Матурите трява да са лесни, трябва над половината деца да изкарват високи оценки, петици и шестици на матурите. Ако над половината деца изкарват двойки и тройки на матурата матурите, явно има сериозен проблем или с обучението на децата или с въпросите на матурата.
Матурите трябва да дават гаранция, че децата могат да четат, че могат да разберат това, което са прочели. Че могат да смятат приложни неща, като знаят ценат на килограм, да могат да сметнат цена на половин колограм, на 80 грама, да могат да сметната разхода на автомобил, да могат да си сметнат разходите за седмична почивка. Да могат да си сметнат данъците, които дължат ... Да могат да си сметнат сложна лихва ...
Училището трябва да дава елементарно образование в областа на правото. Да дава основни познания на законите и правилата, които трябвая да спазваме в обществото. Най-полезните неща, които съм научил в училище до 8-ми клас бяха да чета, да пиша, да смятам, правилата за улично движение и базови неща от химията. От физикат, биологията, историята ... които съм учил до 8-ми клас всичко отдавана съм забравил. Явно това са неща, които не ми трявбат в живота.
Нищо не ми е останало в глават от това, което са ме учили по география, история ... А дори трябваше да забравя всичко, което са ме учили по история защото бях ученик преди 1990 г. И трябваше да уча самостоятелно отново историята на България и света.
Коментиран от #23
16:02 02.05.2025
12 Аман от Натегачи !
Изгъзици Колкото Щеш !
Такава Тъпунгерска Нация !
И На Върха !
Най- Тъпите !
16:08 02.05.2025
13 Мдаааа
Коментиран от #18, #25
16:14 02.05.2025
14 Някой
До коментар #8 от "Щукар":
"Матурите трябва да са в края на обучението"Ами те са там, в днешно време завършен 7-ми клас е основно образование. Едно време основно образование беше завършен 8-ми клас, днес не е така, днес основно образование е 7-ми клас.
Твоя коментар показва колко не си върши работата Министрество на образованието. И колко не е в час твоето старо поколение. Не си виновен ти, че не занеш, че днес 7-ми клас е основно образование, виновна е държавата, виновно е Министерство на образованието.
Проблема не са нито родителите, нито децата, проблемите са учителите, Министерство на образованието и Учебните програми. Има огромна съпротива за промяна на Учебните програми. Защото такава промяна, ще направи излишни някои учители, ще направи излишни някои експерти в МО. Ще изисква друга квалификация от учители, т.е. ще изисква някои учители да се преквалификацират. А учителите не искат да учат, не искат да са в крак с времето, искат цял живот да преподават, това на коета са ги научили преди 40 години.
Коментиран от #19
16:24 02.05.2025
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Графинята изаура
Трие се наред....без да има обидни коментари.
16:36 02.05.2025
17 име
16:38 02.05.2025
18 Някой
До коментар #13 от "Мдаааа":
Не е проблема, как влизат в гимназия и университет с двойки и тройки. Проблема е, как излизат от университет, излизат от университета с шестици, а заннията им и уменията им не стигат и за двойка. Проблема е, че най-трудното е да влезнеш в университет и всеки, който влезне в университет го завършва и получава диплома.Работата на училишето, гимназията, университета е, които влизат без зания и умения, да излезе със знания и умения. А у нас излизат с диломи но без занния и без умения.
Всеки, който може да чете, да смята и да пише трябва да има диплома за основно образование. Това са базовите умения на днешния ден. Базовите знания и умения на средното образование/гимназията/ трябва да са чужди езици, компютърни умения ... След това идват или университети, или професионални училища за водопроводчици, електротехници, готвачи, полицаи, багеристи, шофьори, ватмани, машиниости на влакове или метро ...
16:40 02.05.2025
19 Гешева
До коментар #14 от "Някой":
Пишеш неграмотно.Научи членуването.16:48 02.05.2025
20 Някой
До коментар #9 от "Жалко, но много от децата":
Проблема не са изпитите, проблемите са Учебните програми, учителите... Проблема е, че в училищще учат децата на едно, а на матурите ги изпитват на друго.На матурата трябва да те изпитват за това, което се учи в училище, а не за това, което в бъдеще ще учиш в уноверситета.
16:49 02.05.2025
21 Някой
До коментар #7 от "От Варна":
"Защо изобщо държат децата в училище до 12 клас? Масово просто се похабяват две години."Съгласен съм, че сега е така, но може да е другояче. Последните 2 години в гимназията трябва да са за учене на чужд език или математика или информатика. Колкото и да е тъп някой, ако 5 дена в седмицата по 4-5 часа на ден 2 години учи чужд език или математика, все ще научи базово ниво.
Смятам, че последните 2 години в гимназията трябва да се учи един предмет, но задълбочено. Децата да изберат дали да учат чужд език, дали математика, дали информатика, дали изкуство/музика, пеене, рисуване, скулптура/, механика, строителлство ...
16:58 02.05.2025
22 Весело
До коментар #6 от "Чичо на ученик в 10 клас":
Аз пък напротив смятам, че децата са много УМНИ. И никое от тях не иска в бъдеще да: лекува, строи мостове и градове, управлява АЕЦ, развива икономика ... Поради простата причина, че ще получава за това 1500 лева месечна заплата, а пък за да живее нормално ще му трябват 3000-4000 лева заплата.Децата виждат, как не е важно какво знаеш или можеш, важното е изпълняваш каквото ти каже шопара началник. Или пък, ако не можеш да изпълняваш, тогава си изкарваш ТЕК решение за инвалидност и държавата цял живот ще се грижи да получавваш инвалидна пенсия по-висока от чистата минимална заплата. Защото у нас на пиедестал е не този, който работи за минимална заплата, а този, който има някакво увреждане/умствено, физическо .../
17:09 02.05.2025
23 Някоя
До коментар #11 от "Някой":
Съжалявам, но така сте учили. 50 години от завършването гимназия. Знам наизуст най-добрите неща от българските поети, от Ботев до Вапцаров и Пеньо Пенев. За последния не съм сигурна, дали изобщо се знае от младите. Още мога да начертая схемата с отразяване на светлината в изпъкнало и вдлъбнато огледало. Географията ми е супер и съм щастлива, че имах и още имам възможност да видя с очите си обекти, за които съм учила. А химията ми стана професия. И още ми е любопитно да чета и научавам нови неща за света. Но имахме страхотни учители! И ги уважавахме и попивахме знания! Почти всичките ми съученици станаха специалисти и работихме здрава през “ лошия социализъм” И слава Богу кратко, при пишман работодатели! Жив и здрав бъди!17:16 02.05.2025
24 Весело
До коментар #2 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
Не е г-жа Кунева-Пръмова, а е г-жа Йес сър!!! На всичко, което и заповядаха от Брюсел отговаряше с Йес сър и изпълняваше, т.е. ние трябваше да изпълняваме. А тя отиде еврокомисар в Брюксел.17:16 02.05.2025
25 Кико
До коментар #13 от "Мдаааа":
Само да напомня, че родителите не се избиват децата им да влязат в училищата, които приемат и двойкаджии.Избиват се за едни други училища, в които и резултат от над 80 т на НВО често не осигурява влизане на кандидатите. Там е конкуренцията, а не в тия, които се харесват на хора като теб!
21:38 02.05.2025