Срещу матурите след 7-и клас: Безполезни и за децата, и за системата

2 Май, 2025 15:03 1 973 25

  • ученици-
  • матури-
  • психолог-
  • гимназия

Родителите да разберат, че има живот и извън матурите и това не е краят на света

Срещу матурите след 7-и клас: Безполезни и за децата, и за системата - 1
Снимка: БГНЕС

Дали матурите са реалистичен критерий за оценяване на знанията и уменията на учениците? В дискусията "Матури 2025 – мисията (не)възможна" експерти коментираха проблематичните аспекти на външното оценяване след 7 клас, посочи БНР.

"Много родители и семейства от много рано планират обучението на децата си спрямо резултатите от външното оценяване. Виждаме как деца още от пети, шести клас ходят на частни уроци, само и само да постигнат високи резултати. Една самоцел се поставя – добри резултати на този изпит, без да се разбира неговият начален замисъл. Всъщност, какво измерва и доколко това, което измерва, реално е полезно за учениците отвъд просто да бъдат класирани? Знанията и шаблонните модели на мислене, които се проверяват с този изпит, не са полезни за децата", коментира Евгения Пеева – изпълнителен директор на частната гимназия, организирала събитието.

По думите ѝ, полезно е децата да имат функционална грамотност и критично мислене, както и социални и емоционални умения.

"Нещата, които се измерват с НВО, нито занапред ще са полезни в живота, нито са особено значими да ги измерим на входа на гимназиалния етап."

Външното оценяване е механизъм, който се използва за оценка на образователната система, но целта се обезсмисля, тъй като повечето ученици отиват на частни уроци, за да се справят с критериите, подчертава училищната директорка. Тя е категорична, че сред изначалните проблеми на външното оценяване е, че то не може да върне връзка към системата дали тя се подобрява.

"В световен мащаб вече никой не говори за това колко някой знае по даден предмет, успява да прави синтактичен разбор или успява да прилага определени формули в решаването на определени задачи. Образователните системи оценяват доколко децата могат да мислят.

В системата от години се говори да преминем от фокус върху знанията към уменията. Те са и разписани в някаква степен в закона, но темата с промяна на оценяването, промяна на учебното съдържание, на обучението на учителите години наред остава в застой", отчита Евгения Пеева.

Освен притеснения, свързани с изискванията за прием в гимназиите след седми клас, се обсъждат и аргументи за стреса при децата в този период.

"Това, което най-много ги стресира, е дали ще влязат в елитната гимназия, която те или техните родители си представят. Много по-често това е от родителите", изтъква психологът Катерина Казашка. Според нея се появява усещането, че ако не се справи с това, означава провал за цял живот.

Психологът смята, че критериите за оценяване не са напълно реалистични и една оценка не може да бъде събрана в един ден, тъй като участват и много други фактори, като недоспиване, промяна в настроението и други.

Казашка акцентира върху натиска на родители, които "смятат, че има конкретни специалности в конкретни университети, които са единствените, гарантиращи бъдеще за децата".

"Предлагам и на родителите първо да се откажат от тези амбиции – да разберат, че животът отвъд матурите съществува. Ако един човек успее да съхрани психичното, да се справя с грешките, неуспехите в оценяването, неуспехите и трудностите на учебната система, ще стане адаптивен човек и би могъл да пренастрои живота си. Дори да не учи във висше училище, възможностите в съвременния свят са изключително много. Най-важно е родителите да внасят постоянно тази идея – че това не е краят на света."


Поставете оценка:
Оценка 3.1 от 14 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    18 1 Отговор
    Помним промените на Кунева-Пръмова:
    - Децата в първи клас ще учат азбуката РАЗБЪРКАНО!
    - Ама те и досега в първи клас я учеха РАЗБЪРКАНО! - казаха родители.
    - Ама сега ще я учат РАЗБЪРКАНО ПО ДРУГ НАЧИН❗- каза Кунева-Пръмова🤔

    Коментиран от #24

  • 3 Много

    10 14 Отговор
    са полезни и задължително трябва да ги има !

    Коментиран от #5

  • 4 Мнение

    15 7 Отговор
    Колкото по-малко тормоз и излишно натоварване в детска и юношеска възраст, толкова по-добре. Най-разумно е на децата да се дават базови знания и да се преподава спокойно, без крясъци и скандали. Така детето ще запомни материала по-добре. След това да ги научат как да търсят информация. Сега всичко е в мрежата и в справочната литература. Няма смисъл да ги карат да запаметяват какво ли не.

    Коментиран от #7

  • 5 Аман от акъллии

    4 5 Отговор

    До коментар #3 от "Много":

    Отдалече си личи, че ти нито имаш свои деца, нито някой отглежда дете близо около теб. Не си научен и на емпатия.
  • 6 Чичо на ученик в 10 клас

    13 2 Отговор
    Може ли обучение по физика да се провежда по този начин: учителят диктува най -важното от урока, а учениците записват. При пълна тетрадка-гарантирана оценка добър 4!?Няма обяснения, изпитване или пък дискусия. Истина, разказа ми го моят племенник! Питам го за разни неща, гледа недоумяващо и пак изтъква важността на прословутата тетрадка! Коментирам-тетрадки пълни, глави празни! И как си заслужи заплатата тази учителка? Къде са инспекторите?Да влязат в часове изненадващо, сигурно ще им се поиска да се гръмнат! Неграмотни тотално, отвсякъде! Кой в бъдеще ще лекува, ще строи мостове и градове, ще управлява АЕЦ, ще развива икономика? А родителите протестират, че ще се затруднят отрочетата им, ако им се получи някоя и друга гънка в гладките мозъци! Недоумявам!

    Коментиран от #22

  • 7 От Варна

    20 1 Отговор

    До коментар #4 от "Мнение":

    Ало, запаметяването е упражнение за развитие на мозъка! Според вас, дали ще знае и запомни какво да търси и къде да го търси? И защо изобщо държат децата в училище до 12 клас? Масово просто се похабяват две години . Излизат брадясали младежи и “ силиконови” девойки без нищо в младите и красиви главици. И с две леви ръце, непознали що е труд и собствено припечелени джобни парици!

    Коментиран от #21

  • 8 Щукар

    2 4 Отговор
    Матурите трябва да са в края на обучението,а не в 7-ми клас. Преди взимането на дипломата. Тогава са матурите.За матурата учениците се подготвят върху целия учебен материал. Затова се нарича матура. Какъв е този негативизъм спрямо децата-матури в 7-ми клас,защо са отхвърлили 8-ми клас? Тогава матури не бива да има.Матурите,повтарям,са в края на обучителния процес.

    Коментиран от #14

  • 9 Жалко, но много от децата

    6 0 Отговор
    учили, недоучили. ИЗПИТИТЕ НА ДЕЦАТА СЪЩЕСТВУВАТ ОЩЕ ОТ ОСМАНСКОТО РОБСТВО. Справка " ПОД ИГОТО" от Иван Вазов, акО разбира се сте я чели..
    ТОВА Е ВЕКОВНА ТРАДИЦИЯ.

    Коментиран от #20

  • 10 Марко

    7 0 Отговор
    Малко инфо за училището-организатор и гласовитата му директорка:

    1. Евгения Пеева. Харвард. Пловдивски Харвард. Твърди, че е образователен мениджър, каквото и да означава това. Десет години ИД в образователната секта "Заедно в час". Много шум и никакви резултати. После е зам-министър в служебно правителство, отчел се точно с нищо. В момента ИД на средно училище със симптоматичното име „СофтУни БУДИТЕЛ“.
    2. Резултати от матурата по БЕЛ на гениалните ученици от супер-училището „СофтУни БУДИТЕЛ“ за миналата година? Елитни! 4, 65 и престижното 177 място! Бие с над 0,1 Разложката професионална гимназия по туризъм, огромен успех, отразен в НЙТ! И това при годишна такса от само 8 000 евро.

    Сега разбирате ли защо е този вой срещу матурите?
    Ако нищо не разбирате, значи може би сте възпитаници на „СофтУни БУДИТЕЛ“😂😂😂
  • 11 Някой

    4 3 Отговор
    Според мен матурите трябва да останат, но да се промени фокуса.

    Матурите трява да са лесни, трябва над половината деца да изкарват високи оценки, петици и шестици на матурите. Ако над половината деца изкарват двойки и тройки на матурата матурите, явно има сериозен проблем или с обучението на децата или с въпросите на матурата.
    Матурите трябва да дават гаранция, че децата могат да четат, че могат да разберат това, което са прочели. Че могат да смятат приложни неща, като знаят ценат на килограм, да могат да сметнат цена на половин колограм, на 80 грама, да могат да сметната разхода на автомобил, да могат да си сметнат разходите за седмична почивка. Да могат да си сметнат данъците, които дължат ... Да могат да си сметнат сложна лихва ...
    Училището трябва да дава елементарно образование в областа на правото. Да дава основни познания на законите и правилата, които трябвая да спазваме в обществото. Най-полезните неща, които съм научил в училище до 8-ми клас бяха да чета, да пиша, да смятам, правилата за улично движение и базови неща от химията. От физикат, биологията, историята ... които съм учил до 8-ми клас всичко отдавана съм забравил. Явно това са неща, които не ми трявбат в живота.

    Нищо не ми е останало в глават от това, което са ме учили по география, история ... А дори трябваше да забравя всичко, което са ме учили по история защото бях ученик преди 1990 г. И трябваше да уча самостоятелно отново историята на България и света.

    Коментиран от #23

  • 12 Аман от Натегачи !

    5 0 Отговор
    Аман от Некадърни Натегачи В Тази Държава !

    Изгъзици Колкото Щеш !

    Такава Тъпунгерска Нация !

    И На Върха !

    Най- Тъпите !
  • 13 Мдаааа

    8 0 Отговор
    Защо е изпита в 4 клас, когато се проверява от госпожата, която им предава? Всички отличници. Защо е изпита в 7 клас, когато училищата се избиват за всеки ученик, бил той и двойкаджия. Защо е изпита в 10 клас - някаква измислена диплома, която служи само на най-големите калпазани, които не искат да учат повече, не че знаят нещо. Защо са ДЗИ-тата в 12 клас, когато ВУЗ-овете те приемат и с двойки и имат места за всички завършващи ученици. Образованието стана такова, че в първи клас могат да ти напишат дипломата направо за 12-ти, А ако си мераклия за висше, с някой лев може да си го купиш. 90% от висшистите вече трудно говорят правилен български, пишат с грешки, а да смятат това е супер екстра. Света строи изкуствен интелект, а ние чакаме за намалени банани в Кауфланд!

    Коментиран от #18, #25

  • 14 Някой

    3 3 Отговор

    До коментар #8 от "Щукар":

    "Матурите трябва да са в края на обучението"

    Ами те са там, в днешно време завършен 7-ми клас е основно образование. Едно време основно образование беше завършен 8-ми клас, днес не е така, днес основно образование е 7-ми клас.

    Твоя коментар показва колко не си върши работата Министрество на образованието. И колко не е в час твоето старо поколение. Не си виновен ти, че не занеш, че днес 7-ми клас е основно образование, виновна е държавата, виновно е Министерство на образованието.

    Проблема не са нито родителите, нито децата, проблемите са учителите, Министерство на образованието и Учебните програми. Има огромна съпротива за промяна на Учебните програми. Защото такава промяна, ще направи излишни някои учители, ще направи излишни някои експерти в МО. Ще изисква друга квалификация от учители, т.е. ще изисква някои учители да се преквалификацират. А учителите не искат да учат, не искат да са в крак с времето, искат цял живот да преподават, това на коета са ги научили преди 40 години.

    Коментиран от #19

  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Графинята изаура

    4 0 Отговор
    В България работи добре само цензурата.
    Трие се наред....без да има обидни коментари.
  • 17 име

    5 0 Отговор
    Направо им давайте дипломи за средно образование без изпити и матури, какъв е тоя тормоз над бъдещите бройлери. Родителите да сезират прокуратурата за тозмоз и дискриминация от страна на МОН над безмозъчните им дечица!
  • 18 Някой

    5 0 Отговор

    До коментар #13 от "Мдаааа":

    Не е проблема, как влизат в гимназия и университет с двойки и тройки. Проблема е, как излизат от университет, излизат от университета с шестици, а заннията им и уменията им не стигат и за двойка. Проблема е, че най-трудното е да влезнеш в университет и всеки, който влезне в университет го завършва и получава диплома.

    Работата на училишето, гимназията, университета е, които влизат без зания и умения, да излезе със знания и умения. А у нас излизат с диломи но без занния и без умения.

    Всеки, който може да чете, да смята и да пише трябва да има диплома за основно образование. Това са базовите умения на днешния ден. Базовите знания и умения на средното образование/гимназията/ трябва да са чужди езици, компютърни умения ... След това идват или университети, или професионални училища за водопроводчици, електротехници, готвачи, полицаи, багеристи, шофьори, ватмани, машиниости на влакове или метро ...
  • 19 Гешева

    0 0 Отговор

    До коментар #14 от "Някой":

    Пишеш неграмотно.Научи членуването.
  • 20 Някой

    2 0 Отговор

    До коментар #9 от "Жалко, но много от децата":

    Проблема не са изпитите, проблемите са Учебните програми, учителите... Проблема е, че в училищще учат децата на едно, а на матурите ги изпитват на друго.
    На матурата трябва да те изпитват за това, което се учи в училище, а не за това, което в бъдеще ще учиш в уноверситета.
  • 21 Някой

    2 0 Отговор

    До коментар #7 от "От Варна":

    "Защо изобщо държат децата в училище до 12 клас? Масово просто се похабяват две години."

    Съгласен съм, че сега е така, но може да е другояче. Последните 2 години в гимназията трябва да са за учене на чужд език или математика или информатика. Колкото и да е тъп някой, ако 5 дена в седмицата по 4-5 часа на ден 2 години учи чужд език или математика, все ще научи базово ниво.

    Смятам, че последните 2 години в гимназията трябва да се учи един предмет, но задълбочено. Децата да изберат дали да учат чужд език, дали математика, дали информатика, дали изкуство/музика, пеене, рисуване, скулптура/, механика, строителлство ...
  • 22 Весело

    4 0 Отговор

    До коментар #6 от "Чичо на ученик в 10 клас":

    Аз пък напротив смятам, че децата са много УМНИ. И никое от тях не иска в бъдеще да: лекува, строи мостове и градове, управлява АЕЦ, развива икономика ... Поради простата причина, че ще получава за това 1500 лева месечна заплата, а пък за да живее нормално ще му трябват 3000-4000 лева заплата.
    Децата виждат, как не е важно какво знаеш или можеш, важното е изпълняваш каквото ти каже шопара началник. Или пък, ако не можеш да изпълняваш, тогава си изкарваш ТЕК решение за инвалидност и държавата цял живот ще се грижи да получавваш инвалидна пенсия по-висока от чистата минимална заплата. Защото у нас на пиедестал е не този, който работи за минимална заплата, а този, който има някакво увреждане/умствено, физическо .../
  • 23 Някоя

    10 0 Отговор

    До коментар #11 от "Някой":

    Съжалявам, но така сте учили. 50 години от завършването гимназия. Знам наизуст най-добрите неща от българските поети, от Ботев до Вапцаров и Пеньо Пенев. За последния не съм сигурна, дали изобщо се знае от младите. Още мога да начертая схемата с отразяване на светлината в изпъкнало и вдлъбнато огледало. Географията ми е супер и съм щастлива, че имах и още имам възможност да видя с очите си обекти, за които съм учила. А химията ми стана професия. И още ми е любопитно да чета и научавам нови неща за света. Но имахме страхотни учители! И ги уважавахме и попивахме знания! Почти всичките ми съученици станаха специалисти и работихме здрава през “ лошия социализъм” И слава Богу кратко, при пишман работодатели! Жив и здрав бъди!
  • 24 Весело

    3 0 Отговор

    До коментар #2 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":

    Не е г-жа Кунева-Пръмова, а е г-жа Йес сър!!! На всичко, което и заповядаха от Брюсел отговаряше с Йес сър и изпълняваше, т.е. ние трябваше да изпълняваме. А тя отиде еврокомисар в Брюксел.
  • 25 Кико

    0 0 Отговор

    До коментар #13 от "Мдаааа":

    Само да напомня, че родителите не се избиват децата им да влязат в училищата, които приемат и двойкаджии.
    Избиват се за едни други училища, в които и резултат от над 80 т на НВО често не осигурява влизане на кандидатите. Там е конкуренцията, а не в тия, които се харесват на хора като теб!
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове