Караджов: Търсим алтернативни начини за финансиране на мечтани проекти като АМ "Черно море" и тунела под Петрохан

17 Май, 2025 05:49, обновена 17 Май, 2025 04:53 1 454 25

  • гроздан караджов-
  • проекти-
  • министър-
  • финансиране

Ако продължаваме да чакаме, ще минат поколения преди някой да види резултата, заяви транспортният министър

Караджов: Търсим алтернативни начини за финансиране на мечтани проекти като АМ "Черно море" и тунела под Петрохан - 1
Снимка: БГНЕС

Във времена, в които държавата не разполага със средства за големи инфраструктурни проекти, трябва да потърсим алтернативни начини за финансиране, по които да се изградят мечтаните за България проекти.

Това написа вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов във Facebook, цитиран от NOVA.

„Има много, много обекти, които са се превърнали или в национална или регионална мечта, вече химера, т.е. едни хора десетилетия наред чакат язовири срещу безводието, други - магистрали, трети - железницата. Ако продължаваме да чакаме, ще минат поколения преди някой да види резултата“, допълва Караджов.

По думите му в такива моменти хората се обръщат към публично-частното партньорство, което е уредено в Закона за концесиите. Той изрично подчертава, че това няма общо с концесиите на минералните води, за полезни изкопаеми, за плажовете и т.н., защото всички подобрения остават за държавата и за българските граждани.

„При процедурите, които са „изключително прозрачни“, особено за големи проекти, ще са нужни икономически, правен, социален и екологичен анализи. Консултанти са Световната банка, Европейската банка за възстановяване и развитие, Европейската инвестиционна банка – те ще участват и ще подпомагат процеса на избор на концесионер“, пише още вицепремиерът.

„Автомагистрала „Черно море” вече две десетилетия чака, защото няма пари за нея. Така е и с магистралата от границата със Северна Македония през Дупница (връзка с магистрала „Струма”), Самоков и оттам към магистрала „Тракия”. Нямаме тунели в района на централен Балкан, нито на запад в района на София“, посочва той.

„Идеята за тунела под Петрохан е от 1974 г. и 50 години не се намират пари да го направим. А има частни средства, частни фондове, които не се интересуват само от голяма и бърза печалба. Напротив, една част от техните пари винаги се заделят за основа, търсят се точно такива инфраструктурни проекти, където печалбата е ниска, но има 100% сигурност. Сигурността идва от факта, че винаги ще има потоци от хора и от товари, т.е. винаги ще има плащане около тази инфраструктура“, казва Караджов и изразява убеденост, че този подход с публично-частното партньорство ще запали икономическия двигател на България.

„Печалбата на концесионера зависи от това колко добре оперира и стопанисва държавното имущество. Той ще изпълни целите на държавата със свои сили и средства. Вече няма да има бордове от чиновници, които искат непрекъснато увеличение на капиталовите разходи, които прахосват“, пише още министърът на транспорта.

Като добри примери за концесии, Гроздан Караджов дава летищата София, Варна и Бургас, пристанище Бургас, няколко от пристанищата по Дунав. Те не струват нищо на държавата, но всяка година получава приходи от концесионни възнаграждения. Обновява се и българска публична инфраструктура, която още от момента на изграждането си става собственост на държавата, допълва Караджов.


Поставете оценка:
Оценка 3.1 от 9 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Верно

    10 0 Отговор
    Щом търсиш навреди се повече !
  • 2 Лост

    16 0 Отговор
    Важно е ,че имаме един учебен изправен Ф-16 ,каквото и да значи това и един изгубен по трасето.А за цената на двете ескадрили норвежците щяха вече да са направили магистрала Черно море.А те разбират и от мостове и виадукти.
  • 3 Данко Харсъзина

    10 7 Отговор
    Приказки от шипковия храст. Едва ли някой ще се наеме да строи тунел под Петрохан на концесия. Няма трафик. Същото е и с магистрала Черно море. Комунягите вече се опитваха да я дадат на концесия.
  • 4 Тони

    12 2 Отговор
    бою сигането и кифтету ви окрадаха парити къф тунел кви турби с цимент
  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Мирко

    18 1 Отговор
    Ето ви един чудесен пример за дръпване на болни струни в обществото като прохода Петрохан и северната автомагострала. След като дръпна както вече казах струната, човекът търсел консултация от световната банка и други измамници. Ако все пак правителството не падне, ще се окаже, че единственият учасник отговарящ на условията и разбира се одобрен от СБ за копане на тунела Петрохан ще е дъщерно дружество на Блек Рок. После ще има такса от 10 лева да минаваш под планината без краен срок. Там е заровено кучето, че японци искаха по времето на Иван Костов да построят тунел под Шипка и да вземат такса мисля беше за 15 или 20 години и го подаряват на държавата. Но командира пита колко ще е за него и японците си тръгнаха ошашавени от наглостта. Та без краен срок означава, че продаваме инфраструктура на частни корпорации, което е чиста прода национално предателство.

    Коментиран от #20, #23

  • 7 И6рикът на Орлин Алексиев

    11 1 Отговор
    точи лиги по най-голямата далавера - концесиите
  • 8 Има Такова Начало

    15 1 Отговор
    Не виждат ли, че след като им падне охраната от НСО няма да могат да се покажат по улиците, а откраднатото едва ли ще им стигне за островите
  • 9 Оги

    12 0 Отговор
    В бюджета бъка от пари. Ако не бяхте увеличили заплатите на плондирите в МВР чак с 50 %, можеше да стане. Сега всеки иска да е полицайче, лежиш на сянка в патрулката и 4 бона всеки месец.
  • 10 ха ха

    8 0 Отговор
    по добре е отново да се инвестира накраденото от народа в българия от колкото в гърция или дубай , но съответно при по малка доходност за "инвеститорите" , все пак това от кръвта на народа
  • 11 доказан

    8 2 Отговор
    умствено обременен екземпляр!
  • 12 Не кадърен шарлатанин

    12 2 Отговор
    Чалгаджия ненормален
  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Хаха

    10 1 Отговор
    Смешен чалгаджия сигурно събира пари за още един апартамент в Рим
  • 15 безпартиен

    10 0 Отговор
    Пари има и дори бяха снимани в едно чекмедже! Търси се някой смелчага да ги прибере в бюджета!
  • 16 Пълен смях

    7 0 Отговор
    Хората чакат 30 години за изграждането на канализация като например родопската яка на Пловдив така наречените баровски села, тоя тръгнал да прави магистрали дето след 3 години са за ремонт. Стига с тия схеми за тотална кражба измислете нещо друго.
  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Ха ха ха ха

    4 1 Отговор
    Ех, гроздьо, гроздьо, какви печалби, какви глупости. Началникът ти краде и за умрелите, ти сега "откри" как ша са упрайм. До сега, в цял свят е доказано, къде се намеси частен "инвеститор", нещата отиват по дяволите. Особено в България. Частникът идва не да ти изписва веждите, а да лапа печалби. Обира си келепира и никак не го е грижа за народ и държава. Трябва да си напълно луд да се откажеш от печалбата и да гарантираш на някой си сигурни доходи. Това трябва ЗАДЪЛЖИТЕЛНО ДА Е ДЪРЖАВНО, а приходите да се използват за хората и държавата, и подръжка на съоръженията. Безмерни са алчността и наглостта ви.

    Коментиран от #24

  • 19 Браво на Караджов

    0 5 Отговор
    Засега един работещ министър!
  • 20 Българските турци

    4 0 Отговор

    До коментар #6 от "Мирко":

    Турците преговарят с Ирак върху гигантски проект наречен "Път на развитието"!...Трасето започва от новото иракско пристанище на Персийския залив . Продължава през Багдат на север до турската граница където се разклонява на две като левият клон се включва в готовата турска инфраструктура към Европа и средиземноморските пристанища . Десният клон , който всъщност е основният вектор , продължава на север през Турция до Армения (ако сключи мир с Азербайджан ) където се свързва със Зенгезурския вектор от проекта "Един път един пояс" към Китай през Азербайджан и тюркските републики отвъд Каспийско море . Стига до грузинските пристанища на Черно море и се насочва към Европа през морето или по суша през Кавказското крайбрежие на РФ ! Проектът съдържа автомагистрала , високоскоростна ЖП линия , газопровод и тръбопровод за суров петрол !...Консорсиумът (коцесията)не включва никакви западни инвестиции !... България и българите са обвързани и колонизирани и затова ще чакат Брюксел да им каже какво да правят !... А си имат и "хронична туркофобия" която винаги е била успешно манипулирана от гърци , сърби или европейски интереси , и е използвана за прецакване на националните интереси на българския народ !!!
  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Петрохан ще се строи поне 600 години🤣🤣

    2 0 Отговор
    И ще бъдат ограбени поне 1000 факториел евро 🤣🤣🤣🤣🤣 след което ще се каже че е нецелесъобразен🤣🤣🤣
  • 23 Българските турци

    5 0 Отговор

    До коментар #6 от "Мирко":

    Вие сте принудени да виждате заплаха от "Изток и Югоизток", за да се предадете безпомощни на западните интереси за да Ви "приютят на сигурно" под мишницата на ЕС и НАТО или пък евентуално само на Сащ или Британската опека !...Всичките те кръжат край и над Черно море от векове и търсят пролука за да забият ХОМОТ във водите и !!!...През Украйна не успяха !...Русия им пресече пътя !...Няма да успеят и през Румъния !...България в момента е най отслабената част на Черноморската крепост ! България е застрашена от инвазия не от "Изток и Югоизток" а от чакалите и лешоядите на западния Колониализъм !...
  • 24 Българските турци

    3 0 Отговор

    До коментар #18 от "Ха ха ха ха":

    Инфраструктура се строи за да има прогрес и просперитет в национален мащаб !... Разбира се инвестицията трябва да спечели пари , иначе къде е смисъла !...Това не е благотворителност а е чист частен бизнес, който разбира се трябва да е под контрола на държавните закони и недосегаем за корупцията на продажни политически елементи !.. Иначе къде има луд частник да пръска пари на вятъра ?!...
  • 25 Сърневец

    1 0 Отговор
    Караджов, яж петрохан на Черно море. Само така ще сбъднеш мечтите си.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове