Във времена, в които държавата не разполага със средства за големи инфраструктурни проекти, трябва да потърсим алтернативни начини за финансиране, по които да се изградят мечтаните за България проекти.
Това написа вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов във Facebook, цитиран от NOVA.
„Има много, много обекти, които са се превърнали или в национална или регионална мечта, вече химера, т.е. едни хора десетилетия наред чакат язовири срещу безводието, други - магистрали, трети - железницата. Ако продължаваме да чакаме, ще минат поколения преди някой да види резултата“, допълва Караджов.
По думите му в такива моменти хората се обръщат към публично-частното партньорство, което е уредено в Закона за концесиите. Той изрично подчертава, че това няма общо с концесиите на минералните води, за полезни изкопаеми, за плажовете и т.н., защото всички подобрения остават за държавата и за българските граждани.
„При процедурите, които са „изключително прозрачни“, особено за големи проекти, ще са нужни икономически, правен, социален и екологичен анализи. Консултанти са Световната банка, Европейската банка за възстановяване и развитие, Европейската инвестиционна банка – те ще участват и ще подпомагат процеса на избор на концесионер“, пише още вицепремиерът.
„Автомагистрала „Черно море” вече две десетилетия чака, защото няма пари за нея. Така е и с магистралата от границата със Северна Македония през Дупница (връзка с магистрала „Струма”), Самоков и оттам към магистрала „Тракия”. Нямаме тунели в района на централен Балкан, нито на запад в района на София“, посочва той.
„Идеята за тунела под Петрохан е от 1974 г. и 50 години не се намират пари да го направим. А има частни средства, частни фондове, които не се интересуват само от голяма и бърза печалба. Напротив, една част от техните пари винаги се заделят за основа, търсят се точно такива инфраструктурни проекти, където печалбата е ниска, но има 100% сигурност. Сигурността идва от факта, че винаги ще има потоци от хора и от товари, т.е. винаги ще има плащане около тази инфраструктура“, казва Караджов и изразява убеденост, че този подход с публично-частното партньорство ще запали икономическия двигател на България.
„Печалбата на концесионера зависи от това колко добре оперира и стопанисва държавното имущество. Той ще изпълни целите на държавата със свои сили и средства. Вече няма да има бордове от чиновници, които искат непрекъснато увеличение на капиталовите разходи, които прахосват“, пише още министърът на транспорта.
Като добри примери за концесии, Гроздан Караджов дава летищата София, Варна и Бургас, пристанище Бургас, няколко от пристанищата по Дунав. Те не струват нищо на държавата, но всяка година получава приходи от концесионни възнаграждения. Обновява се и българска публична инфраструктура, която още от момента на изграждането си става собственост на държавата, допълва Караджов.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Верно
05:09 17.05.2025
2 Лост
05:27 17.05.2025
3 Данко Харсъзина
05:28 17.05.2025
4 Тони
05:51 17.05.2025
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Мирко
Коментиран от #20, #23
06:03 17.05.2025
7 И6рикът на Орлин Алексиев
06:20 17.05.2025
8 Има Такова Начало
06:24 17.05.2025
9 Оги
07:03 17.05.2025
10 ха ха
07:05 17.05.2025
11 доказан
07:24 17.05.2025
12 Не кадърен шарлатанин
07:35 17.05.2025
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Хаха
08:01 17.05.2025
15 безпартиен
08:11 17.05.2025
16 Пълен смях
08:39 17.05.2025
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Ха ха ха ха
Коментиран от #24
09:00 17.05.2025
19 Браво на Караджов
09:06 17.05.2025
20 Българските турци
До коментар #6 от "Мирко":
Турците преговарят с Ирак върху гигантски проект наречен "Път на развитието"!...Трасето започва от новото иракско пристанище на Персийския залив . Продължава през Багдат на север до турската граница където се разклонява на две като левият клон се включва в готовата турска инфраструктура към Европа и средиземноморските пристанища . Десният клон , който всъщност е основният вектор , продължава на север през Турция до Армения (ако сключи мир с Азербайджан ) където се свързва със Зенгезурския вектор от проекта "Един път един пояс" към Китай през Азербайджан и тюркските републики отвъд Каспийско море . Стига до грузинските пристанища на Черно море и се насочва към Европа през морето или по суша през Кавказското крайбрежие на РФ ! Проектът съдържа автомагистрала , високоскоростна ЖП линия , газопровод и тръбопровод за суров петрол !...Консорсиумът (коцесията)не включва никакви западни инвестиции !... България и българите са обвързани и колонизирани и затова ще чакат Брюксел да им каже какво да правят !... А си имат и "хронична туркофобия" която винаги е била успешно манипулирана от гърци , сърби или европейски интереси , и е използвана за прецакване на националните интереси на българския народ !!!09:29 17.05.2025
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Петрохан ще се строи поне 600 години🤣🤣
09:57 17.05.2025
23 Българските турци
До коментар #6 от "Мирко":
Вие сте принудени да виждате заплаха от "Изток и Югоизток", за да се предадете безпомощни на западните интереси за да Ви "приютят на сигурно" под мишницата на ЕС и НАТО или пък евентуално само на Сащ или Британската опека !...Всичките те кръжат край и над Черно море от векове и търсят пролука за да забият ХОМОТ във водите и !!!...През Украйна не успяха !...Русия им пресече пътя !...Няма да успеят и през Румъния !...България в момента е най отслабената част на Черноморската крепост ! България е застрашена от инвазия не от "Изток и Югоизток" а от чакалите и лешоядите на западния Колониализъм !...10:08 17.05.2025
24 Българските турци
До коментар #18 от "Ха ха ха ха":
Инфраструктура се строи за да има прогрес и просперитет в национален мащаб !... Разбира се инвестицията трябва да спечели пари , иначе къде е смисъла !...Това не е благотворителност а е чист частен бизнес, който разбира се трябва да е под контрола на държавните закони и недосегаем за корупцията на продажни политически елементи !.. Иначе къде има луд частник да пръска пари на вятъра ?!...10:48 17.05.2025
25 Сърневец
13:00 17.05.2025