В свой анализ, от началото на май 2025, ФС акцентира върху планираните изменения в публичните разходи за отбрана. Новите геополитически реалности налагат решения за повишаване на финансирането на европейските отбранителни способности. С днешния анализ, членът на ФС Атанас Атанасов, очертава някои перспективи за икономически растеж в условията на необходимост от нарастване на разходите за отбрана в Европа.
Това коментира Атанас Атанасов, член на Фискалния съвет.
2025 година бележи концептуален поврат в развитието на сигурността и отбранителните способности на ЕС. На историческа среща на върха, проведена на 24-25.06.2025 г. в Хага, 32-те държави членки на НАТО фиксираха нова, свръхамбициозна цел за увеличаване разходите за отбрана, която предвижда достигането им до 5% от БВП за всяка държава-членка в протежението на 10-годишен период. Двукомпонентната формула на разходите включва 3,5% от БВП за основни военни разходи и 1,5% от БВП за разходи, свързани с военната инфраструктура.
Амбицията на правителствата извежда и друг важен ефект от нарастването на разходите - ревитализиране на индустриалния сектор на континента и нови възможности за икономически растеж.
Какво говорят цифрите:
През 2023 г. европейската отбранителна промишленост е генерирала оборот от 158,8 млрд. евро, което е с 16,9% повече спрямо 2022 г. и 8,9% увеличение на заетостта - до 581 000 души. Общите военни разходи на ЕС за 2024 г. са 325 млрд. лв. или 1,9% от общия БВП, като се очаква до 2027 г. да нараснат с нови 100 млрд. евро.
Понастоящем 80% от европейските поръчки за отбрана идват от доставчици извън Европа. Възникват два въпроса - за стратегическата автономност на европейската отбрана и отбранителните инвестиции с цел генериране на технологични предимства. За да бъде постигнато последното е необходимо преодоляване на силната фрагментация на военната индустрия и затвореността ѝ в национални рамки. Реалността днес е ограничен производствен капацитет, базиран преди всичко на вътрешното търсене, отсъствие на обединени ресурси и малко възможности за научноизследователска и развойна дейност.
Основния фактор, който може да тласне националните икономики към растеж след решението за увеличение на военните разходи е изграждане на система от координирани инвестиции и покупки на ниво ЕС. Това може да стане с общи обществени поръчки.
Няколко са механизмите за това:
Инструментът SAFE (Действия за сигурност в Европа), предоставящ заеми до 150 млрд. евро в помощ на държавите членки на ЕС за постигне на значително увеличение на инвестициите в отбрана чрез общи обществени поръчки.
Европейската програма за отбранителна индустрия (EDIP), чрез която се предоставят 1,5 млрд. евро под формата на безвъзмездни средства до 31.12.2027 г. с цел стимулиране на общото възлагане на обществени поръчки за отбранителни продукти и укрепване на производствения капацитет.
Укрепване на отбранителната промишленост чрез общи обществени поръчки (EDIRPA) в сила от 19.10.2023 г., на стойност 300 млн. евро, с което се стимулира съвместно закупуване на отбранителни продукти.
Допълнителни инициативите в рамките на бюджета на ЕС са: 8,8 млрд. евро по Европейския фонд за отбрана за научно-изследователска и развойна дейност; 1,7 млрд. евро за проекти за военна мобилност; 300 млн. евро за подкрепа на съвместните обществени поръчки; 500 млн. евро за стимулиране на производството на боеприпаси.
Според редица проучвания, увеличението на европейските разходи за отбрана от малко под 2% от БВП към момента до 3,5% би струвало около 300 милиарда евро годишно, но тази сума би могла да генерира подобно количество допълнителна икономическа активност.
Увеличените военни разходи действат и като фискален стимул. Инвестициите в отбраната стимулират икономическата активност като генерират търсене на работна ръка и материали от почти целия спектър на производство. Те притежават трансформиращ потенциал и способност да стимулират иновациите. Данни показват, че временно увеличение с 1% на военните разходи спрямо БВП повишава общата факторна производителност (ОФП) с 0,3%, оставяйки трайно наследство от умения и индустриално ноу-хау.
Възможно ли е увеличените разходи за отбрана да стимулират икономически растеж в България? Отговорът се крие в изпълнението на определени условия.
Разходите за придобиване на отбранителни способности в определени области следва да бъдат обвързани с участие в горепосочените общи европейски механизми за финансиране на отбраната, най-вече SAFE, осигуряващ предоставяне на нисколихвени дългосрочни кредити с десетгодишен гратисен период и тридесетгодишен срок на погасяване, по който България вече заяви интерес до 3 млрд. евро.
Използване на пълния капацитет на българската военна промишленост за превъоръжаване и модернизация на Въоръжените ни сили – капацитет, който е в състояние да генерира добавена стойност при изпълнение на основни поръчки за армията. Това ще увеличи научния потенциал, изследванията и развойната дейност и ще генерира финансов ресурс на следващо по-високо равнище.
Значителен принос към икономическия растеж следва да се очаква с възможността 1,5 на сто от петпроцентовото нарастване на разходите за отбрана до 2035 г. да бъдат отделени за изграждане на военна инфраструктура с двойно предназначение - пътища, тръбопроводи, мостове, складове, летища, пунктове за управление, укрепителни съоръжения. Допълнителното участие и в Програмата на ЕС за военна мобилност по интермодалните коридори и логистични центрове чрез солидарно финансирани проекти (“Дунав мост-II”) ще даде възможност за нарастване на производството и ще осигури развитие занапред на редица сектори от отрасловата структура на българската индустрия.
През последните години българската отбранителна индустрия реализира милиардни обороти, като за 2024 г. заявените поръчки са повече от 8 млрд. лв. Това показва неподозиран за обществото капацитет и потенциал.
Постигайки осезаем ръст, тя може да извърши преход, който да генерира нови способности за производство и износ в определени високотехнологични направления. Изисква се концентриране на научен, технологичен, организационен и финансов ресурс, с който производството на отбранителни продукти в основни държавни и частни компании да стимулира и други сектори на производство и услуги в страната.
Правителството изпълнява вече заявените намерения за обръщане с лице към нейния потенциал и подкрепа. Първата стъпка в организационен и функционален план е вече направена - създаването на Център за иновации в отбраната с решение на Министерски съвет от 24.06.2025 г. като звено в „София Тех Парк“ АД.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 И сега
13:45 28.07.2025
2 дони съчмата
13:49 28.07.2025
3 Пожарната
13:50 28.07.2025
4 ИСТИНАТА
13:52 28.07.2025
5 боян расате
13:55 28.07.2025
6 Георги
13:58 28.07.2025
7 Ат Атанасов член на Фискалния Съвет!!!
13:59 28.07.2025
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 си дзън
Коментиран от #16
14:02 28.07.2025
10 САМО НЕ
14:04 28.07.2025
11 Боклуците на Боклука
14:04 28.07.2025
12 Тия са куку психопати
14:10 28.07.2025
13 Летописец
Коментиран от #14
14:10 28.07.2025
14 От бункера
До коментар #13 от "Летописец":
Знам!!14:12 28.07.2025
15 Сус бе
14:13 28.07.2025
16 Дали.
До коментар #9 от "си дзън":
Производството на оръжие не носи печалби за държавата която го съхранява в складовете си, защото го плаща данъкоплатеца. Ако произвеждаш и продаваш навън е друго. Въпроса е кой ще ти позволи. Ние ще произвеждаме патрони снаряди и барут мръсно производство на безценица.Коментиран от #18, #21
14:13 28.07.2025
17 000
Коментиран от #25
14:16 28.07.2025
18 оня с коня
До коментар #16 от "Дали.":
И пише в статията черно на бяло че Бълг. военна Пром. има поръчки за 8 МИЛИАРДА ,ти обаче на принципа "Кат ми пееш Пенкеле ,кой ли те слуша" се опасяваш Кой ли ще ни пусне на Междунар. Пазар?!И да - ще се съглася че работим за "Жълти стотинки" както твърдиш,но преди това ти трябва категорично да заявиш че Милиардите ГИ НЯМАШ ЗА НИЩО!:)Коментиран от #22
14:23 28.07.2025
19 Право съд
14:25 28.07.2025
20 Тишо
14:41 28.07.2025
21 аz СВОПобеда80
До коментар #16 от "Дали.":
Горе-долу е така! Руският данъкъплатец вече икономисва за войната като купува по една филийка хляб в магазина.А в Донецк им карат вода с цистерни на три дни.🤣🤣🤣🤣
14:46 28.07.2025
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 незнайко
А колко от тези пари са печалба ? Няма ли статистика ?
Коментиран от #27
14:48 28.07.2025
24 Да обобщим
14:51 28.07.2025
25 Някой
До коментар #17 от "000":
На българските снаряди за Украйна пише уиЗа Путин.Коментиран от #29
14:52 28.07.2025
26 БАНко
14:54 28.07.2025
27 Трудно е да се каже
До коментар #23 от "незнайко":
колко е печалбата. Военните ни заводи работят на 3 смени целоседмично, т.е. повишени заплати, много хора които са били на социал сега работят и освобождават средства. Търговията, ДДС също са косвена печалба.Коментиран от #28
14:57 28.07.2025
28 По-лесно е да се сетим
До коментар #27 от "Трудно е да се каже":
А колко патентни разработки имаме , или ще падат стотинки на ишлеме за рисково производство ? Колко печалба "от данъци" , като дори Никова по време на министерството ѝ не знаеше кое , къде , колко отива ? Какво качество , като си събрал хора "социал" . ? ...15:18 28.07.2025
29 Никой
До коментар #25 от "Някой":
Не им придиряй ! Толкова са грамотни "кадрите" дето ги правят .11:07 29.07.2025