Last news in Fakti

24 Февруари, 2006 00:00 593 0

“Хит” ще прави търговски центрове

  • българия-
  • “доле”-
  • година-
  • които-
  • компанията-
  • търговски-
  • клавадечер-
  • миналата-
  • “хит”-
  • дейността-
  • краузе-
  • “реве”-
  • веригите-
  • трябва-
  • достатъчно-
  • разговори-
  • магазина-
  • водени-
  • момента-
  • големи-
  • магазин-
  • години-
  • други-
  • центрове-
  • магазините-
  • веригата-
  • терен-
  • герм
Германската верига за търговия на дребно “Хит” (HIT) се отказва от първоначалната си идея да строи хипермаркети в България и вместо това ще прави търговски центрове, които ще отдава под наем и на други фирми. Това съобщиха Кристоф Клавадечер - единият от тримата най-висши управители на групата, и изпълнителният директор за България Бернд Краузе. Те потвърдиха, че в края на 2005 г. компанията е обмисляла дори да се оттегли от България - едва три години след влизането си, но впоследствие е решила да остане с нова стратегия.

Новият формат предвижда магазините “Хит” да са по-малки и да са част от търговски центрове, в които да се предлагат разнообразни стоки и услуги. Веригата вече има два хипермаркета в София, които преобразува според новата си концепция. В обекта в “Младост” вече са отдадени под наем на други фирми 2 хил. кв.м. Това ще бъде направено и във втория магазин в “Люлин”. Компанията строи и в Плевен и кандидатства за още един терен в Добрич, като плановете й са да изгради общо около 10 такива центрове в следващите 5-6 години.

Германската група “Доле” (Dohle Handelsgruppe), собственик на “Хит”, е разглеждала през втората половина на миналата година различни сценарии за бъдещето си у нас, включително и да продаде своите два магазина в София и да се оттегли. В крайна сметка решението било бизнесът да продължи, но под друга форма. Промяната на концепцията се налага заради неизпълнението на първоначално поставените цели в България. Когато дойде в страната, “Хит” планираше да открие до 15 магазина за период от пет-шест години. “От първите стъпки очаквахме повече, но открито мога да призная, че това не се случи”, каза Клавадечер. По думите му положителни резултати са постигнати едва във втората половина на миналата година. Основните конкуренти на "Хит" у нас са веригите "Била" и "Фантастико". В същата ниша има амбиции и "Кауфланд", която отваря първия си магазин през март в Пловдив.

Като основни трудности и предизвикателства пред дейността управителят на “Доле” посочи ниската покупателна способност в България и все още слабата мобилност на клиентите. Това е свързано с липсата на навик у местните потребители да пазаруват в големите търговски обекти и устойчивото им предпочитание да си купуват най-необходимото от кварталните магазинчета. Постепенно компанията е стигнала до извода, че е важен не броят на обектите, а тяхната рентабилност. “Тръгнахме с по-амбициозни цели в експанзията си, но се оказа, че тук ни трябва повече време, отколкото си представяхме. Не искаме да се разширяваме на всяка цена, а да имаме по-малко, но ефективни магазини”, каза Клавадечер. Той разкри, че в началото на дейността си в България групата е подхождала твърде оптимистично и е допуснала някои грешки. Основната е, че веригата е заложила на прекалено големи обекти, в които обаче не е имало достатъчно разнообразие от стоки. Първоначално асортиментът ни не беше достатъчно богат за българския пазар, каза Краузе. Постепенно сключихме договори с големи търговци и в момента имаме голямо разнообразие от артикули - около 30 хил., посочи още той.

Съществен проблем за компанията е и намирането и купуването на подходящи терени за строеж на хипермаркети. Подходящите места са малко и за тях в момента се конкурират и другите търговски вериги, както и немалко фондове за инвестиции в имоти, които разполагат с големи бюджети за България. Според Клавадечер и Краузе пазарът на имоти у нас се развива с бурни темпове и позволява спекулации с прекалено завишени цени. С такива спекуланти не искаме и няма да работим, подчерта изпълнителният директор на “Хит хипермаркет” ЕООД Бернд Краузе. Като пример той разказа случай в Пловдив, където дружеството имало предварителен договор за терен, но в последния момент се появил друг кандидат, чиято оферта надула цената, и компанията се оттеглила.

Българските клиенти стават все по-взискателни и веригите трябва да отговарят на техните търсения, обясни Иван Велков от консултантската агенция за инвестиционни проекти "Колиърс интернешънъл" (Colliers International). По думите му, за да са успешни в България, за веригите не е достатъчно да намерят само подходящия терен, а трябва да предложат професионална концепция за търговски център.

От края на миналата година в професионалните среди в България и Германия се твърдеше, че “Доле” са загубили интереса си към България и възнамеряват да се разделят с двата си магазина. Няколко независими един от друг източника информираха, че са били водени разговори с потенциални купувачи на обектите в София, сред които и конкурентни чуждестранни вериги. През ноември миналата година специализираното германско издание “Лебенсмител цайтунг” съобщи, че “Доле” преговаряла с германската група “Реве” (REWE), собственик на веригата “Била” (Billa), както и с “Кауфланд” (Kaufland), която предстои да открие първия си магазин в България през март. Интерес към магазините “Хит” у нас проявявали и от британския търговски гигант “Теско” (Tesco).

От споменатите компании не потвърдиха за такива преговори, макар управителят на “Доле” да не отрече, че са водени предварителни разговори с конкурентни групи по времето, когато компанията е анализирала дейността си в България.

Слуховете за размяна на собственост между “Реве” и “Доле” бяха подсилени от сключеното през миналата година споразумение за сътрудничество при логистиката и доставките. То влезе в сила от 1 януари тази година и предвижда “Реве” да поеме снабдяването на магазините на “Доле”, която няма централизирана система за доставки. “Реве” ще работи още по-тясно с “Доле” и в България, но въпреки това двете компании ще си останат независими една от друга. Подобни алианси за снабдяването правим и с други партньори, уточни говорителят на "Реве" Волфрам Шмук. В момента още няма сътрудничество между двете групи за дейността им в България, но вече са водени първите разговори, отбеляза и Клавадечер.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА