В момента най-много у нас са три-звездните комплекси. Те са 42% от всички хотели, съобщи зам. изпълнителният директор на Българската агенция за инвестиции Пенчо Ненов в рамките на последното изложение “Имоти Експо”. Четиризвездните комплекси за отдих са 15%, а 5 звезди носят 5% от всички хотели. Въпреки това обаче опитите за бърза печалба завършиха трагично за голяма част от инвеститорите. Към днешна дата пазарът е залят от оферти за продажба на хотели - 250-300, но не се сключват почти никакви сделки. Предлагането надвишава търсенето в пъти и голяма част от продаваните хотели са работили една-две години, но има и предложения за недовършени обекти. Основната причина е непреценена инвестиция и лоши устройствени планове.
Най-много са офертите за малки и средни обекти до 4-5 етажа и 60 легла по морските и по по-ниските планински курорти. Според брокери собствениците им са очаквали по-големи печалби и бързо възвръщане на инвестициите, но са останали разочаровани. Друг фактор за ускореното предлагане е и презастрояването на Черноморието и липсата на добра инфраструктура.
Инвеститорите вече разбраха, че за бизнесуспеха не е достатъчно да построиш каквато и да е сграда в близост до морския пясък.
За да се възвърне вложението, трябват и опитен мениджър, добра материална база, качествено обслужване, прилична инфраструктура, природни дадености и реклама.
Няколко са опасностите за пазара на ваканционни имоти у нас и най-голямата е свръхпредлагането. Другият минус е, че в много от случаите ваканционният имот не е дългосрочна инвестиция. Повечето чужди купувачи на подобни имоти, които идват у нас, инвестират със спекулативна цел. Купуват по-евтино и след 3-4 години се надяват цените да скочат и да продават с голяма печалба.
Първа линия, втора линия
След бума в строителството на първа линия по морския бряг големите инвестиции по Черноморието вече се пренасочват към районите на 5-10 км навътре в сушата.
Тенденцията се наблюдава основно по Северното Черноморие, където през последната година започна изкупуване на земи за изграждане на големи ваканционни селища. Според брокери на недвижими имоти хит сред инвеститорите в момента е зоната навътре от брега от курорта Албена до Каварна и Шабла на север, както и районът на юг от Варна и около Бяла. Тези части от крайбрежието са все още сравнително слабо застроени заради по-краткия сезон в сравнение с Южното Черноморие.
В същото време те обхващат едни от най-уредените и живописни селца, където се предлагат за продажба големи масиви или терени с възможност за окрупняване до 30-40 дка за реализация на големи проекти. Цените на земята тръгват от 10-15 EUR до около 40 EUR/кв. м, което е в пъти по-евтино спрямо терените до морето.
Продажбите в тази част от крайбрежието ще бъдат насочени както към британския и германския, така и към скандинавския пазар. В района вече са в ход около 10-15 проекта за големи ваканционни селища, като цените на имотите в тях са средно 1000 и 1100 EUR/кв. м.
Туризъм с надморска височина
Зимните курорти, които традиционно бяха по-маловажни за икономиката от летните, след разцвета на морския туризъм съвсем изостанаха. За европейските туристи сега България е “евтина ски-ваканция в Далечния изток на нова Европа”. Към момента от ски-туризъм идват едва 15% от годишните приходи и туристите. Този дял е почти колкото на отрасъла извън сезоните и във вътрешността на страната (15-20%). За сравнение - летният туризъм видимо “превзема” с 65-70%. В същото време успехът на Банско, в чийто ски-център за две години бяха вложени около 40 млн. EUR, катализира множество идеи за зимен туризъм в страната. Голям интерес има и към земи край бившата общинска ски-писта в местността Кулиното край Разлог. Според брокерите обновяването на ски-съоръженията в селищата около Банско ще спомогне развитието на мегакурорта, тъй като ще може да бъде поет очакваният голям туристически поток. Мащабно строителство се очаква в близките една-две години край село Баня, където в момента тече активно окрупняване на земя. Районът около селото ще се развие дори по-бързо от Добринище, тъй като имотите в землището му са по-атрактивни и предлагат по-добра панорама към Рила, Пирин и Родопите. Другото му предимство е съчетанието на минерална вода и близост до ски-пистите на Банско.
Алтернатива
Луксозните ваканционни селища, които се строят край голф игрищата в страната, са на път да се превърнат в най-големия конкурент на добре познатите апартаментни комплекси в големите морски и планински курорти, предричат брокерите на недвижими имоти. В близките години ваканционните имоти около тези игрища ще станат истински хит на пазара.
Строителството в тези комплекси е ниско - къщи на 1-2 етажа и малки апартаментни комплекси, всеки с по 3-4 жилища. Купувачите са богати българи и чужденци, любители на голфа, но нерядко и хора, които просто търсят спокойствие и висок стандарт. Затова и цените в този тип комплекси са в горната граница на ваканционните имоти - над 1000 ЕUR/кв.м.
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА