Last news in Fakti

31 Август, 2006 00:00 949 0

850 000 кв.м нови складове и цехове опасват София до 2010 г.

  • проекти-
  • площи-
  • района-
  • складови-
  • около-
  • компания-
  • където-
  • включва-
  • големите-
  • реализацията-
  • пловдив-
  • софия-
  • логистични-
  • colliers-
  • център-
  • сградата-
  • планира-
  • индустриална-
  • терен-
  • инвестиционни-
  • които-
  • изградени-
  • бъдат-
  • очаква-
  • производствени-
  • основната-
  • сп
,Близо 850 000 кв.м нови складове, логистични и производствени бази се очаква да бъдат изградени в София и района в близките три години, сочат прогнозите на консултантската компания Colliers International.

Основната част от инвестициите ще бъдат насочени към източната част - около летището, гара Искър и Казичене, където са едни от най-бързо развиващите се промишлени и логистични зони на столицата.

Според анализ на компанията голяма част от бъдещите площи в този сегмент ще бъдат осъществени под формата на т.нар. спекулативни проекти, които се разработват от професионални инвеститори в имоти с цел реализиране на доходност от отдаването им под наем и продажба на по-късен етап. Наематели са основно големи дружества, работещи в областта на търговията, логистиката и различни видове производства.

Анализ на Colliers за 2005 г. сочи, че заради бързите темпове, с които нараства търсенето на модерни складове, към края на годината процентът на незаетите новоизградени бази от този тип в столицата е клонял към нула. Очаква се търсенето да продължи да расте, като се има предвид навлизането на големи търговски вериги и тенденцията към изнасяне на производства от Западна Европа и САЩ към региона. Друг фактор са и повишените изисквания на ЕС към повечето български компании за стандартизация на производствената и скадовата им дейност, отчитат от консултантската компания.

По нейни данни засега основната част от модерните складовe остава съсредоточена в София, където към края на миналата година са се отдавали под наем около 80 000 кв.м. Основната част обаче са изградени за собствено ползване от дистрибуторски и логистични компании, докато делът на инвестиционния продукт е незначителен.

През последните години инвестициите в складови бази вървяха по две схеми - първата е строителството за собствени нужди, като част от излишните за дружеството площи могат да се отдадат на външни ползватели. Другият вид е т.нар. строителство по поръчка (build to suit), при което сградата се съобразява с нуждите на съответната, най-често търговска или спедиторска компания, която впоследствие се нанася в нея под наем, изброи изпълнителният директор на Colliers Bulgaria Иван Велков. По втората схема бяха изградени логистичният център на Royal Frans Maas и сградата на TNT край столичното летище, комплексите на Volvo Trucks и Iveco Trucs на бул. "Европа", сградата на "Софарма" в жк "Надежда" и др.

Според Иван Велков обаче през последната година част от големите инвестиционни компании се ориентират и към реализация на собствени проекти за складови и логистични площи, за да отговорят на нарастващото търсене на пазара.

Сред големите проекти от този тип е бъдещият логистичен център край столичното летище на "Уббикалиа България", която изгради комплекса на Volvo Trucks Corporation по поръчка на компанията. Проектът в района на аеропорта ще бъде разположен на 20 дка и ще включва складова и обслужваща офисна част. Изграждане на голям карго център до летището планира и "Соравия България", чиито първи инвестиционни проекти у нас бяха в офис сгради. Комплексът ще е на терен от 36 000 кв. м и ще включва складови и офисни площи. Около 115 000 кв. м ще бъде разгърнатата застроена площ на логистичния и бизнес парк, който планира да започне американската компания "Тишман" също в района на аеропорта. "София еърпорт център" ще бъде изграден на около 13 хектара и засега се очертава като най-мащабния проект в района.

По мнение на брокерите към момента София е най-развитият пазар на складови и производствени площи, но потенциал имат и Пловдив, както и големите пристанищни градове.

Тъй като пазарът на индустриални площи у нас е сравнително млад, обаче трудно могат да се направят точни прогнози за доходността. По различни оценки добрите проекти в този сегмент се очаква да донесат доходност от над 10% годишно. Според Colliers за големи инвестиционни покупки на складови площи още е рано да се говори, тъй като това са дългосрочни и сложни за управление проекти, които в повечето случаи са и в доста начална фаза на реализация.


Индустриалните зони край Пловдив вече заемат 2500 дка

Около 2500 дка е общата площ на реализираните или разработваните към момента проекти в индустриалните зони в околностите на Пловдив, като плановете са с реализацията на пълния капацитет на зоните те да надминат 4000 дка.

Един от най-големите проекти в района е зона "Раковски", чиито капацитет от 815 дка вече е 2/3 реализиран. Тя се разработва и управлява от пловдивската компания "Сиенит", която участва чрез съдружия и в останалите подобни проекти край Пловдив. Като най-мащабен проект в района се очертава зона "Марица", която след приключването на третия етап от реализацията є ще включва производствени, складови, търговски и административни сгради на площ от близо 2000 дка. Там вече работят фабриките на "Либхер", "Сокотаб", "Фереро", свои обекти имат и "Шнайдер електрик", "Бош", "Мерцедес Бенц" и др. Тече подготовката на подробния устройствен план на втората част, която ще включва основно административни и търговски площи. В процес на утвърждаване е подробният устройствен план и на зона "Куклен", където "Сиенит" участва в джойнт венчър с КЦМ. Тя ще е с площ от 470 дка, а като основни инвеститори се очертават предприятия от тежката промишленост. Подготвя се и реализацията на индустриална зона в Първомай с площ около 1000 дка.

Със старта на проекта за Дунав мост 2 се планира и развитието на индустриална зона на над 500 дка край Видин, в която фокусът ще е върху складово-лигистичната дейност. В началото на август общинският съвет в Айтос взе решение за участие на общината в смесено дружество за реализацията на индустриална зона на терен от близо 800 дка по пътя за Бургас. Сред вече работещите у нас зони е тази на община Русе, където се намира фабриката на френската "Монтюпе", а свой терен закупи и испанската "Керос керамика".


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА