Last news in Fakti

25 Юни, 2008 00:00 675 0

Битка за жп проектите с пари от Европа

  • инфраструктура-
  • железопътна-
  • европейските-
  • около-
  • които-
  • години-
  • средства-
  • холдингово-
  • дружество-
  • железопътна инфраструктура-
  • млн eur-
  • инфраструктура холдингово-
  • холдингово дружество-
  • железопътна инфраструктура холдингово-
  • инфраструктура холдингово дружес
От днес Железопътна инфраструктура - Холдингово дружество, собственост на бизнесмена Васил Божков, излиза на Българската фондова борса. Дружеството има амбицията да се включи в разпределението на средствата от европейските фондове, отпуснати по Оперативна програма Транспорт за подобряване на железопътната инфраструктура в периода между 2007 и 2013 г. Става въпрос за значителни средства от 580 млн. EUR. Според генералния директор на Национална компания Железопътна инфраструктура Антон Гинев освен парите от ЕС се обмислят и други форми на финансиране на жп мрежата по линия на публично-частното партньорство. Тези форми не противоречат на европейската стратегия за обновяване на железопътния релсов път, а точно обратното - са заложени в основните приоритети на общността.

Бизнесът

Орлин Хаджиянков, зам.-председател на Железопътна инфраструктура - Холдингово дружество, потвърди за в. Пари преди седмица, че частният бизнес може да се включи в усвояването на средствата от европейските фондове за привеждане на жп инфраструктурата спрямо европейските стандарти. Същото се отнася и за подвижния жп състав. В следващите 6-7 години ще са необходими общо около 2 млрд. EUR за ремонтиране на релсите и на влаковете. Държавата трудно може да отдели достатъчно средства за това, независимо че за първи път настоящият екип на транспортното министерство разработи дългосрочна стратегия за финансово оздравяване на железниците. Още повече че частният бизнес в момента предлага далеч по-изгодни цени за реконструкция на подвижния състав. От Железопътна инфраструктура - Холдингово дружество например обявиха, че реконструкцията на един локомотив в заводите, собственост на компанията, струва около 1.3 млн. EUR, а за нов локомотив трябват между 5 и 7 млн. EUR.

Направления

Жп трасетата, които трябва да бъдат модернизирани, на практика повтарят пътните артерии, подлежащи на реконструкция или изграждане наново по европейските транспортни коридори, преминаващи през наша територия, твърдят експерти. Това поставя българските компании, които се специализират едновременно в строителството на къщи и на жп трасета, в по-изгодна позиция. В това няма нищо лошо, коментират експерти в транспорта. Полезен ход е от гледна точка на обучението и връщането на нашите кадри от чужбина. Вече се наблюдава тенденцията не само български специалисти, но и европейски мениджъри да предпочитат да управляват проекти у нас вместо в Европа. Това е свързано с потенциала на нашите строителни фирми, които предлагат далеч по-добро заплащане от компаниите в общността. В последните години ЕС отпуска все по-малко средства за подобряване на пътна и жп инфраструктура. В следващите 6-7 години ще са необходими общо около 2 млрд. EUR за ремонтиране на релсите и на влаковете.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА