Ефект
Пазарът на ваканционни имоти вече усеща последиците от финансовата криза и трудните продажби, коментира Николай Пехливанов, управител на предприемаческата компания Грийн Лайф, която строи ваканционни селища в Созопол, Банско и Пампорово. Негативният ефект се изразява в затегнатото банково финансиране и реалната заплаха от фалити на по-малките играчи. Тези, чиито комплекси са с лоша локация и без изградена инфраструктура, вече са готови да продават и на цена, равна на себестойността.
Това роди пазара на ваканционни имоти за 600 EUR/кв. м, но той не е определящ за Черноморието, посочи Пехливанов. Според него банките вече отказват да финансират проекти в зимните курорти, а по морето го правят с големи условности. За да ти отпуснат кредит за ваканционен комплекс, още преди построяването му трябва да си продал поне 70% от жилищата. Единственият положителен ефект от кризата е оттеглянето на спекулативните играчи и очакваното нормализиране на цените на земята, които в морските курорти вече започват от 100-150 EUR/кв. м.
Продажби
След оттеглянето на британските купувачи продажбите на ваканционни имоти по Черноморието се дължат почти изцяло на руския пазар. Статистиката на Грийн Лайф сочи, че над 90% от купувачите са рускоезични, а останалите 10% - скандинавци, поляци и британци. Благодарение на това цените на качествените имоти по Южното Черноморие продължават да бележат умерен ръст, който тази година е 15-20%, докато в зимните курорти, където руските клиенти не са навлезли така масово, цените са в застой. Самите руснаци са значително по-слабо засегнати от финансовата криза, тъй като купуват имоти с пари в брой.
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА