Last news in Fakti

11 Април, 2003 00:00 877 0

Няма пари за пътни ремонти

  • година-
  • пътища-
  • момента-
  • състоянието-
  • които-
  • европейската-
  • работи-
  • мрежа-
  • транзитни-
  • процедура-
  • банка-
  • трябва-
  • участъка-
  • обекти-
  • средства-
  • програма-
  • агенцията-
  • крайно-
  • европейския-
  • инвестиционна-
  • бюджета-
  • проект-
  • пътна-
  • даскалово-
  • основната-
  • програмата-
  • д
Състоянието на пътната мрежа се отчита ежегодно. Мрежата се разпределя в тристепенна скала взависимост от състоянието на отделните пътища - добро състояние, средно и лошо. В последните години (от 1995 г. насам) състоянието "лошо" започва да се изравнява със състоянието "добро", т. е. налице е една постоянна тенденция за влошаване на състоянието на пътната мрежа, отчитат от ИАП., 1,450 млрд. лева трябват на ИАП, за да не се влоши състоянието на пътищата дотам, че по тях да може да се ходи само пешаПричината е, че години наред средствата, които се отделят като ресурс за текущото поддържане на пътищата, включително и зимното, са много ограничени. През настоящата 2003 г. те са 56 млн. лева за текущ ремонт и зимно поддържане. Сумата е крайно недостатъчна, оплакаха се от ИАП. Според изследванията, които агенцията е направила, ще има нужда от още минимум 41 млн. лева, за да се осигури едно сравнително нормално поддържане на съществуващите пътища.
Пред 2000 г. бе приет новият Закон за пътищата. Пътната мрежа бе разделена на републиканска и общинска, бяха прекласирани близо 9 000 км четвъртокласни пътища в третокласни. Тези пътища в момента тежат като воденичен камък на врата на ИАП, защото по никакъв начин не отговарят на изискванията за републикански пътища, оплака се шефът на агенцията Павел Диковски. В момента ние не сме в състояние да извършим онзи обем ремонтни работи, като се изключат кърпежите, които да ги приведат в приличен вид, призна той.
Другите два основни дяла в работата на ИАП са разделите "Капитално строителство" и "Основен ремонт". Предвидените по тях средства от държавния бюджет за тази година възлизат на 8 млн. лева. С тях могат да се построят 8 (осем) км нов път, при положение, че 1 км струва минимум 1 млн. лева. И за децата е ясно, че тези средства са крайно недостатъчни. А имаме предвидени и серия големи обекти от национално значение, които поради липсата на средства в годишен мащаб се изпълняват с минимални обеми, крайно недостатъчни като технология за пътно-строителните фирми и в същия момент - крайно недостатъчни, за да се реализира пътят, признават от ИАП. Такива обекти са обходният път на Долни Дъбник, пътен възел "Байкал" в Дупница, пътят Лешница-Троян, вариантът Омаревци - Ловешко, вариантът Пиперково - Русенско, гредовият мост на Русенски Лом - Русе, вариантът Елбасан дере - Кърджалийско, естакада "Ерека"... За да се реализират тези обекти през настоящата година са необходими допълнителни средства в размер на 82 млн. лева, са изчислили експертите от ИАП.
В раздела "Капитално строителство", в който попада доизграждането на автомагистралите в България, има
3 особено важни обекта
- магистрала "Хемус" в участъка Варна-Шумен (пътен възел Каспичан до връзката с Шумен), северната дъга на Софийския околовръстен път. Тук е и доизграждането на автомагистрала "Тракия". По нея трябва да се изградят общо 5 ЛОТ-а. В средата на март започна изпълнението на първите два - Оризово-Стара Загора и участъка Бургас-Карнобат. Тези два участъка се финансират със заем от Европейската инвестиционна банка и бюджета. Финансовият източник е консолидиран на общо 200 млн. евро - 100 млн. от банката и 100 млн. от бюджета. При проведената тръжна процедура обаче двата ЛОТ-а излязоха с обща стойност около 100 млн. евро. Другите 100 млн. евро останаха в ИАП. Агенцията води усилени преговори с Европейската инвестиционна банка да даде съгласието си през тази година в непосредствена близост да се проиграе втори търг за т. нар. ЛОТ-2 - участъка Стара Загора-Нова Загора. Автомагистрала "Тракия" трябва да бъде изградена до 2006 г.
ИАП работи и по програмата "Хармонизиране на основната пътна мрежа"
Тя е във връзка с нашето присъединяване към Европейския съюз през 2007 г., докогато основната ни пътна мрежа трябва да отговаря за осово натоварване от 11,5 тона на ос.
В момента по програмата "Транзитни пътища, рехабилитация на транзитни пътища" по проектите 1, 2 и 3, са рехабилитирани основните първокласни пътища. Те са привенеди към европейския норматив, но в последните години се забелязва едно движение на международния трафик и по серия второкласни пътища. Те обаче все още не отговарят на европеските норми на носимоспособност на настилката. Това трябва да се промени до 2007 г.
ИАП работи и по обекти, които се изграждат с външно съфинансиране. Те са преди всичко по програма ИСПА на европейския съюз. В края на миналата година бяха стартирани 4 лота, които минаха тръжната процедура. В момента се чака решението на Брюксел, за да се потвърди избора на строител и те ще започнат тази година.
Към програма ИСПА спада и изграждането и реализирането на автомагистрала "Люлин" и онази отсечка от 19 км, която започна някъде в средата на северната дъга на Софийский околовръстен път около Банкя, преминава между Голямо и Мало Бучино, излиза на пътен възел Даскалово и изнася транзитния трафик извън София - извън Княжевското шосе и Владая. За тази магистрала в момента се изготвят тръжни книжа от италианската консултантска фирма "СПЕА". В началото на тази година правителството подписа финансов меморандум за 111 млн. евро. В ИАП считат, че с тази безвъзмездна помощ от Европейския съюз биха могли в края на тази година да реализират тръжната процедура и в началото на 2004 г. да започне изграждането на автомагистралата.По същата схема се работи по програмите
"ФАР-Трансгранично сътрудничество"
с Република Гърция и Румъния.
С Гърция се изграждат три нови ГКПП-та. Първото е Подкова-Маказа. Този проект започва през есента на миналата година, но тази година ще е реалното изпълнение на тези 18 км. Изпълняват се от консорциум от 2 турски фирми. Вторият обект е ГКПП "Илинден". Това е връзката Гоце Делчев - Драма - прословутият "Мечи тунел", който също е със завършена тръжна процедура и тази година започва неговата реализация.По тази схема се разработва и рехабилитация и реконструкция на участъци от път 1.1, Е-79 - Даскалово-Дупница. Става дума за отсечката Даскалово - Долна Диканя. Работи се и по по път 2.19 - Разлог-Банско-Гоце Делчев-Садово и втората тунелна тръба на тунела в гр. Дупница.
По проекта "ФАР-Трансгранично сътрудничество" с Румъния се предвижда реконструкцията и рехабилитацията на пътя от румънската граница Черна вода до Генерал Тошево и рехабилитацията на път 2.15 от Мизия до Оряхово.
Основната програма на ИАП през тази година ще се съсредоточи върху реализирането на проекта
"Транзитни пътища 4"
Предишните рехабилитационни проекти са финансирани от външни финансови източници. Първоначално това беше Европейската банка за възстановяване и развитие, по-късно в комбинация с Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), Програма ФАР и бюджета на държавата. "Транзитни пътища 4" в момента е проект за съфинансиране между ЕИБ и държавния бюджет. С този проект ще се рехабилитира остатъка от главната пътна мрежа, за да е хармонизирана тя с европейската.
В програмата на ИАП в по-дългосрочен план влизат старопланинските проходи. "Прохода на Републиката" ще бъде завършен през тази година. В момента се извършва препроектиране на Етрополския проход, през "Кашана".
За да се реализират в средносрочен план всички програми на ИАП, са необходими ссредства от порядъка на 1,450 млрд. лева, са пресметнали от агенцията.
picture:2,20030411_11.bmp,Виолета СТОЕВА
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА