Last news in Fakti

6 Юни, 2003 00:00 1 066 0

Май няма да успеем да спазим сроковете за изграждането на трансевропейския коридор №4

  • люлин-
  • софия-
  • пътен-
  • строителството-
  • възел-
  • струма-
  • даскалово-
  • кулата-
  • дължина-
  • участък-
  • технически-
  • очаква-
  • проекта-
  • процедури-
  • трасето-
  • среда-
  • околната-
  • момента-
  • дупница-
  • участъка-
  • автомагистрала-
  • вариант-
  • гърция-
  • намаляване-
  • работи-
  • връзка-
  • габарит-
  • ре
Строителството на автомагистралите "Люлин" и "Струма" ще доведе до облекчаване на международния транзитен трафик, както и до улесняване на движението на стоки и подобряване на услугите в Източна и Централна Европа. Ще се подобри и модернизира обслужването на транспортните потребности на българската икономика и население, твърдят от ИА "Пътища"., Европейската високоскоросна магистрала ще минава на 50-100 м от къщите в с. Даскалово
Автомагистрала „Люлин"
е по направлението на Общоевропейски Транспортен коридор N№ IV в частта му "Видин - София - Кулата" и е с проектна дължина около 19 км. Тя започва от Софийски околовръстен път (Северна дъга), преминава през Мало Бучино и Голямо Бучино и на пътен възел "Даскалово" се свързва с автомагистрала "Струма"В момента движението използва съществуващия път през квартал "Княжево", квартал "Владая" до пътен възел "Даскалово", обясняват от изпълнителна агенция "Пътища". Въпреки извършените реконструкции, югозападният вход на София в това направление е с нерешени тесни места и пропускателната способност на пътя е почти изчерпана. Поради високата интензивност на движението, във върхови периоди се образуват големи задръствания за автомобилното движение и се създават екологични проблеми за жителите в споменатите по-горе градски територии.
През месец март 2000 г. по програма ФАР "Трансгранично сътрудничество с Република Гърция", съгласно Финансов меморандум 9803.03.01, бе сключен договор с италианската консултантска фирма "СПЕА" за изпълнение на "Проучване и проектиране на АМ "София - Кулата", който включва разработването на предпроектни проучвания и технически проекти за строителство на АМ "Люлин" и АМ "Струма".
През м. юли проектът за АМ "Люлин", включващ седем варианта на трасе, е внесен за разглеждане в национален експертен съвет към МРРБ и има решение следващата фаза на проектиране да продължи по комбиниран "син" плюс "кафяв" вариант.
През м. септември 2002 г. преработеният Доклад за ОВОС на АМ "Люлин", включващ седем варианта на трасе, е внесен за разглеждане от Висшия експертен екологичен съвет (ВЕЕС) към Министерството на околната среда и водите (МОСВ).
ВЕЕС излиза с решение N№ 32-15/2002 г., да се разреши строителството и експлоатацията на АМ "Люлин" по комбиниран "син" плюс "кафяв" вариант.
Така са изпълнени всички процедури по действащите в момента нормативни актове в РБългария, касаещи вземането на решение за избор на трасе за А.М. "Люлин", и става възможно незабавното започване на изготвянето на Техническия проект и Тръжната документация.
picture:1,20030606_111.jpg, Това е най-високата точка (930 м надморска височина), през която трябва да премине АМ "Люлин"Изпълнителна агенция "Пътища" подготвя в момента и реализацията на строителството на Автомагистрала "Люлин".
За изпълнението на проекта на 21 януари 2003 г. националният координатор по програмата ИСПА на Европейския съюз министър Милен Велчев и председателят на Делегацията на Европейската комисия у нас Димитрис Куркулас подписаха финансов меморандум за средства в размер на 111,337 млн. евро.
Сравнително високата стойност за реализацията на проекта се дължи на трудния терен, големия брой съоръжения и от там необходимост от сложните технически решения.
Предлаганият вариант на АМ "Люлин" включва изграждането на автомагистрален габарит от 29 м (с по две ленти за движение в една посока и лента за аварийно спиране), тунели с обща дължина 2 802 м и мостове с обща дължина 3 667 м.
С реализацията на проекта се очаква да се постигнат няколко важни цели:
- извеждане на транзитния тежкотоварен трафик извън границите на град София и осъществяване на бърза пътна връзка между европейски път Е-79 и Софийски околовръстен път при еднакви технически характеристики. По този начин АМ"Люлин" ще се яви естествено продължение на АМ "Струма", чието етапно изграждане е планирано да започне през 2002 г. със строителството на участъка от пътен възел "Даскалово" до град Дупница по Програма ФАР - Трансгранично сътрудничество с Република Гърция;
- значително снижаване на отрицателното въздействие върху околната среда чрез намаляване на замърсяването от вредни емисии от тежкотоварния трафик, както и намаляване на нивото шума, което е особено важно за жилищните райони, през които в момента преминава пътната връзка;
- рязко намаляване на транспортните задръжки и времетраенето за пътуване, както и осигуряване на значително по-високо ниво на безопасност за интензивното автомобилно движение.
Трасето на
автомагистрала „Струма"
е с приблизителна дължина 156 км. То е по направление на международен път Е-79/І-1 "София-Кулата"(между пътен възел "Даскалово" и граничния пункт с Република Гърция при гр. Кулата. Трасето е част от трансевропейския транспортен коридор N№4 на територията на страната. Това е най-късата и предпочитана връзка между страните от Централна и Източна Европа през България до Гърция.
Бъдещата автомагистрала е разделена на 4 участъка:
- М2 - Пътен възел "Даскалово" (км 284) - гр. Дупница (км 324) - 40 км;
- М3 - гр. Дупница (км 324) - гр. Благоевград (км 361) - 37 км;
- М4 - гр. Благоевград (км 361) - гр. Кресна (км 391) - 30 км;
- М5 - гр. Кресна (км 391) - ГКПП "Кулата" (км 440) - 49 км;
По предварителна оценка стойността на проекта е около 540 млн. евро при очаквана продължителност на строителството на цялата магистрала до 5 години.
Съгласно международен договор с италианската консултантска фирма "SPEA" по линия на програмата ФАР "Трансгранично сътрудничество с Гърция" се изпълнява проект за проучване и проектиране на АМ "София-Кулата". Той включва разработването на предпроектни проучвания и частично работни прооекти с тръжна документация за строителството на автомагистрала от София до Кулата, включително участък М1-АМ "Люлин"-Софийски околовръстен път-Пътен възел Даскалово с дължина от 19 км.
На настоящия етап е разработено предпроектно проучване за автомагистралата. Предстои изготвянето на техническите проекти за одобрените вариантни решения на трасето след приемането на Доклад за въздействието върху околната среда от Министерството на околната среда и водите.
С финансиране от Европейската инвестиционна банка и държавния бюджет се реализират първите 18 км от АМ "Струма". Изграждането им е започнало още през 80-те години на ХХ век. Очаква се да бъдат завършени в края на 2004 г. Трасето на магистралата следва съществуващия път в първите 18 км до с. Долна Диканя. За останалите 22 км от отсечката М2 (Даскалово-Дупница) за магистрален габарит са изготвени предпроектни проучвания.
Технически параметри на АМ "Струма":
- Проектна скорост от 100 до 120 км/ч - взависимост от участъка;
- Габарит - А29/25 - взависимост от участъка;
- Спазване на всички технически изисквания за магистрала клас А4;
Очаквани срокове за започване на тръжни процедури и строителни работи:
Тръжните процедури за участък М2 (22 км) и участък М5 (49 км) - общо 71 км, се очаква да започнат през 2004 г., а строително-монтажните работи - през 2005 г. Тръжните процедури за участък М4 (30 км) и участък М3 (37 км) - общо 67 км, се очаква да започнат през 2005 г., а строително-монтажните работи - през 2006 г.
Виолета СТОЕВА
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА