3 Юли, 2003 00:00 1 329 0

Инж.Пенчо Васев: Корупцията наднича и зад новия закон за обществените поръчки

  • условия-
  • директивите-
  • поръчки-
  • закон-
  • обществени-
  • доставки-
  • услуги-
  • сделки-
  • законодателство-
  • поемните-
  • поемни-
  • търговете-
  • търга-
  • националното-
  • агенцията-
  • европейската-
  • праговете-
  • сделките-
  • ограничен-
  • открит-
  • средства-
  • строителство-
  • министерство-
  • повтаря
Гордеем се,че главоломно напредваме в европейската интеграция чрез "закриване на глави". Така било и с главата"Свободно движение на стоки", третираща Закона за обществените поръчки /ЗОП/.
След времето на Жан Виденов и Марио Тагарински ЗОП претърпя 4 изменения, а корупцията в неправомерно проведените сделки ни държи на челото на класациите., Инж. Пенчо ВасевВсяка държава в света си има Закон за сделките с обществени средства /ЗСОС/, който процедурно регламентира изразходването на обществени средства. В Европа този закон съществува след 1828 год., като между отделните държави приликите са фрапантни.
След 160-годишно функциониране, глобализацията и евроинтеграцията предизвикаха излизането на Директиви на ЕС за държавни поръчки за задължителна информация на европейската общност за провеждане на процедури с прагове за задължителност над 130 000, 200 000 и над 5 мил. евро за доставки, услуги, строителство. Праговете ограничават приложението за икономически значими поръчки и които представляват интерес за задграничната конкуренция.
Досегашните правителства неглижираха националното ни законодателство по търговете - първа редакция от 1921 год., променен и допълнен с Указ № 4 на Н.В.Цар Борис III, публикуван в "Д.В"бр.7/ 1934г., действувал до идването на социализма, независимо, че през тези години корупцията е била незначителна. Те направиха механичен сбор на текстовете на Директивите в ЗОП, какъвто в страните от ЕС няма. Подражавайки на Директивите за различни сделки, даже в последната редакция на ЗОП ненужно се повтаряха еднакви текстове на членове 17 с, 48 и 34 с 47.
В антикорупционно законодателство не участват нито бившите и сегашни комисии към НС и Министерски съвет, нито Агенцията за чуждестранните инвестиции, нито неправителствените коалиции, щедро финансирани от американската Агенция за мониторинг на корупционни прояви.
През последните десет месеца започва интензивна дейност в Дирекциите по евроинтеграция в министерствата. Поради ангажиментите по пътната карта за съставянето на нов ЗОП и препоръката на Европейската комисия, страните кандидатки да преведат националното си законодателство в съответствие с европейското, след транспонирането му с Директивите.Докато страни от ЕС приобщават националното си законодателство в съответствие с Директивите, докато една Франция, която има ЗСОС от 1830 год., го реформира след 1992 г., то чак сега-преди година издаде нов ЗСОС, съгласуван с ЕС, който съдържа 132 члена /270 члена по-кратък от стария закон за сделките/, ние забихме глава в Директивите,преразказахме ги в ЗОП и преди и сега.
Осъществяват се ежемесечни командировки до Брюксел в генерална дирекция "Вътрешен пазар" на Европейската комисия с многобройни експерти. В командировката на 1 април т.г. участват 9 души! Направени ни са многобройни препоръки, като:
- Преговорите да приключат до септември 2003.
- Директивите не се транспонират коректно към националния закон.
- Ще има единна класификация на обществени поръчки до 1 година.
- Да се разграничат критериите за референтна квалификация и тази за възлагане на договора на кандидатите.
- Националното ни законодателство трябва да приключи преди присъединяването ни към ЕС -1.01.2007г.
-Да се регламентира минимална и максимална публичност и два вида прагове за задължителност на търговете на национално ниво и ниво ЕС.
- Тъй като праговете за ЕС се изменят през 2 години, то с подзаконов акт да се уреди гъвкаво изменение.
- Да се изработи нов ЗОП до октомври 2003 г.
Отчитайки "резултатите" от работата на антикорупционните комисии, със заповед на премиера от 29.01.2003г. е съставена "Междуведомствена работна група" в състав от 38 /тридесет и осем/ директори, началници и експерти, която до 15 юни т.г. трябваше да изработи нов Закон за обществените поръчки в съответствие с нормативните актове на ЕС.
Законопроектът, представен на 18.06.2003 в Съвета за икономически растеж. Авторите са допълнили три нови глави: втора, в която си регламентират статуквото и 9 - 10 в предвид на Директива 93/38/ЕИО за извършване на сделки със собствениците на мрежи /газ, ток, В и К/.
В конструкцията на новия ЗОП се коментира един последователен преразказ на Директивите, и тъй като те се прилагат за сделки /доставки, услуги, строителство/ авторите допускат множество повторения на текстове по процедурите за "подготовка, обявления, изисквания, разглеждането оценката и класирането".Така чл. 23 се повтаря в чл.97, чл.113 в чл. 114. Член 103 повтаря чл.85,член 97 повтаря чл. 25 и т.н.
В Закона липсват основни и индикативни понятия няма дума "търг" и "поемни условия". Въпреки че за това са пратени записки до г-н Мавров, г-жа Касидова и г-жа Любенова от министъра на икономиката. Трябваше от демагогия към премиера да прочетат за "Поемните условия", одобрени е Указ N 4/1934г. от Борис III, а именно: Член 129 -"Търговете се произвеждат въз основа на предварително броените от бюджетната служба и съответния ресорен министър поемни условия за изпълнението на сделката, описания, единични цени, подробни сметки за видовете и количествата на работите, съществуващите и други книжа".
Член 132 -"В поемните условия или приложенията им се означава: видът на материалите и произхождението им, срока за изпълнение, правила за изпълнение, начина на приемане, предаване и плащанията, видът на гаранцията, която конкурента дава за участие в търга.
поемните условия включват общи-генерални административни клаузи, както и общи-генерални технически клаузи, които фиксират техническите изисквания, необходими за изпълнението на договора.
Отделно има и специфични технически изисквания и условия /СТМУ/ за конкретните услуги, доставки или строителни работи.
Сделките с обществени средства са писмени договори, като поемните условия са неотменима част от договора.
Новопоявилите се "Технически епесификации" са само част от поемни условия и горецитираните общи и специфични условия. Инвеститорът има неограничени възможности да постави условия от каквото и да е естество, да насърчи приоритети и привилегии към използването на наши производства, материали, работна ръка.В чл.14 на френския тръжен закон, съгласуван с ЕС е записано: "Определянето на условията за сделка могат да предвидят в поемните условия повишаването на исканията за ползване на преимущество за лицата с различни трудности за приобщаването, както и за борба с безработицата или при защита на околната среда." Така са решавани и въпросите за разделянето на поръчките на лотове с оглед участието на малки и средни предприятия, предварителното съгласуване на подизпълнители.Добре редактираните поемни условия осигуряват успеха на инвестиционното намерение. Ако администрацията е мързелива или некомпетентна може да обяви поемни условия от 1 страница, 1 заглавие. Или да си намери външни консултанти за редактирането на тръжните книжа.
0бявлението за предприемане на търг да съдържало до 650 думи! Членове 21 и 23 са абсурдни и не бива да се плащат и от най-богатите инвеститори. Обявата трябва да предизвика интереса на конкуренцията и да я насочи към институциите обявили търга. Няма защо да се обявяват всички административни клаузи...
Праговете за задължителност 1 800 000 лв. за строителство,150 за доставки и 90 000 лв. за услуги не са подчинени на европейските практики. Те са по-ниски от тези на директивите, но и БВП у нас е 8-10 пъти по-малък. В страните от ЕС има праг /70-90 000 евро/, под който не се провежда тръжна процедура, а се сключва сделка плащана с фактура.
Следва праг за задължителна тръжна процедура от национално значение, който се обявява в националния бюлетин и пресата /под 130 000 евро за доставки, 20 000 евро за услуги и под 5 мил.евро за строителството/. Над тези стойности обектите задължително се обявяват в Бюлетина на ЕС. Предварителна информация се подава в официалния бюлетин на ЕС, когато задължителният праг за доставки и услуги надминава 750 000 евро,а този за строителство над 5 мил.евро.
Най-масовите обществени поръчки /под европейските прагове/ се извеждат извън закона в Наредба под праговете, където по досегашната практика процедурите ще се наричат конкурси /открит, ограничен, за проектиране, пряко договаряне/ като в 48 члена ще се приповторят основните членове на ЗОП. Това никъде го няма, не е обяснимо, категорично е доказано, че у нас най-големите злоупотреби с процедурите по възлагане са от този вектор. Никой от ЕС не ни е поставял такова условие!
Няма орган по обществени поръчки извън Министерството на икономикатаВ никоя държава от стара Европа, както и в Румъния,Словения, Естония, Латвия и пр. органът е Дирекция или Централна комисия по сделките.Комисията съществува в министерство на икономиката или финансите и се състои от 3 секции: административна, икономическа и техническа. Състава се образува от представители-експерти на различните министерства, а президента на икономическата секция е висш служител на Сметната палата и с останалите двама президенти е номиниран със заповед на министерство на икономиката. Всяка една от тези секции събира, анализира, контролира през своя визия съответните аспекти на направените сделки.
Създаването на независима държавна агенция по обществените поръчки е лелеяната мечта на всяка управленска мутация. И в двата варианта в задълженията на агенцията има странни намерения: осъществявамеждународното сътрудничество, издава указания при установяване на нарушения, изготвя списък на лицата, които комисиите трябва да ползват при решаването на търга, годишни класации на най добрите търговци в съответния бранш, може да реализира приходи от собствена дейност,набирани от участие в международни проекти, дарения и помощи, наеми от недвижими имоти и "други приходи".Липсват данни за комисионни.Определение за тръжни процедури в световната практика има следните процедури за избор на изпълнител:
а/Търг-открит или ограничен.
б/Ускорен търг-открит или ограничен с опростена кратка процедура.
в/Търг за подобряване на офертата.
г/Пряко договаряне-открито ограничено.
д/Конкурс-открит ограничен. Журира се от жури.
До сега никога не е определян начинът за провеждането на търга от комисията-докъде открито и до къде закрито заседание.
Контролът по изпълнението на ЗОП се осъществява от Сметната палата и Агенцията за държавен вътрешен финансов контрол /АДВФК/ и ще бъде облекчен ако агенцията или администрацията на ЗОП е към министерство на финансите.
Номерът със закриване на главата "Свободно движение на стоки" чрез преразказването на 4 от Директивите е отбит от законотворците. Откриват се нови перспективи за служби и командировки, германци и американци ще ни обучават на ЗОП, какъвто в техните страни няма. В класациите по корупция вървим нагоре, а по притока на чужди инвестиции-надолу. Нацията ли ни е толкова глупава или чиновници от последните три правителства умишлено отклоняват написването на Закон за търговете с обществени средства, за да не се отдалечат от кацата с меда.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА