Last news in Fakti

9 Октомври, 2003 00:00 1 791 0

Пътят към Маказа не стига до никъде

  • коридор-
  • маказа-
  • трасе-
  • българия-
  • трасето-
  • страна-
  • работи-
  • димитровград-
  • линия-
  • гърция-
  • параметри-
  • бяло море-
  • гръцкото пристанище александруполис
От 1996 г. пътят от Русе до бъдещия граничен пункт "Маказа" е участък на трансевропейския транспортен Коридор № 9 от Хелзинки до гръцкото пристанище Александруполис. В миналото той е наричан славянският път, защото както казва професор Иван Батаклиев: "От северното Бяло море при Архангелск до южното Бяло море живеят славяни, в които нагонът за движение към благодатния юг е най-силен".

На графиката вдясно е представен фрагмент от картосхемата, която България представи на преговорите за мир в Париж след Втората световна война през 1946 г. С нея се доказва геополитическата интегрираща роля на страната ни в меридиана насока в Източна Европа и на Балканския полуостров. Точно след 50 години, през март 1996 г. във Варна, упълномощените от Европейския съюз (ЕС) външни министри на Румъния, Гърция и България се споразумяха същото трасе от Русе до "Маказа", което до тогава беше станало трасе на път Е-85, да бъде участък и на Коридор № 9. Както за всички трансевропейски коридори, изискванията и за двете му трасета (ж.п. и автомобилно) са да следват геометрично правата линия с ширина за две платна и разделителна линия помежду им (за автомагистралите) и за двойна ж.п. линия, с наклони до 15 на хиляда и завои с над 750 м. Визирани бяха и определените средства, за да може България да осигури същите параметри. През изминалите повече от седем години
три поредни правителства у нас не обявиха единна програма
за осигуряване на определените параметри. Единственото, което по този повод оттогава се съобщаваше, беше поредицата от "корекции", но не за спазване, а за нарушаване на споменатите параметри на бъдещото трасе.Започна се най-напред с изместване правогеометричното трасе на път Е-85 през Хаинбоаз (Прохода на Републиката) на запад от гр. Дебелец, през Дряново и Габрово до Шипка. Както лесно може да се разбере, целта бе да се увеличат обемите на превозите през предлагания вече години наред тунел под Шипка. Обаче и с това "натоварване" той не бе мотивиран за строеж. Остана силно нарушената геометрична права на трасето на Коридор № 9 през територията на България. Затова никак не е сигурно направената "корекция", която удължава пътя и влошава структурата му, да бъде одобрена от пътните управленски структури на ЕС.

Много
по-злополучна е втората "корекция"
на участъка на Коридор № 9 Русе "Маказа". В случая това стана чрез премахване трасето на път Е-85, от неговия южен финал "Маказа", а след това и на коридорното трасе, както е показано на Фиг. 2 от Димитровград на юг до "Маказа".

"Корекцията не е регламентирано обявена. Разбра се от новото издание на пътната карта за движението по автомобилните пътища. Мотиви за нея не са съобщавани. От случайни и частични споменавания се разбра, че от Димитровград трасето на Коридор № 9 се сливало с това на Коридор № 10 до Свиленград. От там през ГКПП Ново село (квартал на Свиленград) Орменион (в Гърция) се отклонявало на юг на гръцка територия и покрай р. Марица стигало крайният пункт на Коридор № 9 гръцкото пристанище Александруполис.

Последствията от такова финализиране на участъка до Димитровград на Коридор № 9 са пагубни. Причината е, че така
България се лишава от 80-километрова трансконтиненталната артерия
а Кърджалийска област от единствения фактор за социално-икономическо оживяване на региона.

Метастазите му заразяват цялата страна, защото провалят пряката є транспортна връзка с Бяло море, чрез трансграничния преход "Маказа". А за неговото изграждане и трите правителства от 1996 г. досега тържествено правиха "копки" за започване строителството му. Последната, през тази година, стана причина със съдействието на Васил Байданов изпълнителен директор на Стопанската камара в гр. Кърджали, да посетя района на "Маказа".

Когато се правеше "копката" се заявяваше, че вече се строи подходен път към "Маказа". С обстановката ни запозна Валентин Манев, кмет на община Кирково, в землището на която се строи този път. Турската фирма, спечелила търга, се е "разгърнала" на широк фронт. Габаритите му обаче, не са по тези на Коридор № 9. По ширина и наклони е междуселищен път, клас 4, с едно платно. Извършваното строителство, източно от общинския център Кирково и по коритото на рекичката Лозенградска се извършват в труден терен, със значителни изкопни работи. От граничната бразда са вече на 2-3 км. Но като стигнат там накъде?

През следващите дни имах среща с отговорни дейци от Северна Гърция, които съобщиха, че от тяхна страна, където теренът е изключително стръмен,
строителство и подготовка за такъв насрещен път няма.
Още по лошо е, че строящият от българска страна подходен път към "Маказа" нито е по трасето на Коридор № 9, нито е обикновен нисък ранг път за "комшийски" контакти.

Досега това не е достояние на българския народ, а има съдбоносно значение за неговото бъдеще. По същество е провал на българската геополитика плод на надделяло местничество и на ведомствени недомислия и бездействия.

Пряко отговорните министерства на външните работи, на транспорта и на регионалното развитие са задължени час по-скоро да координират налагащите се практически работи, за да се преодолее това състояние.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА