22 Февруари, 2024 11:42 5 231 8

Новата мода в имотния сегмент у нас

  • cushman & wakefield-
  • търговски парк-
  • пазар-
  • тенденции-
  • инвестиции

Търговските паркове бележат 50% ръст за 2023 година

Новата мода в имотния сегмент у нас - 1
Снимка: М. Богданова ©

Търговските паркове са в процес на изключително бърз растеж както в България, така и в целия регион на Централна и Източна Европа и пазарът върви към насищане в средносрочен план. С близо 11% е нараснал обемът им в региона към края на 2023 г. спрямо 2022 г., като общата им площ достига 8.35 млн. кв.м. Макар и опериращите площи в България да са относително малка част от този обем – 511 000 кв.м, ръстът на нашия пазар е значително над средния в Централна и Източна Европа. През 2023 г. работещите ритейл паркове са увеличили площта си с над 50%.

„Значителният ръст в този сегмент от пазара на търговски площи се дължи на изключително високата активност на предприемачите, както и на закъснялото развитие и ниската база, от която тръгва предлагането. Прави впечатление обаче, че в целия регион площите на ритейл парковете в развитие са значително над тези на търговски центрове, което затвърждава тенденцията за траен интерес към този формат от страна на инвеститори, търговци и потребители“, коментира Георги Муховски, зам.-мениджър на отдел “Търговски площи” в Cushman&Wakefield Forton.

Според него през последните години в региона се наблюдава силен интерес към ритейл парковете, който се изразява не само в строителството на нови площи, но и в навлизането на нови концепции. Докато в България миксът все още се придържа към класическите оператори, като достъпни магазини за мода и обувки, супермаркет, електроника, мебели, магазини от типа „Направи си сам“ и отскоро - места за хранене, на развитите пазари концепциите вече предлагат също кина, хотели, споделени офис площи и други.

„От пандемията насам възприятието на ритейл парковете от страна на потребителите значително се промени. Те се наложиха като практични места за пазаруване, докато при моловете фокусът пада върху потребителското преживяване и забавления“, обобщи Георги Муховски.

Според него експанзията на този сегмент е добра новина за пазара на бизнес имоти.

„Следва обаче да се отчетат и управляват потенциалните рискове, които бързият растеж носи. Основните са липса на ноу-хау, управлението на паричните потоци, подценяване или надценяване на потенциала на даден проект. В допълнение професионалното управление би спомогнало за създаване на правилен микс от обекти, добра поддръжка на площите и комуникация с наемателите“, допълни той.

От гледна точка на търговците основните рискове са от канибализация между обектите и все по-задълбочаващите се проблеми с намирането и обучението на персонал.

По данни на Cushman&Wakefield средната гъстота на ритейл парковете в Централна и Източна Европа е 92 кв.м на 1000 жители. Активните инвестиции в сегмента бързо променят тези показатели, особено на бързо развиващи се пазари като българския. В края на 2023 г. гъстотата на ритейл парковете в България е 75 кв. м на 1000 жители. Страната ни вече изпреварва Полша, където този показател е 66 кв. м на 1000 жители, но остава сред държавите с най-ниска гъстота. Лидер е Унгария, където този показател е 172 кв. м на 1000 жители, а в съседна Румъния той е 94 кв. м на 1000 жители.

Онлайн vs. офлайн

След бързата експанзия на онлайн търговията в пост пандемичната 2021 година, когато секторът отчете реален ръст от 43% у нас, през 2022 г. този показател е намалял до 12.4%. През 2023 г. пада до едноцифрено число – 8.3% след приспадане на инфлацията, показва статистиката. В същото време оборотите на физическите обекти в молове и ритейл паркове остават стабилни.

По-драматична е картината с онлайн търговията в Европейския съюз, където след 13.6% ръст през 2021 г. през следващите две години инфлацията води до реален спад на онлайн търговията – съответно с -5.4% и -1.3%.

„След бързия растеж на онлайн продажбите пазарът видимо се отрезви и хибридните модели между онлайн и физически обекти се доказаха като най-устойчив модел през последните години“, посочи Георги Муховски.

Според него възпиращ фактор за бързия ръст на онлайн търговията отчасти е логистиката, тъй като много брандове все още изпитват проблеми с центровете за обработка и приемане на пратките, както и с логистиката на т.нар. последна миля. Много от големите международни марки успешно съчетават физически обекти и онлайн пазаруване чрез формати от типа click&collect и замяна и връщане на пратки във физическите им магазини.

Според Георги Муховски именно ефективната колаборация между офлайн и онлайн търговия както и дигитализацията в сектора ще изиграят решаваща роля за бъдещето на ритейл пазара.

Подробна статистика за средните цени на имоти в България по градове и квартали може да видите ТУК


Поставете оценка:
Оценка 1.6 от 7 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Ден

    18 1 Отговор
    Все видни перачи на пари които имат подходящите адвокатчета да финтират системата и така е в ужким цивилизования запад!Капитализма не търпи разходи,той изисква само приходи!
  • 2 Мъдрия

    20 1 Отговор
    Няма такова нещо като неквалифициран персонал!
    Има работодатели, на които не им се плаща !
    Ако даваш адекватна заплата винаги ще си намериш работници. За без пари вземаш каквото се навие !
  • 3 Скрита реклама

    12 1 Отговор
    под формата на статия
  • 4 Истината е , че

    15 2 Отговор
    пазара на каквито и да е имоти е блокиран, поради нереално високите цени , несъответстващи на българската действителност. Отделно от това , човек докато не публикува обява за продажба, си мисли , че имот се продава лесно и скъпо поради голямото търсене. Истината е , че търсенето е намаляло значително , не само поради високите цени , но и поради ред други фактори , икономистите ги знаят, въпреки че ги крият. Минимум 30-50 % понижение на цените е необходимо, /включително и за ритейл парковете/ за да се съживи пазара . Еуфория създадена от ниските лихви по кредитите отмина.

    Коментиран от #6

  • 5 Зайо Байо

    10 4 Отговор
    Новата мода не беше ли КЪЩИ в Барселона ?
  • 6 Аз имот

    3 8 Отговор

    До коментар #4 от "Истината е , че":

    никога не продавам, само купувам. И още търся да купя (кеш) в София център. Балъците нека се кръстят че цените били "нереални"

    Коментиран от #7

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.