Унификацията на градските центрове все пак има вариативни елементи, сочи изследването, но разликите всъщност са в това кои вериги са овладели търговските зони. По-проспериращите градове се сдобиват с "Ралф Лорън" (Ralph Lauren), DKNY, "Старбъкс" (Starbucks) и "Гап" (Gap), тези, които са по-ниско в социалната и икономическата стълбица, се задоволяват с "Нандос" (Nando''s), "Макдоналдс" (MsDonald''s), "Блокбъстър" (Blockbuster) и "Ладброукс" (Ladbrokes).
Фондацията е извършила пилотно проучване в случайно подбрани градове, за да установи докъде е стигнало вече "клонирането им", кои градове все още са "гранични" и са започнали да губят характерните си местни магазини и кои засега съумяват да запазват идентичността и балансът между местни и глобални търговски марки е налице. Резултатите показват, че по-големите градове се "по-клонирани" от по-малките и над 60 процента от търговията в тях е в ръцете на големите търговски вериги.
"Най-клониран" от включените в проучването градове се оказал Гилфорд он Съри със 70 процента магазини от големите търговски марки. Сред другите "силно клонирани" градове се оказали Бъри Сейнт Едуардс, Съфък и Глостър. Градовете с "граничен" статут, в който големите вериги притежават до 50 процента от търговската мрежа, включват Кърккалди в графство Файф и Ашфорд в Кент, а най-малко "клонирани" се оказали Люис, Съсекс и Бангор в Уелс, където над 70 процента от магазините са местни по своя характер.
Упадъкът на местните магазини и услуги нанася смъртоносен удар на британската местна икономика като цяло, твърди докладът. Между 1995 г. и 2000 г. Великобритания е загубила около 20 процента от най-жизнено важните си институции - малки магазини, дрогерии, местни банки, пощенски станции и кръчми. В цифри общата загуба за периода на подобни обекти е около 30 000. До края на 2005 г. още 28 000 магазини, ресторанти и други подобни са заплашени със затваряне. Ако тенденцията се запази до 2010 г., около една трета от съществуващите през 1990 г. местни търговски обекти ще се окажат закрити.
"Ню економист фондейшън" възнамерява да направи подобно проучване следващата година, като покрие цяла Англия и му придаде по-голяма представителност, посочва "Дейли телеграф". За целта тя очаква на страницата си в интернет да й бъдат изпращани снимки на "най-клонираните" части на британските градове.
Директорът във фондацията Андрю Симс твърди, че търговските вериги лесно се разпространяват във Великобритания, тъй като "са разпознаваеми марки и това им дава сериозно предимство пред местните магазини". "Нежеланото последствие от подобно развитие е фактът, че местният бизнес се задушава и британските градове започват да си приличат като излезли изпод матрица", посочва той. "Веригите магазини се развиват като плевели в градина, те имат сериозен маркетингов бюджет, политически връзки и ресурси, които им дават нечестно от икономическа гледна точка предимство пред местните магазини, ресторанти и услуги. Опасността, която се крие зад всичко това, е, че плевелите създават еднаквост на главните улици на нашите градове и в един момент ще се окаже, че живеем в "клонирани" селища", заключава Симс.
Според доклада производството на хранителни продукти и търговията с тях, медиите и издателствата са претърпели сериозна консолидация на собствеността навсякъде по света. Все пак в него се твърди, че подобно развитие далеч не е неизбежно и може да бъде поставено под контрол. За целта обаче регулационните схеми и практики, които са повече или по-малко враждебни към малкия бизнес, трябва да бъдат преобърнати. По света има достатъчно примери за местни власти, които предприемат нужните мерки, за да гарантират нужното "търговско обкръжение" на малкия бизнес, сочи докладът. Във Франция и Полша например общините имат право да спрат строежа на всеки търговски център, който надхвърля определен размер.
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА