Last news in Fakti

5 Октомври, 2004 00:00 699 0

Милко Ковачев: Политическите сили не са срещу АЕЦ "Белене"

  • които-
  • трябва-
  • енергетика-
  • закона-
  • решение-
  • комисия-
  • енергия-
  • пазара-
  • компания-
  • структура-
  • проект-
  • белене-
  • новата-
  • защото-
  • енергията-
  • ламбовски-
  • централа-
  • консултант-
  • инвеститори-
  • много-
  • стъпки-
  • строителството-
  • такава-
  • конкурса-
  • дружества-
  • изкупуване-
  • кри

През миналата седмица НЕК обяви, че консултантът по технико-икономическия анализ на АЕЦ "Белене" - "Парсънс", препоръчва като евтин и изгоден вариант доизграждането на съществуващата централа. Цената на тока от нея ще бъде около 3 евроцента на киловатчас. Същевременно депутатът от НСДВ Димитър Ламбовски заяви, че изборът на технически консултант по проекта е предопределен и той дори знае името му. Миналата сряда парламентарната комисия по енергетика разгледа състоянието на проекта.



Как ще коментирате заявлението на депутата от ОДС Петър Жотев, който предлага да бъде създадена анкетна парламентарна комисия за разследване на процедурата по изграждането на АЕЦ "Белене"?
- Създаването на такава комисия не ме притеснява. От дискусията в парламентарната комисия по енергетика придобих усещането, че няма политически сили, които да са против строителството на централата на основите, които сме положили като анализи и виждане за реализация на проекта.


Депутатът Димитър Ламбовски от НДСВ твърди, че обявената процедура нарушава закона за енергетиката и закона за безопасно използване на атомната енергия?
- Аз говоря за политически партии. Статутът на депутата Димитър Ламбовски е доста особен. Той обяви преди време, че напуска НДСВ, но все още е член на парламентарната група. Но нека да коментираме тезите му. Той манипулира обществото с тезата, че процедурата е незаконна. Решението за обявяване на процедурата обаче е съгласувано с юристи и това, което беше поставено от г-н Ламбовски като несъответствие със закона, е нещо, което ние обсъждахме преди шест месеца - какви са необходимите действия, така че бързо, конкурентно и качествено да се реализира проектът в съответствие със закона. Фалшификацията в това негово твърдение е, че ние не сме изпълнили разпоредбите на закона. Всъщност за вземане на решение по същество е необходимо да се изпълнят предпоставките на чл. 45 от Закона за безопасно използване на атомната енергия, а не обратното, както твърди той. Трябва да имаме готови анализи и проучвания преди вземане на решение по същество. За тях обаче е необходимо решение по принцип, за да може НЕК да реализира тези проучвания. Нека да обясня и второто твърдение - в закона за енергетиката постановките за опис и тръжна процедура, провеждана от Държавната комисия за енергийно регулиране(ДКЕР), са свързани с ангажименти на държавата за изкупуване на енергия. В нашия случай ние сме "инициираща страна" дотолкова, доколкото енергийната стратегия казва, че България има добре балансирана структура на производството с използването на местните ресурси, ядрената енергетика и енергията от ВЕЦ, което прави устойчива структурата на електроенергийния баланс към външни въздействия и промени в цените.
Още в енергийната стратегия анализирахме историята и съществуващата структура, която показва, че промените в цените на петрола и свързаните с тях цени на природния газ го правят рисков като първично гориво за електропроизводство. Предлагаме стъпки, които трябва да доведат до решение за строителството на втората атомна централа по същество. Тези стъпки са свързани с анализ на прогнозите и на възможностите. Можеш да имаш желание да строиш, но ако няма кандидати за участие в подобно начинание, няма защо да се прави. Затова през 2003 г. предприехме съответните стъпки за АЕЦ "Белене" с проучване на пазара на основата на въпросник, разработен от Международната агенция по атомна енергия (МААЕ). Тогава ние получихме уверение, че един такъв проект може да бъде осъществен чрез отговорите на компании производители, които биха били заинтересувани да участват в реализацията му. Изпратихме въпроси до всички световни производители. Затова учудващи са коментарите, че един или друг производител не е бил застъпен в това проучване. Тогава г-н Ламбовски излезе и каза, че нищо не се прави по строителството на новата централа, че това е един важен проект, който ние бавим. А сега казва, че сроковете са кратки и ние бързаме. Това е непоследователно. Във внесения в МС доклад е описана работата, свършена до момента, законовите изисквания и работата, която трябва да бъде извършена преди вземането на решение по същество. Тези дейности са включени в програмата за изграждане на АЕЦ “Белене” и именно тя беше приета от правителството като основание за вземане на решение по принцип.


Кой ще проведе конкурса за избор на изпълнител на строителството на втората атомна централа?
- Конкурсът за изпълнител, ако е свързан със задължение на държавата за изкупуване на електроенергията, трябва и ще бъде проведен от регулаторната комисия. Но аз винаги съм заявявал, че ще реализираме проект на търговска основа без стопроцентова държавна гаранция. Структурирането на такъв проект не е свързано с дългосрочен договор за изкупуване на енергията, т.е. ДКЕР не би трябвало да обявява търг. Министерството на енергетиката също не може да провежда такива конкурси и въобще никой държавен орган не може. Остава единствено възможността държавната част в този проект да проведе конкурса за изпълнител. В нашия случай това е новоструктурираната компания "Ядрена енергетика", в която влизат площадката на АЕЦ "Белене" и пети и шести блок на АЕЦ "Козлодуй".
Енергийното министерство, НЕК и АЕЦ “Козлодуй” работят по създаването на тази компания. Подобна структура се препоръчва и в анализа, който беше направен от "Делойт&Туш" за финансирането на проекти в рамката, която ние поставихме. При предстоящата либерализация на пазара през 2007 г. единствените критерии за успех могат да бъдат предложената цена на електроенергията, отсъствието на замразени разходи и безопасност. Разбира се, трябва да се отчете фактът, че това са ядрени технологии и желанието да ползваме средства от Евратом и от експортните кредитни агенции, които се нуждаят от държавно гарантиране. На базата на този анализ ние излязохме с предложение за конкретната структура. Получихме отзиви от финансови анализатори и увереността, че тя ще може да изпълни предназначението си.


Кога ще бъде създадена новата ядрена компания?
- Аз съм натоварен с управление на собствеността в енергийните дружества, НЕК и АЕЦ "Козлодуй" са стопроцентово държавни и създаването на новата компания може да стане с акт по предложение на съветите на директорите. Правилникът за управление на държавната собственост допуска и Министерският съвет да вземе такова решение в качеството си на собственик. Простичко казано, решението може да бъде взето и утре, няма пречки за това. Искаме в новата структура държавното участие да е 51%, което се състои в активи и дълг (държавните гаранции), а за миноритарния пакет в компанията можем да очакваме финансови инвеститори и стратегически инвеститори. Такава структура би била много по-гъвкава за финансиране. Информирали сме за тази идея нашите партньори - банки, международни финансови институции, международни организации, включително и МВФ, Световната банка и ЕБВР.


Готов ли сте да поискате нова процедура за избор на инженер-архитект, ако в процедурата се появят само два кандидата?
- Десет компании са закупили документи в конкурса за финансов консултант, а за техническият консултант компаниите са три. Направихме си труда да проверим и на критериите за участие в конкурса за технически консултант отговарят 16 международни компании. С това отговарям на обвинението, че критериите са ограничаващи и конкурсът е предрешен. Но, разбира се, и тук конкуренцията е важна за постигане на добри крайни резултати. Все пак ключов е въпросът за финансирането и логичната стъпка е да се избере финансов консултант, а след това технически.


Откъде идват най-големите атаки срещу проекта "Белене"?
- Не искам да се впускам в предположения. Несъмнено в ядрената енергетика и при структурирането на инвестиционен проект като "Белене" контролът е много силен. Ако има желаещи да реализират средства със съмнителен произход, точно те биха могли да бъдат заподозрени в нежелание новата централа да бъде построена. Вторият източник на съпротива е конкуренцията между децентрализирана енергетика и голямата енергетика. Няма защо децентрализираната енергетика да се притеснява от АЕЦ “Белене”, защото много хора искат да правят малки водни централи и ветрови паркове, средата явно е подходяща и те реализират такива проекти. Същевременно те се нуждаят от баланс, защото енергията от тези източници е по-скъпа в сравнение с ядрената. Тя може да има своята роля, ако има цялостна система за поддържане на стабилното електроснабдяване. Бъдещето на българската енергетика е сериозен дял на енергията от местни въглища с около 40%, толкова от ядрена енергетика и останалите - възобновяеми източници на енергия (ВЕИ) с увеличаващ се дял след 2010 г.


Какви са гаранциите, че в предстоящите приватизационни сделки за ТЕЦ "Варна", ТЕЦ "Русе" и ТЕЦ "Бобов дол" няма да появяват играчи, които перат мръсни пари?
- За някои от сделките за малките енергийни мощности съм сезирал компетентните органи. При сделките за седемте електроразпределителни дружества имаше множеството коментари, доколко стратегията е добра и с критериите към кандидатите ще се привлекат стратегически инвеститори. Във всички етапи имаше съмнение по тези неща. Резултатите показват, че стратегията е била правилна и критериите са били адекватни и са привлечени стратегически инвеститори. Затова качеството на инвеститорите при предстоящата приватизация на трите централи ще бъде определена и от стратегията, която ще изработи консултантът.


Кога ще приключат сделките за електроразпределителните дружества?
- Очаквам това да стане до края на октомври. Надзорният съвет на Агенцията за приватизация вече одобри проектодоговора с германската компания Е.ОN. Този процес предстои за ЧЕЗ и EVN. След това договорите влизат в МС и следва прехвърляне на собствеността. Що се отнася до трите централи е все още рано да се поставят срокове. С консултантите за приватизацията им ще обсъждаме някои въпроси дали този път при сделките за тях да приложим само критерии за цена. При генериращите мощности се намираме в друга регулаторна среда, ако се появят искания за договори за изкупуване на енергията от НЕК, което ни го забранява законът.

Защо настоявате пред Световната банка първото стъпало с евтината електроенергия и топлинната енергия да се запази до 2007?
- Въвеждането на първото стъпало беше с важно значение. Първо, защото гарантира минимално ниво електроенергия на постоянни цени. То имаше и стимулиращ ефект в областта на енергийната ефективност, защото позволи на потребителите да планират своето потребление в зависимост от своите доходи. Но днес реформата е завършила и трябва да се приближаваме към пазарните цени и конкурентните сили. Единият от пътищата, които считам, че е най-логичен и естествен е новите собственици на електроразпределителните дружества чрез търговската си политика да разнообразят тарифите за своите клиенти. При отварянето на пазара до 2007 г. поетапно се разширява кръгът на потребители, които имат правото да договарят пряко доставките си, да се променя и търговската политика. Новите оператори и отварянето на пазара ще размият този въпрос. Световната банка би искала да види ангажимента за елиминирането на потенциален елемент на изкривяване на пазара към 2007 г.


Кога ще бъдат преструктурирани НЕК и "Булгаргаз"?
- Законът определя стъпки и е подготвена аналитичната база за разделянето на системния оператор от търговския. Въпросът трябва да бъде обсъден с кредиторите на НЕК. Проектът е достатъчно напреднал, за да говорим за реализация през следващите няколко месеца.
"Булгаргаз" не е дружество, което попада в обхвата на закона за корпоративното подоходно облагане. В момента транзитните такси, които заплаща "Газпром", се връщат в бюджета. Спогодбите вече са изтекли и ние трябва да регулираме по нов начин - "Булгаргаз" трябва да се превърне в търговска компания, защото, когато се стигне до всякакви идеи за приватизация на дружеството или за каквото и да било друго, този въпрос ще се появи. Компанията трябва да продължи инвестиции в мрежата, за да осигури развитието на битовата газификация в регионите.


На какъв етап е подготовката за емитиране на евроблигации на компанията?
- В момента пазарът е много добър за такава операция. Това е един от доводите НЕК да анализира тази възможност. Ключов въпрос за реализацията на идеята е готовността на пазара да поеме такава емисия. Според консултантите ни оптималния й размер е около 200 млн. евро. Остава да преценим схемата и етапите, по които това може да се реализира.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА