Last news in Fakti

19 Октомври, 2004 00:00 1 001 0

Инж. Йонко Пенев: Летище „София” се строи с некачествени материали

  • щрабаг-
  • нако-
  • обекта-
  • обаче-
  • защото-
  • проект-
  • летище-
  • трябва-
  • държавата-
  • австрийската-
  • министерство-
  • които-
  • подизпълнители-
  • качество-
  • допълнително-
  • контрол-
  • компания-
  • софия-
  • министър-
  • фирма-
  • затова-
  • изискванията-
  • отношение-
  • намеси-
  • австрийците-
  • върху-
  • бълг
Доц. Йонко Пенев е независим строителен консултант с над 30 годишна практика. Преподавател е в Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ). Той е участвал в проектирането и изгражда-нето на национални обекти, чиято стойност надвишава многократно тази на новото летище София. Сред тях са НДК, залите "Универсиада" и "Фестивална", както и хотeлите "Шератон" и "Хилтън". Последният му обект е реконструкцията на националния стадион "Васил Левски".


Г-н Пенев, ще има ли скоро ново летище София?
Дълбоко се съмнявам. След публикациите в медиите за никого вече не е тайна, че обектът е в критично състояние както от инженерно-техническа гледна точка, така и по отношение на сигурността и експлоатацията на сградите и съоръженията. Държавата отсъства от обекта и изпълнителят¬ австрийската строителна компания "Щрабаг", диктува условията в своя полза. Някак нелепо звучат обясненията на заместник-министър София Касидова и на шефа на Дирекция "Координация на програми и проекти" Снежана Ангелова в транспортното министерство, че не могат да влияят на холандската компания "НАКО" , която е автор и консултант на проекта. Това стана възможно, след като от обекта бе изгонена фирмата проектант¬ българската "Стройконсулт". Българските проектанти бяха заменени с некомпетентни лица без легализирани у нас дипломи. Така пътят към корупцията, към източване на обекта и на държавата беше открит.


Защо смятате, че "НАКО" не е компетентна да осъществи този проект?
Най-красноречивият пример в това отношение е инженерът на обекта г-н Диекема от "НАКО". Той не само е без необходимото висше образование, но дори не се знае какво точно образование има. Само че никой не се интересува от това. Неговата смяна с квалифициран специалист е въпрос на 24 часа и зависи от транспортното министерство. С една смяна на инженера обаче батакът не може да бъде оправен. Затова единственото решение е да бъде изгонена "НАКО". За това има предостастатъчно основания. Първото е дефектиралото асфалтово покритие на пистите и некачествено извършените насипи.


От "Щрабаг" обаче обещаха да завършат обекта през есента на 2005 г. Ще бъде ли спазен този срок?
Срокът за завършването на новия пътнически терминал, обещан от "Щрабаг"август 2005 г., е неизпълним. Доколкото ми е известно от австрийската компания неофициално са обещали да завършат обекта през май догодина. Това е абсолютно възможно само ако сградата се изкара до покрив, без да се изгради инфраструктурата є. Но освен всичко друго липсата на контрол на летището дава сериозни възможности за корупция. Защото по отношение на новото летище няма нито компетентни ръководители, нито какъвто и да било контрол от страна на държавата. На "Щрабаг" вече бяха харизани 5 млн. евро допълнително за нищо. Заедно с мои колеги успяхме да спрем един престъпен опит за пилотно фундиране, което щеше да надуе цената поне с 20 млн. евро.


Защо от "Щрабаг" поискаха допълнително финансиране?
За обекта са предвидени 10 млн. евро за допълнително финансиране. В момента, в който този резерв се изчерпа, цената може да се увеличи с още 25%. Затова и от "Щрабаг" поискаха да се направи фундиране на основите. От австрийската компания обаче поискаха и 3,5 млн. евро допълнително заради скока в цената на стоманата. Такава възможност не е предвидена в договора, сключен със "Щрабаг".


Каква е причината за дефектите, които бяха открити в асфалта на новата писта?
Рецептите за приготвяне на асфалта бяха направени така, че от полагането му да се спестят 2 млн. евро. Въпросът е ¬ кой е виновен. Ако е виновна "Щрабаг", те ще си поемат разходите и случаят ще бъде решен лесно. От "Щрабаг" обаче си мълчат, защото вината е в "НАКО". Защото ако "рецептата" за асфалта се промени, за да бъде заляна пистата отново, значи "НАКО" е одобрила асфалт с ниско качество и не е упражнила контрол върху обекта. Ако тя трябва да изплати сума като компенсация, тя ще е непосилна за една малка консултантска фирма, каквато е "НАКО". Така сумата ще трябва да се покрие от "Щрабаг". Покрие ли я обаче австрийската фирма, това ще означава, че не "НАКО" контролира "Щрабаг", а обратното.


Неотдавна написахте писмо до главния прокурор, с което го сезирахте за нарушения при изграждането на новото летище. Какви са те?
¬ Освен лошото качество на асфалтовата настилка, грубо са погазени и изискванията за противопожарна безопасност на стоманените носещи конструкции, залегнали в тръжните книжа. Вентилации и ВиК инсталации пък се правят с материали от третия свят, които са евтини и със съмнително качество. Това е така, защото транспортно министерство е дало разрешение на "Щрабаг" да избере в разрез с тръжните условия съмнително по качество оборудване по сигурността за пътническия терминал, което не отговаря на изискванията за авиационна безопасност в Евросъюза. По договор "Щрабаг" трябва да прави 70 на сто от работите със свои сили, а останалите 30 на сто ¬ чрез подизпълнители, одобрени от консултанта "Нако" и транспортно министерство. Това значи, че 70 на сто от работниците на обекта трябва да са на "Щрабаг". Вместо това обаче австрийците използват подизпълнители, които се водят като "доставчици", за да се избегне контролът върху тях, и материалите, с които работят. Не ясно и кой е дал право на министерството "НАКО" и "Щрабаг" да намалят проектната сигурност на сградите и да застрашават живота на пътниците. Това обаче трябва да се изясни от прокуратурата.


Договорът с "Щрабаг" не предвижда ли някакви санкции за некачествено изпълнение?
В това е проблемът. Защото "Щрабаг" въобще не спазва договора. Австрийската фирма е пълен господар на обекта, а Министерството на транспорта и съобщенията и инженерът на "НАКО" изпълняват абсурдните є искания. Имам предвид промените в техническия проект и избора на подизпълнителите.


Дайте пример…
По времето на бившия министър транспорта Пламен Петров, "Щрабаг", не без помощта на "НАКО", беше изготвила и почти осъществила замяната на плоското с пилотно фундиране на обекта. Става дума за стоманобетонни стълбове в земята, стърчащи на 1-2 м над повърхността. Това е едно безумно решение, както от икономическа, така и от инженерно-техническа гледна точка, като се имат предвид сложните геосеизмични условия на терена. Префасонирането беше много изгодно за австрийците, тъй като първоначално те бяха дали несериозно ниска цена за изпълнение на огромните изкопи и насипи. По този начин "Щрабаг" щеше да извлече печалба за сметка на българската държава.Този проект бе отхвърлен, но в последствие австрийците бяха защитени от "НАКО" и те получиха като чист подарък около 5 млн. евро. Естествено това не беше възможно без съгласието на екипа на министър Николай Василев.


Защо министър Василев одобри промените в първоначалния проект?
Защото "НАКО" изготви един "компромисен" проект. Насипите бяха заменени с подземна неизползваема стоманобетонна конструкция. Това беше напълно безсмислено, но донесе добра печалба на "Щрабаг", одобрена от транспортното министерство.


За някои от проблемите при строителството бяха обвинени подизпълнители. Не може ли държавата да се намеси по ¬ решително за спирането на тази практика ?
Несериозно е твърдението, че българската държава не може да влияе върху решенията за избор на подизпълнители. Досега доставчиците на специалните инсталации бяха избрани под безпардонния диктат на "Щрабаг". Затова най-вероятно случаят с асфалтовата настилка ще се повтаря многократно. А това ще означава само едно ¬ в София ще бъде построено ново летище, което няма да отговаря нито на изискванията за комфорт на пътниците и няма да гарантира безопасността на полетите. Изходът от ситуацията е само един ¬ държавата да се намеси и да отстрани консултанта "НАКО". И още нещо¬ крайно време е Дирекцията за национален строителен контрол да се намеси, за да спре безобразията на летището.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА