Една от индикациите за това колко дълбока е кризата в областта на недвижимите имоти, беше фактът, че две години след идването й, някой собственици продадоха имотите си на по-ниска цена от данъчната оценка. Тогава тази новина изненада не толкова брокерите на имоти, колкото собствениците. За тях това имаше отрезвяващ ефект и не малка част от тях именно тогава осъзнаха, че имотният балон се е спукал.
Днес, пет години след срива на пазара, много от клиентите предпочитат вече в нотариалните актове да пише реалната цена на имота. Не само защото тя е по-ниска и съответно няма да платят високи данъци и нотариални такси, но и защото осъзнаха, че това им носи сигурност.
Не малка роля обаче изигра и промяната в Закона за нотариусите и нотариалната дейност, а именно чл.25, ал.9, която изисква от страните да декларират, че цената посочена в нотариалния акт е действителната цена. „Не мога да кажа, че този проблем е преодолян на 100%, но в голямата си част е. Винаги сме обяснявали на клиентите, че няма по-голяма гаранция и за двете страни от това в нотариалния акт да бъде посочена действителната цена, което дава на купувача правото, ако евентуално поради някакви причини, които са дори извън някакво недобросъвестно поведение на продавача, да се стигне до отстраняване на имота или до разваляне на сделката, тогава купувачът да има правото и възможността да претендира точно за тази цена, която е посочена в нотариалния акт, т.е. точно тази цена, която той е платил действително плюс даже и със съответното обезщетение за претърпените вреди и пропуснати ползи”, казва за читателите на imot.bg нотариус Теодора Вуцова.
Другият задължителен момент е, хората да имат доказани доходи. „Нерядко собствениците продават един имот, след което купуват друг. При покупката на имот задължително се попълва декларация за произхода на средствата. От интерес на купувача е да може да декларира реалния произход, легитимен на средствата, с които купува имота, т.е. че тези средства са от продажбата на друг имот. Има немалко хора, които живеят в чужбина и поради една или друга причина продават тук имот. За тях също е от голямо значение, защото в противен случай не биха могли да направят съответния превод към страната, в която живеят, за да ползват там в банковата си сметка сумата”, допълва нотариус Вуцова.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Мирослав Димитров
Коментиран от #38
12:43 27.02.2014
2 Мирослав Димитров
12:44 27.02.2014
3 Сульо
16:02 27.02.2014
4 Сульо
16:04 27.02.2014
5 Kuku Kukov
Коментиран от #8
19:11 27.02.2014
6 Митко Атанасов
Не злорадствайте,защото това е слабост на сегашните млади поколения,който освен да слугуват на западняците нямат никакви други идеали.
Пожелавам им да са живи и здрави и да оберат плодовете на това което посяват с безхаберието си.
10:25 28.02.2014
7 Станимир Маринов
12:09 28.02.2014
8 Хриси Александрова
До коментар #5 от "Kuku Kukov":
Съгласна съм, от брокери наистина няма нужда! но законодателството в БГ е предвидило нотариус за този тип сделка. Тук във Франция например, посредници се ползват основно за много скъпи имоти, които са с ограничен кръг потенциални купувачи. Но тези посредници нямат нищо общо със скитащите по улиците в България така наречени брокери :)21:55 28.02.2014
9 Надя ангелова
Коментиран от #11
22:23 28.02.2014
10 Хриси Александрова
Коментиран от #15
23:01 28.02.2014
11 Андрей Николов
До коментар #9 от "Надя ангелова":
Бльокера е като съединителя на автомобила с ръчна скоростна кутия. Ако внимателно си подбретеш условията (оборотите на двигателя и скороста в дадения случай) може да превключиш и без съединител. На този етап ако си внимателен може да минеш и без бльокер при сделка в държава с нормални закони. Не сте права, тази професия е пред изчезването си, въпрос на време е, когато намале обема на работата, като изпоснеят комисионните ще го разберат и най- големите опимисти. Никога не съм купувал нищо през брокер, в България не е трудно да го прескочиш, стига да искаш.Коментиран от #12, #13
23:14 28.02.2014
12 Надя ангелова
До коментар #11 от "Андрей Николов":
Който се обръща към Агенция за недвижими имоти е наясно, че трябва да плати за това. Все едно аз да вляза в магазин, да пазарувам и да не си платя. Никой никого не кара насила да се обръща към агенция. И да много е лесно да се прескочи брокер, защото няма закони в България. Българинът все иска да мине тънко. Имало е случаи колеги водят клиент, става сделка, отиват при нотариус за изповядване и хоп, когато трябва да плати комисионна казва: "Аз не съм доволен от услугите Ви, няма да плащам". От какво не сте доволен, има сделка, всичко е ОК?" Не отговорил човекът, фръцнал се и си тръгнал. Защото трябва да даде 3%, всичко да е на аванта.Коментиран от #14
23:20 28.02.2014
13 Надя ангелова
До коментар #11 от "Андрей Николов":
Извинявам се, за грешките, но детето е играло с клавишите и някои знаци явно не излизат. Късно видях, а не мога коригирам поста.23:22 28.02.2014
14 Андрей Николов
До коментар #12 от "Надя ангелова":
Когато вляза в магазин съм наясно, че не мога да си купя захар без посредник! :) Единия е произвел захарта, трудил се е, другият я е пакетирал и доставил! А вие какво сте направили за 2000 евро комисион например? Знаете ли за 2000е ще ви скъсам от бачкане 6 месеца! Също не бих ви дал процент, на адвокат да, на нотариус естествено, на собственика ... Вас бих ви почерпил едно кафе за разходката, а ако слушате може и парфюмче :) Не Българинът не иска да мине тъкно! Плаща на когото трябва! Има разлика!Коментиран от #16
23:32 28.02.2014
15 Надя ангелова
До коментар #10 от "Хриси Александрова":
Искам да Ви кажа, че аз като брокер много се ядосвам на такива колеги. Ето едни от триковете: набирателни оферти - няма такъв имот, цената е ниска, квадратурата голяма, обикновено са след ремонт. Обаждате се и ви казват, че вече е продаден или отдаден. Втори трик: всички агенции в София продават едно и също жилище и Вие го виждате на снимки, правени от различен ъгъл, но в обявите пишат различни етажи или с 1 или 2 кв разлика. Обаждате се на най-ниската цена, обикновено собственикът не знае, че му свалят от цената. Правят го агенциите, за да са на първо място в обявите. Много колеги не ходят на огледи, само се обаждат по телефона и искат информация от собственика за апартамента и го пишат в обявата. Обикновено такива брокери не могат да ви кажат точно какво представлява апартамента. ИМОТ БГ вече работи по сигнали за фалшиви обяви и некоректни брокери.Коментиран от #17
23:33 28.02.2014
16 Надя ангелова
До коментар #14 от "Андрей Николов":
Господине, някой да Ви кара насила да звъните на обява на брокер? На агенция? Някоя мутра с бухалка да не би да Ви бие по главата? Да не Ви заплашват случайно, че ще Ви пратят Белене ако не звъннете на брокер. Като не желаете да ползвате услугите, търсете си обяви от частни лица, ровете се в интернет. Както захар, така и имот може да купите без посредник. Чуден човек!Коментиран от #19, #20, #30
23:37 28.02.2014
17 Хриси Александрова
До коментар #15 от "Надя ангелова":
Хмм , и вие сте различна? :) В тази среда виреете но сте по-различна? Дълбоко етична сред стадо от изгладнели кокошки? На друг ги разправяйте, имам повярвайте ми богат опит точно с такива като Вас! Успех! Даже ми е скучно да ви отговоря..Коментиран от #18
23:44 28.02.2014
18 Надя ангелова
До коментар #17 от "Хриси Александрова":
Ами, не съм изгладняла. Етична съм и си подбирам клиентите, за които да работя. Аз имам богат опит с такива като Вас и повярвайте ми нито за Вас бих работила, нито за богаташът, който си плаща с кафета, парфюми, а може би ще предложи и прашки. Може да пробва с компоти, малко мръвка, туршия. Така ще нахрани изгладнелите кокошки. Ако и Вие имате предложения, Ваше производство, особено ако сте от село, ще кажа на колегите, таман ще ни нахраните.Коментиран от #22
23:53 28.02.2014
19 Андрей Николов
До коментар #16 от "Надя ангелова":
ами да ви резервирам билетче до бразилия да си купите захар без посредник? Етичната бльокеркаКоментиран от #21
23:56 28.02.2014
20 Андрей Николов
До коментар #16 от "Надя ангелова":
директно от чучура ...23:58 28.02.2014
21 Надя ангелова
До коментар #19 от "Андрей Николов":
Като си взема комисионната от 3%, мога сама да си резервирам билетчето. И няма нужда да ходя до Бразилия, купувам си захарта от магазин, като цивилизован човек. Вие, с парите, ходете до Бразилия да си купувате захарта.00:01 01.03.2014
22 Андрей Николов
До коментар #18 от "Надя ангелова":
я сега обяснете как си подбирате клиентите, които не познавате и също как защитавате интереса на две страни с противоположни интереси? как става номера?00:01 01.03.2014
23 Андрей Николов
00:05 01.03.2014
24 Надя ангелова
00:08 01.03.2014
25 Андрей Николов
00:16 01.03.2014
26 Андрей Николов
00:23 01.03.2014
27 Бай Иван
07:18 01.03.2014
28 1111
Коментиран от #29
20:23 02.03.2014
29 Кремена Матеева
До коментар #28 от "1111":
прескачат се! особено има едни сладури франчайз re/max23:07 02.03.2014
30 ...none
До коментар #16 от "Надя ангелова":
Не съм много наясно с нещата, предстои ми покупка, но ако звъня на обява от брокер, не трябва ли той да си вземе процентите от продавача? Все пак в случая брокера работи ЗА продавача и представлява продавача, съответно и защитава неговите интереси и продавача заплаща услугата.Аз като купувач мога да си наема брокер, който да преставлява моите интереси и да ми търси имот, мога и сам да си търся и звъня.
Простете, но аз ли не разбирам правилно взаимоотношенията или всичко следва някаква странна логика с цел да вземете повече пари от дадена сделка?!
Коментиран от #31, #32
16:05 03.03.2014
31 Павел Малинов
До коментар #30 от "...none":
Сега пазарът е в низходяща крива и брокитата търсят заветните проценти и от двете страни! Намалят цените, плашейки вече продавачите с мъдрост от типа "По-добре половината от нещо, отколкото 100% нищо!" Това вероятно се извършва по схемата - обявява се по-ниска цена и ако имаме купувач, после се убеждава продавачът, че това е пазарната цена и или продава на нея, или изтърва влака защото утре ще е по-евтино. Ако продавачът откаже се обяснява на купувача, че онзи бил вдигнал цената некоректно и така излизаме от положение. Тук вече имаме голяма жертва от страна на брокитата - по-ниската цена ги удря по джоба, но "По-добре половината от нещо, отколкото 100% нищо". Така гущерът си къса опашката при опасност, но все пак оцелява...Да продължавам ли?Коментиран от #33
16:24 03.03.2014
32 Павел Малинов
До коментар #30 от "...none":
Да споменавам ли фирми?16:27 03.03.2014
33 ...none
До коментар #31 от "Павел Малинов":
E на какъв пазарен принцип/по каква логика ще искат проценти и от двете страни и как ще защитават едновременно противоположни страни? Та това е все едно адвокат едновременно да защитава подсъдимия и в същото време да го обвинява в престъплението!?А брокерите тук като на запад ли са - т.е. изготвят ли история на имота, ремонтите му, собственици до момента, информация за сградата и квартала и такива нормални неща?
16:30 03.03.2014
34 Павел Малинов
Коментиран от #35
17:10 03.03.2014
35 Бенжаменъ Глонти
До коментар #34 от "Павел Малинов":
От личен опит мога да потвърдя, че е така. Също така убеждават как продавачът вече имал, оферта, която обмисля, пазарят се от името на продавача и приказват какви ли не басни. На мен, в частност, не ми показаха изрядни документи за продажба чрез пълномощно, и силно се възпротивиха, когато поисках документите да ги прегледа моят нотариус, преди подписването на какъвто и да е договор. В тая търговия бльокерите са едни изгладнели хиени, които са готови на всичко, за да прее.ат купувача и да си гушнат комисионите.00:16 04.03.2014
36 ...none
Щом така се притесняват да не изтърват покупката - защо не сключат екслузивен договор с продавача? Един договор за 6 месеца например - ако имота по какъвто и да е начин бъде продаден през това време - взима комисионна, ако не бъде продаден - не получава нищо. Така поне ще има по-детайлна информация за локация, собственици и т.н. А и брокера ще е стимулиран наистина да свърши малко работа с рекламата на имота. Направо им се чудя как пуснали обява за имот за над 1млн.лв. а снимките направени с телефона - ми викни един фотограф да ти направи както трябва снимките, както е на запад за луксозните имоти.
Защо от imot.bg не направят сканиране на снимките при ъплоуд и ако вече дадена снимка я има качена да обедини всичките обяви за един имот и да стане по-скоро каталог на имоти - Апартамент Х и отдолу обявите от различните агенции. Задължително да стане точното упоменаване на адреса на имота...
08:39 04.03.2014
37 Дими Димов
03:27 06.03.2014
38 Михаил Йонков
До коментар #1 от "Мирослав Димитров":
1.статията е по-скоро като платено съобщение;2.купувача и продавача нямат НИКАКЪВ ИНТЕРЕС ОТ ПОСРЕДНИК/БРОКЕР/,ако са грамотни.18:19 10.03.2014