Синдикалните структури в Държавна опера – Пловдив, призоваха служебния министър на културата Владо Пенев да „размрази“ конкурса за директор на културната институция. В началото на месеца изпълняващият от 3 години насам длъжността директор Пламен Тасев, който наследи на поста прочутия Калуди Калудов, подаде оставка, без да изтъкне аргументи за това.
Най-вероятна причина за оставката са неуредените отношения с Община Пловдив относно преместването на операта в новата й сграда в Градския дом на културата „Борис Христов“, предполага регионалният сайт gustonews.bg. До края на сезона длъжността пое заместничката му, цигуларката Недялка Караджова.
И трите синдиката в Операта дадоха слаба оценка на мениджърските качества на кларинетиста Тасев, проявени в изминалите 3,5 години на управлението му. Трябва ни спешно нов директор, който да напълни афиша със събития, заявиха на нарочна пресконференция синидикалистите. “Залата е европейска, подиумът събира 120 балетисти, акустиката е отлична”, изтъкнаха профсъюзните лидери Борис Кучков и Михаил Пулиев. При използване и на сцената на Античния театър, работещите в Операта имат нужда само от добър мениджър.
„Само бързото назначаване на директор, който да влезе в мениджърските си функции, ще спаси операта от дълговете и ще подобри заплащането на екипа” – твърдят от профсъюзите.
Музикантите, певците солисти, балетът и техническите служби също са недоволни. През 2011 г. Пламен Тасев е извършил драстични съкращения в операта – нещо, което въпреки натиска от Министерството на културата, не е било допуснато в оперите на Стара Загора и Русе, припомни бизнес-сайтът Agroplovdiv, позовавайки се на техни изказвания.
По думите на солиста Михаил Пулиев директорът наложил командно-административен стил на управление. Според представители на екипа имало финансови злоупотреби и нарушения от негова страна, но последната ревизия от Министерството на културата не е констатирала такива.
Пулиев настоявал да се правят повече спектакли, за да се ангажира съставът, да не се канят гости-солисти, които излизали твърде скъпо на скромната издръжка на института. Спорът му с Тасев се пренесъл към културното министерство и общината, към които солистът адресирал сигнали. Отговор “отгоре” нямало, но пък Пулиев изпаднал в немилост.
“Тасев успя да покани 40 гост-певци, докато бе директор. Ние стояхме на резервната скамейка, а Пловдивската опера плащаше по 500 лева хонорар на гост-изпълнителите”, изтъкна Пулиев. Според него щатът в операта трябва да бъде увеличен двойно - до 12 солисти, в прекалено малък състав е и балетът.
Михаил Пулиев бе възмутен и от факта, че хората от състава на операта били превърнат в продавачи на билети. Те самите доброволно се захванали с пласирането на билети, тъй като това бил начинът да бъдат материално стимулирани. Иначе в много театри, включително и столични, се е случвало творческият състав да помага при продажбата, проверката на билетите и посрещане на зрителите като специална любезност към тях, но в Пловдивската държавна опера се оказало, че допълнителното материално стимулиране зависи изцяло от броя на продадените от тях билети, а не от артистичните постижения. Освен това въпреки пласираните пропуски, те явно не били използвани и залата оставала празна, което е кошмарът на всеки артист.
Хората от състава признаха, че са мълчали от страх да не загубят работата си. Сега операта очаква с нетърпение нов министър на редовно правителство да обяви конкурс за директорското кресло. “Аз също бих се кандидатирал. Чувствам се подготвен за поста”, призна Михаил Пулиев.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА