15 Май, 2017 15:11 2 439 2

Анорексията се спотайва в генетичния ни код

• анорексия-
  • гени-
  • заболяване-
  • причина-
  • учени-
  • метаболизъм-
  • генетичен локус-
  • анорексия невроза-
  • днк

Учени откриха причините за това коварно заболяване

Анорексията се спотайва в генетичния ни код - 1
Снимка: shutterstock

Причината за анорексията може би се крие в нашия генетичен код. Това твърдят учени от международен изследователски екип, посветили много време на проучване, публикувано наскоро в списание The American Journal of Psychiatry.

Тяхното забележително изследване идентифицира първия генетичен локус за анорексия невроза и разкрива, че това потенциално смъртоносно заболяване може би се дължи на особености на метаболизма.

Учените от Швеция, Великобритания, Германия и САЩ анализирали ДНК проби от 3 495 пациенти с анорексия нервоза и от 10 982 здрави хора.

"Идентифицирахме един значителен геномен локус (точно местоположение от дадена хромозома) при анорексия невроза на дванадесетата хромозома, в региона, който се свързва с диабет от тип 1 и автоимунните заболявания", обяснява пред списанието Синтия Були, един от водещите автори в проучването и докторант в Каролинския университет в Стокхолм, Швеция.

"Ние успяхме да изчислим и генетичните корелации — степента, в която различни черти и разстройства са причинени от едни и същи гени", казва Булик.

Според Националния институт за изследване на човешкия геном: "Ако определени генетични вариации се срещат значително по-често при хора, страдащи от това състояние, то се смята, че въпросните вариации са "свързани" с болестта. Свързаните генетични вариации могат да служат като ярки указателни табели за онези зони в човешкия геном, в които се зараждат проблемите, причиняващи тези разстройства."

Експертът добавя, че по време на проучването, тя и колегите ѝ стигнали до заключението, че отказът за приемане на храна е "генетично свързан с невротизма и шизофренията, което е още едно потвърждение, че анорексията е психично, а не хранително разстройство".

Авторите са установили още, че сериозните генетични заболявания, към които те отнасят и анорексията, имат връзка с различни метаболитни особености - по-специално с индекса на телесна маса и регулирането на инсулина и глюкозата.

"Това откритие ни насърчи да погледнем по-дълбоко и да разберем как точно метаболитните фактори повишават риска от анорексия невроза", разказва още Були.

Благодарение на междунаросния екип от учени, помогнали на авторите на това забележително и детайлно проучване, на анорексията за пръв път се гледа като на генетична обремененост.

"В ерата на екипната наука ние успяхме да съберем над 220 учени и лекари от цял свят, за да постигнем този огромен обем от данни и изследвания. Без това сътрудничество ние никога не бихме могли да открием, че анорексията има както психиатрични, така и метаболитни корени", заявява Джером Брийн, доктор в лондонския университет 'Кингс Колидж".

По данни на Световната здравна организация около 20% от пациентите, страдащи от анорексия и булимия, умират.

• 1 Зорлем

Ех, като се научите да отключвате и заключвате този ген, вземете се обадете, че голяма лакочия ме гони, голямо нещо, и тъй ще си остана дебел...
  • 2 Или

Здравейте!

Аз се казвам И. и съм компулсивно ядяща. Моето хранително разстройство ме мъчеше повече от десет години, преминавайки във всякакви фази (анорексия, булимия и преяждане), като най-основната беше на преяждане.

Днес съм щастлива и благодарна, защото не ми се налага да пазя диети, нито да ям храните, към които съм пристрастена. Работя 12-стъпкова програма за възстановяване от хранително разстройство, меря си храната 3 пъти на ден, предавам ги на човек, който работи същата програма и има повече опит, и не ям нищо между храненията. Имам нормално тегло и добър живот, пълен с много приятели и успехи. А преди исках да се самоубия. Толкова бях затънала в ада на храната.

Това е болест, а не каприз. Всеки, който мисли, че има проблем с храната и не може да я контролира, е добре дошъл на нашите сбирки. Ние сме Анонимни Грейшийтърс (greysheet.org). Сбирки имаме всеки вторник от 19 ч. до 20 ч. в гр. София на бул. Стефан Стамболов 34. Скайп, на който също се провеждат сбирките: gsbeyondthewildest.
    От септември до януари включително сбирките ще се провеждат само по скайп!

Заповядайте!