1 277 5

Събуждането с аларма е опасно за здравето

  • аларма-
  • здраве-
  • биологичен часовник-
  • сън

Експерт твърди, че човек има своя "вътрешна" аларма и трябва само да я настрои по правилния начин

Събуждането с аларма е опасно за здравето - 1
Снимка: Shutterstock

Редовното настройване на будилника за събуждане може да бъде опасно за здравето, предупреждава Александър Калинкин - лекар, който е специалист по нарушения на съня.

Събуждането с аларма звучи като много естествено начало на деня за мнозина, но този навик може да доведе до развитие на сериозно заболяване, каза Калинкин пред радио Sputnik, добавяйки, че ежедневната настройка на аларма е едно от най-лошите за здравето решения.

„Ясно е, че в някои ситуации, като например планирано пътуване, алармата е наложително да се използва. Но ако човек го прави постоянно, последствието е хронична липса на сън или хронично безсъние."

В тази връзка той отбеляза, че липсата на сън може да бъде причина за развитието на различни заболявания.

„Ако продължителността на съня се намали буквално с един час, в сравнение с нормата, която за повечето хора е от 7 до 9 часа, това води до промяна в начина, по който човек се чувства, влошено качество на живот, сънливост, нарушена социална активност, като и отсрочване и разсрочване на задължения. Има дори промяна в активността на човешкия геном, но не към по-добро. Тоест това е причина за развитие на сърдечно-съдови заболявания, ендокринни нарушения и спад на имунитета“, обясни докторът.

Всеки има своя "вътрешна" аларма

Калинкин посочва, че човек има своя "вътрешна" аларма и че трябва само да я настрои по правилния начин, пише profit.bg.

„За да се събуди човек рано и да стане навреме, е необходимо да се нормализира графикът на съня, да си ляга по-рано и да се наспива. Използвайки своя „вътрешен будилник“, или биологичен часовник, човек ще намали до минимум негативното въздействие върху тялото си“, казва експертът.

Ако обаче човек смята, че все още не може да се буди по този начин, по-добре е да не използва звуково, а светлинно устройство, казва той.

„Направени са специални лампи, които симулират изгрева, като улесняват събуждането на човек. Това незабавно потиска производството на мелатонин сутрин и следобед и нормализира циркадния ритъм."

Той също така съветва за тиха аларма, като песен на птици. „Такава аларма нежно ще събуди човек от сън. Това е особено важно през есента и зимата, когато количеството слънчева светлина и съответно качеството на съня намалява."


Поставете оценка:
Оценка 5 от 2 гласа.

Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 гуньо простия

    2 0 Отговор
    Най-голямата травма имам от раннобудното петле на хоризонт. Още кънти в съзнанието ми.

  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Кака Цецка

    1 0 Отговор
    Аз събуждам моя Съби с кофа вода
  • 5 Събуждането

    1 0 Отговор
    Със свирка е щадящо здравето ви. Кокто разбрал , разбрал кокто не да си мавие будилника пак да му дрънка на главата