17 Септември, 2022 14:47 3 931 5

• учени-
  • риба

Учени откриха сърце на 380 милиона години - 1
Снимката е илюстративна. Източник: Shutterstock

Учени вярват, че са открили най-старото сърце, което е на около 380 милиона години, предаде ДПА.

Мускулестият орган е от фосилизирана челюстна риба, която е плувала във водите през девонския период, между 419 милиона и 359 милиона години. Фосилите са с 250 милиона години по стари от досега известните сърца на риби.

Заедно с "красиво запазеното" сърце, изследователите са открили фосилизирани стомах, черва и черен дроб.

Според учените находките, за които е публикувана информация в списание Science, предполагат, че органите са от изчезнал вид челюстна риба, чиято анатомия е била подобна на тази на съвременна акула.

Специалистите се надяват, че това може да хвърли светлина как съществата, включително и хората, са еволюирали.

Водещият изследовател професор Кейт Трайнайстик от университета Къртин в Австралия описа откритието като "забележително", тъй като много рядко се намирани толкова добре запазени меки тъкани на древни видове.

"Като палеонтолог, изучавал вкаменелости повече от 20 години, бях наистина изумена да открия триизмерно и красиво запазено сърце в прародител на 380 милиона години", споделя тя.

"Еволюцията често се смята за поредица от малки стъпки, но тези древни вкаменелости предполагат, че е имало по-голям скок между безчелюстните и челюстните гръбначни животни… Сърцата на тези риби буквално са били в устата и под хрилете – точно като акулите днес."

На базата на откритията изследователите създават триизмерни модели на челюстната риба, които показват, че сърцето е съставено от две камери, като по-малката е отгоре.

Проф. Трайнастик казва, че находките предлагат "уникален поглед" към това как областта на главата и шията е започнала да се развива, за да събере челюстите.

"За първи път можем да видим всички органи заедно в примитивна челюстна риба и бяхме особено изненадани да научим, че те не са толкова различни от нашите", обяснява тя.

Изследователката отбелязва, че има "една критична разлика – черният дроб е бил голям и е позволявал на рибата да остане плуваща, точно както акулите днес".

Фосилите са открити в западната част на Австралия, в риф, който съхранява уникална фауна и флора от късния девонски период.

• 1 4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣

Е, да, ама хората са еволюирали от около 6 до 8 милиона години. Освен, ако сърцето не е на първата английска кралица?
  • 2 Верно е

Аз намерих черен дроб на цереосколулус,изпръжих го преди седмица.Ся ако намеря език на прасокоринал ще го направя задушен с гъби.
  • 3 Буха ха

Ако рибата не беше останала плуваща, каква щеше да бъде? Ходеща по дъното?
  • 4 Мунчо

Не е никаква риба,а първото гръбначно животно преход от рибите към сухоземни същества. Казва се Тиктаалик и фосили от него са намерени в Гренландия преди около 350 милиона години.
  • 5 Значи

Още един пирон в ковчега на Дарвиновата теория - за 380 милиона години "еволютивните" разлики са съвсем малки, в сравнение с днешните подобни същества !